להזדקן עם קבוצת יזמות מקצרין

מקבלים ומתנדבים לנתינה: קבוצת “קהילה יוצרת תרבות” שנוסדה בתחילת השנה על-ידי ותיקי קצרין, מברכת על הקצאת תקן למועצה המקומית קצרין לבניית תכנית פעולה לנושא ההזדקנות ביישוב, אך לא מחכה, ויוצאת בשורה של פעילויות ויוזמות חדשות


החדשות הטובות מקצרין הן הקצאת תקן לבניית תכנית אסטרטגית והקמת צוות היגוי להתוויית תכנית פעולה לנושא ההזדקנות בתוך שנה.

החדשות היותר טובות מקצרין הן שיש מי שהחליטו לא לחכות לזה.

כ- 1000 מתושבי קצרין הינם גמלאים, שהינם כ- 13.4% מכלל האוכלוסייה, מתוכם 85% קשישים עולים ו- 15% ותיקים. לא פחות אנשים ממספר זה, כבר מתקרבים כאן לגילאים האלה.

לפני שנתיים, בעקבות המחאה הארצית הכללית, קיימה רשת המתנ”סים את מיזם “השולחנות העגולים” שהיו מעגלי שיח ויצירת תקשורת בין אנשים בכל פינה בארץ.

מאיר ועיש, מראשוני קצרין, יזם מעגל שיח כזה בין ותיקי קצרין דוברי עברית וכתוצאה ממנה נוסדה בתחילת שנה זו קבוצת “קהילה יוצרת תרבות”.

“אני חייב להגיד שזה לא בא מתוך תפיסה של ‘אנטי’, אלא מתוך הרצון של הגילאים שלנו ליצור קבוצת פעילות בעלת שפה משותפת” פותח ועיש.

“הצהרנו כבר בתחילה, שאנחנו קמים בשביל לתת ולא רק בשביל לקבל, מוכנים לעשות הרבה למען הקהילה, לכל הקהילה.

“ביולי השתתפנו, כ- 15 איש, בסדנה שארגן מתנ”ס קצרין וגיבשנו רעיונות לפעילות קהילתית. קבענו לעצמנו שכל מה שנעשה יהיה מתוך חתירה למצוינות. לפחות בתחומי התרבות אנחנו לא רוצים להרגיש בפריפריה. ‘קצרין יוצרת’ נקבע כמותג של היישוב, כאן אנחנו, אנשי הקהילה קמנו ואמרנו, אנחנו רוצים ליצור לעצמנו ולא רק לעצמנו.

הקבוצה מתכנסת אחת לחודש, בודקת את עצמה, מסיקה מסקנות על מה שכבר התקיים ומגבשת פעילות. בין מקימיה: רחל דיין, יונתן בן זוגה, נורית מאירוביץ, ציפי דינרמן ואברהם, רותי ועיש, לאה טל, ואחרים.

“החלטנו לפעול בארבעה ערוצים מרכזיים: חידשנו את חבורת הזמר שפועלת כבר קרוב לשלושה חודשים עם אריה ברכה, שעבד בעבר עם ‘חבורת הזמר בגולן’ מיסודה של מועצת הפועלים. פרויקט מוביל הוא ‘אמנים יוצרים בביתם’, אותו מרכזת נורית מאירוביץ. מסביב לרעיון הזה יש כ- 30 אמנים, וכבר התקיימה סדנת סיור בפארק קצרין בנושא עצי הזית. יוזמה נוספת היא ‘שלישי תרבות’, כאשר בשבוע הראשון של כל חודש אנחנו מביאים לקהל כולו הצגה או ערב זמר כזה או אחר, וכבר התקיים ערב עם חנן יובל. באירועים אלה אנחנו המשווקים, מסייעים במכירת הכרטיסים למתנ”ס והוא רואה את זה בעין טובה עם נכונות לסייע כי זה דבר חדש.

