חלק מהסיפור של קצרין

אחרי תשע שנים בראש המועצה המקומית קצרין, דימי אפרצב הוא חלק לא קטן מהסיפור של בירת הגולן. פעיל, נמרץ, מלא רעיונות וקם כל בוקר שמח להיות שותף בבניית הארץ. ריאיון חג עם דימי שבטוח כי יבוא יום, לא מאוד רחוק, בו הגליל והגולן יהיו לאחד


לקראת השנה החדשה, נפגשתי עם ראש המועצה המקומית קצרין, דימי אפרצב, לסכם את השנה המשמעותית לגולן ולקצרין, בעקבות ישיבת הממשלה ההיסטורית שהתקיימה בגולן ב-26 בדצמבר 2021, שבה אושרה תכנית של מיליארד שח להשקעה בהתיישבות ברמת הגולן ובקצרין, להכפלת האוכלוסייה ופיתוח הכלכלה המקומית והאזורית.

קבענו להיפגש בתשע בבוקר במשרד המאולתר במקלט, שהוסב ללשכת ראש המועצה, בזמן שהמשרד הקבוע בשיפוצים. דימי נכנס עם הקסדה עדיין לראשו, מתנשף מעט. “יש ימים שהוא מגיע לעבודה רכוב על אופניים“, משתפת אותי מנכלית המועצה, לילך גבע, בזמן שהוא מוריד הקסדה ומברך את הנוכחים בשלום. בהתרגשות, הוא מספר לכולם שיש הבוקר כתבה על קצרין בכלכליסט“. אי אפשר שלא להתרשם מהאווירה במשרד, תחושה של שליחות ועשייה שכולם שותפים לה.

כשהוא עדיין מתרגש מהכתבה החיובית, הוא מספר לי שככה הוא מתחיל את יום העבודה שלו, לפעמים ברגל, יש ימים באופניים, או במכונית, תלוי מה קורה בהמשך היום.

אני מסתובב ביישוב ורואה מה קורה, בודק שאין מפגעים, שהרחובות נקיים, זו גם הזדמנות לפגוש את האנשיםואז, כשהוא מגיע למשרד, מתחיל מרוץ של עבודה, ישיבות פגישות, אירועים ועוד. “אני יודע מתי מתחיל היום, אבל לא תמיד יודע מתי הוא יסתיים“.

דימי מכהן כבר תשע שנים כראש המועצה המקומית קצרין. לפני כן, שימש מנכל המשרד לקליטת עלייה. הוא איש עשייה נמרץ ומעניין שיכולתי לראיין אותו שעות ארוכות. מפאת הזמן והמקום, נאלצנו לקצר.

ספר על הרגע המשמעותי שבו הממשלה מחליטה על הכפלת הגולן ומאשרת תקציב משמעותי לכך

דימי: “כבר שנים, שאנחנו מחכים לרגע ההיסטורי הזהתמיד הייתה נכונות של הממשלה לפתח את הגולן, אבל בפועל, זה לא קרה, הצמיחה הייתה אטית. הגולן הוא נכס לאומי, בקונצנזוס, שלמנהיגים אמור להיות חשוב לפתח אותו. יש פה דגם התיישבותי יוצא מן הכלל ואנחנו יכולים להתגאות בו ממש.

ביצוע ההחלטה יביא את הגולן להכפלת מספר התושבים ולפיתוח משמעותי. כדי להביא לגולן מותגים נחשבים ויזמים גדולים חייבים לגדול והמהלך הזה של בנייה רחבה יעשה רק טוב. הוא יביא עוד מקורות תעסוקה, ירחיב את פעילות האקדמיה

