חוק יסוד השתמטות

המפלגות החרדיות מקדמות חוק יסוד חדש: חוק יסוד לימוד התורה. על פניו, ראוי. אלא שהצעת החוק נועדה למטרה אחת בלבדלשריין בחוק יסוד את השתמטותם של החרדים מצהל. אין זה חוק יסוד לימוד תורה, אלא חוק יסוד השתמטות


כחלק מבליץ החקיקה המטורף שמובילה הממשלה, המפלגות החרדיות מקדמות חוק יסוד חדש: חוק יסוד לימוד התורה.

מה רע? מה רע בכך שבמדינה היהודית יהיה חוק יסוד המעלה על נס את ערך לימוד התורה, שהוא ערך מרכזי ביהדות? הרע הוא שהצעת החוק נועדה למטרה אחת בלבדלשריין בחוק יסוד, במיוחד לאחר שיחוקק חוק המבטל ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד, את השתמטותם של החרדים מצהל. אין זה חוק יסוד לימוד תורה, אלא חוק יסוד השתמטות.

יותר משאני סולד מהשתמטותו של שבט בישראל משירות בצהל, אני סולד מחילול השם שבהצדקת שרץ ההשתמטות בלימוד תורה. לימוד התורה אמור להורות לנו את הדרך לחיים הנכונים.

גדול תלמוד, שמביא לידי מעשה, פסקו חכמים וסיימו את המחלוקת בין רבי טרפון ורבי עקיבא על השאלה: מה גדול, תלמוד, או מעשה? למה התלמוד גדול? כי הוא מביא לידי מעשה. כלומר, האידאל אינו של חברת לומדים הממיתים עצמם באוהלה של תורה, אלא של לומדים השואבים מתוך הלימוד את תעצומות הנפש ואת הכלים להגשים את התורה בחיי המעשה; בבניין אומה וחברה, בהגנה על המולדת, בהנהגה לאומית.

מי שלימוד התורה מביא אותם לידי השתמטות, אין שום ערך ללימוד התורה שלהם. מי שלימד את בנו השתמטות, כאילו לימדו ליסטוּת. אילו שנו את תלמודם היטב, לא היו מעלים על דעתם להשתמט מצהל.

האחיכם יבואו למלחמה ואתם תשבו פה?!

השבטים ראובן וגד התפרנסו ממקנה והתלהבו משטחי המרעה הדשנים והפוריים שפגשו בעבר הירדן המזרחי. ערב חציית הירדן והמעבר לארץ כנען, פנו השבטים למשה בבקשה, לאפשר להם להתנחל באזורים אלה.

מנהיגי השבטים לבטח לא ציפו למקלחת הקרה בה שטף אותם משה. ישר ולעניין, בלי סמול טוק ומילות נימוסין, הוא פתח בהתקפה קשה: “הַאַחֵיכֶם יָבֹאוּ לַמִּלְחָמָה וְאַתֶּם תֵּשְׁבוּ פֹה?!” הוא האשים אותם שהם פוגעים במורל העם ערב המלחמה

מנהיגי השבטים לבטח לא ציפו למקלחת הקרה בה שטף אותם משה. ישר ולעניין, בלי סמול טוק ומילות נימוסין, הוא פתח בהתקפה קשה: הַאַחֵיכֶם יָבֹאוּ לַמִּלְחָמָה וְאַתֶּם תֵּשְׁבוּ פֹה?!” הוא האשים אותם שהם פוגעים במורל העם ערב המלחמה, שהם משתמטים מן המלחמה, השווה אותם לעשרת המרגלים שפגעו במורל הלאומי וגרמו לעונש הכבד של 40 שנות נדודים ומות כל דור המדבר, טרם הכניסה לארץ.

על מה ולמה הוא התנפל עליהם? וכי הם אמרו שלא יילחמו? וכי הם רמזו שאולי לא יילחמו? אם היה לו ספק, לא יכול היה לשאול אותם לכוונותיהם?

אדרבא, מנהיגי השבטים התחייבו להיות החלוצים לפני המחנה, ראשוני הלוחמים ולא לחזור לנחלתם בעבר הירדן המזרחי, עד תום כיבוש הארץ וההתנחלות בה. למה חשד משה בכשרים? למה הוא הטיל דופי במלח הארץ? האם עד כדי כך לא הכיר את עמו? לא יכול להיות.

