פחות “מאיה” השנה

בשורה לא-משהו לחובבי המנגו: השנה פחת יבול זן המנגו “מאיה” הפופולרי ב-50%, עקב חורף מאוחר וזה כנראה יתבטא במחיר. בזנים המאוחרים היה יבול זהה לזה של אשתקד


במורדות הגולן ועמק הירדן, נמצאים בעונת קטיף המנגו בישראל, שתימשך בחלק מהמטעים עד אמצע חודש אוקטובר.

יו”ר שולחן המנגו במועצת הצמחים, אלקנה בן ישר, אומר כי עקב החורף שהתארך, פחת יבול זן המנגו המקדים “מאיה” בכחמישים אחוז. הזן “מאיה” הנו הזן הטעים והמבוקש ביותר מבין זני המנגו, הוא גם הזן המקדים, שנפגע באופן קשה מהחורף שהתארך והקיץ שאיחר.

בן ישר: “מנגו הנו פרי טרופי שלא מורגל לחורף ישראלי קר, בעיקר בזמן הקריטי של תקופת החנטה ולכן הבשילו רק חמישים אחוז מהזן ‘מאיה’ העונה. יתר הזנים לא סבלו ויבשילו במועדם. כמו כן, המחיר לצרכן לא עלה בשאר הזנים”.

מנהל המטעים בעין גב, סטיב קרסן, אומר כי רוב גידולי המנגו מתרכזים בעמק הירדן ודרום רמת הגולן וזה האקלים המתאים לגידולו. מטעי המנגו בעין גב משתרעים על שטח של 300 דונם של זני מנגו שונים, מתוכם 60 דונם מהזן “מאיה”. קרסן מאשר כי אכן השנה קיים פיחות ביבול במנגו. בעין גב, נקטפו השנה 150 טון מנגו, כאשר הזנים המאוחרים כמו “קיט” “טומיגאן” ו”שלי”, עם יבול זהה לשנים קודמות. מחצית מהיבול ישווק לחו”ל ומחציתו לשווקים בישראל.

כיום, ישראל היא הנקודה הגיאוגרפית הצפונית ביותר שבה מתקיים גידול מסחרי והנה בעלת שיעור היבול לדונם של מנגו הגבוה ביותר בעולם. בישראל, מצליחים להפיק יבול של 3-4 טון פרי לדונם. ברוב המדינות, היחס הוא טון אחד בלבד לדונם

קרסן: “זן המנגו ‘מאיה’ הוא הזן המבוקש ביותר בשווקים בארץ ובחו”ל. יש לו מראה טוב, בצבעי אדום וכתום, אין לו כלל סיבים והוא מתוק וטעים מאוד”.

המנגו הובא לישראל בשנות ה-70′ של המאה ה-20. כאן החלו חוקרי מכון וולקני להשביח את הפרי ולאקלם אותו באזור. הזנים הנטועים בישראל ברובם כבר יוצרו והוכלאו כאן, בכדי להתאימם לאקלים הישראלי והם מתחרים בהצלחה מול זנים ממדינות אחרות בשוק העולמי.

במו”פ צפון, אומרים כי פעילות המחקר והפיתוח להשבחת המנגו הישראלי, לצד שיפור תנאי הגידול, שחקר מכון וולקני, בשיתוף תחנות המחקר והפיתוח, בעיקר בצפון, הצליחו מאוד וכי כיום, ישראל היא הנקודה הגיאוגרפית הצפונית ביותר שבה מתקיים גידול מסחרי והנה בעלת שיעור היבול לדונם של מנגו הגבוה ביותר בעולם. בישראל, מצליחים להפיק יבול של 3-4 טון פרי לדונם. ברוב המדינות, היחס הוא טון אחד בלבד לדונם. היובש והחום בקיץ הישראלי מצוינים לפרי המנגו בתקופת ההבשלה ויוצרים פירות איכותיים. כיום, כ-40% מהזנים במטעי הפרי בישראל הנם זנים שפותחו בתחנות המחקר והפיתוח, דבר המעניק ייחודיות ויתרון ליצואנים בהשוואה למתחרים ממדינות אחרות – פרו, ברזיל, ספרד, חוף השנהב, פקיסטן ועוד.

בערבה – מקדימים

גם באזור הערבה התיכונה החלו בשנים האחרונות לטפח מנגו. דפנה הררי, חוקרת מו”פ ערבה תיכונה וצפונית, בשיתוף עם ד”ר יובל כהן, חוקר ממכון וולקני, עורכים מחקר חדש שמטרתו הקדמת עונת המנגו באופן משמעותי ושיווקו כבר באביב, לעומת המנגו מאזורים אחרים בארץ, שמגיע לשוק רק ביולי. החוקרים בוחנים כיצד להקדים את עונת הבשלת המנגו, תוך ניצול היתרון היחסי של תנאי האקלים החם בערבה, על ידי הקדמת מועד הפריחה של העץ, באמצעות עקה, כך שיפרח כבר בסתיו (נובמבר). לאחר שלב זה, באמצעות חימום מלאכותי במהלך חודש ינואר, יעניקו לעצים תחושה, כי הקיץ כבר כאן ויקדימו את הבשלת הפרי.
המנגו נחשב לאחד מענפי המטע החשובים בארץ, נטוע על פני כ-20,000 דונם, המניבים יבול של כ-40,000 טון בשנה. הצפי הוא שהיבול יעלה לכ-60 אלף טון, בחמש השנים הקרובות. 40% מהיבול מיועד לייצוא והשאר – לשווקי ישראל.

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?