הטרגדיה של השמאל הישראלי

הרעיוןיפה, היישוםשוחה בדם. האסון של השמאל הישראלי הוא ניצחונו האידאולוגי והפוליטי, שהביא ליישום חלקי של דרכו. יישום הדרך הזאת הוכיח בעליל שהיא שגויה


מצבו של השמאל הישראלי גרוע מאי פעם. דווקא היום, כאשר קיימת סבירות גבוהה למהפך שלטוני ולסיום כהונתו של נתניהו, ברור שהחלופה לא תבוא משמאל המפה הפוליטית ואפילו לא מן המרכז. שרידי השמאל הישראלי נאבקים על קיומם. מה גרם להתרסקות השמאל?

למיטב הכרתי, הטרגדיה של השמאל הישראלי והגורם לנפילתו, היא דווקא ההצלחה הגדולה שלו ותוצאותיה. כשאני מדבר על הצלחת השמאל, אין כוונתי להצלחה ההיסטורית האדירה של תנועת העבודה ושל תנועות ההתיישבות שלה בבניין הארץ, ביישוב הגבולות, בהקמת כוח המגן, בהקמת המדינה ובהובלתה בשלושת העשורים הראשונים לקיומה. כוונתי היא להצלחה האידאולוגית והפוליטית של הפלג היוני, בתוך השמאל הישראלי.

תנועתשלום עכשיוקמה ב-1978, בתקופת ממשלת בגין, לאחר ביקור סאדאת, בטענה שישראל מחמיצה הזדמנות היסטורית לשלום עם מצרים. אולם, באותה מידה, היא יכולה הייתה לקום, ואף ביתר שאת, בתקופת ממשלות המערך, שבין מלחמת ששת הימים ועד המהפך הפוליטי.

המדיניות של המערך הייתה נצית, היו אלה ממשלות ביטחוניסטיות ואקטיביסטיות מבחינה התיישבותיתבגולן, בבקעת הירדן, בגוש עציון, בעוטף ירושלים, בצפון סיני, במפרץ שלמה וברצועת עזה. אכן, בראשיתה, עוררהשלום עכשיוהסתייגות של ממש בקרב מפלגת העבודה והתקם. אולם הזרם היוני, ששלום עכשיובמרכזו, היה להצלחה פוליטית ואידאולוגית מרשימה.

אידאולוגיה, שהייתה מנת חלקה של קבוצה קטנה מאוד, שולית מבחינה מספרית, אך נחושה מאוד ובעלת כישרון הסברתי בלתי רגיל, הפכה למדיניותה של מדינת ישראל; של ממשלות מפלגת העבודה ובמידה רבה, אפילו של ממשלות הליכוד

אידאולוגיה, שהייתה מנת חלקה של קבוצה קטנה מאוד, שולית מבחינה מספרית, אך נחושה מאוד ובעלת כישרון הסברתי בלתי רגיל, הפכה למדיניותה של מדינת ישראל; של ממשלות מפלגת העבודה ובמידה רבה, אפילו של ממשלות הליכוד. רעיונות כמו מדינה פלשתינאית, חלוקת ירושלים, נסיגה מבקעת הירדן ומהגולן, שהיו מנת חלקם של שולי השמאל, הפכו למדיניות ישראלית רשמית. זאת הייתה ההצלחה האדירה של השמאל היוני בישראל. זה גם היה האסון של השמאל הישראלי. האסון היה שהמדיניות הזו נוסתה בפועל, נחלה כישלון נורא והובילה למרחץ דמים כבד.

רבין

אותה תקווה תמימה שרק תצאו מהשטחים ויהיה טוב, הו, יהיה טוב, כןןן“, שהרטיטה לבבות; אותה אידאה יפה ומבטיחה שלאל תגידו יום יבוא, הביאו את היום, כי לא חלום הואעל כן רק שירו שיר לשלום בצעקה גדולה“, שהניעה המונים וזכתה לניצחון מרשים בקרב על התודעה הישראלית ועל דעת הקהל, קסמה לרבים כל עוד הייתה משאת נפש, אך היא נשטפה בנהרות של דם, כאשר נוסתה בחיים עצמם.

