לעטוף את הגיל הרך

“במדור הגיל הרך, אני גוזרת את סמכותי ‘מהשטח’. הילדים ומשפחותיהם הנם מרכז התפקיד וממנו נגזרות כל המשימות השונות”. ריאיון עם מנהלת מדור הגיל הרך, במועצה המקומית קצרין, עדי אבנעים

רגע לפני פתיחת שנת הלימודים, נפגשתי עם מנהלת מדור הגיל הרך, במועצה המקומית קצרין, עדי אבנעים. 

עדי היא בת 39, נשואה ליריב, שפרש לאחרונה מצה”ל, אימא לשלושה – שי-לי בת ה-16, יניר בן ה-14 ונתיב בן החמש. היא גדלה בכרמיאל ולאחר כמה שנות מגורים בבאר שבע, חזרה צפונה ומתגוררת עם משפחה כבר שש עשרה שנים בהרחבה של קיבוץ איילת השחר. 

איך הגעת לעסוק בתחום החינוך? 

עדי: “תחילת דרכי האקדמית הייתה בכלל תואר ראשון בניהול משאבי אנוש. המפנה חל לאחר לידת בתי הבכורה. אז התחלתי להיחשף לתחום החינוך לגיל הרך. הבנתי את החשיבות הגדולה במתן חינוך טוב ומקצועי והחלטתי לעשות הסבה לתעודת הוראה ובהמשך, למדתי גם תואר שני בניהול ומנהיגות בחינוך. את שנותיי הראשונות, התחלתי כגננת משלימה ולאחר מכן, ניהלתי גן בגליל העליון, במשך עשר שנים”. 

מהו בעצם תפקידה של מנהלת הגיל הרך במועצה? 

“תפקיד מנהלת החינוך לגיל הרך הוא מגוון מאוד. הוא בא לעטוף את ילדי קצרין בגילאים הצעירים ביותר. בשונה מתפקידי ניהול רבים, בהם המנהל גוזר את סמכותו ואחריותו ‘מלמעלה’, במדור הגיל הרך, אני גוזרת את סמכותי דווקא ‘מהשטח’. הילדים ומשפחותיהם הנם מרכז התפקיד וממנו נגזרות כל המשימות השונות – החל בתפיסה המקצועית, דרך תכנון, גיוס והכשרת כוח האדם, רכש והצטיידות וכלה בתכנון וארגון הרכב הצוותים והמשאבים.

“את תפקידי במועצה, התחלתי במאי האחרון וכשאני חושבת על זה, אז בעצם ‘חבילת ההכשרה’ הרשמית שלי בנויה כך שתכסה מגוון רחב של דרישות התפקיד, כפי שאני תופסת אותו. 

“אחת החוויות המעצבות את תפיסתי המקצועית בחינוך הייתה הלמידה הרוחבית אותה ביצעתי כמנהלת גן. במהלך אותה למידה רוחבית, מתבצעות השתלמויות, השתתפות בפורומים מקצועיים וכן ביקורים בגני ילדים שונים. מכיוון ש’אורח לרגע רואה כל פגע’, זיהיתי לא אחת מקרים בהם הייתי רוצה להשפיע ולשפר, גם במסגרות אותן לא אני ניהלתי. מבחינה זו, תפקיד מנהלת מדור גיל הרך, במועצה המקומית קצרין, מאפשר לי לסייע בשמונה עשר גנים, עם צפי גדילה מעודד, מה שיגדיל את הכמות כבר בעתיד הקרוב”.

צירי עבודה

ספרי קצת על מדור הגיל הרך בקצרין 

עדי: “במועצה המקומית קצרין, יש שמונה עשר גני ילדים בגילאי שלוש-שש. פילוח הגנים נותן מענה לשלושה מגזרים: חמישה גני החינוך המיוחד, שישה גנים ממלכתיים ושבעה גנים ממלכתיים-דתיים. במועצה שלנו, מנוהלים כל המגזרים מתוך משרד אחד, מה שמחייב קשב רב לצרכים, תכנון מקדים וגמישות הפעלה מרבית”.