אני בעיקר אוהב לציין שני תחומים שהם גולת הכותרת שלנו. הערך העליון והמשמעותי בגולן הוא חינוך ואנחנו מצטיינים בו. הדבר השני הוא יזמות. בכל המדינה, וגם בעולם, נהנים מהחלב שלנו, מהבשר והיין, משמן הזית ומהדבש, מהפירות והירקות ועוד. סוף סוף, המנהיגים הבינו את זה וקיבלו החלטה שמייצרת בסיס שעליו הגולן הולך להשתנות. ביצוע ההחלטה יביא את הגולן להכפלת מספר התושבים ולפיתוח משמעותי. צריך להבין שכדי להביא לגולן מותגים נחשבים ויזמים גדולים חייבים לגדול והמהלך הזה של בנייה רחבה יעשה רק טוב. הוא יביא עוד מקורות תעסוקה, ירחיב את פעילות האקדמיה, וההייטק. יש תכניות רבות בקנה, בין היתר בניית בית חולים, וגם בית חולים וטרינרי לבעלי חיים. יש לנו כבר תכנית מתאר כוללנית לפיתוח מטורף בעשור הבא. הכיוון הוא שבחמש השנים הבאות קצרין תגדל ב-15,000תושבים ובהמשך, תהפוך לעיר של ממש.  

צריכים קצת אורך רוח וסבלנות כדי שהדברים יקרו ואנחנו משקיעים זמן ומאמצים רבים בתכנון ובאישור. יזמים כבר מבינים את הפוטנציאל של קצרין ובקרוב, יגיע היום שהגליל יראה בקצרין מרכז לקניות ושירותים ולא להפך“.

שותף בבניית הארץ

בוא נחזור קצת להתחלה. מה הביא אותך לקצרין?

דימי: “עליתי לארץ מליטאבשנת 1991. הייתי ציוני נלהב וחלמתי לעלות לארץ ישראל. ההחלטה לעלות לארץ לא הייתה קלה. הייתי בתחילת לימודי הרפואה בליטא, אבל הסוגייה הישראלית הייתה משמעותית והכמיהה לעלות לארץ הייתה חזקה. ויתרתי על הלימודים ועליתי.

בארץ, גרנו בשכונת רמת אליהו, בראשון לציון ולמדתי לתואר במדעי החיים, באוניברסיטת תל אביב. כשסיימתי את הלימודים, הייתה תכנית המשך לתואר שני, בשילוב הדרכת טיולים בחברה להגנת הטבע. מאוד רציתי להתקבל לבית ספר שדה אכזיב. אהבתי את הים ואת אזור הגליל המערבי, אבל לא התקבלתי ושלחו אותי לבית ספר שדה גולן. הקהילה בקצרין קלטה אותנו באהבה גדולה, פגשנו הרבה צעירים נלהבים שבאו להתיישב והתאהבנו ומאז, אנחנו כאן“.

אני קצת סקרנית לשמוע, היית עולה חדש ומדריך טיולים, איך הסתדרת עם העברית?

האמת היא שההתחלה לא הייתה פשוטה, תארי לעצמך, מגיעה קבוצת מטיילים שצריכה להתחלק לשני מדריכיםאלון הישראלי המגניב, ודימטריבעל חזות ומבטא רוסי. ברור שהרוב הולכים אחרי אלון וקבוצה קטנה של אלה שלא נעים להם מצטרפים אליי, אבל עם הזמן, קלטו שאני מביא אתי הרבה ידע ואהבת הארץ והקבוצות שלי היו מתמלאות בקלות וגם העברית השתפרה מאוד“.

מגיל מאוד צעיר, הייתי פעיל. אני לא מהאנשים שיכולים לשבת בצד ולהתעצבן ממה שקורה ולא לעשות כלוםבתור מי שעלה לארץ ממניעים אידאולוגיים, אני מרגיש זכות גדולה להיות שותף בבניית הארץ

מה הביא אותך לעשייה הציבורית?

מגיל מאוד צעיר, הייתי פעיל. אני לא מהאנשים שיכולים לשבת בצד ולהתעצבן ממה שקורה ולא לעשות כלוםבתור מי שעלה לארץ ממניעים אידאולוגיים, אני מרגיש זכות גדולה להיות שותף בבניית הארץ. אני מאמין בכל לבי שעד השחרור המוחלט של העם שלנו, כולנו שותפים לבניית הארץ, כל אחד במקום שלו ובתרומה שהוא יכול לתתאנחנו בדור של בנייה וחייבים לחשוב על הכלל, על המדינה והעם. אם כל אחד ייתן משהו קטן, נבנה מבנה איתן.  

