מה כואב לך?!

מטפסת על הקירות מרוב כאבים בימי הווסת? יכול להיות שאת סובלת מאנדומטריוזיס. חודש המודעות למחלה. חלק א’

אם גם את מזדהה עם “אני מטפסת על הקירות מרוב כאב”, “אני זוחלת לאופטלגין/נורופן”, “בזמן וסת אני רואה כוכבים”, אם גם את סובלת מכאבי מחזור קשים ומרגישה שימי הווסת הם ימי מחלה ושאת חצי בנאדם, ייתכן שאת סובלת מאנדומטריוזיס ואפילו לא יודעת על כך.

אחת מכל 10 נשים סובלת מאנדומטריוזיס.

מה זה אנדומטריוזיס?

אנדומטריוזיס היא מחלה גינקולוגית כרונית, הפוגעת בכ-10% מאוכלוסיית הנשים והנערות. המחלה נוצרת כאשר תאים דמויי רירית הרחם (אנדומטריום) גדלים מחוץ לרחם ויוצרים נגעים, בעיקר באזור האגן. הבעייתיות בהימצאות התאים הללו מחוץ לרחם היא שהתאים הללו ממשיכים “להתנהג” כאילו הם תאי רירית הרחם; הם מגיבים לשינויים הורמונליים בגוף האישה ומשתנים לפי המחזור החודשי. הם עשויים לגדול במהלך החודש, או לדמם כשמגיע זמן הווסת החודשית. הבעיה היא שלתאים האלה אין לאן להתנקז והם גורמים לדלקת מקומית, יוצרים נגעים המתיישבים על איברים פנימיים, יוצרים הידבקויות בין איברים ואף ציסטות.

התסמינים השכיחים יהיו כאבים קשים בזמן וסת או ביוץ וגם סימפטומים נוספים כגון הפרעות עיכול, הפרעות בדרכי השתן, קשיי פוריות ועוד.

התסמינים של אנדומטריוזיס יתחילו לרוב כבר בגיל הנעורים, לעתים מהווסת הראשונה. המחלה מתאפיינת בגילאים אלו לרוב בכאבים חזקים במהלך הווסת ולעתים אף התעלפויות, הקאות ובחילות.

אנדומטריוזיס היא מחלה פרוגרסיבית – היא עשויה להחמיר עם הזמן. לפעמים, עד שסוף-סוף מאבחנים, המחלה כבר חמורה ועלולה לגרום לכאבי אגן כרוניים לאורך כל החודש ולבעיות כרוניות נוספות במערכת העיכול, השתן ועוד. בנוסף, אנדומטריוזיס עלולה להשפיע על הפוריות, וכ-30-50% מהנשים יחוו קשיי פוריות.

האבחון

נשים רבות סובלות שנים ארוכות ללא כל אבחון, או הכרה בכאבים. רופאים רבים, לצערי, מקטינים את התופעה ושולחים את המטופלת הביתה עם נורופן או אקמול. האבחנה של אנדומטריוזיס לא תמיד פשוטה ולכן חשוב ללכת לרופא/ה שמתמחה בטיפול באנדומטריוזיס.

תהליך האבחון יכלול אולטראסאונד ובדיקות הדמיה נוספות, ביחד עם תשאול מדוקדק של המטופלת. אנדומטריוזיס היא מחלה חמקמקה שעלולה להיות קשה לאבחון ולעתים, בדיקות ההדמיה “מפספסות”. מכאן החשיבות של רופא/ה אשר מכירים את המחלה ועברו הכשרה רלוונטית.

הטיפול

חשוב מאוד לציין – אפשר לטפל באנדומטריוזיס! זה אפשרי להאט (ואפילו לעצור) את התפתחות המחלה, ולהקל באופן משמעותי על הכאבים. תזונה, דיקור סיני, צמחי מרפא, יוגה נשית, עיסוי רחם, תוספי מזון, כל אלה משפיעים לטובה באופן משמעותי על אנדומטריוזיס.

מבחינת הרפואה המערבית, היות שאנדומטריוזיס הנה מחלה תלוית אסטרוגן, הטיפול המקובל יהיה דיכוי הורמונלי – מתן הורמונים ללא הפסקה, על מנת לדכא את המערכת הנשית. הטיפול ההורמונלי ניתן לנשים במידה שאינן מתכננות להרות בקרוב. באמצעות שליטה במצב ההורמונלי של האישה, ניתן למנוע שגשוג תאי רירית הרחם והיווצרות נגעים. במקרים קשים, הפתרון הוא ניתוח בו מסירים את הנגעים, אך בכ-30-40% מהמקרים המחלה תחזור תוך כחמש שנים מהניתוח. מכאן עולה החשיבות של הטיפול הטבעי באנדו, ועל כך ארחיב בטור הבא.

עד אז, הרבה בריאות, קרן מיכאלי

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?