פספוס של ארנונה

העימות המתמשך בין ראש המועצה לאופוזיציה גולש גם לתחום הארנונה. הצעת הגזבר לא אושרה, הצעת האופוזיציה התקבלה ואם שר האוצר ושר הפנים לא יאשרו אותה התעריף יישאר כאשתקד


 

ארנונה היא מס מוניציפלי, שנתי, המוטל על כל תושבי המדינה ונגבה על ידי הרשות המקומית. כספי המס משמשים אותה למימון שירותים שניתנים לתושביה. המס מוטל בגין החזקת נכס, בניין, אדמה חקלאית וקרקע תפוסה, שנמצאים  בתחום השיפוט של הרשות. המס מתייחס לתקופה של 1 בינואר ועד ל-31 בדצמבר, לאותה שנה. מדי שנה, מפרסם משרד הפנים טבלת תעריפי מינימום ומקסימום ואין הרשות המקומית רשאית לחרוג מהם. הרשות יכולה לקבוע תעריפים במרחב שבין המינימום למקסימום.

כמו כן, מפרסם משרד הפנים את אחוז עדכון המדד לאותה שנה ומחייב לעדכן את תעריפי הארנונה בהתאם.

יוצא, אפוא, כי תחזית ההכנסות מארנונה היא חלק מהכנסות הרשות, על כן הדיון בארנונה חייב להיות לפני הדיון על התקציב. השנה, עקב הבחירות המוניציפליות, חרגו מנוהל זה ותקציב 2019 אושר לפני הדיון בצו הארנונה. לעובדה זו משמעויות רחבות ביותר.

אקדים ואומר, בכל הדיונים על הארנונה, ובמשך שנים, הוצגו שתי גישות בסיסיות. האחת מבקשת להיצמד לתעריפי המינימום ובכך לפצות את התושבים על יוקר המחייה שמאפיין את החיים בפירפריה ואין בכך כדי לסתור את הנחיות משרד הפנים. הגישה השנייה מבקשת להשתמש בסמכותה של הרשות ולחרוג במעט מתעריפי המינימום, כדי להגדיל את ההכנסות ולשפר את השירותים הניתנים לתושבים.

אודה כי במשך שנים, דגלתי ותמכתי בגישה הראשונה ועל פיה נהגנו בקצרין שנים רבות. בקדנציה האחרונה, שהיא הראשונה לכהונתו של דימי, חרגו מנוהל זה. מסתבר ששנת 2013, שהייתה שנת כהונתו האחרונה של סמי, התאפיינה בגירעון ולא נמצאו מקורות לאיזון התקציב. על פי הצעת הגזבר דאז, החליטה מליאת המועצה להנהיג תעריפי ארנונה דיפרנציאליים, דהיינו התעריף לבתים משותפים (35.46) יהיה שונה מתעריף לקוטג’ים טוריים (36.42) ותעריף אחר לווילות (36.77). הפער בין תעריף הבתים המשותפים לווילות עומד על 1.43 ש”ח/מ”ר. אם נשווה את התעריפים הנ”ל לנהוג בטבריה, חצור, ראש פנה, צפת וקריית שמונה, נראה התעריפים אצלנו נגבים התעריפים הנמוכים ביותר. גם התעריפים שנקבעו למשרדים ולשירותי מסחר ותעשייה הם הנמוכים באזור.

קיטון בהכנסות

במליאת המועצה, מתאריך 27.2.2019, הועלתה הצעת הגזבר לאשר את צו הארנונה הקיים, בתוספת עדכון של אחוז עליית המדד, כפי שמחייב משרד הפנים. הצעת הגזבר נדחתה ברוב האופוזיציה, שלא העלתה הצעה נגדית. לכן, צו הארנונה לא אושר ואתו הוקפאו כל האפשרויות להעניק הנחות במסים לזכאים ונזקקים.

מליאת המועצה, בישיבתה בתאריך 3.3.2019, דחתה שוב את הצעת הגזבר ואישרה את ההצעה הנגדית שהועלתה על ידי האופוזיציה. הצעה זו אומרת להיצמד לתעריפי המינימום במספר סעיפים. המשמעות המידית להחלטה זו היא קיטון בהכנסות המועצה ב-870000 ש”ח, כמפורט על ידי הגזבר. כלומר, בנוסף לקיצוץ שנעשה בדיוני התקציב, בהיקף של 1,700,000 ש”ח, יש להיערך לקיצוץ נוסף, בהיקף ההפחתה שנעשתה.

