ההתנתקות: פוסט מורטם

15 שנים מלאו להתנתקות מרצועת עזה. יישובים נחרבו, נגרם עוול לאלפי ישראלים, נסוגונו עד לגרגיר האחרון. אף לא אחד מפירותיה המיוחלים הבשיל


מה? אתה מתגעגע לסיורים בסמטאות גבליה? אתה רוצה שגם הילדים שלך ירדפו אחרי נערים בסמטאות שאטי?”, שאלות מסוג זה מלוות אותי בכל פעם שאני מבכה אתההתנתקות“, שבימים אלה מלאו לה 15 שנים, מצד מי שעל אף תוצאותיה, דבקים בתמיכתה בה.

לא, איני מתגעגע לגבליה ולשאטי, לא לרחוב נאצר בעזה ולא לחאן יונס ודיר אלבלאח. לא, ממש איני רוצה שגם בניי יבלו שם כמוני בגילם (שירתי במילואים בחטיבת הצנחנים הדרומית ורוב התעסוקה שלנו הייתה באזורים אלה). אבל האם באמת ההתנתקות הוציאה אותנו מאותם מקומות? ממש לא. ב-1994, ביישום הסכם אוסלו א‘ (“עזה ויריחו תחילה“), יצאנו מן האזורים הללו. יתר על כן, בניגוד ליוש, גם במבצעחומת מגן“, לא החזרנו את השליטה הביטחונית שלנו על רצועת עזה. בשלב השני שלחומת מגן“, גויסנו בצו 8, לפעולה נרחבת ברצועת עזה. החטיבה שלי הייתה אמורה לפרוץ את ציר פילדלפי. אך הפעולה בוטלה ואנו נשלחנו לקרבות בטול כרם, שם נפל חברי לפלוגה אורן צלניק.

האם יכולנו לצאת בהתנתקות ממקומות שכלל לא היינו בהם?

אז מה הייתה, בעצם, ההתנתקות? היא הייתה שלושה דברים.

א. עקירת יישובי גוש קטיף, אותו גוש שבנאומו האחרון בכנסת, ערב הירצחו, שבו הציג רבין את הקווים האדומים שלו לקראת המומ על הסדר הקבע, הוא העלה אותו על נס כמודל ראוילהקים גושי יישובים, והלוואי שהיו כמותם, כמו גוש קטיף, גם ביהודה ושומרון“.

יצירת תקדים של נסיגה מוחלטת לקווי 1949. הרי לו רק כדי לא ליצור תקדים כזה, ראוי היה להשאיר על כנה לפחות אתהתוחמת הצפונית“, היישובים דוגית, אלי סיני וניסנית, הצמודים למועצה האזורית חוף אשקלון, באזור שאין בו כלל פלשתינאים

ב. יצירת תקדים של נסיגה מוחלטת לקווי 1949, עד גרגיר החול האחרון. הרי לו רק כדי לא ליצור תקדים כזה, ראוי היה להשאיר על כנה לפחות אתהתוחמת הצפונית“, היישובים דוגית, אלי סיני וניסנית, הצמודים למועצה האזורית חוף אשקלון, באזור שאין בו כלל פלשתינאים. איני חושב ששרון רצה בתקדים הזה, אבל הוא רצה להוכיח שהוארציני והולך עד הסוף“.

ג. עקירת היישובים גנים, כדים, חומש ושאנור בצפון השומרון. למה גם הם נעקרו? כדי להוכיח שהכוונה של שרון אינה רצועת עזה תמורת יוש (אם כי כמה ממקורביו טוענים עד היום שזו הייתה כוונתו, או בלשונו של מקורבו וראש לשכתו דובי וייסגלס, המטרה שלו הייתהלהכניס את סוגיית יוש לפורמלין“).

דין נצרים כדין תל אביב” – יוק

המחיר היה כבד מאוד. חורבן והרס של חבל התיישבות ציוני. עוול לאלפי אזרחים ישראליים, חלוצים שיצאו בשליחות ממשלות ישראל לגוש קטיף ויצרו מפעל התיישבותי, חקלאי וקהילתי לתפארת, בחולות הטובעניים של הרצועה. מפעל חייהם חרב, הם גורשו מבתיהם ונושלו מאדמתם.

