שיתופי פעולה ענפים בין מועצה אזורית גולן וישובי הדרוזים בגולן

כתבה שנייה על שיתופי הפעולה בין מועצה אזורית גולן ורשויות הדרוזים בגולן. הכתבה הקודמת עסקה בתחום החינוך, ובכתבה זו על פעילויות היחידה הסביבתית גולן לניקוי היערות ברשויות הדרוזיות, ועל קידום היזמות באותן רשויות בהובלת מט”י גולן 


 

“זו שנת פריצה, הקמה והבנה של מה שאפשר לעשות, מה הם הצרכים ומה הוא הרעיון שעומד בבסיס הפעילות המשותפת למועצה האזורית גולן ולרשויות הדרוזים בגולן” אומר דדי גופר, בפתח הכתבה השנייה בנושא.

חמישה עשורי שכנות, השקה בתחומים רבים והבנה שאיחוד כוחות הינו מנוף רב עוצמה בפריפריה, הם שמדריכים את ראשי המועצה האזורית גולן אשר מובילים את שיתוף הפעולה עם הרשויות הדרוזיות באזור. בראש היוזמה עומד אלי מלכה, על היישום ממונה סגנו פרופ’ ירון דגן, ועיקרה כינון שיתוף פעולה חברתי, חינוכי, סביבתי, כלכלי, תעשייתי, תיירותי ומחקרי. הודות להיקף הנושא סקירתו פוצלה לכמה כתבות, בקודמת נסקרו יוזמות בתחום החינוך, בראשן פתיחת מרכז למידה של מכללת “אוהלו” במג’דל שמס ולימודים משותפים של מגמות האמנות של בתי הספר התיכוניים “נופי גולן” ומסעדה.

בכתבה זו – על פעילויות היחידה הסביבתית גולן עם “גלישה” אף לתחומי תיירות ופתיחת שלוחה של מט”י גולן במג’דל שמס, “הזדמנות עסקית מצוינת לכולנו”, כדברי ספי רץ, מנהל מט”י גולן.

עתליה ויינר: ילדי כיתות ה’ גויסו לנקות את אזור היער במסעדה 

חלוצת הפעילויות החינוכיות המשותפות לילדי הגולן “הרכים” יותר במערכת החינוך היתה עתליה ויינר, הרכזת היוצאת של חינוך והסברה לאיכות הסביבה ברמת הגולן.

“הפעילויות החינוכיות המשותפות בתחום שמירת הסביבה התחילו לפני כשנתיים,” מספרת ויינר. “כך למשל קיימנו את מיזם ‘שומרי הנחל’, תכנית שאחראית עליה רשות ניקוז הנחלים כינרת, במסגרתה יצאו גילאי ה’-ו’ לסביבות של מים ודאגו לפעילויות של ניקיון הסביבה, גיזום, ניקוי, לימוד הסביבה של המים, הכרת בעיות ונזקים לסביבה זו וכיצד לשמור עליה. הילדים חוזרים לסביבה זו ארבע פעמים בשנה, אמורים להתריע על נזקים בפני הרשויות, לומדים קצת על מסלולי הליכה, כשהמטרה העיקרית היא הבנת הסביבה הקרובה והשמירה עליה. התוכנית מתקיימת בכל כתות ה’ בכל בתי הספר בגולן במקורות מים שונים ובשתי רשויות דרוזיות – בוקעתא ומסעדה. או פרויקט ‘קשר’, אף הוא חשוב ביותר, שהתקיים מספר שנים, בו התלמידים עבדו ביער אודם שתמיד לא נקי ולמדו על נושא שמירת היער.

“בחודש מרץ שעבר, במסגרת יום הניקיון הבינלאומי, הוצאנו תלמידים מכיתות ה’ מבית ספר ‘אביטל’ עם בני אותם גילאים מבוקעתא ומסעדה לנקות את אזור יער מסעדה. חברו אלינו מדריכים דוברי ערבית מהכפרים ומדריכה מקומית של רשות הטבע והגנים. הילדים עברו בשטחים שהוגדרו מראש, הוציאו המון פסולת מהיער, היו הפעלות ותחנות שונות, למדו על חשיבות הנושא והיה מאוד נעים.