אני עברתי תהליך קליטה קשה, המדינה לא הייתה ערוכה לקליטה שלנו, אבל לא התלוננתי. יצאתי לעשות והפכתי מנכל משרד הקליטה, כדי שלבאים אחריי יהיה יותר קל וגם בתפקידי כראש הרשות, קיבלתי הזדמנות לקדם, לפתח ולפעול. אני רעב לזה וכל דקה אני משקיע בזה ואני גם מחזיר חוב ענק לקהילה, שקיבלה אותי כל כך יפה וזה כיף אמתי“.

מי שמאמיןמצליח

שתף אותנו קצת בדברים שנעשו בשנים האחרונות בקצרין?

דימי: בימים אלו, אנחנו לקראת סיום בניית המבנה של קריית הממשלה, שמהווה סמל לריבונות הישראלית בגולן. במבנה, יהיה מרכז מסחרי קטן ומשרדי ממשלה. משרד הפנים, לשכת תעסוקה, בית משפט ועוד. זהו מהלך משמעותי וחשוב לאזור כולו.

פתחנו השנה את בית הספראודם‘, פרויקט חדש ומשמעותי, בשיתוף משרד החינוך ומשרד הביטחון, בהשקעה של מיליוני שקלים, במסלול משולב של חיל הטכנולוגיה, שבכ והמוסד. זו חממה שמטפחת נוער איכותי.

כמו כן, בבית הספרדרכא נופי גולן‘, פיתחו מסגרת של פדגוגיה חדשנית שמועברת בכל בתי הספר. אנחנו בתהליך של שיפוץ והרחבה של הכפר התלמודי בקצרין, עם העתקת מוזאון עתיקות הגולן אליו.

אנחנו בתהליך רחב של בניית שכונות חדשות, עם פיתוח סביבתי ואנחנו לקראת סיום מכרז לבניית 1560 יחידות דיור נוספות, מה שיביא לבניית מרכז מסחרי חדש. בהקשר הזה, אני חייב לציין יזם מקומי ואמיץ שבנה את המרכז המסחריספירוהפך את המקום להצלחה. הוא הוכחה ליזמים, שמי שמאמיןמצליח. אחרי שנתיים של קורונה, שצלחנו אותם למופת ויש לי הערכה רבה לעובדים ומתנדבים שתפקדו מצוין, סוף סוף חזרנו לשגרה של תרבות והייתה לנו שנה מלאה באירועי תרבות, מופעים של זמרים נחשביםהרצאות, הצגות וגולת הכותרתהבאנו את המחזהכנר על הגג‘, למופע מרשים במחירים שווים לכל נפש.

נושא שמאוד קרוב ללבי ואנחנו כל הזמן מקדמים אותו הוא קיימות עתידנית. כבר שמונה שנים, שקצרין מוארת בתאורת לדים לא מזהמת. כשמרימים את הראש, רואים כוכבים. זה סטנדרט מיוחד שיוּצר עבורנו, אנחנו חיים ממש בשמורת טבע

נושא שמאוד קרוב ללבי ואנחנו כל הזמן מקדמים אותו הוא קיימות עתידנית. כבר שמונה שנים, שקצרין מוארת בתאורת לדים לא מזהמת. כשמרימים את הראש, רואים כוכבים. זה סטנדרט מיוחד שיוּצר עבורנו, אנחנו חיים ממש בשמורת טבע. חילקנו לתלמידים ערכות אוכל רבפעמיות ובמועצה הפסקנו להשתמש בכלים חד פעמיים. יש הוראה חדמשמעית שלא הורגים כלבים בקצרין, גם בתחנת ההסגר. כל נושא הקיימות ואיכות הסביבה הוא חלק מתכנית הלימודים במערכות החינוך.

פיתחנו מאגר גנטי לכלבים שמאפשר לנו לשמור על ניקיון העיר. אנחנו יודעים לזהות את בעלי הכלבים שעשו צרכים ברחוב ולמגר את התופעה. גם הנושא של תנועות הנוער הוא בפריצה והצלחה גדולה. כשהתחלתי את תפקידי כראש המועצה, הייתה  בקצרין רק תנועת נוער אחת, ‘בני עקיבא‘. היום, יש בקצרין 12 תנועות נוער, שביום העצמאות הדליקו משואות באירוע מרגש ואנחנו שמים דגש על פעילויות והעצמה ויש עוד הרבה תכניות שעבדנו עליהן והן לקראת ביצוע, כמו בניית פארק ספורט מוטורי ראשון וייחודי בארץ, באזור התעשיה קצרין, מתיחת פנים במרכז המסחריאיתן‘, שוק עירוני חדש ועוד“.

