המשפט, השיפוט והמנהל

בסוגיה של החלת הריבונות הנמצאת כעת על הפרק, יש המשתמשים במילהסיפוח“, אחרים נוקטים בהחלת הריבונותויש הקוראים לזההחלת החוק


המחלוקת על החלת הריבונות על בקעת הירדן וגושי ההתיישבות ביהודה ושומרון, באה לידי ביטוי גם בטרמינולוגיה. יש מי שמתעקשים להשתמש בביטוי סיפוח. בדרך כלל, אלה מי שמתעקשים לדבר עלהכיבוש” (אואקיבוש“). ארגוני שמאל רדיקלי אנטיציוני בישראל כתבו מכתב לשר החוץ הגרמני, שבו תבעו מגרמניה ואירופה לצעדי חרם נגד מדינת ישראל בשל הסיפוח, בטענה שהצעד הזה זהה לאנשלוס“, כלומר סיפוח אוסטריה בידי היטלר.

בתקשורת, דווח שמשרד החוץ מבקשלעדןאת הטרמינולוגיה של החלת הריבונות. הוא מציע להגדיר זאתהחלת חוק“, כיוון שלמילהסיפוח“, ובמידה מסוימת גם למילהריבונות“, יש קונוטציות שליליות, בעוד אתהחלת החוקניתן להציג כצעד טכני.

הריבונות הישראלית על הגולן הוחלה במילים הבאות: “המשפט, השיפוט והמִנהל של המדינה יחולו בשטח רמת הגולן” (השטח הוגדר בנספח ובו מפת הגולן). לאחר החקיקה, היו שניסו להמעיט בערכה ולטעון שלא מדובר בסיפוח וריבונות, אלא בהחלטה טכנית בלבד, אולם בית המשפט העליון קבע שמשמעות החוק היא ריבונות לכל דבר.

כל ריבונות שישראל החילה על שטח כלשהו, לא הוגדרה במילה ריבונות, אלא כהחלת החוק, או כהחלת המשפט. ב-27 ביוני, 1967, 17 יום לאחר מלחמת ששת הימים, התקבל בכנסת חוק שהוגדר בשם הטכנייובשניחוק לתיקון פקודת סדרי השלטון והמשפט (מס‘ 11) תשכז 1967″ ובו נאמר: “המשפט, השיפוט והמִנהל של המדינה יחולו בכל שטח ארץ ישראל שהממשלה קבעה בצו

ואכן, כל ריבונות שישראל החילה על שטח כלשהו, לא הוגדרה במילה ריבונות, אלא כהחלת החוק, או כהחלת המשפט. ב-27 ביוני, 1967, 17 יום לאחר מלחמת ששת הימים, התקבל בכנסת חוק שהוגדר בשם הטכנייובשניחוק לתיקון פקודת סדרי השלטון והמשפט (מס‘ 11) תשכז 1967″ ובו נאמר: “המשפט, השיפוט והמִנהל של המדינה יחולו בכל שטח ארץ ישראל שהממשלה קבעה בצו“.

החוק התקבל ברוב גדול. המפלגות היחידות שהתנגדו לו היו שתי המפלגות הקומוניסטיות מקי ורקח (הגלגול הקודם של חדש). מפלגה אחת נמנעה – “המרכז החופשי“, בראשות שמואל תמיר. “המרכז החופשיהתפלג מתנועתהחרות” (על רקע של יריבות אישית). כאשר גחל (גוש חרות ליברלים, הגלגול הקודם של הליכוד) הצטרף לממשלת הליכוד הלאומי (כפי שנקראה ממשלת האחדות שקמה לקראת מלחמת ששת הימים), “המרכז החופשינותרה באופוזיציה והייתה האופוזיציה הימנית לממשלה. סיסמתה לאחר המלחמה הייתה: “שטח משוחרר לא יוחזר“. נציגי המרכז החופשי קראו לסיפוח מידי של כל השטחים ולכן הם נמנעו. יש לציין שאפילו חכ אורי אבנרי, איש השמאל הרדיקלי, מנהיגהעולם הזהכוח חדש“, הצביע בעד, לא כל שכן מפם, לימים המם של מרץ, שהייתה אז חלק מן הקואליציה, (אך עדיין לא חלק מןהמערך“).

ריבונות לכל דבר

כאמור, גם בחוק זה הנוסח היההחלת המשפט, השיפוט והמִנהל“. החוק הסמיך את הממשלה לספח כל שטח בארץ ישראל, אבל היה ברור לכול שהכוונה האופרטיבית היא לירושלים המאוחדת. אכן, על פי החוק הזה, קבע שר הפנים, משה חיים שפירא, בצו שפרסם למחרת, ב-28.6.67, שהמשפט, השיפוט והמִנהל יחולו על ירושלים המאוחדת, על פי מפה שעיצב צוות מטעם משרד הביטחון בראשותו של אלוף (מיל‘) חיים הרצוג, לימים, נשיא המדינה.