יש לי תשובה אחרת לשאלה. משה היה בן 120, סמוך למותו. והוא היה עדין במיטבולא נס לחו ולא כהתה עינולא רק בכך שלא נזקק למשקפיים כדי לקרוא את העיתון ואת המסרונים, אלא בעיקר, עיניו הנבואיות, יכולתו לראות למרחוק.

לא אל השבטים גד וראובן דיבר משה, אלא לפרוטוקול. הוא אמר את הדברים על מנת שיופיעו בספר התורה, כדי שמדי שנה עם ישראל יקרא אותם. משה ידע, שיבוא יום, ויהיה צורך במילים הללו. הוא דאג לחמש אותנו בהם.

3,000 שנה חלפו, קמה מדינת ישראל השלישית ושבט בישראל בוחר להשתמט ממלחמת המצווה, מכיבוש הארץ, מההגנה על ביטחון המדינה וחיי אזרחיה, מהערך הבסיסי שלכל ישראל ערבין זה בזה“. חמור יותרבני אותו שבט עושים זאת כנבלים ברשות התורה, כביכול בשם התורה ולמען לימודה.

אל השבט הזה דיבר משה, לא לחלוצי ראובן וגד. משה דיבר אל החרדים בימינו:הַאַחֵיכֶם יָבֹאוּ לַמִּלְחָמָה וְאַתֶּם תֵּשְׁבוּ פֹה?!”

מי שלומד תורה ואחרי מקרא דבריו של משה משתמט מצהלאין ערך ללימוד התורה שלו. לא את התורה הוא למד, אלא תִּפְלוּת.

אורו ארור

לאחר ניצחון צבא ישראל, בהנהגתה של דבורה הנביאה, על צבא סיסרא, שרה דבורה את שירת דבורה, שיר ההלל לעם המנצח. שירת דבורה היא שיר הלל להתנדבות ולהתגייסות ושיר המוקיע את המשתמטים. זהו שיר התובע שוויון בנטל.

שירת דבורה היא שיר הניצחון של ישראל על ממלכת חצור. בשירת הניצחון, דבורה אינה מטייחת את העובדה המבישה שהיו משתמטים ואין היא חוסכת במילים קשות כדי לבטא את סלידתה מהתופעה.

אוֹרוּ מֵרוֹז, אָמַר מַלְאַךְ ה‘, אֹרוּ אָרוֹר יֹשְׁבֶיהָ. כִּי לֹאבָאוּ לְעֶזְרַת ה‘, לְעֶזְרַת הבַּגִּבּוֹרִים“.

מוזר. אלוהים זקוק לעזרה? המסר של דבורה הוא שאלוהים עוזר למי שעוזר לעצמו. הוא זקוק לעזרה הזאת. ומי שמשתמט ממנה מקולל: אורו ארור.

על בסיס הפסוק משירת דבורה, אמרו חזל שמי שמסרב להחלטות בית דין, כלומר להחלטות הגורמים המוסמכים של המדינה ומשתמט מהמלחמהמחרימים אותו, מנדים אותו ופורטים ברבים את חטאיו

על בסיס הפסוק הזה משירת דבורה, אמרו חזל שמי שמסרב להחלטות בית דין, כלומר להחלטות הגורמים המוסמכים של המדינה ומשתמט מהמלחמהמחרימים אותו, מנדים אותו ופורטים ברבים את חטאיו. ועל כך כותבערוך השולחן“: שבזמן שסיסרא דחק את ישראל, ונתעוררו דבורה הנביאה וברק בן אבינועם, וגזרו על כל ישראל שיתעוררו למלחמת מצווה זו להילחם עם סיסרא; והיה שם אחד, שמו מרוז, אדם גדול [כלומר חשוב, בעל מעמד, מפורסם, עשיר, חזק], והוא וכל אנשי מקומו לא רצו לבוא.

זוהי תופעה ארורה, מצהירה דבורה. כמה חבל, שהיא קיימת בתוכנו עד היום, ללמדנו שעדיין לא השלמנו את היציאה ממצרים, מבית עבדים.

מי שלומד את שירת דבורה ומשתמט מצהלאין ערך ללימוד התורה שלו.

מה העבודה הזאת לכם?