בבחירות 92′, כאשר רבין ניצח, רקדו במטה הבחירות של מרצ. “יומרץ רבין“, הם הבטיחו. רבין לא ממש הומרץ. עד יומו האחרון, הוא התנגד למדינה פלשתינאית עצמאית, תמך בריבונות ישראל על ירושלים רבתי, תמך בבקעת הירדן הישראלית, במובנו הנרחב ביותר של המושג, תמך בהישארות גושי ההתיישבות בידי ישראל ובהקמת גושים נוספים, כמו גוש קטיף. בנאומו המדיני האחרון בכנסת, בדיון על הסכם אוסלו ב‘, חודש לפני הרצח, הוא הציג את מורשתו המדינית והיא רחוקה תק פרסה מעמדות מרצ ושלום עכשיו“. אבל רבין סטה מדרכו, ממדיניותו ומהבטחותיו לבוחר, בנכונותו לנסיגה מהגולן ובמומ עם אשף והכנסת ערפאת וצבאו לתוככי ארץ ישראל. הנסיגה מהגולן לא התממשה ובכך ניצלה מדינת ישראל מאסון לאומי, אבל ערפאת וצבאו הוכנסו ליהודה, שומרון ורצועת עזה.

עד סמוך להסכם אוסלו, רבין התנגד בתוקף להכרה באשף. הוא הבחין בין מה שכינהאשף שטחיםלאשף תוניס“. הוא תמך באוטונומיה לתושבים הפלשתינאים ביהודה, שומרון ועזה, אך התנגד בתוקף להכרה באשףכארגון

עד סמוך להסכם אוסלו, רבין התנגד בתוקף להכרה באשף. הוא הבחין בין מה שכינהאשף שטחיםלאשף תוניס“. הוא תמך באוטונומיה לתושבים הפלשתינאים ביהודה, שומרון ועזה, מבלי לבדוק בציציותיהם הפוליטיות, כדי לשים קץ לשליטתנו עליהם ולכן אמר שלא אכפת לו שהם תומכים באשף. אך הוא התנגד בתוקף להכרה באשף כארגון ובערפאת מנהיגו, שאינם תושביהשטחיםוהם מייצגים את העם הפלשתינאי באשר הוא, את תביעתזכותהשיבהואת הקמתה של מדינה פלשתינאית מן הירדן עד הים (ובעצם מן הים עד המדבר, כיוון שגם בזכות קיומה של ירדן אין הם מכירים). אך רבין חתם על הסכם עם אשף של ערפאת והכניס אותו ליוש ולרצועת עזה. את הפסקת השליטה הישירה על הפלשתינאים הוא אמנם השיג, אך המחיר היה בלתי נסבל.

קורבנות השלום

בהסכם אוסלו א‘, ישראל הסכימה להכיר באשף ולסגת מעזה ויריחו, תמורת התחייבות פלשתינאית להפסיק את המאבק המזוין והטרור. רבין שוכנע שערפאת הוא המנהיג העליון של הפלשתינאים, שכל פתרון שלא יכלול אותו לא יחזיק מעמד והטרור והמאבק המזוין יימשכו ולכן נסוג מעמדתו. הוא לחץ, מתוך סלידה עמוקה שאפילו לא ניסה להסתיר, את ידיו של רבהמרצחים, כדי לקדם את השלום. היה זה ניצחון גדול של השמאל היוני בישראל. בספרולגעת בשלום“, תיאר יוסי ביילין את תדהמתו מכך שכל שרי הממשלה, שעד לפני שבוע נשבעו בכל שבועה ואלָה, שלעולם לא נכיר באשף“, הצביעו בעד ההסכם. הוא אמר, לדעתי באירוניה, שאפילו התאכזב לראות כזה מהפך במהירות הברק, ללא כל ויכוח.

הסכם אוסלו הביא לאופוריהרבתי. בשובו לישראל מטקס חתימת ההסכם, הכריז שמעון פרס שתמו מאה שנות טרור“. מהר מאוד התבררה ההכרזה היהירה הזו כנכונה כמו הכרזתו של צמברליין, אחרי הסכם מינכן עם היטלר: “הבאתי שלום בדורנו“. הפלשתינאים לא קיימו את ההסכם אפילו יום אחד. כבר ביום הגעתו לארץ, הבריח ערפאת במכוניתו נשק ומחבלים מבוקשים. מיד לאחר ההסכם, החלה מתקפת טרור, פיגועי התאבדות המוניים, פיצוץ אוטובוסים ופיגועי התאבדות במקומות הומי אדם. ניסינו לספר לעצמנו שאלה חמאס ולא ערפאת. אך הרי לא חתמנו עם ערפאת כראש ארגון, אלא כמנהיג אומה, שהתחייבותו וחתימת ידו מחייבים את כל העם הפלשתינאי. כפי שאנו יודעים, ערפאת השכיל להתל בתודעה הישראלית, כאשר השתמש בחמאס כקבלני ביצוע של הטרור, שעה שהוא המשיך לדבר עלשלום של אמיצים“. אצלנו דיברו עלקורבנות השלום“.

