הדרך לשלום (חלק ב’)

הדרך הנכונה: ניתוק בין הסוגיה הפלשתינאית לבין השלום עם מדינות ערב וחתימה עמן על הסכמי שלום. בכל זאת, מה לגבי הסכסוך הישראליפלשתינאי?


בחלקו הראשון של המאמר, הסברתי מדוע הדרך הראויה לשלום במזהת אינה הסכם עם הפלשתינאים, שבעקבותיו כל מדינות ערב תחתומנה עמנו על הסכם שלום, אלא להפךניתוק בין הסוגיה הפלשתינאית לבין השלום עם מדינות ערב וחתימה עמן על הסכמי שלום, תוך בידוד הפלשתינאים. אין סיבה להנציח את האיבה בין מדינות ערב וישראל בשל הסכסוך עם הפלשתינאים ואין להפוך את השלום לבן ערובה שלהם. זהו אינטרס, הן של ישראל והן של מדינות ערב.

אבל הבעיה הפלשתינאית היא לב הסכסוך“, משיבים לי. לא. הסכסוך על ארץ ישראל הוא קודם כול סכסוך על זכות קיומה של מדינה יהודית בארץ ישראל. אם ניתן להפוך את הסכסוך הזה מסכסוך בינינו לבין המזהת כולו, לסכסוך נקודתי בינינו לבין הפלשתינאים, זהו אינטרס מובהק של ישראל. כל שוחר שלום אמתי יתמוך במהלך כזה.

כל עוד הפלשתינאים עומדים על דרישתם לנסיגה ישראלית לקווי 4.6.67 ולעקירת כל היהודים מן השטחים ועל דרישתם לזכותהשיבה, שמשמעותה הטבעה של מה שיישאר מישראל במיליוני פלשתינאים, ברור שהסכסוך אתם אינו ברפתרון

כל עוד הפלשתינאים עומדים על דרישתם לנסיגה ישראלית לקווי 4.6.67 ולעקירת כל היהודים מן השטחים המיועדים למדינה פלשתינאית, ועל דרישתם לזכותהשיבה, שמשמעותה הטבעה של מה שיישאר מישראל במיליוני פלשתינאים, ברור שהסכסוך אתם אינו ברפתרון. אין כל סימן לשינוי בעמדתם, בעתיד הנראה לעין. טוב שמדינות ערב מתחילות להבין, ששלום עם ישראל הוא אינטרס מובהק שלהן ועליהן להשתחרר מן הלפיתה הפלשתינאית.

על אף העובדה שאין פרטנר פלשתינאי, אין בכך כדי לשחרר אותנו מן השאלה מהו הפתרון הראוי גם לסכסוך עמם על ארץ ישראל. אציג כאן בקצרה את תפיסתי בנדון.

קודם כולהזכות

נקודת המוצא לכל דיון כזה, היא זכותו של העם היהודי על ארץ ישראל. זו תמצית הציונות. זו תמצית מגילת העצמאות. זה העיקרון שהוכר על העולם, כבר בוועידת סןרמו, לפני מאה שנה.

במגילת העצמאות, הוכרזה המדינה היהודית בארץ ישראל, היא מדינת ישראל, “בתוקף זכותנו הטבעית וההיסטורית“. זכותנו הטבעית היא זכותו של כל עם להגדרה עצמית במדינת לאום במולדתו. זכותנו ההיסטורית היא הזכות על ארץ ישראל.

ללא הזכות הזו, אין זכות קיום למדינת ישראל בשטח כלשהו. הזכות הזו אינה ניתנת לחלוקה והיא קיימת בכל ארץ ישראל. הזכות הזו היא נקודת המוצא לכל דיון על הפתרון לסכסוך. יש למדינת ישראל רשות לוותר על מימושה המלא של הזכות הזאת, אך ויתור כזה הוא ויתור על מה ששייך לנו בזכות ולא הפסקת הכיבוש“. עם אינו כובש במולדתו ואל לנו לקבל את טענת הכיבוש, השומטת את עצם זכות הקיום של המדינה. כל שטח בארץ ישראל שנמצא בידינו, נמצא בידינו בזכות ויש לנו מלוא ההצדקה לממש זכות זו בהתיישבות ובריבונות. כמובן שירושלים השלמה חייבת להישאר בירת ישראל.