“רעיון נוסף שעלה הוא ‘קייטנת סבתא’, כאשר המתנדבים שלנו יסייעו לקייטנה, כל אחד ממה שהוא יודע, לילדים ולנוער. יונתן, חבר קהילה יוצרת, רוצה להוביל את נושא ‘אור ירוק’ בקהילה בקצרין. מיכאל נחמן לקח על עצמו את נושא הטיולים, ואנחנו נצא אחת לחודש לטיולים קצרים באזור ויש עוד רעיונות, כמו חוג הסרט הטוב, אך התמקדנו בנושאים האלה.

“אנחנו מתכוונים להוציא חוברת לשנת הפעילות הבאה, משולבת בשנת הפעילות במתנ”ס, בה יפורטו תכניות ההצגות והמופעים וכל מה שניצור ומזמינים את הציבור להשתתף באירועים האלה. יש חשיבות ראשונה במעלה לקיום התכנית מתוך שיתוף פעולה עם המתנ”ס, אותו אנחנו מעריכים מאד; עם יאיר רכז התרבות, אלה שפירו, ליאת אלרט המנהלת, שבאמת נותנת לנו דחיפה וכולנו מאמינים שתהינה תוצאות טובות.

“כשגיבשנו את כל הרעיון התכנס כל צוות המתנ”ס, המחלקות, לצפות במצגת בה נפרש החזון שלנו, שבמרכזו עומדת המצוינות, ושעיקרו יצירת תרבות לכל, בתוך קהילה טובה שתבסס כאן את מרכז התרבות של הגולן, תרבות שתהיה אבן שואבת לכל תושבי הגולן. יש לנו מה לתת.”

ים של פעילות, מקבלים ומתנדבים לנתינה

“אחד הדברים החשובים בקצרין לגילאים האלה, הוא קהילה תומכת שיש בה 250 חברים,” אומרת אלה שפירו, מנהלת תחום גיל הזהב ועולים במתנ”ס קצרין.

“הם אמנם זוכים לתנאים כמו כל הקהילות התומכות במדינה אבל יש דברים חדשים שייחודיים לנו.”

שפירו: “מאז ספטמבר 2012 מופק כאן עיתון בשלוש שפות – עברית-רוסית, עברית-ספרדית, עם מידע שמיועד לגילאים אלה. ההפקה היא של גמלאי קצרין ודיירי הקהילה התומכת, צוות של 11 גמלאים שכולם מתנדבים, העיתון רואה אור מידי חודש וחצי.

החלוקה נעשית בידי נוער קצרין, שמביאים ומגישים את העיתון אישית לבתי התושבים, כ- 250 עותקים. ניתן לקבל את העיתון גם במקומות ציבוריים וגם הילדים עצמם מביעים עניין בקריאתו.

“בנוסף כבר פועל כאן ‘קו חם’, עדיין כדגם ניסויי, בו מתנדבים גמלאים מתקשרים אחת לשבוע לבתים של אנשים בודדים לשאול לשלומם, מה הצרכים שלהם, וגם כדי שישמעו קול אנוש.

“המתנדבים עברו העשרה, הן להפקת העיתון והן לשיחות ‘הקו החם’. הם הכירו אישית כל משפחה, כאשר אם הבית של הקהילה התומכת, סימה ז’ורבל הולכת עם כל מתנדב לבית הקשישים הבודדים, יוצרת את ההיכרות ביניהם, וכבר נוצרו חברויות של ממש, לא רק בטלפון.

“במסגרת הקהילה התומכת ניתן לבצע רבות, לתת לא רק רופא ואם בית אלא הרגשה שאתה חשוב. פעם בחודש חוגגים במועדון גיל הזהב ימי הולדת לכל חבר שנולד באותו חודש, מקיימים קונצרט, כיבוד קל ומגישים מתנה סמלית. אך חשובה מכל היא תשומת הלב.”

סביב למועדון גיל הזהב מתרחשת פעילות בנייה, במה מדובר?

