אתם לא לבד

200 אלף נשים וכ-500 אלף ילדים בישראל חשופים בכל רגע נתון לאלימות במשפחה ולהשלכותיה. אם אתם בתוך המספרים האלה, הכללית“, מחוז הצפון, מספקת מענה


מאת: שושי קרן, מנהלת השירות לעבודה סוציאלית רפואית במחוז צפון

שמי שושי קרן ואני מנהלת את השירות לעבודה סוציאלית רפואית בכללית“, מחוז הצפון. עבודה סוציאלית רפואית עוסקת במתן מענה פסיכוסוציאלי למטופלים ובני משפחה המתמודדים עם מצבי חולי, משבר ואובדן. במחוז הצפון, יש 58 עובדים ועובדות סוציאליות והשירות ניתן בפריסה רחבה במרפאות, במרכזי בריאות האישה, מרכזי בריאות הילד, התפתחות הילד, מרפאות לבריאות הנפש ועוד.

ביום שלישי בערב, בספרייה העירונית עפולה, הוזמנתי להרצות בנושא זיהוי וטיפול באלימות במשפחה, לפני הרצאתה המרגשת של שירה איסקוב. זאת, במסגרת שיתוף פעולה שלשירותי בריאות כללית“, מחוז הצפון, עיריית עפולה ורשתשחקים“.

שמענו אישה אחת יקרה, אמיצה, מעוררת השראה, שעמדה בפנים גלויות והעבירה את הבושה צד.

הקהל התרשם מכוחותיה העצומים, שמע את הניצחון בקולה ואת הקושי והמאבק היוםיומי שלה ושל בנה לשוב לחיים שלווים. אני, בנוסף לכל זאת, שמחתי על המתנות ששירה העניקה לנו בהרצאתה. היא נתנה לנו במתנה כלים לזהות ולהבין צורות שונות של אלימות ושל סכנה, מתי לפנות ולקבל סיוע, כאשר המצב מתעתע ולא ברור.

אלימות במשפחה מוגדרת לכל ביטוי השולל זכויותיו, כוחו, חירותו וכבודו של האחר ו/פוגע בהם. אלימות אינה רק פגיעה פיזית, היא גם פגיעה מילולית, נפשית, כלכלית, מינית ואפילו רוחנית. במקרה של ילדים וחסרי ישע, גםהזנחהנחשבתכאלימות

מהי אלימות במשפחה

שואלים אותי: “מה הקשר בין בריאות ושירותי בריאות לאלימות במשפחה?”

רגע לפני שאענה על זה, אסביר מהי אלימות במשפחה. אלימות במשפחה היא תופעה שכיחה מאוד. לפי ארגון ויצו, 200 אלף נשים וכ־500 אלף ילדים בישראל חשופים בכל רגע נתון לאלימות במשפחה ולהשלכותיה. בעשור האחרון, נרצחו בישראל יותר מ-170 נשים על ידי קרוב משפחה; בין 10% ל-15% מהנשים בישראל הן קורבנות לאלימות במשפחה, אלימות המתקיימת במסגרת המשפחה ובהקשר ליחסים בתוכה. אלימות במשפחה מוגדרת לכל ביטוי השולל זכויותיו, כוחו, חירותו וכבודו של האחר ו/פוגע בהם. האלימות אינה חייבת להגיע בכל יום, היא יכולה להגיע בזמנים שונים וברמות שונות של עוצמה. אלימות אינה רק פגיעה פיזית, היא גם פגיעה מילולית, נפשית, כלכלית, מינית ואפילו רוחנית. מה שרבים אינם יודעים הוא שבמקרה של ילדים וחסרי ישע, גם הזנחה נחשבת כאלימות.

הקשר בין אלימות לשירותי בריאות

אלימות במשפחה היא תופעה בעלת השלכות בריאותיות ישירותפיזיות ונפשיות ומערכת הבריאות היא מקום בטוח להגיע אליו ולשתף את המצב הרפואי והרגשי.

כולם מגיעים למרפאה בשלב כזה או אחר, לרופא משפחה, לאחות, לבית המרקחת וכדוכאן, לצוותים הרפואיים, הסיעודיים והפרארפואיים יש תפקיד חשוב באיתור זיהוי והפניה לטיפול.

בשירותי בריאותכללית“, מחוז הצפון, הוקמה ועדה מחוזית בנושא. הוועדה אחראית להעלאת המודעות לתופעת האלימות במשפחה, להכשיר צוותים לזהות את תמרורי האזהרה ולייעוץ במקרים פרטניים. לאחר האיתור, מקומו של הצוות להעניק למטופל/ת מקום מוגן ובטוח, לשתף, לקבל מענה ובעיקר להעניק להם את התחושה שהם לא לבד.

כמובן שאנחנו פועלים לפי חוק ובמקרים שמדובר בילדים קטינים וחסרי ישע, יש לנו חובת דיווח, כאשר עולה לנו חשד של פגיעה. במקרים אחרים, כשלא מדובר בחסר ישע, החובה שלנו היא ליידע את המטופל/ת לאן לפנות, לסייע ולעודד אותם לעשות זאת.

אסיים בבקשה ובקריאה: אל תישארו לבד! תסמכו על תחושת הבטן שלכם ושתפו את האדם עליו אתם סומכים במרפאה. מאוד חשוב להגיע לגורמים המקצועיים בתחום ואם קשה לכם לעשות את הצעד לבד, בואו אלינו למרפאה. אנשי הצוות הרפואי והעובדות הסוציאליות במרפאה ילוו אתכם.

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי
אירועים שיתקיימו ב 2nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 3rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 4th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 10th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 17th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 18th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 20th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 23rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th מאי
אירועים שיתקיימו ב 28th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 31st מאי
No Events









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?