עם העיפרון ביד

מילדוּת, הוא עם העיפרון ביד, מצייר, משרבט. היום, כאדריכל ומתכנן מוכר ומוערך, דניאל טישאור מסתכל על פרויקט ובודק איך מבחינה הנדסית אפשר למתוח את הגבולות של האדריכלות, כך שהקונסטרוקציה תעבוד. ככה זה כשאתה אמן


דניאל טישאור הוא אדריכל והנדסאי בניין, עם נשמה וכישרון של אמן. כבר במפגש אתו, משהו במראה שלו משדר שהוא איש יצירתי ושהאמנות היא חלק מהאישיות שלו. מגיל מאוד צעיר, היה תמיד עם העיפרון ביד, מצייר משרבט. בתיכון, לא מצא את עצמו במסגרת השיעורים והלימודים בבית ספר רגיל. הוא עזב את התיכון, יצא לטיול בדרום אמריקה לחצי שנה, נער בכיתה ט’ בעולם הגדול, טייל וחזר עם תובנות. הוא הבין שהוא צריך ללמוד אמנות, שזה מה שהוא אוהב ויודע ומרגיש. נרשם לויצ”ו צרפת לאמנויות בתל אביב וסיים את לימודיו בהצטיינות. משם, הכיוון למה יעשה כשיהיה גדול היה די ברור לו.

הוא נולד בנתניה להורים שעלו לארץ מארגנטינה. אבא, יליד גרמניה שמשפחתו היגרה לדרום אמריקה עם עליית הנאצים לשלטון. את ילדותו העביר בקריית נורדאו, השכונה הדרומית של נתניה. את השירות הצבאי עשה בנח”ל. הוא מספר שהרומן שלו עם הגולן ועם אשתו התחיל בקיבוץ אפיק, אליו הגיע עם גרעין הנח”ל.

“כבר אז, התאהבתי בנוף, באנשים ובמיוחד בשירי, שלימים תהיה אשתי. אנחנו נשואים באושר וגרים בקצרין עם שלושת ילדינו”.

איך הגעת לאדריכלות?

“אמנות תמיד ליוותה את חיי. מאז שאני זוכר את עצמי אני אוהב לצייר. בבית הספר, תמיד הייתי הצייר של הכיתה. בילדות, בשעות הפנאי, חוץ מלשחק עם חברים בחוץ, הייתי מצייר או מכין כל מיני יצירות. לימודי האמנות היו חלק טבעי של מה שאני אוהב. בתיכון, אחת המורות לרישום הבחינה בעבודות שלי וזרקה לי שיש לי יד טובה לאדריכלות. מסוג הדברים שמהדהדים.

“באמת אחרי הצבא, למדתי אדריכלות באוניברסיטת תל אביב. התחלתי לעבוד במשרד אדריכלים בנתניה והרגשתי שזה לא מספיק לי, אז למדתי גם אמנות במדרשה בקלמניה ובנוסף, עשיתי תעודת הוראה, שיהיה. עדיין הרגשתי שמשהו חסר לי, אז המשכתי ללימודי תואר שני באמנות, באוניברסיטת חיפה. במהלך התואר השני, נולדו שתי הבנות הגדולות שלנו, עדן ומור. אמנם הלימודים לתואר שני היו מאמצים, אבל זה לא מנע ממני להמשיך ללמוד הנדסת בניין, בתל חי. סיימתי לאחרונה בהצטיינות ועשיתי את זה תוך כדי בניית הבית שאנחנו גרים בו ובינתיים, גם נולד בננו, השלישי.

התחלתי לעסוק באדריכלות, אי שם בשנת 2000. לא מאמין שאני אומר את זה, אבל כבר עברו 20 שנה מיום שפתחתי את העסק. מאז, אני עוסק בתכנון וליווי פרויקטים מגוונים. גם בתים פרטיים, תוספות בנייה, עיצוב פנים, עיצוב משרדים

“התחלתי לעסוק באדריכלות מיד עם סיום הלימודים, אי שם בשנת 2000. לא מאמין שאני אומר את זה, אבל כבר עברו 20 שנה מיום שפתחתי את העסק. מאז, אני עוסק בתכנון וליווי פרויקטים מגוונים. גם בתים פרטיים, תוספות בנייה, עיצוב פנים, עיצוב משרדים, ומבני תעשייה ומסחר. במהלך השנים, יצרתי שיתופי פעולה עם אדריכלים ואנחנו עובדים במגוון רחב של תחומים”.

משימתי

מה אתה אוהב במיוחד בעבודה שלך?

