האף של פינוקיו

היום, לפני 30 שנה, חגגנו 25 שנה להתיישבות בגולן, בפארק קצרין, שם שמענו את יור האופוזיציה, יצחק רבין, אומר: “מי שיעלה על הדעת לרדת מרמת הגולן יפקיר, יפקיר את ביטחון ישראל“. הוא לא היחיד ששינה דעתו אחרי שנבחר. כמעט כל ראשי הממשלה מהימין נהגו כך


היום, 10 ביוני, מלאו 55 שנים לשחרור הגולן במלחמת ששת הימים.

היום לפני 30 שנה, התכנסנו בהמונינו, בפארק קצרין העתיקה, לחגוג ברוב עם והדר מלאת 25 שנות התיישבות בגולן. היה זה 12 יום לפני הבחירות לכנסת ה-13. אורחי הכבוד באירוע היו שני הטוענים לכתר: ראש הממשלה, יצחק שמיר וראש האופוזיציה, יצחק רבין.

שני האישים נשאו נאומים חוצבי להבות על חשיבות הגולן למדינת ישראל. יצחק רבין אמר: “לא יעלה על הדעת שגם בשלום נרד מרמת הגולן. מי שיעלה על הדעת לרדת מרמת הגולן יפקיר, יפקיר את ביטחון ישראל“. רבין תקף את ממשלת שמיר שאינה עושה די לחיזוק ההתיישבות והבטיח שממשלתו תשנה זאת: “לא במיליםבמעשים“. הוא סיים את דבריו במילים: “ולכם, אתם שעושים את הגולן למה שהואכל הכבוד לכם!”

לאחר בחירתו לראשות הממשלה, נסחף רבין לתוך המומ ועמדתו הנחרצת הלכה והתכרסמה. בנובמבר 92′, הוא שב לגולן, לפגישה מתוחה עם הנהגת הגולן, בחדר האוכל של אורטל ובה הודה ששינה את דעתו וכעת הוא חותר להסכם על נסיגהבגולן, לא מהגולן“. אולם גם הסייג הזה נשר בהמשך המומ.

לקחנו קשה מאוד את השינוי בדרכו. את דבריו בעצרת הפכנו לכלי הסברה מוביל במאבקנו על הגולן. הקרנו אותו בהפגנות שלנו, השמענו אותו בכל קרן רחוב, הקרנו אותו בסרטים בקולנוע ובטלוויזיה והוא כיכב במיצג הגולן. לא היה כמעט ילד שלא ידע לדקלם אתמי שיעלה על הדעת“.

לא הדרך שלנו

במהלך המאבק, נפגשנו, ראשי ועד יישובי הגולן, עם חברת פרסום מובילה, שהציעה לנו קמפיין למען הגולן. בשלטי חוצות, בכל הארץ, תוצג תמונתו של רבין עם המשפט: “מי שיעלה על הדעת לרדת מרמת הגולן יפקיר, יפקיר את ביטחון ישראל“. כעבור שבוע, תוחלף התמונה של רביןהאף שלו יתארך מעט. בעוד שבוע, יתארך עוד וכעבור שבוע נוסף, יהיה זה האף של פינוקיו. המסר: רבין שקרן. הפרזנטורים הציגו את הצעתם בביטחון רב ונראו שבעי רצון מאוד מעצמם. כשסיימו את הפרזנטציה, קם אלי מלכה, יור ועד יישובי הגולן, ואמר להם: “תודה רבה. זה לא הסגנון שלנו ולא הדרך שלנו“. לאשקרןולאנוכל“.

האמנו שרבין התכוון באמת לדבריו בעצרת, וצר היה לנו שהוא התקפל תחת לחץ המומ. ניהלנו מאבק נחרץ נגד הנסיגה, אך שמרנו על כבודו של רהמ ולא העלינו על דעתנו לצאת בקמפיין שיציג אותו כשקרן. אגב, רבין התחייב לפני הבחירות שלא לנהל מומ עם אשף וניהל מומ ואף חתם עם ערפאת על הסכם אוסלו.

רבין לא היה ראש הממשלה הראשון ולא האחרון שכראש הממשלה פעל בניגוד למדיניות שבשמה התמודד על השלטון. כך נהגו ראשי ממשלות רבים. נבחן זאת דרך ראשי הממשלות מהימין.

בעיקר נתניהו

רבים מראשי הממשלות מהימין קיבלו החלטות המנוגדות לדרך הימין שבשמה נבחרו.

מנחם בגין ויתר על כל סיני, עד הגבול הביןלאומי ועקר את יישובי סיני. הוא חתם על הכרה בזכויות הלגיטימיות של העם הפלשתינאי והציע את תכנית האוטונומיה.