הכי קשהאמירות גזעניות

מה עם תחום התיירות בקצרין? נראה ששם אתם עדיין מדשדשים

דימי: “אנחנו הולכים להפוך את קצרין למעצמת תיירות עם תכניות לבניית בתי מלון, כפר נופש, אתר קמפינג עם 500 מקומות לינה, יש תכנון לשביל ישראל לאופניים, שיעברו בו 200,000-300,000 איש בשנה ותכנית למוזאון חדש. התיירות נמצאת בראש סדר העדיפויות שלנו ואנחנו רואים בה מנוע משמעותי לצמיחה“.

אני שומעת בקולך את האופטימיות ואת חדוות העשייה והיצירה, ספר לי בכל זאת על רגעים קצת יותר מורכבים בתפקידך

עבודתו של איש ציבור היא לא פשוטה, יש הרבה אינטריגות ואי הסכמות. בסוף, כולנו רוצים את טובת היישוב, אבל הדרך לא תמיד פשוטה. פעם, היו לי הרבה נפילות, כי לא משנה מה אתה עושה, יש אנשים שמתמקדים ברע. לדוגמה, אנחנו משקיעים המון בנושא של ניקיון, אבל מספיק שתושב מסתובב ורואה נייר ושתי סיגריות זרוקות וישר מתלונן שהיישוב לא נקי. אני מבין אותו, אבל לפני רגע ניקו וזה משהו שקשה שיהיה תמיד בשליטה. או שאנו עובדים על פרויקטים שיש להם מתנגדים, זה לא קל. גם במערכת החינוך, אנחנו משקיעים המון ולא תמיד מקבלים גיבוי ומאפשרים לצוות לפרוס כנפיים

אבל הדבר שהכי קשה לי אתו ולא רק בתפקידי כראש מועצה, אלא גם כאדם, זה אמירות גזעניות. חלק משמעותי מהתשוקה הגדולה שלי לעלות לארץ היה הרצון להיות בארץ שלי, להיות חלק ואז אני מגיע לארץ וקוראים לירוסי‘, אותחזור למקום שממנו באתועוד כל מיני אמירות גזעניות. את זה אני לא מצליח להכיל. אני אומר לעצמי כל הזמן שאני צריך להתעלם ולא להיפגע, אבל זה חזק ממני. זה פוגע בי כל פעם מחדש. מי שמרשים לעצמם אמירות גזעניות, לא מבינים עד הסוף כמה זה פוגע בנפש. אתה מגיע לארץ המובטחת ואתה משלם לא מעט מחירים, גם נפשיים. לפעמים, אני מרגיש על עצמי שארץ ישראל נקנית בייסורים“.

מה בכל זאת נותן לך את הדרייב להמשיך בעשייה הציבורית

אני איש של עשייה ומאמין בדרך הזאת. דרך אגב, אני מתפקד הכי טוב כשיש משברים, אני יודע לראות תמונה רחבה ולא נבהל. בשנת 2013, כשיצאתי להרפתקה המטורפת הזאת של הריצה לראשות המועצה המקומית קצרין, מה שהניע אותי היה להיות שותף בבניית הארץ ולדאוג שלילדיי ולדורות הבאים יהיה מקום טוב לגדול בו. הסכסוכים וההתנגשויות בתוך העם מאוד קשים לי, אבל אני חדור מטרה.

אחרי תשע שנים, אני מרגיש שהיו חבלי לידה קשים, אבל קצרין ערוכה לקפיצת מדרגה והיא נמצאת בתהליך מבורך שהילדים שלנו כבר יחוו קצרין אחרת, מפותחת יותר בכל התחומים. הגבול התודעתי בין הגליל לגולן ייעלם והם יהיו יחידה אחת

“אחרי תשע שנים, אני מרגיש שהיו חבלי לידה קשים, אבל קצרין ערוכה לקפיצת מדרגה והיא נמצאת בתהליך מבורך שהילדים שלנו כבר יחוו קצרין אחרת, מפותחת יותר בכל התחומים. הגבול התודעתי בין הגליל לגולן ייעלם והם יהיו יחידה אחת ואני ומרגיש זכות ענקית, כמי שעלה לארץ ממניעים אידאולוגיים, לזכות בבניית ארץ ישראל וככה אני מתעורר כל בוקר בשמחה, להמשיך במשימה שלקחתי על עצמי“.