לקיצוץ זה, יש להוסיף עוד 608,675 ש”ח, שהם תחזית הוצאות המועצה בגין סגירת אתר “תאנים”, האתר להטמנת פסולת והמעבר להטמנה באתר עין זיתים. זאת ועוד: ההפחתה הנ”ל על דיור, משרדים ומסחר, צימרים, תעשייה וקרקע תפוסה תחייב החזרת כספים בעשרות אלפי ש”ח גם לגורמים חיצוניים, כמו “מבני תעשייה”, הבעלים של מתחם “חוצות הגולן” ועוד. (למה?!). הסעיף המרכזי להחזרת הכספים הוא ההפחתה בתעריף “קרקע תפוסה”.

פגיעה בתושבים

נראה לי, כי חוסר שיתוף הפעולה בין האופוזיציה לראש המועצה נותן את אותותיו ומהווה גורם ראשון ומרכזי בפגיעה בתושבים ובפיתוח היישוב. הדיונים על התקציב והארנונה מחייבים התכוננות יסודית ושיחות הבהרה, לפני ההחלטות, עם הגזבר והמנכ”לית. יש בשיחות אלה כדי להצביע על המשמעויות התקציביות, לפני ההצבעות. בעבר, הדיונים בהנהלה תרמו רבות להבנת המשמעויות התקציביות. כזכור, ועדת הנהלה לא אושרה ולכן אינה מתכנסת וחבל. מבדיקה שעשיתי עם יו”ר “יחד קצרין”, עולה כי נעשתה פגישה עם הגזבר לאחר הדיון במועצה. על כך, אני תוהה.

כאמור, פגישות כאלה לא התקיימו והפגיעה בתהליך קבלת ההחלטות קשה ביותר. יתרה מזאת, אם הייתה לאופוזיציה כוונה להפחית את תעריפי הארנונה, הרי חובה הייתה עליה להציג זאת בדיונים על התקציב.

אודה כי במציאות התקציבית הנוכחית, לא הייתי תומך בשינוי תעריפי הארנונה כפי שהוצעו. למרות שאני תומך בהיצמדות לתעריפי המינימום, אין להתעלם מכך שתעריפי ארנונה דיפרנציאליים למגורים, ותעריפים לסעיפים שהוזכרו, נהוגים ומחושבים בתקציב. הייתי מציע לחברי המועצה להתאחד ברצון להנהיג שוב תעריפי מינימום ולבצע זאת בהדרגה במשך חמש שנים. לדעתי, בכל שנה, אפשר לשנות תעריפי ארנונה של 2-3 סעיפים, עד להשגת היעד הנדרש.

משבר תקציבי

לצערי, המציאות היא שאנו במשבר תקציבי חמור. אין לשכוח כי בשל היותנו יישוב נתמך, שרוב תקציבו הוא תקציב ממשלתי, הארנונה מהווה רק 27 אחוז מהתקציב. יחד עם זאת, יש חשיבות שאחוז הגבייה יהיה גבוה והתקציב חייב להיות מאוזן.

הקפדה על שני עקרונות אלה מהווה בידי ראש המועצה אמצעי חשוב לגיוס תקציבים  למען השירות לתושבים ולפיתוח היישוב. כדאי לזכור כי צו הארנונה, כפי שאושר במליאה, חייב להיות מאושר על ידי שרי האוצר והפנים. נראה לי, כי עיון בנתונים התקציביים שלנו מוכיח כי אנו בהידרדרות תקציבית קשה. מרשות אחראית ומאוזנת, אנו בתהליך להפוך לרשות גירעונית ולא אחראית בהחלטותיה. לכן, קיים סיכוי סביר שהשרים לא יאשרו את ההפחתה בתעריפי הארנונה, התעריפים יישארו כמו בשנה שעברה והפספוס לכולם יהיה ענק, כי בהתנהלות אחרת, היה סיכוי לאשר הפחתת ארנונה בהדרגה.

 

דני אלפסי, מזכיר מועצה לשעבר, חבר מועצה כ- 15 שנה ומתוכם סגן ראש מועצה כ 10 שנים

 

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?