“כדאי להוסיף, כי במסעדה למשל קורים כמה דברים נחמדים מאוד – אנשי רשות הטבע והגנים הדריכו והנחו שם בני נוער והם אלה שעובדים עם תלמידי בתי הספר.

הרעיון השנה הוא להתחיל גם בכפרי הדרוזים את מיזם שביל הגולן, אשר מתוחזק כולו זו השנה הרביעית בידי תלמידי ז’ במועצה אזורית גולן. כאשר תלמידי הכפרים הדרוזים אחראים על החלק הצפוני”.

דדי גופר: פנים אחרות לצפון הגולן

היחידה הסביבתית גולן, אשר בראשה עומד דדי גופר, מאגדת את כל הרשויות בגולן כבר מהקמתה בידי המועצה האזורית גולן. שותפות בה גם המועצות המקומיות – קצרין, בוקעתא, מסעדה, מג’דל שמס ועין קיניה וגם רג’ר נכנסת לעיתים לתמונה, בזכות זיקתה ההיסטורית לגולן.

מטבעה, מעמיקה היחידה הסביבתית אל תחום החינוך, אך מעצם מהותה של הסביבה היא מרחיבה פעילותה אל תחומי התיירות, שמירת חזותם של יערות ומרחבים, טיפול בפסולת ואחרים.

מרחיב גופר: “בשנים שעברו כבר בוצעו פעילויות משותפות לבתי ספר בגולן בתחומי הסביבה. פתחה בכך עתליה ויינר, רכזת החינוך הסביבתי בגולן.

“בנושא יער אודם כדאי לציין כי הוא נמצא בתחומן של שלוש רשויות – מסעדה, בוקעתא וגולן. את היער פוקדים במהלך הימים מאות ואלפי אנשים. בכניסה לתחומיו אין גובים תשלום, המטיילים רבים והלכלוך בהתאם.

“לכן, בפעולה נוספת מאוד גדולה עם 300 ילדי חטיבת הביניים בבוקעתא שהגיעו בבת אחת מלווים במוריהם, נעשתה עבודה מדהימה בשיתוף עם רשות הטבע והגנים. חטיבת ביניים זו לוקחת על עצמה את אזור היער ושומרת על ניקיונו בצורה רצופה. כשעוברים ביער רואים שהמציאות בו השתנתה. כעת אני פועל להשיג תקציב ייעודי לניקיון ערמות פסולת הבניין שמושלכת ביער.

“מיזם נוסף וראוי לציון נעשה בעין קיניה, בו כל ילדי בית הספר, מכתה א’ עד ו’ יצאו במאורגן לניקיון הכפר כולו, כולל הכניסות מצפון ודרום. זו היתה פעילות מרגשת; הילדים, המועצה ובתי הספר זכו להמון מחמאות מכל תושבי הכפר, שחזו בפעילות ממש כאשר התרחשה. באותו יום חלקו הילדים חומר בבתי התושבים על נושא המיחזור בכפר והגברת הפעילות.

“מיזמים נוספים בתחום איכות הסביבה מתנהלים כיום ואינם נוגעים לתחום החינוך דווקא. המשרד להגנת הסביבה הכריז על מיזם ‘סביבה שווה’, המיועד לשפר את נושא הטיפול בפסולת בכפרי המיעוטים. המיזם התחיל בדרום המדינה, הוא עולה צפונה, וכולל החל משנת 2015 את חמש הרשויות הצפוניות – בוקעתא, מסעדה, מג’דל שמס, עין קיניה והכפר רג’ר שהשקעתי מאמץ להכניס גם אותם אליו.

“למיזם כמה שלבים; הראשון בהם הוא הכנת תכנית אב לפסולת לכל הרשויות והבאים אחריו הם התאמת הטיפול בה לימים אלה – מגוון אופני המיחזור, שיפור מערך פינוי הפסולת השוטף ומציאת פתרונות הולמים לפסולת למיניה.

“חלק גדול מהתקציב למיזם מיועד לפעילויות קהילתיות וחינוכיות, לא רק לנושא האשפה, אלא הסברה של כל נושא איכות הסביבה והתועלות שבטיפול נכון בפסולת, על מנת להגביר את שיתוף הפעולה כבר מרמת הבית. במסגרת זו תתקיימנה פעולות קהילתיות ואישיות מול כל משפחה.