טישאור: “העבודה שלי מורכבת מכל כך הרבה עיסוקים. גם מתכנן, גם עורך תכניות מכל סוג, גם מלמד בתל חי במגמת אדריכלות בניין ואדריכלות נוף וגם מפקח על פרויקטים של בנייה. יצרתי לי יום עבודה מאוד עמוס, אבל מלא באתגרים.

“היום אני גם מאוד נהנה מהעובדה שיש בידי כלים רבים, אדריכלות בשילוב הנדסה ואמנות. כשאני ניגש לתכנן פרויקט, אני כל הזמן בודק את הצד ההנדסי ורואה איך מבחינה הנדסית אפשר למתוח את הגבולות של האדריכלות, כך שהקונסטרוקציה תעבוד.

“במיוחד, אני אוהב לראות בעיני רוחי בית שנרקם לו. אם מגיע אליי לקוח חדש שמעוניין בתכנון הבית ואפילו הוא נפגש אתי בערב, אני אשב כבר באותו יום להתחיל לתכנן לו את הבית, גם אם זה ייקח עד השעות הקטנות של הלילה. בכלל, אני אדם מאוד משימתי. אם יש לי משימה לעשות, אני לא אצליח לנוח בשקט, עד שאסיים את המשימה ואגיש את העבודה”.

יש לך סיפור מיוחד על בית שתכננת?

“האמת, כמעט לכל בית שתכננתי, יש סיפור מעניין. כשעבדתי באזור פרדס חנה, תכננתי את ביתו של עוזר מנכ”ל האגודה לתרבות הדיור. בהמשך הרחוב שלו, פתחו לימים מבנה גלריה והיו מקיימים שם ירידים שונים. אבל אנשים שלא הכירו את המקום וחיפשו את הגלריה הזו נכנסו אליו הביתה והתפלאו שזו לא הגלריה, כי הבית כל כך יפה והיה נראה להם מתאים שתהיה בו הגלריה.

“בבתים שאני מתכנן, אני משתדל גם לשלב עבודות יצירה. בדרך כלל, אם בעל הבית הוא אמן, אני משלב את עבודותיו בתכנון וכך, למעשה, יוצר עיצוב פנים מותאם אישית ללקוח. למשל, פה בקצרין, תכננתי בית לאיש שעובד בחדרי קירור והוא מתעסק עם צינורות נחושת. עיצוב הפנים של הבית משלב גופי תאורה ואלמנטים שונים של פרזול מצינורות נחושת. זה גם השילוב של האמן שבי עם האדריכל שאני”.

בדרך כלל, אני מגיע ללקוחות שיודעים מה הם רוצים, רק לא יודעים איך לבטא את זה. אבל זה קצת יותר מרק לתרגם לאנשים מה שהם רוצים. אני מקשיב ללקוחות וקולט מהם מחוות או הבעות פנים מעבר למה שהם אומרים באופן מילולי

האם תהליך תכנון הבית הפרטי שלך דומה לתכנון בתים של אחרים?

“בדרך כלל, אני מגיע ללקוחות שיודעים מה הם רוצים, רק לא יודעים איך לבטא את זה. אבל זה קצת יותר מרק לתרגם לאנשים מה שהם רוצים. אני מקשיב ללקוחות וקולט מהם מחוות או הבעות פנים מעבר למה שהם אומרים באופן מילולי.

“אבל כשתכננו את הבית שלנו, היה קשה להפסיק את התכנון בנקודת זמן מסוימת. יכולתי להמשיך ולהפוך את התכנון עד אין-סוף. באיזשהו שלב, קיבלתי החלטה שמה ששירי אשתי תגיד יהיה מספיק בשביל לסיים את התכנון ולבנות.

“אני אדם של סדר. מה שמתכננים – זה מה שבונים. במקרה שלנו, הפכתי את שירי ללקוחה שלי והפלתי עליה את התפקיד של הסטופר. יתר תהליך הבנייה היה רגיל”.

מלאכת מחשבת

מהם התכונות או הכישורים שצריכים להיות לאדריכל טוב?

טישאור: “אדריכל טוב הוא קודם כול אדם יצירתי ומוכשר, בעל ראייה מרחבית. מבחינת הלקוח, הכי חשוב שהאדריכל יהיה קשוב ויבין מה הלקוח רוצה, או צריך. מבחינת האדריכל, הכי חשוב לדעת לתכנן נכון. אני יודע את זה כי כבר הייתי בסיטואציות שלקוח היה סקפטי במהלך הבנייה והביא את כל השכנים והמשפחה שייעצו לו איך להפוך את התכנית. אף אחד לא הצליח. כי התכנית היא מלאכת מחשבת. ברגע שמזיזים אלמנט אחד, הוא מזיז אלמנטים אחרים. אם מנסים לפתור בעיה במקום אחד, היא יוצרת בעיה במקום אחר. לכן, תכנון נכון פותר את כל המכלול ונותן מענה לכל הפרמטרים שיש להתחשב בהם”.