אולם לא היה זה הסיפוח הראשון. ב-1948 סופחו כל השטחים שמחוץ לגבולות החלוקה, שצהל שיחרר במלחמה. בישיבה של מועצת המדינה הזמנית, (הפרלמנט הזמני שפעל מיום הקמת המדינה, עד השבעת הכנסת הראשונה), ב-16 בספטמבר 1948, התקבלהפקודת שטח השיפוט והסמכויות“. נוסח ההחלטה: “כל חוק החל על מדינת ישראל כולה, ייראה כחל על כל השטח הכולל גם את שטח מדינת ישראל וגם כל חלק מארץ ישראל, ששר הביטחון הגדיר אותו במנשר כמוחזק על ידי צבא ההגנה לישראל“. גם כאן, לא הופיעו המיליםסיפוחוריבונות“, אלאהחלת החוק“. על סמך החוק הזה, החיל שר הביטחון דוד בן גוריון את הריבונות על אזורים כמו מערב ירושלים, הגליל המערבי ונהריה, לוד, רמלה, יפו, אשדוד, אשקלון, הנגב המערבי ועוד.

ברור שהחלת החוק, המשפט והמִנהל היא ריבונות לכל דבר, שאם לא כן, גם יפו ואשדוד אינן שטח ריבוני של ישראל

חוק נוסף, העוסק בריבונות המדינה על שטח, הוא חוק יסוד משאל עם, שהתקבל בשנת 2014 וקובע שוויתור על שטח ריבוני של מדינת ישראל יחייב החלטה של הכנסת ברוב של 61 חכים לפחות ורוב במשאל עם. אם 80 חכים יתמכו בוויתור, לא יתקיים משאל עם.

גם בחוק הזה לא מופיעה המילהריבונות“, אלא המילים: “המשפט, השיפוט והמִנהל“. זה נוסח החוק: “… החליטה הממשלה לאשרר הסכם או לחתום על הסכם, שלפיו המשפט, השיפוט והמִנהל של מדינת ישראל לא יחולו עוד על שטח שהם חלים בו, לרבות הסכם הכולל התחייבות לעתיד והתחייבות המותנית בתנאים, יהא ההסכם, לאחר שאושר בכנסת ברוב חבריה, טעון אישור במשאל עם, אלא אם כן אושר ברוב של שמונים חברי הכנסת.

“… החליטה הממשלה, שלא בדרך של הסכם, שהמשפט, השיפוט והמִנהל של מדינת ישראל לא יחולו עוד על שטח שהם חלים בו, תהא ההחלטה, לאחר שאושרה בכנסת ברוב חבריה, טעונה אישור במשאל עם, אלא אם כן אושרה ברוב של שמונים חברי הכנסת“.

ובכן, ניתן לקבל החלטה טקטית מהו הביטוי שנכון להשתמש בו. “סיפוח“, “ריבונות“, אוהחלת החוק“; זה היינו הך. העיקר שהצעד ייעשה.

בגין, שהיה שר בממשלה שהביאה לכנסת את החוק ב-1967, ובין יוזמי החלת הריבונות על ירושלים, ואשר כראש הממשלה, הביא לכנסת את ההצעה להחלת הריבונות על הגולן, שלל את השימוש במילהסיפוח“. הוא טען שלסיפוח יש קונוטציה של לקיחת דבר שאינו שלנו, וכיוון שזו ארץ ישראל שלנו, אין המדובר בסיפוח

בגין, שהיה שר בממשלה שהביאה לכנסת את החוק ב-1967, ובין יוזמי החלת הריבונות על ירושלים, ואשר כראש הממשלה, הביא לכנסת את ההצעה להחלת הריבונות על הגולן, שלל את השימוש במילהסיפוח“. הוא טען שלסיפוח יש קונוטציה של לקיחת דבר שאינו שלנו, וכיוון שזו ארץ ישראל שלנו, אין המדובר בסיפוח.

אני מבכר את המילהריבונות“. זו מילה המבטאת את מהותה של מדינה, שהנה בעלת הזכות העליונה להפעלת סמכות על שטח מסוים. ישראל היא מדינה ריבונית והיא מצרפת לריבונותה חלקים בארץ ישראל

לגולןחוק מיוחד

שתי הערות נוספות:

על פי החוק, הממשלה מוסמכת להחיל את הריבונות ואין צורך באישור הכנסת. אף על פי כן, אני סבור ש-53 שנים אחרי שהתקבל החוק, מן הראוי שכל החלטה על ריבונות תתקבל בכנסת. בוודאי, כאשר ביטולה מחייב משאל עם. לדעתי, ראוי היה שקביעת גבולות הקבע של המדינה תתקבל אף היא במשאל עם. אך בוודאי ובוודאי, שנדרשת לפחות החלטת כנסת. ראוי שהכנסת תקבל בחגיגיות את ההחלטה ההיסטורית הזאת.

אם יש חוק המסמיך את הממשלה להחיל את הריבונות על כל שטח ארץ ישראל, מדוע הוחלה הריבונות על הגולן בחוק נפרד?

בגין חשש, שתהיה בעיה חוקית בהחלת הריבונות על הגולן על פי החוק הקיים, המדבר על שטחי ארץ ישראל. הוא חשש, שהחוק יפרש את הביטויארץ ישראלכשטחי ארץ ישראל המנדטורית, שכוללים אמנם את יהודה ושומרון, אך לא את הגולן. בפגישה עם ועד יישובי הגולן, שתבע את החלת הריבונות, הוא זימן את היועמש יצחק זמיר ושאל אותו לדעתו. זמיר הצטרף לחששו והמליץ לחוקק חוק מיוחד.

כתבות שיכולות לעניין אותך

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי
אירועים שיתקיימו ב 2nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 3rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 4th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 10th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 17th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 18th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 20th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 23rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th מאי
אירועים שיתקיימו ב 28th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 31st מאי
No Events









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?