“זה הזמן שלך” הצגה גולנית מקורית

אסנת לחיאני, מבני יהודה ורויטל אשכנזי, מכפר חרוב

אסנת לחיאני, מבני יהודה ורויטל אשכנזי, מכפר חרוב, מכירות מהגולן ושותפות לחלום ילדות: להשמיע את קולן וסיפוריהן על הבמה. הצגה של יצירה גולנית.


דנה הראל

מי את רוצה יהיה כתוב ככתב?

אסנת ורויטל הכירו לפני מעל ל-10 שנים, כשעבדו יחד במתנ”ס בני יהודה. אחרי מספר שנים, רויטל הנחתה סדנה העוסקת בעבודה על הקול דרך שירה וכתיבה ואסנת הבינה כמה היא אוהבת לשיר וכמה השתיקה את הקול שלה לאורך השנים  ומכאן הסיפור מתחיל.

 ספרו לי מי אתן?

“אנחנו אסנת לחיאני, מבני יהודה ורויטל אשכנזי, מכפר חרוב. הכרנו לפני מעל ל-10 שנים, כשעבדנו יחד במתנ”ס בני יהודה. אחרי מספר שנים, רויטל הנחתה סדנה העוסקת בעבודה על הקול דרך שירה וכתיבה והבנתי כמה אני אוהבת לשיר וכמה השתקתי את הקול שלי לאורך השנים”.

“ההצגה שלנו נוגעת ביחסי אימא ובת וההשפעה המכרעת של יחסים אלו על חיי בתה, על פירוק משפחה ומציאת דרך חדשה ומחזקת להמשך החיים, על משבר כתוצאה מפיטורים ועל החלומות שהיו שם תמיד, אך לא הצליחו להתממש, עד ש…הצליחו”

איך החלטתם לעשות הצגה יחד?

“לפני כשלוש שנים, רויטל העלתה מופע של סיפור חיים אישי בליווי הבן שלה, רועי אשכנזי, על פסנתר. ראיתי את המופע של רויטל פעמיים והרגשתי שיום יבוא ונעשה מופע משותף. אמרתי את זה לרויטל והשתעשענו ברעיון.

“לפני כשנתיים, באחת משיחותנו, העלינו את הרעיון שוב, אבל לא ידענו מאיפה להתחיל. ידענו שאנו רוצות לשיר וידענו שאנו רוצות לשלב את השירה עם ציוני דרך משמעותיים בחיינו. על פורמט אמתי של הצגה לא חשבנו בכלל, הרי אנחנו לא שחקניות…”.

איך בחרתן את נושא ההצגה?

“פנינו לניר פרידמן, שהנחה קבוצות תאטרון באזור וקבענו להתחיל עבודה. ניר ביקש מכל אחת מאתנו לשיר משהו, כדי שיוכל להבין אם אנחנו לא חולמות מדי… אחרי שעברנו את המבחן, הוא ביקש מאתנו לחשוב על מספר נושאים מרכזיים. חלק מהטקסטים של רויטל היו כבר כתובים, מתוך סדנת כתיבה בהנחייתה של רונית אוחנה. ניר עזר לנו מאוד בבחירת המסגרת להצגה. לצערנו, הוא עזב את הגולן ונשארנו בלי במאי מנחה, אבל עם תשוקה עזה להמשיך ולהוציא לאור את מה שכבר התחלנו.

“לא ויתרנו. פנינו לעוד מספר מנחי תאטרון בגולן ובעמק הירדן ונענינו בשלילה על ידי כולם, כל אחד מסיבותיו הוא. עד שנפל האסימון – מוריס אסולין.

“מוריס הוא במאי ותיק, חבר ושכן, איך לא חשבנו עליו קודם? יש נטייה לעתים ללכת רחוק מדי, עד שמבינים שהטוב נמצא ממש מתחת לאף”.

ספרו קצת על ההצגה

“כמו שאמרנו, רצינו לשיר ולספר עוד קצת, לא הרבה, על נקודות משמעותיות בחיינו, אבל מוריס הפך את הכול להצגה. הוא אמר שזה מה שהוא יודע לעשות ואם בחרנו בו, אנו צריכות להתמסר לתהליך”.

“ההצגה שלנו נוגעת ביחסי אימא ובת וההשפעה המכרעת של יחסים אלו על חיי בתה, על פירוק משפחה ומציאת דרך חדשה ומחזקת להמשך החיים, על משבר כתוצאה מפיטורים ועל החלומות שהיו שם תמיד, אך לא הצליחו להתממש, עד ש…הצליחו”.

קוסם

איך עבר עליכן התהליך עם מוריס?