איך אתם נערכים לפתיחת השנה?

“גרף פתיחת שנת הלימודים מייצג עבודה שוטפת לאורך כל השנה, בשני ערוצים מרכזיים – התכנון והביצוע. יתרה מזאת, כל אחד מהערוצים מתפצל לצירי עבודה רבים. הציר המקצועי מהווה את ליבת העשייה – מתחיל בפילוח האוכלוסייה, ממשיך בהכנה מקצועית של מנהלות הגנים, צוות הסייעות ובעלי התפקידים השונים, תכנית הכשרה, תכניות העשרה ועוד. 

“בציר ההכשרה, נכתבות ומאושרות תכניות העבודה. תכנון גיוס ושמירת הכשירות של כוח אדם מנותח אף הוא מבעוד מועד ולאור זאת, מתבצעת גם עבודת השיבוץ הפרטני של צוותי העבודה. ארגון ואחזקת התשתיות הנו ציר משמעותי נוסף, במסגרתו מייצרים את סביבת הלמידה המיטבית, המקצועית והבטוחה לילדי המועצה”. 

אנחנו שומעים על משבר ארצי של מחסור בסייעות לגנים. גם בקצרין חווים את הקושי?

“ייחוד נוסף של מערכת החינוך במועצה המקומית קצרין הנו תפקיד רכזת כוח אדם למשרד החינוך במועצה. פונקציה זו, זמינותה והתמחותה המקצועית בתחום, מאפשרת לנו להתמודד עם משבר ארצי זה במינימום פגיעה בילדי המועצה”.

האם העבודה גולשת גם הביתה? 

עדי: “לא מכירה הרבה עבודות בהן אפשר ל’סגור שעון’ ולהגביל אותן רק לשעות העבודה. חינוך הוא לא טכני ומקיים בתוכו המון אינטראקציות בין-אישיות, המחייבות גמישות גם בשעות העבודה. 

“בוודאי שהעבודה חוזרת אתי הביתה, אבל מקבלת את זה בהבנה ומנהלת את זה כך שתמומש הבחנה מסוימת בינה ובין חיי המשפחה”. 

איך את רואה בעיני רוחך את גני הילדים בקצרין?

“לתפיסתי, אלו אבני היסוד ביצירת גן מיטבי:

“א. בבסיסו, גן הילדים צריך להיות מכוון התפתחות ולא הישגים. בכדי לייצר קרקע להתפתחות תקינה, יש להקנות לילדים למידה רגשית, אשר מפתחת הבנה ברגשותיהם וברגשות הסביבה.

“ב. גן משמש מקום ללמידה לגיל הרך, חשוב ובסיסי שהגן יהיה מוגן, כמדמה בית ומזמן התפתחות תקינה בסביבה אוהבת ומכילה.

“ג. כל ילד צריך להתפתח על פי נטייתו הטבעית ועל כן הוא חייב סביבה שמאפשרת בחירה וקידום אישי.

“בנוסף, היכולת שלי לעזור למנהלות הגן ולצוותים, לממש את חלומם המקצועי-פדגוגי, מהווה קרקע יציבה ופורייה למענֶה לכל ילדי הגן ומניסיון, לא צריך יותר מזה בכדי שיתקיים מימוש של חלום חינוכי. 

“עבורי, אין סוד אחד להצלחה. ההצלחה נמדדת ביכולת של הצוות – מנהלת גן וסייעות – להתאים עצמן לקבוצת הילדים ולצרכים שלהם, בכל שנה מחדש”. 

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי
אירועים שיתקיימו ב 2nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 3rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 4th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 10th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 17th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 18th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 20th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 23rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th מאי
אירועים שיתקיימו ב 28th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 31st מאי
No Events









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?