אנו פה חומת מגן

מבצעחומת מגן“, בפסח 2002, שבר את תשתיות הטרור ביוש וגם אחרי 20 שנה, תוצאותיו ניכרות. המבצעהתאום, שאמור היה להיות בעזה, בוטל


את ליל הסדר תשסב, 2002, לא יוכל לשכוח כל מי שכבר עמד אז על דעתו. הלילה הנורא שבו התבצע אחד הפיגועים הקשים ביותר בתולדות המדינה, טבח ליל הסדר במלוןפארקבנתניה. שעה שהסבנו אל שולחן הסדר, לחגוג את חג חירותנו, מחבל מתאבד פוצץ את עצמו בתוך ליל הסדר שנערך במלון, רצח 30 ישראלים ופצע 160.

למחרת, חדר מחבל לבית משפחת גביש באלון מורה ורצח את האב, האם ושני ילדיהם.

אירועים אלה היו שיאו של חודש מרץ השחור, שבו נרצחו 135 ישראלים. חודש זה היה שיאה של מתקפת הטרור הפלשתינאית בהובלת ערפאת, שהחלה, על פי תכנון מוקדם, בספטמבר 2000 ויצאה לפועל אחרי שערפאת דחה את הצעתו של ברק להקמת מדינה פלשתינאית עצמאית ובירתה ירושלים, בקווי 67′, עם חילופי שטחים קלים. במתקפת הטרור הזו, נרצחו למעלה מאלף ישראלים, במסעדות, אוטובוסים, קניונים ודיסקוטקים; רבים מהם נשים, ילדים וזקנים. הישראלים חיו באותה תקופה בתחושת אימה.

מתקפת הטרור הזו היא המשך לגלים קודמים, מאז הסכם אוסלו, שבו ישראל הכירה באשף, אפשרה לרבהמרצחים ערפאת וצבאו להתמקם תחילה בעזה ויריחו ובהמשך, בשאר ערי יוש, תמורת התחייבותו לשים קץ למאבק המזוין ולטרור נגד ישראל.

איפוק הוא כוח

במשך תקופה ארוכה ישראל המשיכה להתייחס לאויב שהוביל את הטרור כפרטנר וכשותף לשלום. רוב מוחלט מקרב הפלשתינאים, שחיו תחת שליטת הרשפ ביוש וברצועת עזה, ראו חייל ישראלי רק בטלוויזיה, במשך שש שנים. גם במהלך מתקפת הטרור, ישראל הבליגה והכילה את הטרור. גם כאשר מדי יום, ירו הפלשתינאים אל שכונת גילה בירושלים, חלף זמן רב עד שישראל הגיבה. שטחי הרשפ נתפסו כישות שכנה, החתומה עמנו על הסכם וצהל נמנע מלפעול בתוכה. במהלך מתקפת הטרור, “האינתיפאדה השנייהבכיבוסית, החלו פעולות של צהל בתוך שטחי הרשפ, אך מאוד בהיסוס ובקטן.

אין מכונת מלחמה מתוחכמת יותר מאשר אדם עטוף חגורת נפץ, שנחוש להתאבד ובמותו להרוג יהודים רבים ככל האפשר. איך אפשר להגיע לאחד כזה? ואם מגיעים אליומה כבר אפשר לעשות לו? להרוג אותו? הרי הוא רוצה למות

התודעה השלטת הייתה שאין מה לעשות נגד טרור המתאבדים. אין מכונת מלחמה מתוחכמת יותר מאשר אדם עטוף חגורת נפץ, שנחוש להתאבד ובמותו להרוג יהודים רבים ככל האפשר. איך אפשר להגיע לאחד כזה? ואם מגיעים אליומה כבר אפשר לעשות לו? להרוג אותו? הרי הוא רוצה למות. מומחים למלחמה בטרור, בארץ ובעולם, הסבירו שאת הטרור הזה אי אפשר לנצח. לכך נוספה התובנה, שערי הרשפ הפכו למלכודות טרור שניסיון להיכנס אליהן ולכבוש אותן יהיה מלכודת מוות לחיילי צהל ויביא להרג המוני של אלפי חיילים.

גישתאיפוק הוא כוח“, של אריק שרון, הייתה הצידוק להיעדר תגובה קשה, אך מצד שני, היא טענה זעם מצטבר בכלל החברה הישראלית. זעם זה הביא ללגיטימציה מקיר לקיר לפעולה גדולה נגד הטרור, כאשר הוחלט עליה, בפסח תשסבמבצעחומת מגן“.