“התהליך היה ארוך ומורכב מאוד, העבודה היא לעומקן של חוויות חיים, כאשר הצורך להביא אותן לסצנות קצרות הוא אומנות בפני עצמה ואת זה מוריס יודע לעשות בגדול. האמת היא שגם למוריס זה היה שינוי מהנחיית התאטרון הוותיק שלו ‘הסוד שבצליל’, שהוא תאטרון תנועה ללא מלים. אבל מוריס ביים בעברו מספיק הצגות ‘רגילות’, כך שהרגשנו בטוחות מאוד תחת שרביטו. היו מספר משברים לאורך השנה וחצי האלו, אבל המטרה – להעלות את ההצגה ויהי מה הייתה ברורה לכולנו. מה שלא היה ברור זה התאריך, עד שמוריס הכריז: ‘די, זהו, תרשמו – ב-16.12.17, תתקיים הבכורה’. חשבנו שנוכל למשוך עוד קצת, כי חששנו מאוד, אבל זה קרה. אולי הוא לא יודע, אבל העבודה שלו משולה בעינינו לעבודה עם אחד מטובי התרפיסטים שיש ובשבילנו הוא פשוט קוסם!”.

איך המשפחה רואה אתכן?

“לא סיפרנו להן על התכנים. ידעו שאנו בחזרות של כמה שעות מדי שבוע. אצל רויטל הייתה חשיפה קודמת, אז פחות שאלו. אצל אסנת היו סקרנים מאוד וחיכו כבר ליציאה לאוויר העולם”.

מה מיוחד בצגה?

“אנחנו חושבות שהייחוד שלה הוא בפשטותה. זו הצגה שאינה מתיימרת. הצגה אמתית על שתי נשים, שלאורך שנים, לא העזו לעלות על במה, למרות שהצורך היה קיים אצלן, מגיל צעיר. גברים, כמו נשים, יכולים להזדהות ולמצוא את עצמם בהצגה.

“כתבה לנו ירדן מורן, מגבעת יואב, שצפתה בהצגה: ‘זה הזמן שלך’ – הצגה שנכתבה ושוחקה על ידי שתי נשים אמיצות, שהעזו להגשים חלום ולהעלות ולעלות על הבמה.
הן חושפות רגעים מנשמתן ולאו דווקא את הרגעים היפים ומציבות בפני הצופה תמונה אמתית, לעתים מצחיקה ולעתים כואבת.
“‘הצופות-הנשים תמצאנה את עצמן, אימהותיהן ובנותיהן בהצגה. לצופים-הגברים, ניתנת הזדמנות לראות ולפגוש את הנשים בחייהם, כפי שהן באמת… אני ממליצה! כל הכבוד!’.

“וכתבה גם אירית אזולאי מבני יהודה: ‘זה הזמן שלך’ הוא מסמך אנושי-נשי, בבימויו של מוריס אסולין, ליווי מוזיקאלי שימי בן זקן והשחקניות אסנת לחייני ורויטל אשכנזי. הוזמנתי לפרגן לחברות בערב הבכורה ומצאתי את עצמי נהנית ממופע מרגש ואותנטי. סיפור אישי מזווית ראייה אמיצה ומפוקחת, המהווה השראה לנשים וגברים כאחת, לקחת מקום ולהגיד: עכשיו הזמן שלי! אי אפשר שלא להתרגש ולהיסחף באהבה ובקבלה שלהן את עצמן, בשירים ובתכנים שנבחרו והוגשו בצורה נעימה ואנינת טעם. ממליצה בחום!'”.

איפה הופעתן כבר?

“הופענו במועדון של כפר חרוב, מול קהל של כ-100 איש ובספרייה בבני יהודה. ההצגה הבאה תתקיים בהיכל התרבות בקצרין, בחמישי הבא  17.5  והכי חשוב, שבהצגה מלווה אותנו טליה צור, מוזיקאית בת קצרין ומנהלת מרכז השראה שהתחברה לתכנים ואלינו ואנחנו – אליה. היא מרגישה אותנו הכי טוב שיש ואנו גאות על יצירה מקומית, בשילוב כוחות גולני, זה מרגש מאוד. בסוף ההצגה תתקיים שיחה עם הקהל”.

למה אתן מצפות בהמשך?

“ראשית, שתהיה הכרה בנו מטעם התרבות המקומית בגולן, מתכננות לפנות למוסדות התרבות לפריפריה ולקבל את אישורם להיכנס לרשימת ההצגות המאושרות מטעמם. מוריס מגיש את ההצגה לפסטיבל ‘כל הארץ במה’. זהו פסטיבל של תאטראות חובבים, המתקיים כל שנה ב’צוותא’ בתל אביב, בחג סוכות. נתקדם בקצב המתאים לנו ונתפלל להיות במקום הכי מדויק עבורנו”.

 

 

[Revitala1]

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?