הטרור של אוסלו ב

למרות ההפרות הרבות של ההסכם, חתם רבין גם על הסכם אוסלו ב‘, שכלל נסיגה ישראלית מהערים המרכזיות וסביבותיהן והעברתן לרשפ. אחרי הסכם אוסלו ב‘, פיגועי הטרור נמשכו ואף גברו. רבין הקפיא את הנסיגה, הודיע שאין תאריכים קדושיםוכל עוד הפלשתינאים אינם מכבדים את חלקם ומפסיקים את הטרור ואתהדלת המסתובבת” (מעצר חשודים בטרור שישראל מסרה להם ושחרורם המידי), וכל עוד ערפאת אינו נלחם בטרור, ישראל לא תיסוג מהשטחים שהתחייבה לסגת מהם. כך היה, עד רצח רבין. כאמור, בנאום המורשת המדינית שלו, הוא הציג את הקווים האדומים שלו. למרות השינוי בעצם ההסכם עם אשף, הוא דבק במרכיב הטריטוריאלי ברוחתכנית אלון“, עד נשמת אפו האחרונה.

פרס, שהחליף את רבין, ויתר על ההתניה של ביצוע חלקה של ישראל בהפסקת הטרור.

תוך ניצול ההלם בציבור אחרי הרצח, והדהלגיטימציה למאבק ציבורי נגד הממשלה, הפר פרס את ההתניה של רבין והביא לנסיגה מידית של ישראל מכל הערים הפלשתינאיות, זולת חברון, שממנה נסוג נתניהו לאחר עלייתו לשלטון

תוך ניצול ההלם בציבור אחרי הרצח, והדהלגיטימציה למאבק ציבורי נגד הממשלה, הוא הפר את ההתניה של רבין והביא לנסיגה מידית של ישראל מכל הערים הפלשתינאיות, זולת חברון, שממנה נסוג נתניהו לאחר עלייתו לשלטון. במקביל לנסיגה, התעצם הטרור הפלשתינאי במתקפת טרור איומה, במרץ 1996, שהביאה להפסדו של פרס בבחירות, למרות תנאי הפתיחה המצוינים שלו בעקבות רצח רבין.

ברק

הניצחון האידאולוגי המוחלט של השמאל היוני בישראל היה בתקופת אהוד ברק. ברק אימץ את תפיסות השמאל היוני ובעצם אף עקף אותו. הוא היה אובססיבי יותר מכל קודמיו בניסיון למסור את הגולן לאויב הסורי, אך נכשל. כשהתפנה לנושא הפלשתינאי, הוא הסכים למדינה פלשתינאית כמעט בכל יוש, עםחילופי שטחיםסמליים, לחלוקת ירושלים ולנסיגה מבקעת הירדן. הלקח שלו מכישלון תהליך אוסלו היה שאין עוד טעם בהסדרי ביניים, שבהם ישראל מוותרת על שטח, אך אינה מקבלת הסכם שלום, אלא טרור. הוא האמין שיוכל, באומץ מדיני הרואי, לתת לפלשתינאים את כל מה שכביכול הם רוצים, אך בתמורה, ייחתם חוזה שלום בין הצדדים ובו הצהרה משותפת של שני הצדדים על סוף הסכסוך והיעדר תביעות נוספות.

ערפאת היה מוכן לשקר ולהונות את ישראל בהסכמי ביניים, שבהם אנו מעבירים לידיו שטחים שהופכים בסיס להמשך המאבק המזוין. אבל שידו תחתום על הסכם שלום וסיום הסכסוך? את זאת הוא לא העלה על דעתו. הוא דחה את הצעת ברק על הסף. במקום שברק יכריז בתגובה שהצעתו בטלה ומבוטלת, לא שרירה ולא קיימת, הוא הכריז שזו התכנית ואין בלתה“. הפלשתינאים הגיבו במתקפת הטרור הקשה ועקובת הדם ביותר בכל תולדות הסכסוך. גם ערביי ישראל הצטרפו אליהם במרדאירועי אוקטובר 2000″.

אפילו אז, ברק המשיך לזחול למומ תחת אש, שהתקיים בטאבה, שבו היה מוכן להמשיך ולוותר, אך נענה בלעג. המנהיג הפלשתינאיהמתוןדחלאן, הגדיר את הצעות ברקחרטא ברטא“.

