הגולן זה הבית

קצין ההגנה המרחבית של חטיבת הגולן, רס”ן לשם צוריאל בראיון מעמיק על הקשר של הצבא ליישובי הצפון, מה זה בכלל הגנה מרחבית ברמה ואיך לפעול במצבי חירום ברמת הגולן, וגם על היתרון הגדול לשירות בגזרה ייחודית כמו רמת הגולן


 

רס”ן לשם הוא קצין ההגנה המרחבית של חטיבת הגולן, בתפקידו הוא אחראי על ההגנה המרחבית בשטח החטיבה – ברמת הגולן. לשם (36), נשוי לעידית ואב לשש בנות, מספר כי בתור תושב יונתן, הוא מבין את חשיבותה של שמירת הקשר עם היישובים במרחב רמת הגולן ואימון התושבים לשעות חירום.

לשם התגייס בשנת 97′ לחטיבת גולני, המשיך כקצין בחטיבה ובהמשך לקח חלק בתהליך בנייתה של חטיבת כפיר. הוא שימש כקצין אגף המבצעים בחטיבת הגולן ומכהן כיום כקצין ההגנה המרחבית בחטיבה. עוד בימיו כקצין אגף המבצעים הבין את מהות קשר צה”ל עם האזרחים וחשיבות הקשר עם יישובי הצפון גברה. “כשהייתי קצין האג”ם בחורף הקודם, התרחשה סופה כבדה שהביאה עימה כמויות גדולות של שלג. היה ברור לחטיבה שאנחנו נסייע לתושבים לחזור לשגרה, ובאמת, צה”ל בשיתוף הגופים האחרים ביצעו עבודה איכותית ומשמעותית עד מאוד. תקופה זו זכורה לי כקפיצת מדרגה מהותית בקשר ההדוק עם התושבים בגולן.”

מהו קצין ההגנה המרחבית, ומה תפקידו?

“קצין הגמ”ר עסוק בהכנת היישובים והמרחב האזרחי של החטיבה לפעולה במצבי חרום ובשמירה על הביטחון השוטף; מאירועים כמו שריפה ופינוי שלגים ועד לתפעול אירועים ביטחוניים. במסגרת התפקיד, אגף ההגנה המרחבית בחטיבת הגולן מתאם בין הגורמים הצבאיים לבין הגורמים האזרחיים שפועלים בגזרה, לרבות גופי ביטחון אזרחיים כמו משטרה, כיבוי אש, מד”א, רשות הטבע והגנים, קק”ל, מקורות ועוד. כל מי שפועל בגזרה נדרש לתאם את הפעילות שלו מול הצבא, כי לממשק יש משמעות ביטחונית.

“קיים יתרון גדול לשירות בגזרה בה אתה גר, במיוחד כשמדובר בגזרה כל כך ייחודית כמו רמת הגולן”, מספר לשם ומוסיף, “בשירות עם מובנים של הגנה על הבית, מחויבות וקשר לתושבים – טמון ערך מוסף, המעורבות והאחריות היא הרבה יותר משמעותית ואישית”.

כששאלתי האם הצבא מעודד את הקשר הזה באופן יומיומי הוא מיד השיב ואמר “החיבור הוא מאוד טבעי. מכיוון שאני גר באזור והעבודה שלי מתנהלת מול הגופים האזרחיים הנושא מאוד קרוב לליבי ויש בו היבטים מעניינים ומהנים”.

במסגרת תפקידו של רס”ן לשם, הוא אחראי על “כיתות הכוננות” במרחב הגולן, בכל יישוב יש כיתת כוננות המורכבת מחברי היישוב כאשר הכיתה מונה כבין עשרים לשלושים חברים. הפעילות שלהם נעשית בהתנדבות מלאה, כשהגורם האחראי ביישוב מטעם הצבא הוא הרבש”ץ (רכז ביטחון שוטף צבאי) שעובד בכפוף לקצין ההגמ”ר. חלק מתפקידו הוא להכשיר את כיתת הכוננות לאירוע חירום על מנת שיוכלו להכיל את האירוע באופן ראשוני עד להגעת גורמים צבאיים שיתפעלו בשטח. לשם מגדיר ואומר, “הם ‘מתגייסים מחדש’ עם נשק ואפוד – רק בלי המדים”.

האם התושבים נרתמים לכך?

“התושבים רתומים מאוד למשימה והעבודה שלהם נעשית בהתנדבות מלאה. הם מבינים שבדקות הראשונות של האירוע, הם שיתנו את המענה הראשוני בשטח. יש אינטרס משותף של התושבים, המקבלים שירות, להעניק את השמירה וההגנה המיידית עד שכוחות הצבא והביטחון יגיעו לתפעל את האירוע”. הוא מוסיף כי “המשימה שלי כהגמ”ר, בין היתר, הוא לתחזק את כיתת הכוננות; רובם משרתים במילואים ביחידות קרביות ואנחנו כצבא רוצים לתת להם את הכלים למלא את המשימה שלהם. חשוב לי לציין דבר נוסף, הרבש”צים ביישובים, הם אנשים מצוינים שעושים עבודה טובה מאוד. הם בקשר רציף עימנו ומהווים הנציגים של צה”ל ביישובים.”

כל כמה זמן הצבא מתרגל את כיתות הכוננות?

“בשנה האחרונה בכלל ובשבועיים האחרונים בפרט אנו מקיימים מתכונת אימונים מוגברת בהובלת חטיבת הגולן ויחד עם עוצבת בשן, שמשמעה ארבעה עד שישה אימונים, בהתאם לגודל היישוב ובתרחישים שאנחנו מתכננים לתרגל בכל יישוב.”

ספר על חוויה משמעותית מהשירות.

לאחר שבועיים מתחילת כהונתו כקצין ההגנה המרחבית, לשם סיפר על אירוע בו היה חשש לחדירת מחבל ליישוב יונתן, בו הוא מתגורר. “התקיימה הקפצת הכוחות וחתירה למגע מהירה מאוד, הרבש”ץ וכיתת הכוננות של היישוב הופעלו מיד, עד שהסקנו שמדובר בהודעת שווא. אמנם זה היה רק תרגול, אך למדנו ממנו הרבה ויישמנו זאת באימונים”.

ולקראת החגים?

“לפני כל תקופת חגים – גם לקראת חגי תשרי של שנת תשע”ה, אנחנו מכירים היטב את כל המקומות שאליהם מגיעים מאות עד אלפים מטיילים ותיירים, מעלים את התרחישים האפשריים ונותנים מענה למניעתם בשיתוף המועצה האזורית, הרבש”צים וגורמי הביטחון על מנת לאפשר שגרת חיים תקינה לתושבים ולמטיילים.

“רמת הגולן מציעה מגוון רחב מאוד של חוויות טבע ומקומות לטיולים, הסתיו כבר נוכח באזורנו והנוף מרהיב. אני מזמין את המטיילים להגיע לבקר, ומאחל לתושבי רמת הגולן ועם ישראל גמר חתימה טובה וחג שמח”.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?