לחיות בקהילה, זה כל הסיפור

אריכות ימים, בבריאות טובה, תלויה בהרבה משפיעים. אחד המרכזיים שבהם הוא מקומו של הוותיק בקהילה. בדקנו שלושה סוגי קהילות בגולן


אלברט איינשטיין אמר כיעיקר מהותו וערכו של היחיד אינו בזכות היותו יצור מובדל, אלא בזכות היותו חלק מציבור אנושי גדול“.

בכתבה הראשונה, הגדרנו מהו אזור כחול, הזכרנו את המאפיינים של האזורים הכחולים, אזורים בהם אנשים מאריכים ימים בבריאות טובה. נמנה שוב את המאפיינים של אותם אזורים, כדי לחדד עד כמה רמת הגולן קרובה למאפיינים אלו.

1. לכידות קהילתית. 2. כבוד למבוגר/לזקן. 3. הסדרי ביטחון כלכלי. 4. סביבה פיזית בריאה. 5. קרבה לטבע. 6. חיי תרבות משותפים. 7. שותפות פעילה של הזקנים בחיי המשפחה והקהילה. 8. אמונהחיים בעלי משמעות. 9. תזונה בריאה. 10. פעילות פיזית.

נקודת המוצא לאריכות ימים באזור כחול היא הקהילה בתוכה אנחנו חיים, קהילה שיש בה לכידות קהילתית ובה הוותיק מרגיש משמעותי.

יצאנו לבדוק את הנושא בשלושה סוגי קהילות. ביישוב הקהילתי בני יהודה, במושב גבעת יואב ובקיבוץ מרום גולן. חקרנו את היחס של הקהילה למבוגרים, באיזו מידה המבוגרים  עומדים בסדר היום החברתי של היישוב ובאיזו מידה המבוגרים שותפים לחיי הקהילה.

שוחחנו עם צחי בוחניק, ראש קהילת בני יהודה ובלהה שנפר, האחראית על הגיל השלישי בבני יהודה. לדבריהם, הוותיקים ביישוב הם במרכז העניינים. בבני יהודה, פועלות במקביל שתי ועדות ששמות את הוותיק במרכז.

הוועדה הראשונה נקראתפנאי פלוסומופעלת על ידי בלהה שנפר, ירדנה שריג, צצה לוין וגדעון לבנה. הוועדה פועלת כבר שנים לרווחת הוותיקים בארגון מפגשים חודשיים, טיולים, מסיבות ואירועים, הרצאות חוגים ועוד. לדוגמה: מפגשי הפרלמנט, ‘שיחבהובלת גדעון לבנה. לאחרונה, אף נפתח חוג טאיצי, בתקווה שהקורונה תיעלם ונפתח חוגים נוספים. אבל החלק החשוב ביותר הנו שיתוף הפעולה הצמוד בין ועדתפנאי פלוסלוועדת פרט וקהילה.

ועדת פרט וקהילה, שנוהלה עד לאחרונה על ידי איילה פלד, וכיום על ידי גילה רון סעדה,  דואגת שכל ותיק ביישוב הזקוק לסיוע יקבל מענה. שיתוף הפעולה בין הוועדות מייצר עבורנו מידע בעל ערך עצום. החברים הוותיקים מכירים היטב אחד את השני ויודעים לאותת לנו בעת הצורך על ותיק הזקוק לסיוע.

ועדת פרט וקהילה גם יוזמת ביקורים באופן עצמאי, על מנת לוודא שאנחנו לא מפספסים אף אחד. ועד היישוב מצדו רואה חשיבות עצומה בשמירה ודאגה לרווחת החיים של התושבים הוותיקים.

הוועד משקיע מכספו תקציבים גדולים מאוד לטובת ותיקי היישוב. בין היתר, בימים אלו, מוקם מועדון ותיקים במבנה ישן, שעובר שיפוץ, בהשקעה כספית גדולה של הוועד ובו יוכלו להתקיים חוגי הספורט לוותיקים, מפגשי הפרלמנט ובכלל, מקום למפגש ולשיח

הוועד משקיע מכספו תקציבים גדולים מאוד לטובת ותיקי היישוב. בין היתר, בימים אלו, מוקם מועדון ותיקים במבנה ישן, שעובר שיפוץ, בהשקעה כספית גדולה של הוועד ובו יוכלו להתקיים חוגי הספורט לוותיקים, מפגשי הפרלמנט ובכלל, מקום למפגש ולשיח. בנוסף, בשנה האחרונה, נבנתה על ידי צוות המזכירות אפליקציה לתושבי היישוב ובה התושבים יכולים להתעדכן במידע רב ולקבל מענה לפניות. האפליקציה נבנתה כשבראש ובראשונה, עומדת נגד עינינו האוכלוסייה  המבוגרתהכפתורים באפליקציה גדולים מאוד ונוחים ובנוסף, הוכנס לאפליקציה לחצן מצוקה. כשלוחצים על לחצן המצוקה, נפתח מסך ובו תמונות גדולות וברורות של כל גורמי הסיוע האפשריים: משטרה, כיבוי אש, מדא, רכזת פרט, רכזת ותיקים, מזכיר היישוב, שיטור קהילתי ועוד. כל לחיצה על אחת התמונות מחייגת ישירות לאותו גורם“.