כשאתה נפגש עם משפחה בתהליך בנייה, מה אתה רוצה לדעת עליהם?

“אומרים שאדריכל טוב צריך לגור עם הלקוחות שלו כמה ימים טובים, כדי להכיר אותם מקרוב ובהתאם לזה לתכנן להם את הבית. במקרים שלי, אני מתכנן ללקוחות תמיד חדר או יחידה, כך שיהיה לי איפה לבקר.

“עכשיו, ברצינות. בעיקרון, ככל שאני יודע יותר על הלקוחות, כך אני יכול להכין טוב יותר את התכנית. לפעמים, גם זה לא מספיק. לפעמים, מגיעים אנשים שלא לגמרי סגורים על עצמם. לפעמים, יש מקרים שהם כל כך יודעים מה הם רוצים ומספיק להכין סקיצה אחת שתקלע בול.

“היה לי בעבר לקוח כזה. הייתי חייב לשכנע אותו לראות סקיצה נוספת ולאפשר לו לאשר את הראשונה, רק לאחר שבוע. ממש כדי להיות בטוח שהוא אכן סגור. כמובן שגם לבית הזה שתכננתי יש סיפור מעניין, אבל זה לפעם אחרת.

יש הבדל בין תכנון הבתים בגולן לבתים בעיר?

“אין הרבה הבדלים, כל לקוח והעדפותיו ואני מייצר לכל אחד את השפה שלו. ההבדל המשמעותי הוא הנוף. אני מתייחס בתכנון שלי לנוף הנשקף מהמבנה, גם לחצר ולסביבת הבית. יש פה הרבה השראה בגולן, מכל פינה. אני משתדל לתכנן את הבתים כך שהיא אכן תציץ מכל פינה”.

לא להתפזר

ספר לי על הישגים שאתה מרוצה מהם בעבודתך

טישאור: “אני שמח שלמדתי גם הנדסת בניין, בנוסף לאדריכלות. לפעמים, אני שוכח שאני גם הנדסאי בניין. השלמתי את הלימודים תוך כדי בניית הבית, אז למעשה יישמתי הרבה מהלימודים במהלך הבנייה.

“היום, בזמני הפנוי, אני לומד עוד תוכנות אדריכלות, מחפש כל הזמן דרכים לשפר ולהשתפר”.

כל רגע פנוי מוקדש אצלי ללמוד משהו חדש. אני כל הזמן מחפש ללמוד דברים חדשים ולאתגר את עצמי. יש לי חבר בן שנה וחודשיים, אז הוא ממלא לי את יתר הזמן הפנוי. אני נהנה אתו מאוד

מה אתה עושה בשעות הפנאי?

“כל רגע פנוי מוקדש אצלי ללמוד משהו חדש. אני כל הזמן מחפש ללמוד דברים חדשים ולאתגר את עצמי. יש לי חבר בן שנה וחודשיים, אז הוא ממלא לי את יתר הזמן הפנוי. אני נהנה אתו מאוד”.

טיפים למי שמתכנן לבנות בקרוב?

“קודם כול, לפני שבוחרים מגרש, לבדוק היטב מה נמצא בסביבה. אם אתם לא מבינים ולא יודעים לקרוא תכניות, תלכו להתייעצות. זה יחסוך הרבה הפתעות לא צפויות בעתיד.

“טיפ חשוב נוסף: לגבש תמהיל תכנון ולהיצמד לתקציב ולרצונות הראשוניים. זה מאוד חשוב. מי שמתפזר עם התכנון, ומשנה במהלך הבנייה, בסוף יוצא לא מרוצה וזה חבל, כי משקיעים הרבה מאוד אנרגיה ומשאבים כדי שיהיה בית”.

האם הקורונה השפיעה גם על תחום הבנייה?

“אכן, הקורונה השפיעה על חלק מהתחום. מי שתלוי בעבודה לצורך הלוואה ונפגע, אז זה מעכב לו את הבנייה. אבל מי שנמצא בתהליך, דווקא יצא לטובה, כי לא עצרו את ענף הבנייה. אני מקווה שהמצב הזה יחלוף ויהיה מאחורינו ונמשיך להתעסק בבנייה ויצירה. ביתו של אדם הוא מבצרו. כל כך חשוב שיהיה לכל אחד קורת גג יפה ומשמחת, לשוב אליה בסוף יום עבודה ובכלל ואני שמח לקחת חלק בזה”.

כתבות שיכולות לעניין אותך

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?