מסכמים שנה ב״גמלא״ בתכנית ההעשרה

התכנית להארכת יום הלימודים תופסת מקום נכבד בסיכום שנה”ל תשע”ח ובתכנון תשע”ט, בבית הספר “גמלא”. המחקר מראה כי קיימת שביעות רצון רוחבית מן התכנית


קרן אהרן ביתאן, דוברת המועצה המקומית קצרין

השבוע, פתחנו את שנת הלימודים תשע”ט, בהתרגשות גדולה. כיתות א’ נכנסו בשער בית הספר, בשמחה מלאה בהתרגשות, לעיני הוריהם המשתאות מבגרותם הפתאומית, יחד עם תלמידי כיתות ט’, מבית הספר “נופי גולן”, אשר רק לפני רגע היו השכבה הבוגרת. מין גלגל חיים שכזה.

כמובן, פתיחת השנה היא זמן לשני דברים: סיכום השנה החולפת וההתחלות החדשות של השנה הנפתחת. אז כמובן, שנת הלימודים תשע”ח מאחורינו. כמו בכל שנה, נעשה סיכום ובדיקה מה עלינו לשמר ומה חשוב לשפר לשנה הבאה. במהלך שנת הלימודים, נערך בבית הספר “גמלא” מחקר על ידי צוות מו”פ החינוך ב”מכון שמיר למחקר”, אשר בחן את עמדות המורים, ההורים והתלמידים (כיתות א’-ד’), ביחס לתכנית הארכת יום הלימודים ואפיון פדגוגי של התכנית. לצורך כך, נעשה שימוש בשאלונים, ראיונות, תצפיות וניתוח חומרי לימוד.

בשנת הלימודים תשע”ז, נחקרו עמדות ההורים בלבד. ממצאי דו”ח שנת תשע”ז הצביעו על שביעות רצון נמוכה של ההורים בשל שלוש סיבות מרכזיות: תחושת מוגנות נמוכה בתכנית, עייפות ועומס על התלמידים, הזנה לא מותאמת ותרומות מעטות של התכנית למשתתפיה.

לעומת זאת, ממצאי הדו”ח המחקרי בשנת הלימודים תשע”ח מצביעים על עמדות חיוביות  ושיפור מובהק סטטיסטית בכל המדדים שנבדקו. ניכר כי השינויים שהנהלת בית הספר ביצעה בתכנית, לאור הממצאים, נשאו פרי.

המטרה המרכזית הראשונית של התכנית היא הצורך היישובי במענה, לשם התפתחות תעסוקתית של משפחות התלמידים. 82% (101) מההורים ציינו כי התכנית אכן הביאה לשינוי תעסוקתי במשפחתם. תכנית הארכת יום לימודים מאפשרת להורים לעבוד שעות נוספות ובכך, יש לה תרומה רבה על התפתחותם המקצועית.

כחלק מתכנית העשרה של מרכז “אופק”, ייהנו התלמידים מתכנים עשירים ומגוונים כמו: מעצבים צעירים, אדריכלים צעירים, צילום ועריכה, עיצוב וכלים דיגיטליים, רובוטיקה, יישומי מחשב, אדריכלות באנגלית – DIY ועוד רבים ומעניינים

כמו כן, ההורים מצביעים על שביעות רצון גבוהה מתכני התכנית בשנת הלימודים תשע”ח. הם מזהים תרומות משמעותיות בהעשרת הידע של הילדים, בפיתוח מיומנויות למידה ובפיתוח כישורים חברתיים. הקורסים המועדפים ביותר על פי ההורים (לפי הסדר מהגבוה לנמוך) הם: רובוטיקה, מדען סקרן, בעלי חיים, מחשבים ויצירה.

מראיונות עם מורים בבית הספר, עולה כי הצוות החינוכי המוביל את התכנית רואה חשיבות בטיפוח נקודות חוזק אישיות של התלמידים, הזדמנות לשינוי דרכי הוראה ולמידה וטיפוח למידה פעילה. בתצפיות שנערכו, נמצא גיוון בפרקטיקות הפדגוגיות, בתהליכי ההוראה והלמידה בשיעורים, כשהשכיחות ביותר הן: למידה עצמית, ביטוי מפורש של המורה לארגון ולניהול תהליכי למידה בכתב/בע”פ, הוראה מונחית, שילוב אמצעי המחשה וייצוג ידע באופן חזותי, משימה המעודדת בחירה של הלומדים, למידה שיתופית, התאמה לשונות בין לומדים, הוראה פרונטלית פעילה ושיתוף ידע.

