דבורת הדבש: 4 דברים מעניינים שאולי לא ידעתם

הדבורה הנה החרק המשמעותי ביותר להתפתחות האדם, מאחר שעיקר עבודתה היא האבקת צמחי החקלאות והבר. לקראת יום הדבורה הביןלאומי 


מנכל מועצת הדבש, אופיר רייך

יום הדבורה הביןלאומי יצוין ב-20 במאי 2021. הדבורה הקטנה והעמלנית לא תמיד זוכה להכרה והערכה, בעיקר מכיוון שזהותה מתקשרת לייצור דבש בלבד, אך זהו רק מוצר משני. הדבורה הנה החרק המשמעותי ביותר להתפתחות האדם, מאחר שעיקר עבודתה היא האבקת צמחי החקלאות והבר. להלן ארבע עובדות על הדבורה שאולי לא ידעתם:

האבקהלמרות שקשה לנו לקשר בין הדבורה לתפוח, אבוקדו, שקד, חמנייה, או אבטיח, הרי שללא הדבורה, רוב המזון מהצומח לא יהיה קיים. מפתיע, אבל זו עובדה; האדם שמפתח טילים משוכללים, בינה מלאכותית, מחשביעל, תרופות וחיסונים ואף משוטט בחלל, טרם הצליח לחקות באופן יעיל את המכניקה של האבקת צמחים, המהווה את אחד התהליכים החשובים בטבע. “מן הפרח בא הפרי“. כל פרח זקוק להאבקה בכדי ליצור הפרייה, ממנו יצמח הפרי וזרעים להמשך. לצורך ביצוע מלאכה זו, אנו זקוקים לדבורת הדבש. האבקה שמבצעת הדבורה משפיעה על המערכת האקולוגית הכוללת ועל כל יצור חי.

בשנים האחרונות, הולכות ונכחדות מושבות דבורים בכל העולם, מסיבות רבות, שחלקן עדיין לא ידועות. מאחר שהדבורה היא כלי ההאבקה עיקרי בטבע, מדענים ומומחי דבורים ברחבי העולם מודאגים מהתופעה. רוב האנשים לא יודעים שהדבורים הןמאביקותעל“, המאביקות גם צמחים הגדלים באזורים גבוהים, אליהם חרקים אחרים לא מסתכנים להגיע.

לדבורים אנטומיה שונה מאשר לנוכשבוחנים מקרוב את הדבורה, ניתן להבין עד כמה היא שונה מבעלי חיים חולייתנים, להם שייכים גם בני האדם. לדבורים, סוג אחר לגמרי של מערכת דם. בדומה לחרקים אחרים, יש להן שלד חיצוני, אך בחלק הפנימי, אין כלי דם. בגופה של דבורה, נמצא נוזל הדם שממלא את כל חלקי הגוף באופן חופשי. הדם שלה אינו נושא חמצן ולכן צבעו אינו אדום כמו אצלנו. כל האיברים, כולל הלב, נמצאים בתוך הדם הצף חופשי, כמו בבלון.

דבורה היא חרק ידידותימפגש עם דבורת דבש בטבע מפחיד לעתים אנשים. בזמן שהיא נעה באוויר, יש לדבורה זמזום חד ובולט, המעניק לה הופעה אגרסיבית משהו. עם זאת, דבורים הן חרקים ידידותיים ואין צורך לפחד מלהיעקץ על ידן. נקבות דבורי הדבש הן היחידות המצוידות בעוקץ והן יעקצו רק אם יחושו איום כלפיהן. באופן כללי, הדבורים עדינות וחרוצות ועסוקות בעיקר במטלות הרבות של איסוף הצוף והאבקה, ייצור דונג, ניקוי הכוורת, שמירה וטיפול במלכה. רוב הדבוראים הוותיקים (500 בישראל) אינם משתמשים בכפפות כאשר הם מטפלים בכוורות ויש שאפילו מלטפים את הדבורים בכף ידם.

כל אחד יכול לסייע בשמירה על הדבוריםדבורת דבש רגילה חיה רק מספר שבועות. המלכה של הכוורת הנה היחידה במושבה שתוכל לשרוד שנה ויותר, אך שאר הדבורים תתחלפנה. הנוכחות של דבורה בקרבתכם היא חיובית ותופעה שצריך לשמוח בה.

כולנו חייבים לסייע בשמירה על דבורי הדבש, לטעת עצים ושיחים צוּפָנִיִים, לשתול פרחים בעלי צבעים כחולים, סגולים וצהובים הנוטים בדרך כלל למשוך דבורים, לפעול עם הדבוראים כנגד כריתת עצים, ובעיקר אקליפטוס

כולנו חייבים לסייע בשמירה על דבורי הדבש, לטעת עצים ושיחים צוּפָנִיִים (בעלי צוףמזון הדבורים), לשתול פרחים בעלי צבעים כחולים, סגולים וצהובים הנוטים בדרך כלל למשוך דבורים, לפעול עם הדבוראים כנגד כריתת עצים, ובעיקר אקליפטוס, שפרחיו מלאים בצוף לאורך רוב עונות השנה, להימנע משימוש בחומרי הדברה מסוימים הידועים כגורמים נזק לדבורים ולפעול לשם כך גם ברשות לה אתם שייכים.

יום דבורה שמח!

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי
אירועים שיתקיימו ב 2nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 3rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 4th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 10th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 17th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 18th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 20th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 23rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th מאי
אירועים שיתקיימו ב 28th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 31st מאי
No Events









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?