מבצעחומת מגן

הייתה זו הפעולה המוצלחת ביותר במלחמה בטרור, מאז קום המדינה וספק אם היה ניצחון כזה על הטרור במדינה כלשהי בעולם. צהל כבש מחדש את מרבית ערי יוש והשמיד את תשתית הטרור. צהל הטיל מצור על המוקטעה, מפקדתו של רבהמרצחים ערפאת, האיש שהנהיג את הטרור נגד ישראל עשרות שנים. לוחמי צהל עצרו בחדר ליד לשכתו של ערפאת ורק קיר אחד חצץ ביניהם. מסיבות של לגיטימציה ביןלאומית, שרון גזר על צהל איפוק ורבהמרצחים נותר בחיים ולא נעצר.

היה זה מבצע מוצלח מאוד. עד היום, בחלוף עשרים שנה, האויב טרם הצליח להשתקם ולחזור ולו לחלק קטן מיכולותיו ועוצמתו. הדבר החשוב ביותר הוא שהמבצע לא היה זבנג וגמרנו, שאפשר למחבלים להתארגן מחדש, כפי שהמחבלים בעזה מתארגנים מחדש אחרי כל מבצע נגדם, אלא חולל שינוי שנמשך כבר עשרים שנהצהל אמנם נסוג משטחי הרשפ, אך החזיר לעצמו את חופש הפעולה ולוחמיו, לצד לוחמי השבכ ומגב, פועלים באופן חופשי באותם אזורים ועוצרים מדי לילה מחבלים במיטתם, בטרם יספיקו לבצע את זממם. בכך, מסכלים כוחות הביטחון מאות פיגועים בשנה ומצילים את חייהם של אלפי ישראלים.

הכישלון של מבצעחומת מגן“, הוא ההימנעות מביצועו גם ברצועת עזה. כלוחם בחטיבת הצנחנים הדרומית, “שועלי מרום“, גויסתי בצו 8 לגל השני של המבצע, שנועד להיות ברצועת עזה. התאמנו בצאלים למבצע והתפקיד שלנו היה לפרוץ את צירפילדלפי“. ברגע האחרון, שרון קיבל רגליים קרות וביטל את המבצע. התירוץ היה שתכנית המבצע דלפה לתקשורת. אנו נשלחנו לטול כרם, שם איבדנו את חברנו אורן צלניק וחיילים אחדים נפצעו.

אילו יצא המבצע לפועל גם ברצועת עזה, היה נחסך כל ירי הרקטות על הנגב המערבי בעשרים השנים האחרונות. היו נחסכים מבצעיעופרת יצוקה“, “עמוד ענן“, “צוק איתן“, “שומר החומותומה שביניהם

אילו יצא המבצע לפועל גם ברצועת עזה, היו נחסכים מאתנו כל סבבי טרור הרקטות. ריסוק תשתית הטרור בעזה היה משבית לחלוטין את יכולות שיגור הרקטות וחופש הפעולה של צהל היה מוריד את האיום מרצועת עזה לרמה של האיום מיוש. היה נחסך כל ירי הרקטות על הנגב המערבי בעשרים השנים האחרונות. היו נחסכים מבצעיעופרת יצוקה“, “עמוד ענן“, “צוק איתן“, “שומר החומותומה שביניהם. אם וכאשר יחודש הטרור מרצועת עזה, מן הראוי שצהל ייצא לפעולה קרקעית ברוחחומת מגןגם בעזה, ישמיד את תשתית הטרור וישיב לעצמו את חופש הפעולה ברצועה.

בין גבולות

ב“7 ימים“, שלידיעות אחרונות“, התפרסם מאמר מרתק (במידע שבו) ומכונן (במסרים שלו) של תאל (מיל‘) גל הירש, שהיה קצין אגם של פיקוד מרכז בתקופת מבצעחומת מגן“.

במאמר, סיפר הירש איך בהברקה של רגע הציע את שם המבצע. “יש שיר של חיים חפר שנקראבין גבולות‘, כתוב שם כך: ‘לעולל ולרך שערים פה נפתח, למך ולזקן אנו פה חומת מגן‘. למבצע יקראוחומת מגן‘”.

בין גבולותהיה השיר הראשון שכתב חתן פרס ישראל, חיים חפר. הוא כתב אותו בתאריך 12345, כלומר 12 במרץ 1945. חפר היה חבר החוליה היבשתית שהעלתה מעפילים יהודים מסוריה לארץ ישראל. כל חייו, ראה חפר את המבצע הזה כפסגת חייו. השירבין גבולותנכתב על המבצע הזה.

שלושים לוחמים ישראלים נפלו במבצעחומת מגן“. יהי זכרם ברוך! 127 לוחמים נפצעו.

תאל (מיל‘) גל הירש, ממפקדי המבצע, קורא לחלק את אות השירות ללוחמים במבצע החשוב הזה. אני תומך ביוזמה זו.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?