האם יש סיבה לדאגה?

מדיניות ממשל ביידן בנוגע לגולן עמומה. על ישראל להבהיר שהריבונות הישראלית על הגולן אינה ניתנת לערעור


ב-4 בספטמבר 1975, נחתם הסכם הביניים בין ישראל למצרים, שבמסגרתו ישראל נסוגה משדות הנפט באבו רודס וממעברי המִתלה והגידי, שבסיני. לצד חתימת ההסכם, חתם ראש הממשלה, רבין, על מזכר הבנות עם נשיא ארהב, גרלד פורד. מזכר ההבנות היה הישג מדיני וביטחוני, כפיצוי על הוויתורים הביטחוניים של ישראל ובו סיוע ביטחוני וכלכלי משמעותיים והבנות בנושא הפלשתינאי ובנושא הסורי. כחלק מן ההבנות, שיגר פורד לרבין מכתב שקבע כי ארצות הברית מסכימה שהסכם סופי עם סוריה חייב להבטיח שישראל לא תותקף מהגולן. היא טרם גיבשה עמדה סופית בעניין הגבול, אך אם תעשה כן, היאתיתן משקל רב לעמדת ישראל, שכל חוזה שלום עם סוריה יהיה מבוסס על המשך נוכחות ישראל בגולן“. יש לציין שרבין פעל להשגת הצהרה אמריקנית כזו מיום כניסתו לתפקידו, חודשים אחדים לאחר מלחמת יום הכיפורים, עוד בתקופת הנשיא ניקסון.

הצהרתו הכתובה של פורד הייתה הישג גדול. אף נשיא לפניו לא כתב מסמך כזה ועד טראמפ, אף נשיא אחריו לא חזר על הנוסחה. בתקופת המאבק על הגולן בשנות ה-90′, נפנפנו בהצהרה הזאת אל מול האמריקנים שלחצו על ישראל לסגת מהגולן. אך מה נלין על נשיאי ארהב, כאשר ראשי ממשלה ישראליים ויתרו על הגולן? הראשון שבהם היה רבין עצמו ואחריו פרס, נתניהו, ברק, אולמרט ושוב נתניהו. אוי לחרפה.

הנשיא טראמפ היה רע לדמוקרטיה האמריקנית וטוב לישראל. לא היה לישראל מעולם ידיד טוב כטראמפ. כן, עדיף היה שמנהיג נורמטיבי היה מגלה ידידות כזו לישראל, אך אין לשכתב את ההיסטוריה. ביידן הוא ידיד ישראל, אך אין לי ספק שכישראלים, עוד נתגעגע לטראמפ.

השטח ידבר

ממשל ביידן הצהיר שממשלו מכיר בירושלים כבירת ישראל ושגרירות ארהב תמשיך לשכון בירושלים. באשר לשאר החלטותיו הפרוישראליות של טראמפ, עמדתו של ביידן לוטה בערפל. הוא מתכוון לחזור להסכם הגרעין עם איראן, אך לשנות אותו, כלומר לא לחזור להסכם של אובמה. איראן מסרבת אפילו לדון בשינויים. איראן מתנה את חזרתה למומ בהסרת הסנקציות האמריקניות. ביידן הודיע שלא יסיר את הסנקציות, כל עוד איראן מעשירה אורניום ומפירה את ההסכם.

מזכיר המדינה האמריקני, בלינקן: לשליטה ברמת הגולן יש חשיבות גדולה לביטחון של ישראל במצב הנוכחי בסוריה. שאלות משפטיות הן עניין אחר. לאורך הזמן, אם המצב בסוריה ישתנה, זה משהו שנבחןאבל כרגע אנחנו לא קרובים לשם

באשר לגולןמזכיר המדינה האמריקני, בלינקן, התבטא בנושא, בתשובה לשאלה בריאיון ל-CNN ואמר: “אם שמים בצד את העניין החוקי של זה, באופן מעשי, לשליטה ברמת הגולן יש חשיבות גדולה לביטחון של ישראל במצב הנוכחי בסוריה. שאלות משפטיות (על הריבונות בשטח) הן עניין אחר. לאורך הזמן, אם המצב בסוריה ישתנה, זה משהו שנבחןאבל כרגע אנחנו לא קרובים לשם“.

האם יש לנו סיבה לדאגה בעקבות ההצהרה?

מצד אחד, אלה הדברים הברורים ביותר שאמר מדינאי אמריקני, שאינו טראמפ, בנושא חשיבות הגולן לישראל. הדברים הללו טובים יותר ממכתב פורד. ממשל ביידן מכיר בחשיבות הגדולה של הגולן לביטחון ישראל. באשר לריבונות, הוא אומר שאנחנו לא קרובים למציאות שבה שינוי בסוריה יצדיק בחינה של שאלת הריבונות. הוא גם אינו אומר שבמקרה של שינוי כזה, ארהב תחזור בה מההכרה האמריקנית בריבונות של ישראל בגולן, אלא שתבחן את השאלה.

אם במצב הנוכחי יש לשליטתנו בגולן חשיבות גדולה לביטחון ישראל, הדבר נכון בכל מצב. הרי אילו, חלילה, נסוגונו מהגולן בשנות ה-90′, היה זה כביכול במצב אחר“. כעבור שנים אחדות, היינו מתמודדים עם המצב הנוכחי ומנסים להרחיק את איראן מן הכנרת.

איני חושב שיש סיבה מעשית לדאגה, בוודאי לא בעתיד הנראה לעין. אך אשרי מפחד תמיד. דבריו של מזכיר המדינה מבטאים כרסום משמעותי בעמדת ארהב, כפי שנקבעה בידי טראמפ, לפני שנתיים. הכרה בריבונות פירושה שהשטח הוא ישראלי ויישאר ישראלי לצמיתות, ללא תנאי ובלי כל קשר למצב בסוריה.

על ישראל להבהיר חדמשמעית שהגולן אינו עומד ולא יעמוד שוב למומ וריבונותנו על הגולן אינה ניתנת לערעור. יש לגבות זאת במעשים בשטח: הגדלת מספר התושבים היהודים בגולן ל-50,000 לפחות, עד שנת 2030.

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי
אירועים שיתקיימו ב 2nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 3rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 4th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 10th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 17th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 18th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 20th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 23rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th מאי
אירועים שיתקיימו ב 28th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 31st מאי
No Events









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?