“המשרד לאיכות הסביבה מממן את התכנית לארבע שנים, מזרים תקציבים גדולים לכל רשות בתקוה שאנשיה ידעו להמשיך זאת. זה מיזם שישאב את עיקר הכוח שלנו לשנים הבאות.

“בנוסף, באמצעות המועצה המקומית בוקעתא, השגנו תקציב מיוחד לפינוי המפגע הגדול של פסולת הבניה בדרך לחרמונית. הפתרון המתוכנן הינו הקמת תחנת מעבר מקבלת וממיינת של סוגי הפסולת. עם הביצוע של זה תוגבר האכיפה על השלכת הפסולת בכל האזור והוא יישמר נקי ויפה.

ראוי להזכיר כאן, כי מג’דל שמס כבר נמצאת בתוך תכנית הפרדת פסולת, המיזם מתבצע מאוד יפה, בניצוחו של חאלד אבו סאלח, מנהל מחלקת החינוך ואיכות הסביבה במועצה.”

אפשר לומר שמתחולל כאן שינוי ענק בנושא נקיון צפון הגולן?

“כן, הציבור בכפרים הדרוזים ישראלי לגמרי, ערני לנושא, יודע להתלונן על מפגעים, ואנחנו בודקים כל דבר ומטפלים לגופו.

“אני מנסה לחבר את הרשויות הדרוזיות לנושאים שונים, גם מעבר לתחום איכות הסביבה.

כבר מתקיים שיתוף פעולה בנושא התיירות, מנהל המחלקה – שמוליק חזן נרתם ומנסה לסייע נקודתית לפרויקטים שכבר קיימים או שיש לפתח. אנחנו מנסים לחבר אותם לכל מה שרק אפשר.

“יש הצלחות. בבוקעתא יוצא עוד מעט לדרך מיזם שעורכת המועצה המקומית בשיתוף עם הקק”ל להקמת פארק יפהפה בכניסה, בקטע של היער שאינו שמורה ונגיש לכפר. כך, כל האזור יקבל צורה אחרת של פארק, יוקמו בו פינות ישיבה מוסדרות והשמירה על כך באחריות המועצה.

בתחום פעילות של בוקעתא עם הקק”ל, כבר ‘נמצאת בקנה’ הקמת חורשה קהילתית בצד המזרחי של הישוב. הכוונה היא לפתח מאוד חורשת קק”ל גדולה שכבר נמצאת באזור, יחד עם המועצה המקומית, כדי שיהיו נקודות בילוי לתושבי הכפר.

“במקביל יש רעיונות ויוזמה להקמת שוק איכרים אטרקטיבי בכפר מסעדה, לארגן מחדש את הרחבה הגדולה שמתקיים בה השוק השבועי, עד להפיכתה לשוק איכרים מכובד ותיירותי. אנחנו מקווים לקדם את התיק הזה עם גורמי תיירות וקק”ל.

“יש תכנון למיזם נוסף בעין קיניה, שמטרתו לפתח את אזור המעיין היפהפה לנגישות לקהל ולבילוי במקום. בצדו השני של הכפר יש רחבה נפלאה שצופה על נחל עורבים ועמק החולה. גם היא תפותח ותונגש לקהל, לפיקניק בנוף המדהים בכפר הציורי הנפלא הזה. במגעים שלי עם ראשי הרשויות אני מנסה ‘לשדך’ אותם למי שצריך כי לבד, מבחינה תקציבית, קשה להם.”

אנחנו לא באים אליהם קצת מלמעלה?

“אני פשוט מנגיש אליהם את המידע, יוצר את ההיכרות עם אנשים ונושאים, אני חושף אליהם את הדברים. אנחנו מקיימים חשיבה משותפת, כאשר הרצון לפתח ושיתוף הפעולה שלהם יוצאים מן הכלל. צריך לבוא כאן מכל מיני כיוונים, הם רואים שהדברים קורים, ברגע שנושא אחד זז הם קופצים על הנושאים הבאים.

“למשל היכרות עם הקק”ל – הם לא פגשו את אנשי הגוף הזה קודם והיום יש מגוון פעילויות. לקק”ל יש פרויקטים למנהיגות בבית ספר; היום בשני בתי ספר בכפרים יש קבוצות מנהיגות בהן לומדים ‘דרך העין’ של קק”ל. לאט לאט אנחנו חושפים את קיומם של גופים שונים בפני תושבים וראשי רשויות והפעולות נעשות. למעשה, אני רק חושף בפניהם אפשרויות”.