רָשָׁע מָה הוּא אוֹמֵר? “מָה הָעֲבֹדָה הַזֹּאת לָכֶם?” לָכֶםוְלֹא לוֹ. וּלְפִי שֶׁהוֹצִיא אֶת עַצְמוֹ מִן הַכְּלָל, כָּפַר בְּעִקָּר. וְאַף אַתָּה הַקְהֵה אֶת שִנָּיו וֶאֱמֹר לוֹ: “בַּעֲבוּר זֶה עָשָׂה הלִי בְּצֵאתִי מִמִּצְרָיִם“, לִיוְלֹא לוֹ. אִילּוּ הָיָה שָׁם, לֹא הָיָה נִגְאָל.

מיהו הבן הרשע תשפג? אותם עריקים ומשתמטים שחיים על דמם ומסירות נפשם של בנינו; חילונים, מסורתיים ודתיים לאומיים, בשםלימוד התורהכביכול. לא אחת, הם מרשים לעצמם להשבית תורה כדי להפגין ולהתפרע. אבל להשתתף בהגנת המולדת? זה לא בשבילם. “מה העבודה הזאת לכם?”. שאחרים יעשו זאת. רשעים. עליהם אומרת ההגדה, שאילו היו שם, ביציאת מצרים, הם לא היו נגאלים.

מי שהגיד את ההגדה ולמד את מדרש חזל ולאחר מכן הוא משתמט מצהלאין ערך ללימוד התורה שלו.

אפילו כלה מחופתה

בדברים כ‘, מנחה אותנו התורה למי יש לתת פטור ממלחמה. תפקיד השוטרים היה לשחרר את בעלי הפטור, ואלה הם: “וְדִבְּרוּ הַשֹּׁטְרִים אֶלהָעָם לֵאמֹר: מִיהָאִישׁ אֲשֶׁר בָּנָה בַיִתחָדָשׁ וְלֹא חֲנָכוֹ יֵלֵךְ וְיָשֹׁב לְבֵיתוֹ, פֶּןיָמוּת בַּמִּלְחָמָה וְאִישׁ אַחֵר יַחְנְכֶנּוּ. וּמִיהָאִישׁ אֲשֶׁרנָטַע כֶּרֶם וְלֹא חִלְּלוֹ יֵלֵךְ וְיָשֹׁב לְבֵיתוֹ, פֶּןיָמוּת בַּמִּלְחָמָה וְאִישׁ אַחֵר יְחַלְּלֶנּוּ. וּמִיהָאִישׁ אֲשֶׁראֵרַשׂ אִשָּׁה וְלֹא לְקָחָהּ, יֵלֵךְ וְיָשֹׁב לְבֵיתוֹ, פֶּןיָמוּת בַּמִּלְחָמָה וְאִישׁ אַחֵר יִקָּחֶנָּה. וְיָסְפוּ הַשֹּׁטְרִים לְדַבֵּר אֶלהָעָם, וְאָמְרוּ: מִיהָאִישׁ הַיָּרֵא וְרַךְ הַלֵּבָב יֵלֵךְ וְיָשֹׁב לְבֵיתוֹ וְלֹא יִמַּס אֶתלְבַב אֶחָיו כִּלְבָבוֹ“.

מכלל בעלי הפטור ניתן להסיק מי חייב להילחםכל השאר. בין בעלי הפטור, נפקד מקומם של לומדי התורה. כלומר, לומדי התורה חייבים להילחם וזה ברור, שהרי את חובתם הם היו אמורים ללמוד מלימוד התורה.

במשנה, מסכת סוטה, מתייחסים חזל לפטור הזה, ומבהירים: בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בְּמִלְחֶמֶת הָרְשׁוּת. אֲבָל בְּמִלְחֶמֶת מִצְוָה, הַכֹּל יוֹצְאִין, אֲפִלּוּ חָתָן מֵחֶדְרוֹ וְכַלָּה מֵחֻפָּתָהּ. כן, כן. גם הנשים. אפילו כלה מחופתה.

מהי מלחמת מצווה? ההגנה על ישראל מיד שונא שבא עליהם. במלחמת מצווה, הכול יוצאים להילחם, כולל חתן מחדרו וכלה מחופתה. גם הרמבם הגדיר מלחמת מצווה כעזרת ישראל מיד צר“. הרב גורן כתב על מלחמת מצווה, שאין עוד מצווה אחרת אשר בכוחה לדחות את כל המצוות של התורה, כולל מצוות פיקוח נפש, כמו מצוות הלחימה במלחמת מצווה“.