שרון וחומת מגן

בשנת 2000, החל תהליך ההתפכחות של החברה הישראלית. אריק שרון זכה לניצחון גדול והחליף את ברק. הוא הוביל למבצעחומת מגן“, ששבר את הטרור. הטענה שאין פתרון צבאי לטרורהופרכה. הצעדים המדיניים הביאו לטרור שעלה בחיי 1,500 ישראלים, אחרי הסכמי אוסלו. הצעדים הצבאיים הכריעו אותו. הרשפ נשארה. ההישג של אוסלוהפסקת שליטתנו הישירה בפלשתינאים, לא בוטל. אך ישראל העבירה לידיה את האחריות הביטחונית הכוללת על שטחי הרשפ ביהודה ושומרון. בשנים שבהן הפלשתינאים ביוש ראו חייל ישראלי רק בטלוויזיה, היו שנות הטרור הקשות ביותר. כל זה הפסיק, כאשר השבכ וצהל מגיעים אל מיטות המחבלים באישון לילה, לפני שהם יוצאים לפיגועי הטרור. אלה האירועים עליהם אנו קוראים במאמריו של גדעון לוי, על הקלגסים שחוטפים ילדים פלשתינאים במיטותיהם.

מבצעחומת מגןאמור היה להתבצע גם ברצועת עזה. אני, כלוחם בחטיבת הצנחנים הדרומית, גויסתי למילואים בצו 8 כדי להיכנס לשטחים הפלשתינאיים ברצועה. ברגע האחרון, הפעולה בוטלה ונשלחנו לטול כרם. גם כאשר הטרור משטחי הרשפ ביוש דעך, הטרור מרצועת עזה הסלים. ישראל הגיבה בעוצמה, בסיכול ממוקד של ראשי המחבלים ובראשם, השייחיאסין והשייחרנתיסי. אך היא לא הצליחה להדביר את הטרור. באזור הרשפ ברצועת עזה, שהמשיך להיות עצמאי גם מבחינה ביטחונית, החל טרור הרקטות נגד יישובי גוש קטיף והנגב המערבי.

למרות הצלחתחומת מגן“, אריק שרון המשיך אף הוא לבצע את תכנית השמאל היוני בישראל. כשהבין שאין לישראל פרטנר למומ ולהסכם, הוא החליט על נסיגה חדצדדית מרצועת עזה. כך, לא תהיה להם עוד עילה להמשך הטרור

למרות הצלחתחומת מגן“, אריק שרון המשיך אף הוא לבצע את תכנית השמאל היוני בישראל. כשהבין שאין לישראל פרטנר למומ ולהסכם, הוא החליט על נסיגה חדצדדית מרצועת עזה. כך, לא תהיה להם עוד עילה להמשך הטרור. כדי להבטיח זאת, הוא החליט שהנסיגה תהיה מוחלטת, עד גרגר החול האחרון, תוך עקירת ההתיישבות הישראלית כולה, עד היהודי האחרון, החי או המת. הנסיגה הזאת הייתה אמורה לשים קץ לטרור ולהביא לשקט בגבול. עם זאת, שרון הבטיח שאם אחרי הנסיגה יירה כדור אחד מעזה, ישראל תגיב בעוצמה חסרת תקדים וכל העולם יתמוך בה

אולמרטהמקסימום

העולם כולו, וישראל בראש, עמדו בתור לפיתוח אזרחי רבתי של רצועת עזה. פרס התפייט על כך שעזה תהפוך לסינגפור של המזרח התיכון. אולם כבר הנסיגה עצמה הייתה תחת אש וישראל הבליגה. כאשר ישראל הגיבה במבצעעופרת יצוקה“, העולם לא ממש תמך בה וקיבלנו את עלילת גולדסטון.

רצועת עזה הפכה לבסיס המרכזי של הטרור נגד ישראל. גם כאשר צהל יצא לחלוטין מרצועת עזה, הם המשיכו להילחם בכיבוש“, כיוון שמעולם לא טענו שהכיבוש הוא רק בשטחים שישראל כבשה ב-67′, אלא בכל השטחים שכבשה ב-48′. כלומר, הכיבוש הוא עצם קיומה של מדינת ישראל. הם מיקדו את המשך הטרור בתביעת השיבה (“צעדות השיבה“, “משט השיבהוכו‘), כלומר בהטבעתה של ישראל במיליוני פלשתינאים. מרצועת עזה, יצא טרור הרקטות שכבר פגע פעמים רבות, אפילו בתל אביב ובגוש דן.

