החקלאים נאבקים בניסיון הממשלה לפגוע במחירי המים לחקלאות

במסגרת התיקון לחוק המים התברר לחקלאים שיש מי שמנסה לשנות את מחירי המים לחקלאות במודל שפוגע קשות בחקלאים. ראש המועצה, אלי מלכה, התאחדות חקלאי ישראל ואגודות המים בגליל ובגולן התגייסו כדי למנוע את המהלך


חקלאי המדינה התעוררו בוקר אחד והבינו שמישהו מנסה לעשות מחטף ולשנות את שיטת מחירי המים לחקלאות תחת השינוי של חוק המים. הכל החל בכלל מכוונות טובות, כפי שמספר איתן שדה מנכ”ל מי גולן, כשהשר אריה מכלוף דרעי החליט שהוא רוצה להוריד את המע”מ על המים. הממשלה נכנסה לחקיקה בנושא והוחלט להחזיר את היטלי ההפקה שעד היום עברו ממשק המים לאוצר – אל משק המים בחזרה. עד פה הכל טוב ויפה. אבל, באותה הזדמנות נעשו על ידי משרד האוצר ורשות המים שינויים שמשנים בצורה דרמטית את מחירי המים לחקלאות. איתן שדה: “ניצלו את שינוי חוק המים כדי לכפות על משק המים דבר שמכונה ‘אמבטיה ארצית’. כלומר – להפוך את משק המים בישראל למשק סגור שבו משקים שעלויות הפקת המים שלהם נמוכות – יסבסדו משקים שעלויות המים שלהם יקרות. וזה יעשה באמצעות הכנסת ‘מקורות’ באמצע כגוף שיהיה מעורב בתוך התהליכים באגודות. אם ‘מי גולן’ לדוגמה מפיקה מים בזול יותר, אז היא תשלם למקורות ואם היא מפיקה מים במחיר יקר יותר, היא תקבל ממקורות – המודל הזה יעלה את מחירי המים לכולם ועלול להוציא משקים חקלאיים מהמשחק. אבל יש לו סכנות נוספות: בעצם מדובר בהלאמה של משק המים. לא משנה מה אנחנו נעשה, אנחנו עובדים אצל ‘מקורות’, במחיר שמוכתב על ידי רשות המים. החקלאים בחשש גדול מאוד מזה. מחיר המים יעלה, יהיה אבדן גמישות של האגודות לקבל החלטות עצמאיות ויחוזק המונופול של ‘מקורות’, גוף שיש לו גם שיקולים זרים. בפועל זה יוצר הלאמה של אמצעי ייצור. השקענו מאות מיליונים במערכות ועכשיו יבוא מישהו ויכתיב לנו את המחירים. מי גולן פחות רגישה ברמת מחירי המים לעומת משקים בגליל העליון ובעמק הירדן, שם זה ממש מכה קשה”, אומר איתן שדה. “להגיד שאזורים מסוימים יסבסדו אזורים אחרים זה לא יתרום לחקלאות. אם לחקלאים בערבה יש צורך בהקמת מערכות יקרות וההפקה היא יקרה – תתכבד המדינה ותשקיע במערכות ולא חקלאים מאזור אחר. זה חוק שמנסה לעבור מתחת לרדאר תחת כותרת הורדת מחיר המים למשק הביתי. המאבק הוא לא של מי גולן, שיחסית פחות מאוימת אלא של כל האגודות והפגיעה באזור שלנו היא בעיקר בגליל עליון ועמק הירדן.”

איתן שדה, מנכ”ל מי גולן: “המודל הזה יעלה את מחירי המים לכולם ועלול להוציא משקים חקלאיים מהמשחק. אבל יש לו סכנות נוספות: בעצם מדובר בהלאמה של משק המים. לא משנה מה אנחנו נעשה, אנחנו עובדים אצל ‘מקורות’, במחיר שמוכתב על ידי רשות המים”

איתן שדה מציע גם פתרון למחירי המים לחקלאות: “הפתרון לדעתנו הוא ‘אמבטיה אזורית’ – הגולן הוא דוגמה לזה וזה מודל שעובד מצוין והמחיר לחקלאים בגולן הוא אחיד. זה מודל די ייחודי, שצריך לדעתנו להעתיק אותו למקומות אחרים – בגליל לדוגמה יש חקלאים שמזרימים מים מצינור מהירדן ומשקים את השדות ומשלמים בזול, ואחרים שקונים ממקורות במחיר מאוד יקר – ואם יישמו שם את הפתרון של אמבטיה אזורית – זה יכול לעבוד מצוין”.

החקלאים וראשי הרשויות לא שוקטים מול הניסיון לתקן את החוק ופועלים בכל המישורים. איתן שדה: “למאבק בשינוי החוק התגייסו התאחדות חקלאי ישראל, התאחדות האיכרים וראש המועצה אלי מלכה שהוא גורם עם השפעה פוליטית חשובה שהתגייס כל כולו לטובת מניעה של שינוי החוק בהיבט של מחירי מים לחקלאות ונפגש עם חברי כנסת ושרים רלוונטיים במטרה לעצור את זה”.

 

אלי מלכה ראש מועצה אזורית גולן: “במקום לפעול לפיתוח מקורות מים נוספים בגולן שאותם אנו חסרים באופן משמעותי ובמקום לפעול ליוזמות חדשות אנו שוב נאלצים להתמודד עם מאבקים מיותרים שהממשלה גוררת אותנו אליהם. בימים האחרונים התחלנו לפעול במרץ מול המערכת הפוליטית בכנסת ובממשלה יחד עם גליל עליון ועמק הירדן במטרה לעצור את הגזירה החדשה ולמנוע את קבלת התיקון בחוק המים שמייקר את מחיר המים לחקלאות ומכניס גורם נוסף לניהול משק המים בגולן ובארץ. תיקון זה יגרום לכך שנמצא את עצמנו בניהול מערכת יקרה ולא יעילה ובעיקר לא נוכל לקיים את החקלאות בגולן וגם באזורים אחרים בארץ. בגולן פועל מודל שמוכיח את עצמו, מודל שוויוני, הגיוני, שמיטיב עם כל חקלאי האזור – וניתן ללמוד מזה ולייצר מודלים מסוג זה באזורים אחרים בארץ. אני מקווה שההתגייסות המשותפת והלחץ שאנו מפעילים בימים אלה יחזירו את ההיגיון על כנו ויאפשרו לנו להתפנות למשימה שלנו – פיתוח חקלאות חדשנית ועתירת ידע.”

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?