המפלצת בחלומות, האם היא בעלת מגדר במציאות?

בכל טיפול בילד, נראה את ההורים כמשאב טיפולי, כמסייעים באופן פעיל להצלחת הטיפול ובמקרים מסוימים אף נתייחס אליהם כקו-תרפיסטים

הגיעה לקליניקה אם לילדה בת ארבע. הילדה מספרת שכל לילה היא חולמת על

מפלצת. המפלצת מסתובבת בבית ומגיעה לגן. האם מספרת שהילדה מפחדת כשמגיע הערב ולא מוכנה בשום אופן להיפרד ממנה. חרדה היא פחד מוגזם, בהלה או דאגת-יתר, ללא סיבה רציונאלית וללא קיום של סכנה ממשית.  

בכל טיפול בילד, נראה את ההורים כמשאב טיפולי, כמסייעים באופן פעיל להצלחת הטיפול ובמקרים מסוימים אף נתייחס אליהם כקו-תרפיסטים, על פי הגדרתם של ברייסמייסטר ושפר (1998).  כל טיפול ישיר בילד, ראוי שילווה לכל אורכו בהדרכת הורים צמודה ואף במפגשים עם הילד, על מנת לעגן את תהליכי השינוי, שהרי חוסר הבנה של תהליכים פנימיים וחיצוניים, של חוויות רגשיות וגופניות, עלול להוביל לבהלה. בגישה ההתנהגותית קוגנטיבית (cbt), אנחנו כל הזמן בודקים את תוצאות ההתערבות.

כשמתקיימת מחשבה מפחידה כמו “הדמות תפגע בי”, המוח משדר סכנה ואז ישנו שחרור של אדרנלין, קורטיזול. אותם מוחשים פיזיולוגיים מתבטאים בפעימות לב מואצות, זיעה ועוד. תופעות אלה גורמות ליצירת פחד משני והן שמבקשות את אותה הימנעות ממצבים המתקשרים לפחד. המטרה בטיפול, קודם בהדרכת הורים וגם בטיפול ישיר מול הילד, היא להחזיר לילד את תחושת הביטחון והשליטה. את המחשבה המפחידה נשנה למחשבה יעילה, את הגוף הנמצא בעוררות נלמד נשימה והרפיה. את ההימנעות נפחית על ידי כך שהילד יתנסה וייחשף לגורם שמפחיד אותו וילמד את המוח שזה אולי מפחיד, אך לא מסוכן. 

נצליח בכוחות משותפים

בתהליך רכישת המסוגלות העצמית, הילד לומד מהדמות המשמעותית (המודל – ההורה) שניתן להתגבר על חוויות הפחד. הדרכת ההורים היא לשדר “אנחנו נצליח בכוחות משותפים”. הילד משתף את החלום כולו. כותבים את החלום. הילד יישב ויצייר את המפלצת כפי שראה אותה בחלום. בזמן הזה, נקרא שוב ושוב את החלום ונדלה סיטואציות מחייו של הילד. כמו שהמפלצת בגן הייתה בשירותים? האם סוגרים את הדלת בשירותים בגן? ספר לנו כשאתה צריך לשירותים בגן,  מה קורה? מלווה על ידי מטפלת, או לבד? כשאתה מסיים, מה קורה? להכיר את הסיטואציה. והציור. לראות כיצד מוסיפים לציור איברים מצחיקים, כמו כובע של ליצן. ביחד עם הילד, “להפוך את הלימון ללימונדה” ולשנות חשיבה. “המפלצת הזו ליצנית, מצחיקה, בכלל לא מפחידה”. בדמיון מודרך, להכניס את כל האביזרים לארגז ולדמיין את המפלצת מגיעה ושמים עליה את כל האביזרים. מובילים את הילד לצחוק על בוא המפלצת. להמשיך ולבחון את הסיטואציות המופיעות בחלום ועליהם לעשות עבודת טיפול, רצוי בליווי אדם מקצועי. 

ד”ר רבקה מרום ph.d, מנתחת התנהגות, יועצת חינוכית ומאמנת אישית

*למען הסר ספק, ד”ר מרום אינה עוסקת ברפואה

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי
אירועים שיתקיימו ב 2nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 3rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 4th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 10th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 17th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 18th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 20th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 23rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th מאי
אירועים שיתקיימו ב 28th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 31st מאי
No Events









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?