למי קראת זקן?

השנים החולפות אולי מקמטות את העור, אך ויתור על להט החיים מקמט את הנשמה“, סמואל אולמן. אנו יוצאות בסדרת כתבות על הגיל השלישי. נציג את עצמנו ונסביר מה מניע אותנו לכתוב את זה


מרים דהן – mdahan84@gmail.com, דבורה מוי – dvoramoy@gmail.com

שמי מרים דהן, מאבני איתן, נשואה לאבנר. יש לנו חמישה ילדים ונכדים בלי עין רעה. מתקרבת לגיל השלישי. עסקתי בהוראה וייעוץ חינוכי, במשך 30 שנה. שאלתי את עצמי: מהו האתגר הבא העומד בפניי? זיכרונות מהוריי המזדקנים והסביבה החברתית שאני חיה בתוכה, שחלקה מזדקנת, יצרו בי את הדחף להתמחות בגיל השלישי. היום אני יועצת גרנטולוגית ומנחת קבוצות. בוגרת מכוןבאר אמונה“, בירושלים.

שמי דבורה מוי, מאבני איתן. הגעתי לגיל השלישי. עסקתי בחינוך 35 שנה. כיום, מנהלת את ספרייתאל על“, בחיספין. מתמחה בייעוץ גרנטולוגי במכוןבאר אמונה“. מה מביא אותי לתחום? מאז ומתמיד, הייתה לי אהבה לאנשי הגיל השלישי. היום, אני רואה בעיסוק בתחום אתגר להעלאת המודעות ביחס לזקנה.

תקופת הקורונה העמידה את הגיל השלישי במרכז העניינים. משהו בתודעה הציבורית השתנה. הזקנים היו למרכז החדשות. הזקנים נהפכו לקבוצת סיכון. הנפטרים ברובם הם זקנים, עם מחלות רקע. כמה עצוב.

תקופה זו הציפה נושאים רבים הקשורים לעולמם של הזקנים. נוצר צורך גדול בשימוש בטכנולוגיה בחיי היוםיום ולזקנים זהו אתגר גדול. נוספת לזה הדאגה של בני המשפחה של הזקנים הנמצאים בבידוד, אי אפשר לבקר, אי אפשר לחבק.

נוצרה תופעה. הילדים נעשו חרדים לשלומם ובריאותם של הוריהם המזדקנים. התפקידים התהפכו. הילדים מבינים את שבריריותם של החיים ואינם רוצים לאבד את הוריהם. הילדים מתקשרים כל יום לשאול מה נשמע ולא רק בימי שישי

נוצרה תופעה. הילדים נעשו חרדים לשלומם ובריאותם של הוריהם המזדקנים. עד עכשיו, ההורים היו בחלקם יד ימינם של הילדים, סבים וסבתות נהגו לשחק עם הנכדים ולשמור עליהם. עכשיו, התפקידים התהפכו. הילדים מבינים את שבריריותם של החיים ואינם רוצים לאבד את הוריהם. הילדים מתקשרים כל יום לשאול מה נשמע ולא רק בימי שישי.

מיהו הזקן?

אחוז האוכלוסייה המזדקנת במדינת ישראל הולך וגדל ולאורך השנים, האוכלוסייה המבוגרת תלך ותתרחב. תוחלת החיים עולה והחברה המבוגרת תהווה אחוז משמעותי באוכלוסייה. כבר היום, יש צורך להתייחס אליה כחלק בלתי נפרד מתכנון המשאבים של מדינת ישראל ויש צורך לדאוג לרווחתם

היום, זקן הוא לא מה שהיה פעם. כדי להבין זאת, נחלק את תקופת הזקנה לחלוקה סכמטית ואל תתפסו אותנו בחלוקה, היא בהחלט דינמיט.

בני 65-75 – נקראיםצעירים זקנים“. 75-85 – “זקנים זקנים“. 85 ומעלה – “זקנים ביותר“.

החלוקה הזו באה לומר, שעם עליית תוחלת החיים, גילאי 65-75 הם פלח חברתי פעיל ביותר. חלקם ממשיך לעבוד במלוא המרץ, לפעמים, מחוסר ברירה, בגלל מצב כלכלי. הם צרכני תרבות של הרצאות, לימודים, טיולים הצגות וכד‘.

זה זמן לממש חלומות. זו תקופה שלא פעם, מפתיעה גם את הזקן עצמו. הוא מגלה שאף פעם לא מאוחר להתחיל דברים חדשים. היום, זו תופעה נורמטיבית ואינה יוצאת דופן.

בשלב זה של החיים, חיי החברה חשובים ביותר. זוכרים את ליל הסדר? כמה דיברו על אותם זקנים שנותרו לבד. כן, הבדידות היא מחלה קשה ואנו, כחברה, מחויבים לדאוג שאף זקן לא יישאר בודד בביתו. אפשר למות מבדידות.

נפש בריאהבגוף בריא“. ניב זה נכון לכל גיל, גם בגיל השלישי. תזונה נכונה ופעילות גופנית משפרים את איכות החיים, לאורך שנים.

הזִקנה היא גם שלב של פרידות. פרידות ממסגרות שהיינו פעילים בהן, פרישה לגמלאות (זה לא אומר פרישה מחיים מלאי עשייה), מאנשים שהיו קרובים אלינו. אפשר להתכונן ולהכין את הנפש לפרידות, אך אי אפשר להתחמק מהן.

בבמה זו, ננסה להציף נושאים הקשורים לזקנה באופן כללי וגם בהקשר הגולני, כי בגולן נעשים הרבה דברים לקידום איכות החיים של האוכלוסייה המבוגרת.

אנו מזמינות את אנשי הגיל השלישי, ילדיהם וכל מי שיש לו עניין, לשתף אותנו, לשאול, להעיר ולהאיר. נשתדל לענות, גם בעיתון וגם באופן פרטי.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?