נדבך נוסף של זכותנו על כל שטחי ארץ ישראל המערבית הוא העובדה ששטחים אלה שוחררו במלחמת מגן צודקת, מול תוקפנות של האויב הערבי ששלט בהם, לא השלים עם קיומה של ישראל ופעל מתוכם בתוקפנות להשמדתה. לפיכך, יש לנו זכות מוחלטת שלא לתת פרס לתוקפן.

מול הזכות הזאת, עומד העיקרון של הבטחת זהותה ומהותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית. לשם כך, יש להבטיח רוב יהודי גדול ומוצק לדורות במדינת ישראל. אין אפשרות להבטיח רוב כזה, אם נממש את מלוא זכותנו על הארץ. לכן, יש מקום לפשרה טריטוריאלית, שבה ישראל תוותר על חבלי ארץ ישראל המאוכלסים בצפיפות בפלשתינאים ביהודה ושומרון ותחיל את ריבונותה ותיישב באופן מאסיבי את האזורים שאינם מאוכלסים בצפיפות בפלשתינאים.

העליונות הביטחונית

עיקרון נוסף שחייב לשמש נר לרגלינו, ואל לנו להתפשר עליו, הוא העליונות הביטחונית של ישראל. ישראל היא המדינה היחידה בעולם שכל סביבתה שוללת את זכות קיומה ואת עובדת קיומה וחותרת להשמידהּ. לכן, גם בהסכמי שלום, הן עם השכנים הקרובים והן עם כל מדינות ערב, אסור להתפשר על צרכי הביטחון. אסור לישראל לוותר על כוחה הצבאי הקונבנציונלי ועל היכולת להביס באמצעותו את אויביה. אסור לישראל לוותר על היכולת הבלתיקונבנציונלית המיוחסת לה, שהיא תעודת ביטוח באמצעות נשק יום הדין, מול סכנת השמדה אקוטית ובעיקר, אמצעי הרתעה מפני ניסיון השמדה.

אסור לישראל לוותר על גבולות בני הגנה, שבלעדיהם לא תוכל להגן על עצמה בדרך קונבנציונלית מול מתקפה ובעיקר מול מתקפת פתע. זה מחייב להשאיר בידי ישראל את הגולן ואת בקעת הירדן רבתי, כולל המורדות המזרחיים של הרי יהודה ושומרון

אסור לישראל לוותר על גבולות בני הגנה, שבלעדיהם לא תוכל להגן על עצמה בדרך קונבנציונלית מול מתקפה ובעיקר מול מתקפת פתע. העיקרון הזה מחייב להשאיר בידי ישראל את הגולן ואת בקעת הירדן רבתי, כולל המורדות המזרחיים של הרי יהודה ושומרון, עד קו האוכלוסייה הפלשתינאית בגב ההר.

על העקרונות הללו יש לבסס את מדיניותה של ישראל. הראשון שהציג תכנית ברוח זו היה יגאל אלון, מיד לאחר מלחמת ששת הימים. בשנות השבעים, הוצגה תכנית השדרה הכפולה, שהדגש שלה היה פיזור האוכלוסייה ויישוב שדרה מזרחית, מקבילה למישור החוף, במזרח הארץ, מהחרמון והגולן דרך בקעת הירדן והערבה ועד אילת (במקורעד שארם אשייך, במזרח סיני). השדרה המזרחית היא גם עתודת הקרקע לקליטת עלייה גדולה של יהדות הגולה לארץ ישראל. עקרונות אלו היו גם עקרונותיו של רבין, שעה שהוביל את תהליך אוסלו והוא הציג אותם בנאום המורשת המדינית שלו, ערב הרצח. גם תכנית טראמפ, הגם שיש בה לא מעט מגרעות, מבוססת על אותם עקרונות.