אילו ההתנתקות הייתה מביאה לשקט ולהפסקת הטרור, הציבור הישראלי, ברובו, היה תומך בהתנתקות דומה מיהודה ושומרון. אך ההפך קרה ועדיין, דרכו של השמאל היוני הייתה הדרך המובילה במדיניות ישראל. אהוד אולמרט ניהל מומ עם אבו מאזן. אולי מה שלא הלך עם ערפאת הטרוריסט ילך עם אבו מאזן המעונב. הוא הרחיק לכת בוויתוריו אפילו יותר מאהוד ברק. הצעותיו מרחיקות הלכת נדחו על הסף.

הציבור הישראלי ראה והבין. והפנים. מה היה לנו שם? היו ניסיונות של ישראל להציע לפלשתינאים נסיגה מלאה והקמת מדינה עצמאית ובירתה ירושליםוכל ההצעות נדחו על הסף, בשל התנגדותם העקרונית של הפלשתינאים להכרה בישראל ובזכותה להתקיים וסירובם לשלום אתה. לעומת זאת, כל שטח שישראל נסוגה ממנו, בין אם בהסכם, או באופן חדצדדי, הפך למאורת טרור ושפיכות דמים. אזרחי ישראל הבינו, שנסיגה ישראלית מיהודה ושומרון לקווי 4 ביוני 1967 יהפכו את תלאביב וגוש דן לעוטפי יוש“, על כל המשמעות הכרוכה בכך.

מה עשה השמאל הישראלי עם התובנה הזאת? האם הפיק לקח כלשהו? האם נערך אפילו דיון אחד של בחינת הפרדיגמה? כלום. סטגנציה מחשבתית מדהימה, של סירוב אפילו לדון בבחינה מחדש של דרך, שנחלהכישלוןקולוסלי

העבודה החדשה

זו הטרגדיה של השמאל הישראלי. זה האסון שלו. האסון שלו הוא ניצחונו האידאולוגי והפוליטי, שהביא ליישום חלקי של דרכו. יישום הדרך הזאת הוכיח בעליל שהיא שגויה והרת אסון.

מה עשה השמאל הישראלי עם התובנה הזאת? האם הפיק לקח כלשהו? האם בחן את דרכו? האם ערך חשבון נפש? האם נערך אפילו דיון אחד של בחינת הפרדיגמה? כלום. פשוט כלום. זו תופעה בלתי נתפסת; סטגנציה מחשבתית מדהימה, של סירוב אפילו לדון בבחינה מחדש של דרך, שנחלה כישלון קולוסלי ודבקות בלתי מובנה בדרך הכושלת. הדבקות הזאת הפכה את השמאל הישראלי לבלתי רלוונטי.

במקום לבחון את דרכו, השמאל הישראלי נגרר אחרי השמאל הרדיקלי, באימוץ מסרים פוסטציוניים, שבאו לידי ביטוי במלחמת החורמה בחוק הלאום. אחרי כישלון מדיניותו, הוא נתפס ביוזמה הערבית” – הנה, אם לא הגענו לשלום עם הפלשתינאים בדרך שהצענו כל השנים, נוכל באותה דרך להגיע לשלום עם כל העולם הערבי. הם האמינו שהציבור הישראלי ייפול שוב במלכודת הדבש. אגב, מעניין שכאשר ניסו לפתות את הציבור בשלום עם כל מדינות ערב, הם לא לעגו לשלום עם מי שאין לו גבול אתנו ולא זכרו שאיחוד האמירויות היא דיקטטורה ושמרוקו היא סוחרת עבדים. הנה, דווקא מדיניות הפוכה מביאה לשלום עם מדינות ערב, בלי לשלם מחיר המסכן את ישראל.

כעת, מפלגת העבודה עקפה משמאל את מרצ, כאשר העמידה בראשה את מרב מיכאלי. מיכאלי, שאחרי קמפדיוויד האשימה את ברק כי הכשיל את השלום וקראה לו להתנצל בפני אזרחי ישראל; שהציעה להחליף את המנון המדינה כירק נפש יהודילא באה לה בטוב; שקראה לאימהות לא לשלוח את בניהן לצהלהיא מנהיגת מפלגת העבודה? לא, זו לא מפלגת העבודה. זו מוטציה של מפלגת העבודה. זו מפלגת העבודה החדשה.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?