התהליך המחקרי שהתקיים בשנתיים האחרונות בבית הספר אודות התכנית להארכת יום הלימודים משקף תרבות למידה ארגונית. העשייה החינוכית מוערכת באופן המאפשר שיח חינוכי ביקורתי ושיפור מתמיד.

השנה – “אופק למצוינות”

עכשיו, נוכל לספר בגאווה כי השנה, כמו בכל שנה, ישנה התחדשות ושינויים חיוביים. התבשרנו כי השנה מרכז “אופק למצוינות” יהווה חלק מהתכנית להארכת יום הלימודים בבית הספר “גמלא”. “אופק” הם מרכזי מצוינות, מיזם משותף למשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, “קדימה מדע”, World ort””, האשכול והרשות המקומית. זהו מיזם מיוחד לפריפריות.

כחלק מתכנית העשרה של מרכז “אופק”, ייהנו התלמידים מתכנים עשירים ומגוונים כמו: מעצבים צעירים, אדריכלים צעירים, צילום ועריכה, עיצוב וכלים דיגיטליים, רובוטיקה, יישומי מחשב, אדריכלות באנגלית – DIY ועוד רבים ומעניינים. כמובן שהחוגים שזכו לפופולריות בשנה שעברה ימשיכו אתנו גם השנה והם – נבחרת הרובוטיקה, משחקי חשיבה, דרמה, אנגלית, פילאטיס, יוגה, בע”ח, המדען הסקרן והמדען הבשלן, מבית “גליליום”.

העמקת הקשר עם הילדים

כחלק מתפיסת החינוך המתחדשת של בית הספר “גמלא”, ישנה הבנה כי התלמיד צריך לבוא לידי ביטוי בכמה רבדים ולאו דווקא ברובד הלימודי בלבד. בשעות הצהריים, נשארים התלמידים להארכת יום הלימודים ולתכניות העשרה, על מנת להרחיב אופקים, אך זוכים להרבה מעבר לכך.

גם המורים נהנים מיתרונות יום הלימודים הארוך. הם זוכים לקבל את התלמידים בקבוצות קטנות ואישיות, יכולים להכיר אותם, לשאול שאלות, לדבר. גם נושא המורים נלמד בדו”ח להארכת יום הלימודים ושם נאמר כי: “רוב המורים ציינו תרומות וכי התרומה העיקרית הנה העמקת הקשר עם הילדים. תרומות נוספות שצוינו: ביטוי עצמי של המורה, גיוון דרכי למידה, יצירתיות והעלאת שביעות רצון ההורים ותלמידים”.

בהמשך להארכת יום הלימודים, עבר בית הספר “גמלא” לשבוע לימודים של חמישה ימים. בית הספר ומתנ”ס קצרין נותנים מענה גם לימי שישי, עבור תלמידי כיתות א’ עד ג’, בין השעות 8:00-12:00. בימי שישי, יקבלו התלמידים תכנים מגוונים ושונים, כמו ספורט, יצירה, אפייה, יציאה לסיורים ועוד תכנים רבים. ניתן להירשם אצל רכזת הארכת יום הלימודים, שירן דוידי – 054-7210687.

חשוב לציין, במהלך שעות הארכת יום הלימודים, הצוות החינוכי נוכח ומגביר את תחושת השייכות והמוגנות וניתן מענה ראוי ונכון לתלמידים.

זה המקום להודות לצוות החינוכי שעושה לילות כימים על מנת להעניק לילדינו את מיטב התכנים וההרגשה הטובה. עם פתיחת שנת הלימודים, אנחנו רוצים לאחל שנת לימודים פורייה ומוצלחת לכל העוסקים בדבר. נודה כמובן גם לשותפים שלנו – “קדימה מדע”, “גליליום”, “קרן קר”ב”, “ינשוף” (תוכניות טבע, סביבה ובע”ח) ו-“first”, מבית הטכניון. שנה טובה.

 

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?