כולם בקשר

במושב גבעת יואב, שוחחנו עם מנהל הקהילה, דוד וולף. גבעת יואב היא קהילה חמה ומפרגנת. ימי הקורונה הביאו לפתחה אתגרים לא פשוטים מבחינה קהילתית. גבעת יואב הוא אחד המושבים הוותיקים ברמת הגולן. שליש מהתושבים הם ותיקים, ממקימי המושב. כדי לענות לצרכים של הוותיקים, הוקמה לפני עשר שנים ועדת ותיקים, העוסקת בענייני תרבות ופנאי. בשנים האחרונות, החלו לחשוב אסטרטגית, ואף נעזרו בגורם חיצוני ומקצועי, כדי לקדם נושאים לטובת הוותיקים. התהליך נעשה בשיתוף פעולה עם מחלקת ותיקים, במועצה האזורית גולן. זאת, מתוך הבנה שיש להתכונן לשנים הבאות כדי שלא נופתע ונמצא את עצמנו ללא מענה.

יש תהליכים שמושב כמושב יכול לדאוג להם, כמו רכזת ותיקים בשכר, שתפקידה קידום צרכי הוותיקים ביישוב. התארגנות הוותיקים למען הוותיקים אינה מנתקת אותם מהחברה. הדאגה היא עניינית. הוותיקים שותפים בחיי הקהילה

יש תהליכים שמושב כמושב יכול לדאוג להם, כמו רכזת ותיקים בשכר, שתפקידה קידום צרכי הוותיקים ביישוב. התארגנות הוותיקים למען הוותיקים אינה מנתקת אותם מהחברה. הדאגה היא עניינית. הוותיקים שותפים בחיי הקהילה. הם שותפים במערך ההתנדבות. תושבים למען תושבים.

בתקופת הקורונה, זה בא לידי ביטוי בדאגה לאנשים הזקוקים להסעה לצורכי בריאות, דאגה לאנשים שאין להם משפחה ביישוב. הקורונה, שהיא אנטיחברתית, יצרה תהליכים חברתיים מאוד משמעותיים.

הרעיון המוביל הוא שכולם בקשר ואין אדם מבודד. יש דברים שצריכים לקדם מבחינה מערכתית, שהיישוב כישוב אינו יכול לקדם, כמו סלילת כבישים ומדרכות, כדי שקלנועיות תוכלנה להתנייד בביטחון. יש דיבור על הנושא במועצה, אך הדברים עדיין אינם מתבצעים. יש לקדם את נושא הבריאות. לקרב את הרפואה המקצועית אל האוכלוסייה הוותיקה. ישנה יוזמה של קופת חוליםמכבי ניידת“, המגיעה אל היישובים, תוך תקווה שגםכלליתתעשה זאת. דבר נוסף שיש לעשות הוא לערוך הכשרות לרכזי הוותיקים כדי שיפעלו בצורה מקצועית.

שותפים פעילים

בקיבוץ מרום גולן, פגשנו את רכזת הוותיקים, שירי שמיר. במרום גולן, ישנה קבוצה גדולה של ותיקים, בני 65 עד 90. בקיבוץ, יש דור המשך, המנהל את היישוב. יש לכך השפעה רבה על ניהול הקהילה והיחס אל המבוגרים.

הבנים רואים חשיבות רבה בדאגה ובהשקעה במבוגרים. הם מינו אחראית ותיקים בשכר ובנו מועדון לוותיקים, הכול מכספי הקיבוץ. קבוצת הוותיקים תוססת. עד תחילת הקורונה, הקבוצה טיילה בארץ ובחול והיום, הפעילות מתרכזת בקיבוץ

הבנים רואים חשיבות רבה בדאגה ובהשקעה במבוגרים. הם מינו אחראית ותיקים בשכר ובנו מועדון לוותיקים, הכול מכספי הקיבוץ. קבוצת הוותיקים תוססת. עד תחילת הקורונה, הקבוצה טיילה בארץ ובחול והיום, הפעילות מתרכזת בקיבוץ. החיים התרבותיים סובבים סביב סדנאות. מתקיים פרויקט קוניטרה. ותיקים, שהחלו את חייהם בקוניטרה, מספרים על אותה תקופה. כל אחד, מזווית ראייה אחרת.

הוותיקים הם שותפים פעילים בוועדות השונות ובניהול הקיבוץ. כל מי שמעונין להמשיך לעבוד, עובד. כל הדברים הללו מחברים בין קבוצות הגיל בקיבוץ.

חוסן קהילתי

בשיח עם ראשי הקהילות ורכזי הגיל השלישי ביישובים, מצאנו דברים משותפים. מצאנו את הדאגה לפרט. מצאנו שהמבוגרים שותפים לחיי הקהילות. מצאנו גם דברים מיוחדים שנעשים בכל מקום ואפשר להעביר אותם בין היישובים.

בבני יהודה, מצאנו אפליקציה המלכדת בין התושבים. בגבעת יואב, קיים תכנון אסטרטגי לטווח ארוך, תכנון שמעמיד את צרכי הגיל השלישי במרכז. במרום גולן, ראינו מעורבות של המבוגרים בוועדות ובניהול הקיבוץ. המבוגרים עובדים כל עוד הם בוחרים לעבוד. כוחה של משפחתיותלדור ההמשך יש השפעה על רווחתם של המבוגרים. כל שתואר כאן מעיד על חוסן קהילתי ובימי קורונה, אנו זקוקים לו ביתר שאת.

אנחנו עוסקות בנושא גם ברדיו. ניתן להאזין לכל השידורים  ברדיוארץ הגולן“, ביישומון, בפייסבוק ובספוטיפיי. מוזמנים להקשיב גם לשלל תכניות אחרות ברשת.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?