יאנוש קורצ’אק כמו שלא היכרתם

על יאנוש קורצ’אק ועל יצירה בעקבות סיפוריו הקצרים, לקראת שלוש תערוכות חדשות שייפתחו בספטמבר במתנ״ס קצרין

 ד”ר הנריק הירש גולדשמיט, הידוע בשם העט “יאנוש קורצ’אק”, חי בוורשה שבפולין, בראשית המאה ה-20. מילדותו הצעירה, הייתה בקורצ’אק רגישות אנושית, אהבה וכבוד לבני אדם, באשר הם. קורצ’אק לא יכול היה להבין את ההבחנות הרווחות בחברה שמבדילות ומפרידות בין אנשים על בסיס רמת חיים, השכלה, השתייכות תרבותית, מעמדית, מגדרית, או כל בסיס אחר. עבורו אדם הוא אדם וילד – הוא אדם שלם, מיום היוולדו. בהיותו כבן 16, התייתם יאנוש קורצ’אק, שהיה עורך דין ידוע ומצליח בוורשה, ובמשך שבע שנותיו האחרונות, בהן סבל ממחלת נפש, המשפחה ירדה מנכסיה והגיעה עד לעוני מרוד. קורצ’אק הכיר את שני העולמות מקרוב: את עולם העושר והזוהר ואת עולם העוני והדלות. בספריו ובסיפוריו, הוא מתייחס לשני העולמות הללו, ומתאר אותם על הטוב והרע, על היופי והקושי שיש בשניהם. 

במסגרת לימודי הרפואה, התמחה קורצ’אק ברפואת ילדים והיה לד”ר הנריק-הירש גודלשמיט. לאחר שנים אחדות, החליט שאינו ממצה את ייעודו בתחום הרפואה. הוא נטש את עולם הרפואה והפך לאיש חינוך. כאיש אשכולות משכיל ובעל אופקים רחבים, קורצ’אק למד והכיר את כל זרמי החינוך שהיו חדשניים בתקופתו. בשני בתי היתומים שניהל, בית היתומים היהודי “דום שירוט”, ובבית היתומים הפולני “נאש דום”, הנהיג שיטות חינוך חדשניות בהן הילד-האדם הוא במרכז. בתי היתומים של קורצ’אק התנהלו כרפובליקה של ילדים, שכללה פרלמנט, ועדות, בית משפט שבו הילדים היו השופטים ועיתון שהתפרסם בכל רחבי פולין ומעבר לה. 

אבי אמנת זכויות הילד

קורצ’אק היה מהראשונים שלחמו למען הכרה בזכויות ילדים – זכויות  אדם. הוא נחשב לאבי אמנת זכויות הילד, שנחתמה באו”ם בשנות ה-80′ של המאה ה-20. כמו כן, נחשב קורצ’אק לאבי זרם החינוך הדמוקרטי, בהיותו הראשון שניהל מוסד חינוכי ברוח הדמוקרטיה, בה היו הילדים אזרחים בממלכתם ולמדו מתוך עשייה איך מתנהלת דמוקרטיה, מהם חובותיהם כלפי החברה ומהן זכויות האדם – שלהם ושל חבריהם.

הערכים בהם האמין קורצ’אק, לאורם חי ואליהם חינך את חניכיו בבית היתומים במשך 30 שנה, משתקפים בסיפוריו הקצרים ובספרים הרבים שכתב. קורצ’אק היה סופר ידוע ונערץ עוד בחייו. סיפוריו, שעוסקים בנפשו של הילד ובנפש האדם, נותרו רלוונטיים עד ימינו אנו. הקוראים בסיפוריו נדהמים לגלות שהסיפורים שכתב קורצ’אק לפני למעלה מ-80 שנה, כאילו נכתבו אתמול והם נוגעים בחייהם של ילדים ומבוגרים, כאז כן עתה. 

בהשראת הסיפורים הללו, בחרו אמנים ויוצרים מכל רחבי הארץ סיפור שנגע ללבם ועורר את דמיונם. הם יצרו עבודות בציור, פיסול, פסיפס, בדים וצילום. העבודות מבטאות את המסר אותו שאבו היוצרים מתוך סיפור קצר של קורצ’אק והן מבטאות אותו באמצעות מדיום אחר, לא מילולי, מתוך עולם הדימויים והיצירה שלהם.