יצחק שמיר דבק יותר מאחרים בדרכה המדינית של מפלגתו. עם זאת, הוא הלך לוועידה הביןלאומית במדריד, אחרי שנים שבהן התנגד נחרצות לוועידה כזו. במלחמת המפרץ, הוא הבליג על ירי הטילים לעבר ישראל.

אריק שרון היה הפטרון של ההתיישבות בישע. הוא עלה לשלטון על בסיס העיקרון שלדין נצרים כדין תל אביב“. הוא הוביל לתכנית ההתנתקות, לנסיגה מרצועת עזה עד קווי 4.6.67 ולעקירת גוש קטיף וכבונוס, עקר גם את יישובי צפון השומרון.

נתניהו שהוביל את ההתנגדות לאוסלו, חתם על הסכם חברון ונסוג מרוב שטחי העיר ובעקבות הסכם וואימשטחים נוספים ביוש. הוא הביע בנאום בראילן תמיכה בהקמת מדינה פלשתינאית. הוא ניהל מומ עם אסד האב ועם אסד הבן על נסיגה מהגולן לקווי 4.6.67 ועקירת היישובים. אף שבמשך שנים הוא נשא את דגל העמידה האיתנה מול הטרור ואת נס ההתנגדות לעסקאות חליפין עם ארגוני הטרור, והיה למותג ביןלאומי של עמידה נחרצת מול הטרור, הוא חתם על עסקת שליט, שבה שוחררו למעלה מאלף מחבלים ובהם רוצחים רבים, שחלקם שבו ורצחו יהודים אחרי שחרורם. הוא הבליג על טרור ההצתות מגבול עזה. בימיו, ישראל איבדה, למעשה, את ריבונותה בנגב. ממש בימים האחרונים לשלטונו, הוא אסר על מצעד הדגלים לעבור בשער שכם. כשר בממשלת שרון, הוא הצביע בממשלה ובכנסת בעד עקירת גוש קטיף.

חשבו מסלול מחדש

ראש הממשלה היחיד מן הימין שאינו נמנה עם הרשימה הזו הוא בנט. בשנה הראשונה לשלטונו, הוא לא סטה כהוא זה מדרכו המדיניתביטחונית. להבדיל מכל קודמיו, אי אפשר להצביע על רשימת החלטותשמאלניותשלו. דווקא הוא עובר מסע הסתה והכפשה חסר תקדים, קריאותשמאלן“, “בוגדונוכלואיומים על חייו ועל חיי בני משפחתו.

למה הם רודפים אותו? אך ורק מסיבה אחת; בשל עצם העובדה שהוא יושב על כיסא ראש הממשלה, שרשום בטאבו על שמו של מי שנסוג מחברון, שיחרר מחבלים ורוצחים, הסכים לנסיגה מהגולן, הבליג על טרור ההצתות ותמך בהתנתקות.

מתנגדי ראש הממשלה, שאינם יכולים להצביע על החלטות ומעשים של ממשלתו המנוגדים להשקפת עולמו ולמדיניותה של ימינה, מצביעים על כך שהוא הקים ממשלה עם מרצ ועם רעם; “תומכי הטרור“, שכנראה כשרים לשבת רק בקואליציה, שבראשה עומד אבויאיר.

אולם במה נבחן ראש הממשלהבמדיניותו, בהחלטותיו ובמעשיו, או בהרכב ממשלתו? הממשלה, עם מרצ ורעם, היא הראשונה מאז ועידת מדריד (1991) שאינה מנהלת מומ עם הפלשתינאים. בנט הוא ראש הממשלה היחיד אחרי הסכם אוסלו שמתנגד למדינה פלשתינאית ומצהיר על כך בגלוי. הממשלה, עם מרצ ורעם, החליטה על תכנית לאומית לפיתוח ההתיישבות בגולן; תכנית שלא הייתה כדוגמתה מראשית ההתיישבות בגולן לפני 55 שנים, ושרי מרצ תמכו בהחלטה. דווקא הממשלה הזאת החליטה על הקמת 14 יישובים חדשים בנגב אחרי עשרות שנות קיפאון. הממשלה הזו שינתה את מדיניות התגובה מול עזה וכעת, כל הפרה של הריבונות הישראלית, כולל שיגור בלונים ועפיפונים, נענית בתגובה קשה.

ישראל החריפה את המבם (מערכה בין מלחמות) ועל פי מקורות זרים, תקפה, לראשונה, באיראן עצמה. הממשלה חידשה את האופציה הצבאית נגד הגרעין האיראני. תחת הממשלה הזו, מצעד הדגלים צעד גם צעד בשער שכם. העובדה שכל הפעולות הללו נעשו תחת ממשלה שמרצ חברה בה, ורעם שותפה בקואליציה שלה, מחזקת את הלגיטימיות הציבורית לדרך הזו.

בימים אלה אנו מציינים שנה לממשלת בנט, ועל סמך העובדות, מן הראוי שמתנגדי בנט ורודפיו מימין יְחשבו מסלול מחדש

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?