אין פרטנר

הטענה העיקרית, המופנית כלפי רעיון הפשרה הטריטוריאלית ברוח זו, היא שאין לה שום סיכוי. לעולם, הפלשתינאים לא יקבלו אותה. טענה שנייה היא שהתכנית אינה מאפשרת קיום למדינה פלשתינאית בתקיימא על שטח קטן כל כך. לכן, יש לקבל את העיקרון שלשתי מדינות לשני עמים על בסיס קווי 67′”.

אם מי שטוענים את הטענה הראשונה יהיו ישרים עם עצמם, הם ייאלצו להודות שכפי שאין פרטנר לרעיון הפשרה, כפי שהצגתי אותו, בדיוק באותה מידה, אין פרטנר לפתרון שהם מציעים. עובדה: אהוד ברק, קלינטון, אהוד אולמרט ואובמה הציעו את ההצעה והפלשתינאים דחו אותה. הם מסרבים לעיקרון של שתי מדינות לשני עמים ומתעקשים עלעיקרון שתי המדינות” – מדינת הלאום הפלשתינאית, שתהיה נקייה מיהודים, מן הקו הירוק ומזרחה, וממערב לה מדינה לאיהודית, שתוצף במיליוני פלשתינאים.

קצת מוזר שמי שמציעים פתרון שאין לו פרטנר, שהוצע שוב ושוב ונדחה שוב ושוב, תוקפים רעיון אחר בטענה שאין לו פרטנר.

גם בטענה השנייה, על פיה אין יכולת קיום למדינה פלשתינאית כה מצומקת, יש אמת. אך הדבר נכון גם אם מדובר במדינה על כל יהודה ושומרון. זו תהיה מדינה קטנה וחלשה, שלא תוכל לקיים את עצמה ובוודאי לא את כל הפליטים שיתיישבו בה, על פי אותו חזון, והמפלט יהיה מערבההאשמת ישראל והציונות במצבה והסחת הדעת באמצעות טרור, ירי רקטות ודחיפת פלשתינאים לשיבהאל תוך ישראל. פתרון כזה ימיט אסון על שני העמים.

מדינה ירדניתפלשתינאית

הפתרון חייב להיות מחוץ לקופסה של ארץ ישראל המערבית. חלוקת הארץ צריכה לכלול את השטח של ארץ ישראל משתי גדות הירדן, שהיא גם פלשתין השלמה, כפי שכתוב בפירוש באמנה הפלשתינאית.

פתרון שתי המדינות הריאלי, הוא מדינה ירדניתפלשתינאית, מן הירדן מזרחה. מדינת ישראל היהודית מן הירדן ועד הים. האזורים הצפופים בפלשתינאים ביהודה, שומרון ועזה יהיו חלק מן המדינה הירדניתפלשתינאית, כאזור מפורז

פתרון שתי המדינות הריאלי, הוא מדינה ירדניתפלשתינאית, מן הירדן מזרחה. מדינת ישראל היהודית מן הירדן ועד הים. האזורים הצפופים בפלשתינאים ביהודה, שומרון ועזה יהיו חלק מן המדינה הירדניתפלשתינאית; אזור מפורז, בתוך החלק הישראלי של ארץ ישראל.

אני יודע שהתכנית הזו אינה ישימה היום, בהיעדר פרטנר, אך הדבר נכון באותה מידה באשר לכל פתרון אחר שאינו כניעה מוחלטת לדרישות הפלשתינאיות; הן הטריטוריאליות והן דרישת השיבה. עלינו לעצב את הפתרון בצעדים חדצדדיים ולנהל את הסכסוך בתבונה ותוך שמירה על האינטרסים הלאומיים שלנו, עד בוא השלום.

בפועל, ישראל כבר אינה שולטת על רוב מוחלט של הפלשתינאים. הם חיים תחת שלטון פלשתינאי, הן ברצועת עזה והן בשטחי הרשפ. הם לא מאיימים עלינו מבחינה דמוגרפית. ישראל צריכה להודיע שאין לה תביעה על אזורים אלה. עליה להחיל את ריבונותה על בקעת הירדן רבתי ועל גושי ההתיישבות. התוואי הסופי של הגבול ייקבע במומ עם המדינה הירדניתפלשתינאית, בבוא היום.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?