צובעות את הגולן בכחול

מהי הכוונהלצבוע את הגולן בכחול? מהואזור כחולומה הקשר שלו לרמת הגולן? כתבה ראשונה בסדרה


אזור כחולהוא המונח הביןלאומי לאזורים שתושביהם מאריכים בו ימים ומצליחים להגיע לגיל מאה ויותר, בבריאות טובה. מי שנתן להם את השם, וצבע אותם בכחול, היה הדמוגרף הבלגי, מישל פולן. אחריו, החוקר דן בוטנר יצא מטעם הנשיונל גיאוגרפיקלמקומות שסומנו כאזורים כחולים, ראיין את האנשים וניסה ללמוד מהם את סודות החיים הארוכים. המקומות הכחולים הם: רבגניה שבסרדיניה, איקריה ביון, חצי האי ניקויהה שבקוסטה ריקה, אוקאינה שביפן ומקום עירוני אחד של קהילה דתית, בלומה לינדה, בקליפורניה. שימו לב שאלה מקומות הפזורים בכל קצווי תבל.

בוטנר מצא את המשותף ביניהם: יש קשר עמוק בין האנשים לבין המקום בו הם גרים. תחושת שייכות לקהילה. נושמים אוויר נקי. יש להם סדרי עדיפויות בניהול החייםהעמדת המשפחה במרכז. חיי משפחה חמים בין כל הדורות. הקשישים נשארים חלק בלתי נפרד מהמשפחה. רק אחר כך דואגים לפרנסה. תזונה בריאה, אוכל בלתי מעובד בכמות מועטה. חיים עם משמעות ומטרה. קצב החיים אטי יותר ממה שאנו מכירים. הם עוסקים בפעילות גופנית, מסתובבים בטבע, שוחים בים, רוכבים על אופניים, עוסקים בחקלאות ובגינון. כל דפוסי החיים הללו גורמים לאריכות ימים באזורים הללו.

בגליל העליון, התגבשה קבוצת אנשים שהעמידה בפניה את המטרה להפוך את הגליל העליון לאזור כחול“. שוחחנו עם אחד הפעילים המרכזיים, הלל אפרת ושאלנו אותו על התהליכים שהם עוברים כדי לממש את הרעיון. בפתח דבריו, היה חשוב לו לציין שכל האזורים הכחולים שצוינו התהוו לאורך שנים רבות. זהו אורח החיים שלהם וזאת התרבות הטבעית שלהם. בגליל העליון, יש את המרכיבים, יש כבר דברים שמתקיימים ויש דברים שיש לקדם. להיות אזור כחול זו אגנדה. יש להגדיר אותה ולהאמין שזהו אורח החיים הנכון ואתו אנחנו רוצים ליצור. כדי להפוך אזור לאזור כחול צריכים להיות לו שותפים. בשלב הראשוןאוכלוסייה המאמינה ברעיון, מועצה שרואה בנושא אתגר ומוכנה להשקיע ומשרד הבריאות.

הלל אפרת מדגיש שכל האוכלוסייה צריכה להיות מעורבת בתהליך, מתוך הבנה שהזקנה אינה קופצת עלינו בבת אחת וככל שנכין את השטח מוקדם יותר ונהפוך אותו לאזור כחול, כל אחד יוכל להזדקן בבריאות ונזכה לאריכות ימים. על פי המחקר, שהלל הביא, מי שחי חיים בריאים בסביבה בריאה, מאריך את חייו, בפוטנציאל, בממוצע בכעשרים שנה.

נגישות

מהם הנושאים המעכבים את מימוש הפיכת הגליל העליון לאזור כחול?

אנחנו חיים חיים מודרניים. אחד המאפיינים שלנו הוא החיפוש אחר הנוחות. לכן חייבים שדברים יהיו מונגשים. לדוגמה, ספורט. אדם לא יטרח לנסוע כדי לבצע פעילויות ספורט במקומות המרוחקים מביתו. בעצם היותנו פריפריה, יש לנו בעיה עם נגישות לשירותי בריאות. חלק מהתרבות רחוק מאתנו. מכאן, שמילת המפתח היא נגישות“.

אנחנו חיים חיים מודרניים. אחד המאפיינים שלנו הוא החיפוש אחר הנוחות. לכן חייבים שדברים יהיו מונגשים. לדוגמה, ספורט. אדם לא יטרח לנסוע כדי לבצע פעילויות ספורט במקומות המרוחקים מביתו. בעצם היותנו פריפריה, יש לנו בעיה עם נגישות

עוד נושא שהלל העלהרתימת המועצה לטובת הנושא. הוא ציין שיש לזה היבטים פוליטיים והיבטים תקציביים. הלל מאוד אופטימי. חשוב לו שהם נמצאים בתהליך ומקווה שבכל פעם, הם יצליחו להתקדם כמה צעדים קדימה.

איך זה קשור לרמת הגולן?

האזור שלנו הוא קרקע פורייה להפוך אותו לאזור כחול. אנחנו חיים קרובים לטבע. יש לנו אוויר נקי. בשיחה עם האחראית על הוותיקים ברמת הגולן, לי שנבור, שמענו ממנה מהם המרכיבים שמאפשרים להגדיר אותנו כאזור כחול. מה שחשוב הוא שהאזור שלנו יהיה אזור נעים ונחמד וכיפי לחיות בו. לי דיברה על הכוח של הקהילות ברמת הגולן. יש לנו קהילות חזקות. תקופת הקורונה מעצימה את הכוח שלהם. המועצה מכירה בכך ונותנת לכל קהילה להתנהל על פי המאפיינים והצרכים שלה.

הקורונה העמידה את החשיבות של שיפור איכות החיים של הגיל השלישי. עד עכשיו, דיברו עליו במינוריות. היום, הם עומדים במרכז העניינים. התקציב לטובת הגיל השלישי גדל והשאיפה היא שלצד מנהל קהילה, יפעל נציג של הגיל השלישי. כשם שמשקיעים בחינוך, ישקיעו בקבוצת הגיל השלישי. לי דיברה על הקשיים שהם מנת חלקה של הפריפריההניידות, הבריאות והתרבות. לי מאוד אופטימית ומאמינה שהקורונה, עם כל הקושי שלה, מחדדת בעיות קיימות והמציאות דוחפת חזק לפתרון בעיות. לאחר הקורונה, יקדמו אותנו לקראת הגדרת האזור שלנו כאזור כחול.

עד כאן, הגדרנואזור כחול“. הדגמנו ניסיונות בארץ ליצירת אזורים כחולים. בכתבות הבאות, נתייחס לכל מרכיב באזור הכחול. נבחן אותו לעומקכיצד הוא יכול לבוא לידי ביטוי ברמת הגולן, מתוך תקווה שיום יבוא ויצבעו את אזורנו בכחול.

על הנושא, תוכלו גם לשמוע בתכנית שלנוצובעות את רמת הגולן בכחול“, ברדיוארץ הגולן“, בימי שלישי, בשעה 17:00. מוזמנים להאזין.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?