אש יוקדת בחזה

מיהו ראשון יישוביחומה ומגדל“? אלה אומריםתלעמל ואלה אומריםכפר חיטים. מחלוקת שתתקיים כנראה לנצח. שני היישובים תרמו תרומה גדולה למפעל הציוני


בתגובה למאמריהמגדל הראשון“, ציין דניאל וולצונוק, שבניגוד למה שכתבתי, ניר דוד (תלעמל) לא היה היישוב הראשון שלחומה ומגדלוכי קדם לו כפר חיטים.

כבר במאמרי המקורי, רציתי להקדיש פסקה למאבק בין היישובים על הבכורה, אך מפאת קוצר היריעה נמנעתי מכך. לכן, אני מודה לדניאל שהאיר את המחלוקת הזאת ובעיקר על כך שזימן לי סיבה למאמר נוסף, שלישי במספר, על הסיפור ההרואי של התיישבותחומה ומגדל“, שהרי כל המרבה לספר בתולדות הציונות וההתיישבות, הרי זה משובח.

יש מחלוקות בין יישובים על הבכורה, שכנראה יישארו לעד וסופן להתקיים. מיהו המושב הראשוןנהלל, או עין גנים? כיוון שאני קשור בקשרי נישואין עם נהלל, אני כמעט מתחייב בנפשי, כשאני מציב סימן שאלה. מיהו הקיבוץ הראשון בגליל העליוןכפר גלעדי, או איילת השחר? שומר נפשו לא יאמר ליד חברי כפר גלעדי שאיילת השחר קדמה להם ולהפך.

לחברי אותם יישובים, זה מאוד חשוב. אבל בראייה כוללת, מה שחשוב הוא שאלה אף אלה תרמו תרומה חלוצית אדירה להגשמת הציונות, לבניין הארץ ולהרחבת גבולותיה.

כזו היא גם המחלוקת בין תל עמל לכפר חטים, על הבכורה בחומה ומגדל“. מה שחשוב באמת הוא ששני היישובים תרמו תרומה גדולה למפעל הציוני החשוב שלחומה ומגדל“.

בכל זאת, אנסה להסביר את הנימוקים לכאן ולכאן וישפוט כל קורא כהבנתו.

על דבר אחד אין מחלוקתחלוצי כפר חיטים עלו לקרקע שלושה ימים לפני חלוצי תלעמל.

ליד: המושב כפר חיטים נוסד ב-7 בדצמבר, 1936 ותל עמלרקבעשרה בו. אם כך, למה תלעמל טוען לבכורה? קיבוץ תלעמל, שקם שלושה ימים אחרי כפר חיטים, הוא הראשון שקם בצורה הקלסית שלחומה ומגדלוחבריו הם הוגי הרעיון

המושב כפר חיטים נוסד ב-7 בדצמבר, 1936 ותל עמלרקבעשרה בו. אם כך, למה תלעמל טוען לבכורה?

קיבוץ תלעמל, שקם שלושה ימים אחרי כפר חיטים, הוא הראשון שקם בצורה הקלסית שלחומה ומגדלוחבריו הם הוגי הרעיון.

אלה ואלה גיבורים

אחזור על תקציר הפרקים הקודמים. חברי קיבוץ אשל השומר הצעיר, הגרעין שייסד את תלעמל, ישבו בהכשרה בבית אלפא וכבר עבדו את אדמות תלשוך, קילומטרים אחדים ממזרח לבית אלפא, במטרה להתיישב באזור. בפרוץ מאורעות 1936-1939, הם נדרשו בידי המוסדות לנטוש מיד את השטח, למען ביטחונם. התסכול שלהם היה עצום והם היו נחושים לחזור למקום ולהתיישב בו, אך המוסדות סירבו. היה זה אזור ריק מיהודים וההנהגה חששה לסכן אותם בתקופה המתוחה ההיא. הטענה הייתה שעד שהם יספיקו להתארגן, הערבים ירצחו את כולם.

המתיישבים לא ויתרו, התעקשו ולחצו. חבר הקיבוץ, המהנדס שלמה גרזובסקי (לימיםגור) הגה את שיטת ההתיישבות המבוצרת שלחומה ומגדל“: הקמה בן לילה של מאחז קטן, מוקף חומה של תבניות עץ ממולאת חצץ ובה שתי עמדות מגן

המתיישבים לא ויתרו, התעקשו ולחצו. חבר הקיבוץ, המהנדס שלמה גרזובסקי (לימיםגור) הגה את שיטת ההתיישבות המבוצרת שלחומה ומגדל“: הקמה בן לילה של מאחז קטן, מוקף חומה של תבניות עץ ממולאת חצץ ובה שתי עמדות מגן ובתוך המחנה, ארבעה צריפים ומגדל שמירה במרכזו ועליו זרקור ופנס איתות. מחוץ לחומה, במרחק של כ-150 מממנה, הוקף היישוב בתלתלית (כדי למנוע השלכת רימונים מעל החומה). שיטת ההתיישבות נקראהחומה ומגדל“. גור ושותפו לרעיון, פרופיוחנן רטנר, מראשי ההגנה (ותקופה מסוימת אף עמד בראש הארגון) עמלו קשה לשכנע את מפקדת ההגנה וראשי המוסדות המיישבים לאשר את התכנית. חברי תלעמל הכינו בעוד מועד את כל חלקי המחנה העשויים עץ ובנו את המחנה בלילה אחד.

