חיי הלילה בגולן – לא מה שחשבתם

בחיי הלילה האמתיים של הגולן מככבים עטלפים, עקרבים, חזירי בר, שועלים, חתולי בר, תנים ונחשים. סיורי הגישוש של הילה צוייג וייל


הילה צוייג וייל, בת 35, נשואה ואימא לעומר, הגיעה למושב רמות לפני שנתיים עם בעלה שהיה בן המושב. הילה, מהנדסת גנטית, השקיעה עשר שנים בלימודים גבוהים. עשתה תואר ראשון באגרונומיה ותואר שני בגנטיקה ובקרת הפריחה.

לפני חמש וחצי שנים, במהלך הדוקטורט, קרתה לה תאונה קשה. נהג שיכור נכנס ברכבה בצומת עין גב. הילה איבדה את רוב השמיעה באוזן ימין ואת רוב התפקוד ביד ימין. הפגיעה הגופנית שלה לא אפשרה לה להמשיך בקריירה שהשקיעה בה כה רבות. היא לא יכולה לשבת הרבה ולהתמודד עם פעולות מוטוריות עדינות, הכרח בעבודה שלה כמהנדסת גנטית.

הילה: “הייתי מאוד מדוכאת ועם כאבים. זה היה כחצי שנה אחרי החתונה. נשארתי בלי עבודה, אחרי השקעה של עשר שנים ועם כאבים וחרדות קשות. הובחנתי עם פוסט- טראומה. מאז, כבר הספקתי להתמכר למשככי כאבים חזקים ולהיגמל מהם”.

עמיר, בעלה, הבחין במודעת דרושים לגן החיות התנ”כי בירושלים ולמרות המרחק ממקום מגוריהם, בזמנו בעיר רחובות, החליט לשלוח לשם קו”ח שלה, ללא ידיעתה. זאת, לאור העובדה שידע שהילה טובה בלדבר ולהדריך ומאוד אוהבת בעלי חיים וילדים ויש לה כמובן ידע עצום על בע”ח.

כך יצא שהילה התחילה לעבוד כמדריכה בגן החיות. בכל יום, הייתה הילה נוסעת ברכבת לגן החיות, נסיעה שארכה שעתיים לכל כיוון. אך לא היה אכפת לה. היא אהבה מאוד את גן החיות והעבודה עם בעלי החיים והילדים נתנה לה סיפוק רב ועזרה לה להתמודד עם הכאבים והקשיים שנותרו לאחר התאונה. מהר מאוד, לאחר שהחלה לעבוד בגן החיות, היא הפכה למדריכה בכירה ואף קיימה סיורי לילה, תפקיד שיועד בדרך כלל למדריכים עם עשר שנות ניסיון.

כחלק מהכשרתה המקצועית, השתתפה הילה בהשתלמות בנושא סיורי לילה וגששות, שהועברה למדריכי גן החיות. מי שהעביר את ההשתלמות היה אסף בן דוד, אקולוג שהקדיש את חייו הבוגרים להתמקצעות בתחום הגישוש בעקבות בעלי חיים.

עולם הולך ונעלם

גששות בעקבות בעלי חיים היא מלאכה מסורתית, שבעבר הייתה עוברת מאב לבן, אך כיום, בעולם המודרני, יש פחות צורך בגששות. כל הידע הזה שצבר האדם, במשך אלפי שנים, עומד להיכחד. על העובדה הזו והרצון לשמר את מלאכת הגששות, חשב אסף כאשר החליט לפתוח קורסים להכשרת גששים בארץ, את התמקצעות שלו עשה בין היתר עם הבושמנים באפריקה.

הילה למדה ממנו את הגששות במשך כשנה. למדה גישוש אחר אדם, אקולוגיה אקוסטית, סימני שדה, זיהוי גללים וכד’. במאי 2018, כשכבר גרה בגולן, סיימה את הקורס. כבר אז, התכוונה להקים את “בעקבות חיי הלילה בגולן”, אך שבועיים בלבד אחרי שסיימה את הקורס, נודע לה שהיא בהיריון, אחרי חמש שנים של טיפולי פוריות.