ספי רץ: הקמת שלוחת מט”י במג’דל שמס – הזדמנות עסקית מצוינת לכולנו

לאחר שקידמה כבר מאות עסקים ויזמויות ביישובי הגולן וקצרין, הקימה מט”י גולן בשנת 2014 שלוחה במג’דל שמס, מתוך שיתוף פעולה בין המועצה האזורית גולן ומועצת היישוב הגדול בגולן – מג’דל שמס.

ספי רץ, מנהל מט”י גולן – האגודה לתיעוש ופיתוח בגולן, אומר כי שלוחה זו מהווה מרכז אזורי לפיתוח כלכלי וקידום וטיפוח יזמויות בתחומי התירות והתעסוקה, והיא ממוקמת בסמיכות לבנין המועצה של מג’דל שמס.

רץ: “המרכז החדש הזה מאויש על ידי נותני השירות הרלוונטיים – בתחומי התיירות בראשות מנהל מחלקת התיירות במועצה האזורית גולן – שמואל חזן; בתחומי התעסוקה – על ידי מרכז תעסוקה גולן – יוסי מלכה, בתחום מט”י על ידי נציגי המט”י.

“המרכז מקדם ומלווה פרויקטים ויזמים בתחומים הללו, תוך שיתוף פעולה מלא עם שלושת הכפרים הדרוזים הנוספים.

“בפועל השלוחה החלה פעילותה ביולי 2014 וכבר נעשו מספר פעילויות, ביניהן כנס הפתיחה במעמד שר הכלכלה נפתלי בנט, ראשי הרשויות באזור ובעלי עסקים מהכפרים.

שני קורסים עסקיים בתחום השיווק והפייסבוק כבר התקיימו במקום, כבר התקיימו למעלה מ-40 יעוצים עסקיים פרטניים ואף מספר לא קטן של תיקים עסקיים ופתרונות מימון לעסקים מקומיים באמצעות קרנות שונות.

“המועצה המקומית מג’דל שמס שראתה חשיבות גדולה במיזם ואף הובילה אותו בשיתוף המועצה האזורית, העמידה את מבנה המרכז על כל מרכיביו, ציוד, שילוט ואיבזור מלא. מועצת מג’דל שמס אף העמידה רכזת במשרה מלאה – הגב’ סמירה חטר, שמנהלת את הפעילות השוטפת של השלוחה ומובילה אותה באינטנסיביות ובמקצועיות רבה, תוך חשיפה גדולה לציבור שטרם נחשף לשלוחה ולפעילויותיה השונות.”

איך קורה שכל היוזמות בצד שלנו?

“המרכז מהווה שלוחה צפונית של מט”י לכלל פעילויותיו ועוגן לפעילות הענפה הן בתחומי הקורסים, הייעוץ והמימון לכלל תושבי צפון הגולן, וביניהם גם כמובן תושבי מועצה אזורית גולן. אנחנו פותחים קורסים בשני מוקדים בגולן – בדרומו ובצפונו. קורסים נוספים מתבצעים במבנה המט”י עצמו בקצרין בחוצות קצרין.

“כדאי להוסיף כי בשלוחה הצפונית במג’דל שמס מדברים עברית לפי דרישת התושבים שכן העסקים הם מכווני ישראל, הפיתוח העסקי נעשה סביב העברית ומכוון לעסקים בארץ. תושבי צפון הגולן דוברי העברית כמו תושבים ממרום גולן כבר נרשמו והשתתפו בקורס במג’דל שמס.

“צריך לומר שהיוזמה להקים את שלוחת המט”י במג’דל שמס היתה של המועצה המקומית ביישוב זה. הודות לכך תושבי צפון הגולן דוברי העברית נחשפים אף הם להזדמנויות עסקיות ולשיתופי פעולה והיכרות הן עם המגזר העסקי והן ברמה עסקית ובינאישית והכירות עם תושבי הכפרים הדרוזים. לסיכום, שיתוף פעולה זה הוא הזדמנות מצויינת לכולנו”.

על שיתוף פעולה בתחומי מחקר ותעשיה – בכתבות בהמשך.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?