“כרגע מקימים לצידו אולם אירועים וספורט, עם ציוד חדיש כמובן, שיאפשר לקיים את כל הפעילות במקום אחד. כמו כן מתחדש המטבח, שהינו מרכיב מאוד חשוב בבנין זה, כי אנחנו מארחים ארבע קבוצות בשבוע בשעות הבוקר במסגרת ‘מועדון מאושר’. במסגרת זו מתקיימת פעילות ספורט, מוגשת ארוחת בוקר קלה בחברותא, כי רבים לא אוכלים בבוקר לבדם, נערכות הרצאות, ימי הולדת, מפגשים עם אנשים וכמובן מלאכת יד שהיא לב הפעילות שהגמלאים מאוד אוהבים.”

וכפי שועיש אומר, לא רק מקבלים, גם נותנים? 

“לכל האנשים שמתקרבים לגיל פנסיה יש תמיד אפשרות למצוא פעילות ולהתנדב למען הקהילה. אני רוצה לציין את קבוצות הפעילים, שלקחו אחריות על פרויקט התרבות בקצרין. כפי שאמר מאיר, הם חילקו את העבודה לוועדות, ובדף המתנ”ס שיוצא פעם בחודש, מפורטת פעילות מיוחדת זו. קבוצת ‘היוצרים בבתים’, שיזמה את אירוע ציור העצים בפארק קצרין, יוזמת פסטיבל ‘דלתות פתוחות’ לכל בית אמן בקצרין, וכבר העמידו מפה של קצרין עם כתובות של כל האמנים. באביב הם עומדים לקיים אירוע ענק של ‘הדלתות הפתוחות’ לבתי האמנים בקצרין. ועדה זו מתכנסת אחת לשבוע, ולאחר שיצרה קשר עם כל האמנים בקצרין, יש כבר הרגשה שכל העיר היא בית אחד עם דלתות פתוחות שבהן עובדים אמנים, לא רק ציירים אלא תכשיטנים, פסלים, ועוד. אותה קבוצה גם מתכננת לקיים ימי שוק פשפשים בקצרין, עם השלמת בנייתו של ‘מרכז איתן’, שיהיה כיף לכל התושבים. זו קבוצה קטנה, אבל הם עושים הרבה עבודה בשטח. חבורת הזמר שהם הקימו מחדש נפגשת אחת לשבוע במועדון גיל הזהב לחזרות, בתקוה שיגדלו ויוכלו להופיע בפעילויות עירוניות וגם מחוץ לעיר.

“קבוצה נוספת פעילה בספורט. גם זו קבוצת מתנדבים, והיא שארגנה את משחקי הפטאנק בקצרין, שותפה בתחרויות בצפון ובמרכז הארץ, מייצגת את קצרין בתחרויות, דואגת למגרש של הפעילות, מזמינה אנשים חדשים ויש מצטרפים רבים. הם פשוט מנהיגים בנושא חיים בריאים. קיימת גם קבוצת הליכה נורדית וכבר יש ביקוש לקבוצה נוספת, רכשנו מקלות והקבוצה כבר מתארגנת.”

האם יש תכנון או כוונה להקים בית אבות בקצרין?

“היום הקהילה התומכת מחליפה בתי אבות, יש בה רופא 24 שעות, מטפלות דרך מט”ב, ביטוח לאומי, שירותי מד”א בחינם. לדעתי אין כאן צורך בבית אבות. מי שיכול ממשיך לגור בביתו, לעשות פעילויות, לצאת מהבית. האוטובוסים עוברים היום ליד מקבץ הדיור, כאשר מדברים על אוטובוס קבוע מידי שעה בעיר. כמו כן בונים מכולת לא רחוק מכאן, ושירות האוטובוסים השתפר. במקבץ הדיור נערכות קבלות שבת פעם בשבועיים, ויש הסעה לכל פעילות תרבותית במתנ”ס.”

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?