“בכל ערב, רואים המון דברים. אנחנו יוצאים עם פנסי אולטרה-סגול ורואים מינים רבים של עקרבים. יש גלאי עטלפים, אז שומעים אותם ומוצאים עטלפי חרקים, הם מוזרים ומקסימים. לומדים לזהות ולעקוב אחרי בעלי חיים באמצעות חוש הריח”

ההיריון היה מאוד קשה וכבר מהחודש השני נאלצה הילה להישאר בבית בשמירת היריון ולא יכולה הייתה לצאת ולגשש אחרי בעלי חיים וכמובן לא להוציא סיורים. עוד כשהייתה בהיריון, ידעה הילה שאחרי חופשת הלידה היא תחזור לגשש. כשעומר הקטנה הייתה בת שלושה וחצי חודשים, בסוף יוני 2019, הקימה הילה את העסק שלה – “בעקבות חיי הלילה בגולן”.

 מסלולים נגישים

מה זה בעצם “בעקבות חיי הלילה בגולן”?

הילה: “אני מוציאה סיורי לילה רגליים בעקבות בעלי חיים. אני מביאה את עולם הגששות לכולם. בהתחלה היה קשה, לא הגיעו הרבה, או ביטלו. לסיור הראשון, נרשמו עשרה אנשים ובסוף, כולם ביטלו לקראת הסיור והסיור בוטל.

“לסיור השני, מתוך 20 איש שנרשמו, הגיעו אב ובן. זה היה מאוד מאכזב כאשר הגיעו. עמדתי שם אתם לבד והבנתי שאף אחד אחר לא עומד להגיע. בחרתי בכל זאת להוציא את הסיור, כמובן שבמחיר הפסד, אבל לא היה לי אכפת. רציתי רק לשמח אותם ולהודות להם על זה שהם כן טרחו לבוא.

“הסיור הזה היה סיור מדהים. גם החזיר לי את הביטחון שאני במקום הנכון ויודעת מה אני עושה, אבל גם עשה לי שירות מדהים, כי אותו אבא שהגיע, שלח לחבריו ומכריו המלצות מעולות על הסיור וככה בסיור הבא, כבר באו אנשים בעקבות ההמלצה שלו. עם הזמן, השמועה על איכות הסיורים שאני מעבירה נפוצה ואנשים באים מכל הארץ ואפילו מחו”ל, במיוחד לגולן, כדי להשתתף בסיורים שלי. במהלך הקיץ, אנשים רבים כל כך הגיעו לסיורים עד שכבר לא היה מקום ונאלצתי לדחות אותם.

“בכל ערב, רואים המון דברים. אנחנו יוצאים עם פנסי אולטרה-סגול ורואים מינים רבים של עקרבים. יש גלאי עטלפים, אז שומעים אותם ומוצאים עטלפי חרקים, שהם קטנים יותר מעטלפי הפירות. הם מוזרים ומקסימים. לומדים לזהות ולעקוב אחרי בעלי חיים באמצעות חוש הריח ולהכיר את התנהגות החזיר על ידי הליכה בשבילים ובמרבצים שלהם. רואים חזירים, שועלים, חתולי בר, תנים, נחשים ועוד”.

יש סכנה בסיורים?

“תדריך בטיחות מתקיים תמיד לפני שיוצאים לדרך. את הסיורים אני מעבירה אך ורק בשבילים מסומנים במפת השבילים וזה תמיד יהיה שביל בטוח ונוח ויש ערכת עזרה ראשונה. כל עוד שומרים על הכללים, הכול מתנהל כסדרו ואין סכנה. עד היום, לא קרה כלום ולא יקרה. מעבר לזה, ההשתתפות בסיור נותנת כלים להתמודדות עתידית במפגש עם בעלי חיים. לומדים להשתחרר מפחדים ולקבל את בעלי החיים למיניהם. בכל סיור, רואים דברים אחרים. חשוב לי גם לציין שהמסלולים נגישים לעגלות ולכיסאות גלגלים כך שבאמת כל אחד יכול לקחת חלק”. 

מהן התכניות להמשך?

“אני מתכוונת להמשיך בסיורים. בנוסף, אני פותחת חוג לתלמידי היסודי. מתכננת מסלולים נוספים וחדשים. כל מסלול מזמן לנו חיות אחרות. החיות תמיד שם, רק צריך ללמוד לראות אותן”.

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי
אירועים שיתקיימו ב 2nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 3rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 4th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 10th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 17th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 18th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 20th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 23rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th מאי
אירועים שיתקיימו ב 28th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 31st מאי
No Events









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?