מחובר לכולם

מה אתה חושב שלא יודעים עליך והיית רוצה לנצל את הבמה הזאת לשתף?

דימי: “הפתעת אותי עכשיואני חושב שיש אנשים שחושבים שאני רציני מדי ואולי לא נחמד ומרוחק. אני דווקא יודע לצחוק ולחייך, הדלת שלי במשרד תמיד פתוחה לתושבים והפלאפון שלי זמין. חשוב לי מאוד שיהיה לאנשים טוב. גם אם ביקורת זה לא תמיד נחמד, אני תמיד מוכן לשמוע וללמוד“.

מה מייחד את קצרין בעיניך?

קצרין היא יישוב יפה במרכז הגולן, כבר שנים אנחנו זוכים בפרס העיר היפה. אבל קצרין יפה גם במרקם האנושי שלה. זה יישוב שגרים בו יחד עולים חדשים וותיקים, דתיים וחילונים, על כל הרצף וכולם חיים יחד בהרמוניה, בחברה שיש בה הרבה מאוד עזרה הדדית ומתנדבים בכל התחומים. זה מאוד יפה בעיניי ואני מוצא את עצמי מחובר לכולם. גם אני עולה חדש וב-30 השנים שאני פה הפכתי לישראלי. אני אומנם לא מגדיר את עצמי כדתי, אבל אני מאוד מחובר ליהדות, למסורת, לפיוטים. אני מניח תפילין כל בוקר וסוגיית היהדות חשובה לי. כך שאני מוצא את עצמי מחובר לכולם“.  

בפתחה של שנה חדשה, על מה עוד אתה חולם?

השנה הזאת הייתה שנה מאוד משמעותית עבורי, גם בפן האישי וגם בציבורי. חגגתי את החלטת המדינה להכפלת הגולן, יחד עם 30 שנות נישואים לרעייתי. הילדים שלנו כולם סיימו את מערכות החינוך ופרשו כנפיים להמשך החיים. להבדיל, נפרדתי השנה מאבי זל, שהיה עמוד התווך של המשפחה וככה, כמו בגלגל החיים, עצב ושמחה מתערבבים להם.

אנחנו נחושים להמשיך במרץ השנה בעשייה לפיתוח קצרין והגולן בכל התחומים: חינוך, בנייה והתיישבות, יזמות, תרבות, ספורט, יחד עם שירותים קהילתיים ברמה גבוהה.

אם את רוצה חלומותאני חולם להפוך את קצרין לחממה לחדשנות ישראלית. קצרין תהיה מקום לפיתוח ויצירת הזדמנויות. בית להגשמה בעבור מי שיש לו חלום“.

איך אתה מתכונן לחגי תשרי?

אנחנו מאוד אוהבים לחגוג את החגים בחיק המשפחה, עם אוכל טוב והרבה שמחה ובימים אלו, לקראת חג סוכות, סוגרים את הקצוות לפסטיבלצלילי בזלת‘, שיתקיים בקצרין זו השנה השמינית ויימשך 12 ימים של הופעות שיביאו קהל גדול. יהיה אוכל מקומי ובירה ויין, תפילת הלל חגיגית, כמיטב המסורת, בפארק התלמודי וגם יהורם גאון יגיע להופיע ורביב כנר וקולולוםועוד אירועים שמשלבים את כולם יחד ויתנו ביטוי לגולן. הגולן הוא מקום שמחבר בין כל עם ישראל וקצרין נמצאת בלב הגולן, עם נופים קסומים ואנשים נפלאים ואני גאה להיות חלק מהסיפור של קצרין. בהזדמנות זאת, רוצה לאחל לכולם שנה טובה ומתוקה“.

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי
אירועים שיתקיימו ב 2nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 3rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 4th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 10th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 17th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 18th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 20th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 23rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th מאי
אירועים שיתקיימו ב 28th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 31st מאי
No Events









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?