האשכולית כבר כאן והיא אדומה

החורף מאחר, אך בעין גב כבר החל קטיף האשכוליות האדומות והבריאות. עקב הביקוש הגובר, גדל ענף האשכוליות האדומות העולמי במהלך עשרים השנים האחרונות ל-100 מיליון טון


החורף ממאן להגיע, אך בפרדס בקיבוץ עין גב כבר החלו בקטיף האשכוליות האדומות. הענף שידע עליות ומורדות לאורך השנים, אך על פי נתוני מועצת הצמחים, גידול אשכולית אדומה נמצא בעלייה מתמדת בכל העולם, עקב המודעות לצריכת מזון בריא. במהלך עשרים השנים האחרונות, גדל היקף היבול העולמי של אשכולית אדומה ל-100 מיליון טון. מנתוני הייצור העולמי, עולה כי 70% מכלל גידול פירות ההדר (תפוזים, אשכוליות, מנדרינות וכד’) נמצא במדינות בחצי הכדור הצפוני, ביניהן: סין, יפן, הודו פקיסטאן איראן, מקסיקו וארה”ב. ישראל ממוקמת בארצות הנקראות ק.ל.א.ם, המגדלות הדרים באזור הים התיכון, כשהגדולה מהן היא איטליה, שדווקא אינה מייצאת פרי והגידול נועד לשיווק פנים ארצי.

אושר סבג, מנהל הפרדס בעין גב, אומר כי בעין גב, מגדלים את זן האשכולית האדומה “ריו רד”, בפרדס המשתרע על שטח של 200 דונם, סמוך לכנרת. בכל יום, נקטפים עשרות טונות ומעריכים שהיבול בעין גב יגיע העונה למעל 2000 טון, שרובו מיועד לייצוא. ענף האשכוליות בעין גב חדש יחסית וזו השנה העשירית לתנובתו. על מנת לזכות במחירים טובים בשוק העולמי, נקטף הפרי במועד מוקדם יחסית לשאר העולם.

בעין גב, מגדלים את זן האשכולית האדומה “ריו רד”, בפרדס המשתרע על שטח של 200 דונם, סמוך לכנרת. בכל יום, נקטפים עשרות טונות ומעריכים שהיבול בעין גב יגיע העונה למעל 2000 טון, שרובו מיועד לייצוא. ענף האשכוליות בעין גב חדש יחסית וזו השנה העשירית לתנובתו

מהנתונים הארציים עולה, כי כמות היבול הארצי הממוצע לאשכולית אדומה עומד על 525 אלף טון. בשנה שעברה, עקב משקעים מרובים, כ- 130% מעל הממוצע, נרשמה ירידה של 10% ביבול, כמו גם צמצום בימי הקטיף, עקב הצפות בחלקות מסוימות בארץ ופרי שנקטף מאוחר מדי והופנה לתעשיית המזון וכן הצפה של ייבוא פירות הדר, בעיקר מדרום אפריקה, שדחק את שיווק הפרי הישראלי בשווקים המקומיים. עם זאת, נמשכת המגמה של גידול בייצוא הדרים, לארה”ב וקנדה, אליהן מופנה 26% מייצוא פרי ההדר הישראלי, השוק הרוסי אליו מופנים רק 7% מהייצוא והשאר משווק ליעדים רחוקים כמו סין, קוריאה ויפן.

נקודת האיזון – 5.5 טון לדונם

נתונים ממו”פ צפון מראים כי האשכוליות האדומות הן זן גידול ההדרים הדומיננטי באזור הגליל והגולן. הפרדסים משתרעים על שטח של מעל 6,000 דונם, מהם 4,500 דונם בעמק החולה. באזור הגליל העליון, עומד ממוצע היבול השנתי על כ-5.5 טון לדונם. עקב התייקרות המים לחקלאות, עומדת נקודת האיזון בכדאיות הגידול על 5 טון לדונם. מבדיקות שערכו חוקרי מו”פ צפון, עולה כי על מנת להפוך את גידול האשכוליות האדומות רווחיות לחקלאים, בתנאי האקלים בעמק החולה, יש להעלות את התפוקה ל-5.7 טון לדונם לפחות.

במו”פ צפון, מציינים כי האשכולית האדומה פחות פופולרית בקרב הצרכנים, בבחירה בין פירות ההדר, בשל טעמה המר לעתים, אך יש בה מגוון ויטמינים, כמוB , A ,  E ומינרלים רבים, כמו סידן, אשלגן ואבץ, ומגנזיום. באשכולית האדומה, רק 42 קלוריות, 1419 מ”ג ליקופן, נוגד חמצון, פיגמנט הנמצא בצבע האדום, שיש לו היכולת לחזק תאים וללכוד את הרדיקלים החופשיים ומעודד לפעולה נוגדי חמצון נוספים. האשכולית האדומה גם מכילה חומרים אנטי-חיידקים, אנטי-ויראליים, אנטי-פטרייתיים, אנטי-אלרגניים ואנטי-דלקתיים. הטעם המר של האשכולית בקליפה הוא נרינג’נין ממשפחת הפלבונואידים, התורם לייצוב רמות הסוכר בדם ומסייע בייצוב כולסטרול רע ומגן על כלי הדם והלב, ניקוי וחיטוי הכבד ורעלים נוספים בגוף.

בחצי אשכולית אדומה, יש 70% מכמות ויטמין C הדרושה לאדם בוגר ביום. מומלץ לצרוך לקראת החורף אשכולית אדומה טרייה ביום, או לפחות כוס מיץ טרי.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?