מנהל מתנ”ס קצרין, גילעד פורת: “היכולת להבחין בנחישות תושבים, בבואם לשתף בחלומותיהם האמנותיים או התרבותיים, היא אחת מהיכולות החשובות הקהילתיות שפיתח המתנ”ס, בכלל ואגף התרבות, בפרט. בהיחשפו לפעילות ענפה של תושבים חדשים, בנושא של יאנוש קורצק, התגייס והפך את החלום למציאות, תוך שיתוף אמנים מקומיים ואזוריים ויצר תערוכות במרחבים הציבוריים, בהן המסר החינוכי והאמנותי מתכתב עם אופי היישוב, אמניו ורוח המקום בכלל.

“הרצון, היכולות ותחושת החשיבות שבנושא הם הכוח המניע להפיכת חלומם של תושבים למציאות”.

דמותמופתוכמורהדרך

יושבת ראש המכון החינוכי הישראלי ע”ש יאנוש קורצ’אק ותושבת חדשה בקצרין, דליה טאובר: “לפני שנים רבות, אימצתי את דמותו של יאנוש קורצ’אק כמודל, כדמות מופת וכמורה דרך. שילבתי את תפיסת העולם שמצאתי אצל יאנוש קורצ’אק, הלא הוא דוקטור הנריק-הירש גודלשמיט, ביחד עם תפיסת הצדק המאחה, בה אני עוסקת מזה שנים רבות. בחרתי להמשיך לצעוד ככל יכולתי בדרך החברתית והחינוכית אותה התווה יאנוש קורצ’אק ולעשות כמיטב יכולתי, ליזום ולפעול יחד עם אנשים רבים וטובים, מתוך הבנה שיש לי, כמו לכולנו, אחריות אישית על העולם ועל החברה שנשאיר אחרינו לדורות הבאים”.

איסוף עבודות מאמנים תושבי קצרין והגולן, נורית מאירוביץ: “תערוכה זו מיוחדת בשל העובדה שכל היצירות הן בהשראת סיפורים. מרתקת העובדה שלכל אמן יש פרשנות משל עצמו לסיפור וכיצד הדבר מובא לידי ביטוי ביצירה”.

רכזת תרבות, אוצרת, עדה בארי סימוניץ: “את הניצוץ בעיניה של דליה טאובר, תושבת חדשה בקצרין, אי אפשר היה לפספס ובים חלומות, נסחפנו יחד לחוף מבטחים. 

“לפני שנים הגתה דניאלה שאול, תושבת וממקימי העיר קצרין, את הרעיון למוזאון חוצות קהילתי קצרין, אשר נמצא בתחילת רחוב שיאון, מול גן הזיכרון וגן הפסלים על שם תמר, בסמוך למגרש החנייה של קניון ‘לב קצרין’, כדי לתת במה ואפשרות ביטוי ליוצרים במדיות שונות לנושא שייבחר. מאז, נפתחות תערוכות על קיר אבני הבזלת.

“ב-3.9.2023, נתרגש בפתיחת תערוכה שמשתתפים בה אמניות ואמנים יוצרים ברמת הגולן וברחבי הארץ, אשר בחרו סיפורים קצרים מכתביו של יאנוש קורצ’ק, שדיברו אליהם במיוחד ונתנו להם פרשנות חדשה, פרשנות משלהם – בדרך של ציור, פיסול, פסיפס, תפירה, צילום וכתיבה.

“בצד כל עבודה, יהיה קישור לסיפור עצמו ולסרטון שבו מישהו מהחברה הישראלית קורא את סיפור ההשראה. גם הסרטונים עצמם מהווים מדיום נוסף של פרשנות לאותם סיפורים והתייחסות נוספת לאותם ערכים שעומדים בבסיס חייה של חברה הומנית, פלורליסטית ואחראית – אלה שמביאים כל חברה להיות בריאה ומשגשגת.

“כמו-כן, תערוכות נוספות ייפתחו ב’מרכז צעירים’ ובהיכל התרבות”.

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי
אירועים שיתקיימו ב 2nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 3rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 4th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 10th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 17th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 18th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 20th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 23rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th מאי
אירועים שיתקיימו ב 28th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 31st מאי
No Events









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?