הושלם שימור המעיין ההיסטורי של מגדל שמס 

טקס מיוחד לחנוכתו מחדש של עין אלקסב נערך השבוע. המעיין נבנה, כנראה, בשלהי המאה ה-16, משמש חלק חשוב מההיסטוריה של מג’דל שמס ונכלל במערך החינוך המקומי

המועצה לשימור אתרים והמועצה המקומית מג’דל שמס השלימו לאחרונה את שימורו של עין אלקסב, המעיין ההיסטורי של הכפר. טקס מיוחד לציון השלמת הפרויקט, שבוצע בסיוע משרד התרבות והספורט ומשרד המורשת, התקיים בשבוע שעבר במעמד ראש המועצה המקומית, דולאן אבו סאלח, מנכ”ל המועצה לשימור אתרים, עמרי שלמון ומאות אורחים.

התאריך המדויק בו נבנה עין אלקסב אינו ידוע, אולם לדברי תושבי מג’דל שמס, הוא הוקם בשלהי המאה ה-16. המעיין קיים כבר מאות שנים ושייך לכל תושבי הכפר. במשך שנים רבות, שימש עין אלקסב כמקור המים הראשי של מג’דל שמס ולכן נבנה קרוב לגרעין הכפר הישן. מימיו הובלו באמצעות אמה לבריכות ייעודיות ושימשו לשתייה, להגמעת עדרים ולחקלאות. כמו כן, שימש המקום כמרכז חברתי. גם לאחר התפתחות מערכת המים בכפר, כשכבר לא היה צורך להשתמש במימיו, נשאר המעיין חלק חשוב מההיסטוריה של מג’דל שמס ונכלל במערך החינוך המקומי, יחד עם מבנים ואתרים היסטוריים נוספים ביישוב. 

במשך השנים, התדרדר מצבו של המעיין והאזור סביבו הוזנח. לפני מספר שנים, פנתה המועצה המקומית למועצה לשימור אתרים, על מנת שתשמר את האתר ההיסטורי החשוב. בסיוע משרד התרבות והספורט ומשרד המורשת, הוכן תיק תיעוד למעיין והוחל בעבודות. מנהל תחום שימור פיזי במועצה לשימור אתרים, ארנון חפץ: “בתחילת הדרך, מבנה המעיין היה מכוסה כמעט כולו בפסולת ובמילוי מהכביש הסמוך. לאחר שחשפנו את כולו, החלטנו לשמרו במלואו ולהרחיק את שולי הכביש. פרט לשימור מבנה המעיין עצמו, בוצעו עבודות פיתוח אינטנסיביות בשטח הסמוך, כולל ריצוף, גינון, תאורה, התקנת ספסלים, כניסה מונגשת ואולי החשוב מכול – נבנתה בריכת אגירה חדשה והשארנו את האפשרות להמשיך להשתמש במי המעיין כמקור מים לחלקות הסמוכות, כפי שהיה במשך מאות שנים”.

מסר לדורות הבאים

מנכ”ל המועצה לשימור אתרים, עמרי שלמון: “שימור המעיין במג’דל שמס הוא חלק מפעילות שאנו מבצעים ברמת הגולן בשנים האחרונות, מתוך כוונה לשמר ולהנחיל את המורשת של המבנים והאתרים ההיסטוריים באזור. השלמת פרויקט המעיין מציינת מבחינתנו שני הישגים חשובים: ראשית, מדובר בפעילות שימור בכפר דרוזי ותיק, בעל מורשת מעניינת בת מאות שנים. זו הייתה חוויה מיוחדת לפעול למען שימור מורשת העדה, בכלל והכפר מג’דל שמס, בפרט. שנית, מדובר בנקודה הצפונית ביותר בארץ, בה ביצענו שימור פיזי וכעת מתפרשת פעילות זו ממורדות החרמון ועד אילת – מה שמצביע על היקף פעילות המועצה ושותפיה. אני מודה למועצה המקומית, בראשות דולאן אבו סלאח, לתושבי מג’דל שמס, לאגף מורשת במשרד המורשת, למשרד התרבות והספורט ולצוותי התכנון והשימור של המועצה לשימור אתרים – שכולם יחד עשו מאמץ עליון ומקצועי להשלים את הפרויקט החשוב הזה”.

ראש המועצה המקומית מג’דל שמס, דולאן אבו סאלח: “עין אלקסב שימש את תושבי מג׳דל שמס והסביבה בעבר לשתייה, במיוחד בעונת בציר הענבים. עבודת השימור נעשתה בשיתוף עם המועצה לשימור אתרים במקצוענות, תוך הקפדה על שיחזור צורתו המקורית של המעיין. אני מודה מקרב לב להנהלת ועובדי המועצה לשימור אתרים על התמיכה במימון ובביצוע הפרויקט. שימור ההיסטוריה של מקומות כגון עין אלקסב, הוא מסר ערכי לדורות הבאים שלנו”.

מנהל מחוז ארצי ערבי וצ’רקסי, במועצה לשימור אתרים, סאמר אל הייב: “המודעות לחשיבות השימור ברשויות הערביות והצ’רקסיות גדלה בכל שנה ויעיד על כך שיתוף הפעולה בינן לבין המועצה לשימור אתרים, ההולך ומתרחב ומתבטא בעשרות פרויקטים של שימור, המקודמים בימים אלה. עין אלקסב היה מקור החיים המרכזי של מג’דל שמס במשך שנים רבות, הוא בעל חשיבות היסטורית ותרבותית מהמעלה הראשונה ושימורו נוגע לכל בית בכפר. אני מזמין את הקהל הרחב לבוא ולהתרשם מהמקום, הצופה אל גבעת הצעקות המפורסמת, בצדו הסורי של הגבול”.

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי
אירועים שיתקיימו ב 2nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 3rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 4th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 10th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 17th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 18th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 20th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 23rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th מאי
אירועים שיתקיימו ב 28th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 31st מאי
No Events









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?