המסתורין של הפרח הכחול

מדוע גם האדם וגם הדבורים מעדיפים את הצבע הכחול? הפרחים הצופניים בצבע כחול מאותתים לדבורים ומסייעים לאיתור צוף (מזון הדבורה) הפרחים


האביב כבר כאן ושלל פרחי הטבע פורחים. פיגמנט כחול הנו נדיר בטבע ומעטים הם הפרחים הכחולים, דווקא אליהם נמשכים בני האדם וגם דבורי הדבש המאביקות. על פי מחקרים, בעלי חיים וצמחים מייצרים פיגמנט כחול, כאשר הוא מביא להם יתרון, בעיקר במשיכת דבורים, או חרקים ומאביקים אחרים.

במחקר עליו מדווח החוקר האוסטרלי אדריאן דייר (Associate Professor, RMIT University), באתר “The Conversation”, נמצא כי מחסור בפרחים כחולים בטבע נובע בחלקו, גם ממגבלות הראייה של האדם, מאחר שמנקודת מבטה של הדבורה, פרחים כחלחלים ומושכים הנם הרבה יותר נפוצים מכפי שאנו רואים בספקטרום הצבעים של בני האדם. אדם רואה צבע מסוים בשל האופן בו העיניים והמוח שלו פועלים. מערכת הראייה של האדם כוללת בדרך כלל שלושה סוגים של קולטני אור, שכל אחד מהם לוכד אור באורכי גל שונים (אדום, ירוק וכחול) מהספקטרום הגלוי. המוח האנושי משווה מידע בין קולטנים אלה ליצירת תפיסת הצבע.

מעדויות בהיסטוריה האנושית, נמצא כי האדם תמיד נמשך לצבע הכחול. הסבר אקולוגי לכך הוא צבע השמים הצלולים וגופי מים נקיים, שהם סימנים לתנאי מחייה טובים.

במחקר אחר לחקר פרחים כחולים, נעשה שימוש במאגר צמחים מקוון חדש, שסוקר את התדירות היחסית של פרחים כחולים בהשוואה לצבעים אחרים. בין הפרחים המאביקים, ללא התערבות של דבורים או חרקים אחרים (המכונים האבקה אביוטית), לא היו פרחים כחולים. כאשר בחנו פרחים שחייבים למשוך דבורים וחרקים אחרים, בכדי להעביר את האבקה שלהם, באזורים מבודדים, נצפו פרחים כחולים.

פרחים כחולים מתפתחים בכדי לאפשר האבקה יעילה, אך פרחים כחולים בטבע הנם עדיין נדירים יחסית, דבר המצביע על כך שקשה לצמחים לייצר צבע כחול ועשוי להוות סמן בעל ערך של כושר מאבק הישרדות צמחים בסביבה

עובדה זו מוכיחה, כי מראה פרחים כחולים מתפתחים בכדי לאפשר האבקה יעילה, אך פרחים כחולים בטבע הנם עדיין נדירים יחסית, דבר המצביע על כך שקשה לצמחים לייצר צבע כחול ועשוי להוות סמן בעל ערך של כושר מאבק הישרדות צמחים בסביבה.

במחקרים אחרים שנעשו נמצא, כי הפרחים הכחולים מייצרים צוף בקצב רב יותר ולכן זוכים ליותר ביקורים (ביחידת הזמן) של דבורים מאביקות, מכאן שהדבורים מסוגלות לקשר בין צבע הפרח לבין כמות הגמול שהוא מציע (כמות הצוף). לדבורים יש קולטני אור הרגישים לאורכי גל אולטרה סגול, כחול וירוק והן גם מראות העדפה לצבעיםכחלחלים“.

על סמך כלל הממצאים, ניתן ללמוד, כי בבתי גידול ובאזורים חקלאיים בהן מוצבות כוורות דבורים, מומלץ לשתול מגוון יעיל של צמחים צופניים בעלי גוון כחול, לטובת שמירה על דבורי הדבש ועתיד ברקיימא טוב יותר. כך דבורת הדבש תוכל לאתר מזון באופן יעיל ולשמור על בריאות הכוורת.

שליש מהמזון של האדם תלוי בהאבקת דבורת הדבש ואוכלוסיות עולמיות של דבורים נמצאות בירידה, מסיבות שונות של שינויי אקלים, מחסור בצמחי צוף וגורמים אחרים שנגרמים על ידי האדם.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?