מלחמות ישראל הן מלחמות מצווה מובהקות. מי שמשתמט מהן עובר עבירה חמורה ביותר. אם מגזר שלם בישראל משתמט מהן, העבירה חמורה שבעתיים. אם מגזר שלם מחנך את ילדיו להשתמט מהן, החומרה גדולה אלף מונים. זהו חילול השם מובהק

אין ספק, שמלחמות ישראל הן מלחמות להגנה על ישראל מיד שונא שבא עליהם. מיום הקמתה, נמצאת מדינת ישראל במלחמה על עצם קיומה, שהוא עצם קיומו של עם ישראל.  לפיכך, מלחמות ישראל הן מלחמות מצווה מובהקות. מי שמשתמט מהן עובר עבירה חמורה ביותר. אם מגזר שלם בישראל משתמט מהן, העבירה חמורה שבעתיים. אם מגזר שלם מחנך את ילדיו להשתמט מהן, החומרה גדולה אלף מונים. כאשר ההשתמטות הזו נעשית בשם הדת ולימוד התורה, זהו חילול השם מובהק.

מהו חילול השם? “מי שקורא ושונה ומשמש תלמידי חכמים ואין משאו ומתנו באמונה ואין דיבורו בנחת עם הבריות, מה הבריות אומרות עליו? אוי לו לפלוני שלמד תורה, אוי לו לאביו שלימדו תורה, אוי לו לרבו שלימדו תורה, פלוני שלמד תורה, ראו כמה מקולקלין מעשיו וכמה מכוערין דרכיו!”. אין דבר הגורם לבריות לראות במי שלומדים תורה ובמי שמלמדים תורהכמה מקולקלים מעשיו וכמה מכוערים דרכיוכמו ההשתמטות, בשם ערך לימוד התורה, משירות בצהל. זהו חילול השם בהתגלמותו.

היהדות האמתית היא זו של גדול התורה שבעפ, רבי עקיבא, שבזמן מרד בר כוכבא, הורה לתלמידיו לסגור את הגמרות ושירת בעצמו כנושא כליו של בר כוכבא. זהו המופת שלספרא וסייפא

היהדות האמתית היא זו של גדול התורה שבעפ, רבי עקיבא, שבזמן מרד בר כוכבא, הורה לתלמידיו לסגור את הגמרות ושירת בעצמו כנושא כליו של בר כוכבא. זהו המופת שלספרא וסייפא“. אבל למה ללכת רחוק? הרי גם בימינו היו דמויות מופת שניתן לחנך עליהם דורות, כמו רסן רועי קליין שמסר את נפשו, עת קפץ במלחמת לבנון השנייה על רימון חי והציל את חיי חייליו, כשקריאתשמע ישראלעל שפתותיו. על רועי קליין ניכר ששנה את תורתו שנה היטב.

התורה שלמד רועי קליין אינה יכולה להיות אותה התורה שלמדו המשתמטים.

לחוק יסוד: השתמטות, המכונה בכיבוסית חוק יסוד: לימוד תורה, נכון לקרוא גם חוק יסוד: חילול השם.

מה לאומי בהשתמטות

שתי הערות לסיום. האחת פוליטית והשנייה גולנית.

איך זה שהחרדים המשתמטים היו לשותפים הטבעייםשל ציונים מהליכוד ומהציונות הדתית. איך זה שהם מוגדריםהמחנה הלאומי“. המחנה הלאומי? לאומי?! מה לאומי בהשתמטות מצהל? מה לאומי בהשתמטות מהגנת המולדת? מה לאומי בעריקה ממלחמת מצווה?

בשבוע שעבר, ביקר יור יהדות התורה, שר השיכון, גולדקנופף בגולן ועל פי פרסומים בכלי התקשורת, הכריז שנבחנת אפשרות להקמת יישוב חרדי ראשון בגולן. מהדיווחים, לא ידוע לי איך הגיב על כך ראש המועצה. אומר את דעתי בנדוןהמרקם החברתי העדין בקהילת גולן, המאפשר קיומה של קהילה, על אף פערים, מחלוקות ואורחות חיים שונות, מבוסס על ערכים משותפים: ציונות, הגנה על המולדת, שירות בצהל, עבודה, חקלאות. על המרקם הזה עלינו לשמור מכל משמר. הגוף הגולני ידחה שתל של משתמטים לא ציונים.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?