שרון, שנבחר עם אגנדה שלדין נצרים כדין תל אביב“, פעל בניגוד להתחייבותו. הוא הביא את הנושא למשאל חברי הליכוד והתחייב לכבד את תוצאותיו, אך צפצף על התחייבותו ועל הכרעת הבוחר. הוא העביר את ההחלטה בממשלה ברוב מלאכותי

מחיר של קרע כבד בעם ומחיר של פגיעה בדמוקרטיה: שרון, שנבחר עם אגנדה שלדין נצרים כדין תל אביב“, פעל בניגוד להתחייבותו. הוא הביא את הנושא למשאל חברי הליכוד והתחייב לכבד את תוצאותיו, אך צפצף על התחייבותו ועל הכרעת הבוחר. הוא העביר את ההחלטה בממשלה ברוב מלאכותי, לאחר שפיטר ערב ההצבעה הגורלית את השרים ליברמן ובני אלון, שהתנגדו ובכך הילך אימים על שרים אחרים. הפעלת צבא נגד מפגינים בתוך שטח ישראל הריבונית וחסימת אוטובוסים של מפגינים בדרך להפגנה.

באיזה רווח זכינו תמורת המחיר הכואב? הובטח לנו שהדבר יביא לשקט בגבול עזה המדמם. שרצועת עזה תהפוך לסינגפור של המזרח התיכון (ואכן, רבות מדינות העולם וישראל בראשן עמדו בתור כדי להשקיע את הונן במיזם המבטיח הזה). נאמר לנו שאם יירה כדור אחד מרצועת עזה, ישראל תהיה חופשית להנחית מכה קשה, חסרת תקדים, על רצועת עזה, בגיבוי ותמיכה של כל העולם. והעיקר, התכלית של המהלךישראל סוף סוף תתנתק מעזה.

כישלון מחפיר

מה מכל זה קרה? טרור הרקטות נגד אזרחי ישראל בנגב המערבי גבר והפך בלתי נסבל וגרר אותנו לעוד ועוד מבצעים ברצועת עזה, כאשר הרקטות משם כיסו גם את ירושלים, נתבג, תל אביב ואף צפונה משם. הנסיגה עצמה נעשתה תחת אש ומיד אחריה החלו מתקפות הרקטות וישראל הבליגה זמן רב. כשיצאה סוף סוף להגיב במבצעעופרת יצוקה“, “העולםכפה עליה לעצור את המבצע בעודו באבו וקיבלנו בתמורה את עלילת גולדסטון.

ממש לא התנתקנו מרצועת עזה; העולם וגורמים בישראל עדיין מציגים אותנו ככובשים בעזה, מאשימים אותנו במצור אכזרירצועת עזה לא הפכה לסינגפור, אלא לישות טרוריסטית ולא רק מאז שחמאס תפס את השלטון, אלא עוד כאשר הרשפ שלטה ברצועה, לאחר ההתנתקות. חמאס ותושבי הרצועה המירו את המאבק נגדהכיבושלמאבק בעדהשיבה“, כלומר הטבעתה של ישראל במיליוני פלשתינאים.

האמת היא שהיה לשרון הישג מדיני אחד בהתנתקותמסמך בוש, שבו, לראשונה, הכירה ארהב במציאות הבלתי הפיכה של גושי ההתיישבות ובזכותנו לגבולות בני הגנהשם נרדף לבקעת הירדן. גם ההישג הזה הוחמץ והתנדף. לא בידי אובמה, שהתעלם ממנו, אלא עוד קודם לכן, בידי אולמרט, שהציע לפלשתינאים הצעה מופקרת, שאותה הם דחו כמובן, על פיה, לתדהמתם של בוש וקונדוליזה רייס, הוא מחק את כל הישגי מסמך בוש.

תכנית ההתנתקות היא אחד הכישלונות המחפירים ביותר בתולדות מדינת ישראל.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?