הרעיון יושם ב-52 יישובים שהוקמו במהלך המאורעות והיו הניצחון הגדול של הציונות על הפורעים הערבים. אולם ברוב רשימות יישוביחומה ומגדל“, מופיעים 53 יישובים, כולל כפר חיטים. הכללתו צודקת במידה רבה, כי הוא בהחלט חלק מאותה תנופת התיישבות מרחיבה גבולות במאורעות. אולם מצד שני, הוא לא קם בשיטתחומה ומגדל“, אלא התבסס על מבני אבן שהיו במקום מניסיונות ההתיישבות הקודמים. כפר חיטים הוקם לראשונה ב-1913, אך חלוציו לא החזיקו מעמד בשל הצקות הערבים ומחסור במים. הוא הוקם בשנית ב-1923, עמד במתקפה ערבית במאורעות תרפט (1929), אך ננטש ב-1933. העלייה השלישית למקום הייתה בדצמבר 1936. לא היה צורך בחומה ובמגדל, כי היו במקום מבנים.

אז מי משני היישובים ראוי לתואר בכור יישוביחומה ומגדל“? מי אני שאפסוק? אומר רק שאלה ואלה חלוצים וגיבורים הראויים למקום של כבוד בכותל המזרח של ההיסטוריה הציונית.

שלהבת ירוקה

במאמרי הראשון על תלעמל, כתבתי בהרחבה על שירו של אלתרמןהמגדל הראשון“, שנכתב על תלעמל ובו המילים: “תלעמל ראשונה לחומה ומגדל“.

אין זה השיר הראשון שנכתב על תלעמל. שיר נוסף הואשורו הביטו וראו“. למחרת העלייה של תלעמל לקרקע, שמר המשורר, הפזמונאי והסופר זלמן חן, ביישובו תל צור ובמהלך השמירה, הגיעה לאוזניו הידיעה המרגשת על היישוב שעלה בן לילה. זלמן, נרגש כולו, שלף עט וכתב ואף הלחין את השיר:

שׁוּרוּ, הַבִּיטוּ וּרְאוּ
מַה גָּדוֹל הַיּוֹם הַזֶּה, הַיּוֹם הַזֶּה!
אֵשׁ יוֹקֶדֶת בֶּחָזֶה

וְהַמַּחְרֵשָׁה
שׁוּב פּוֹלַחַת בַּשָּׂדֶה.
אֵת, מַכּוֹשׁ, טוּרִיָּה וְקִלְשׁוֹן

הִתְלַכְּדוּ בִּסְעָרָה,
וְנַדְלִיקָה שׁוּב,
שׁוּב אֶת הָאֲדָמָה,
בְּשַׁלְהֶבֶת יְרֻקָּה.
עוּרוּ, הַעְפִּילוּ, עֲלוּ

מַה מּוֹרָא וּמָה רָעָב, וּמָה רָעָב?
לֹא נֵחַת וְלֹא נִיעַף

עַד שֶׁיָּזוּבוּ שׁוּב
דְּבַשׁ מִסֶּלַע וְחָלָב.
יָד, מַכּוֹשׁ, טוּרִיָּה וְקִלְשׁוֹן

הִתְלַכְּדוּ בִּסְעָרָה,
וְנַדְלִיקָה שׁוּב,
שׁוּב אֶת הָאֲדָמָה,
בְּשַׁלְהֶבֶת יְרֻקָּה.

ארבעה חודשים לאחר מכן, בטקס העלייה לקרקע של המושב בית יוסף, אף הוא יישובחומה ומגדל“, בעמק בית שאן, עלה אברהם הרצפלד, מאבות תנועת העבודה ומובילי ההתיישבות בארץ ישראל, ולימים חבר כנסת וחתן פרס ישראל על מפעל חיים, לברך את המתיישבים בשם ההסתדרות הכללית. ברכתו הייתה קצרה מאוד ובסופה, הוא שר את השיר. מאז ועד אחרית ימיו, השתתף הרצפלד בטקסי העלייה לקרקע כמעט של כל יישוב בארץ ישראל ושר את השיר, המזוהה עם זכרו עד היום.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?