אם מכוונים גבוה – מגיעים רחוק

ראיון חג עצמאות עם ראש המועצה דימי אפרצב

ריאיון חג לקראת יום העצמאות, פורס ראש המועצה, דימי אפרצב, תמונה רחבה של קצרין, היום ולעתיד. מי אמר שהשמים הם הגבול?


יובל כהן

ערב יום העצמאות הוא ערב מרגש שמכיל כל כך הרבה דברים יחד – גאווה, התרגשות, שמחה, ייחודיות, הדדיות וישראליות. ישבנו לריאיון חג על כוס קפה עם ראש המועצה המקומית, דימי אפרצב.

כמה תושבים יש כיום, ערב העצמאות, בקצרין?

“אני שמח להגיד שאנחנו בצמיחה דמוגרפית מרשימה. בחמש השנים האחרונות, היגרו לקצרין כ-2000 איש וכיום אנחנו כמעט 8500 תושבים, שזה מספר שיא לתושבים בקצרין”.

נעשו המון דברים ברחבי היישוב בשנה האחרונה, האם תוכל לפרט?

“אכן, נעשו הרבה דברים ביישוב ואבחר להתמקד בשניים, שנגעו בי הכי הרבה. הראשון הנו המוקד הרפואי בחירום לילה, שנותן מענה רחב לכלל תושבי הגולן, בכלל ולתושבי קצרין, בפרט.

“השני נחלק בעיניי לשני תחומים והם פריחת הבנייה ברובעים החדשים ומהפכת התרבות והפנאי, שחווה מעין עדנה מחודשת, עם פעילויות מעניינות, מגוונות ואיכותיות לכלל שכבות הגיל. כמובן, אני גאה עד מאוד על קידום נושא איכות הסביבה. זהו נושא קרוב ללבי ואני מברך על התהליך. חשוב להזכיר את נושא הטבות המס שנכנס בשנים האחרונות. בשנה האחרונה, אנחנו נהנים מ-10% הטבת מס”.

מהן תכניות הפיתוח לקצרין, שכונות חדשות מיזמים חדשים כולל תיירות?

“בשנים הקרובות, נתמקד בביצוע תכניות הבנייה של רובעים 12 ו-13. כל רובע מיוחד בפני עצמו ובארבעת הרובעים החדשים, מתוכננות פינות ירוקות, מרכזי מסחר ובילוי ונקודות משפחתיות והווי שכונתי מלא. עוד השנה, נשלים פיתוח תשתיות והכנת מגרשים לשיווק באזור התעשייה, על מנת לגייס יזמים כדי לפתח היצע של מקורות תעסוקה”.

מסורת קבלת האחר

מה המיוחד ברובע 11 ורובע 12?

אפרצב: “רובע 11 הולך להיות רובע יוקרתי ומטריף בקצרין. רובו ככולו עם מגרשים לבנייה עצמית, עם שטחים בגדלים ענקיים, עם זכויות בנייה רחבות ושימוש במגרשים למטרות שונות. זה עומד להיות רובע מיוחד, גם בגלל שילוב של עתיקות בנות 5000 שנה, המשולבות בשטחים ציבוריים. כמובן, אי אפשר להתעלם מהנוף הייחודי לכנרת.

“ברובע 12, לראשונה, ייבנו פרויקטים רבי-קומות, שיפתחו אפשריות לאוכלוסיות צעירות ליהנות ממחיר למשתכן. כמו כן, יוקמו ברובע מרכזי מסחר ותעסוקה וגישה לפארק ענק, 800 דונם בערך, שבקצהו 100 דונם של ספורט, נופש ופנאי”.

מה קורה בתחום התעשייה, בכלל והתעסוקה, בפרט. האם יש אבטלה בקצרין?

“באופן כללי, חשוב לדעת, האבטלה בקצרין נמוכה מהממוצע הארצי ועומדת על 3.8 אחוז. נתון זה נשמר מזה ארבע שנים ואף ירד, למרות תוספת של כ-200 תושבים. הבעיה המרכזית באזור התעשייה היא מחסור בידיים עובדות.
62% מתושבי קצרין הם בגילאי העבודה. 20-30 אחוז צמיחה באופן כללי ברחבי היישוב כמעט כל מפעל הגיש תכניות להכפלה.

“החברה הכלכלית נמצאת בהליך של משא ומתן עם מספר יזמים שבכוונתם להקים את מפעליהם בקצרין ואלה ייצרו מקומות תעסוקה ברמה איכותית וגבוהה. בחלק מהמקרים, כבר נרכשו קרקעות ומגרשים ותכניות הבנייה נמצאות בדרך לוועדת התכנון והבנייה המקומית. אני צופה פריצת דרך משמעותית בתחום, ממש בקרוב”.

האם עדיין יש עלייה? ספר לנו על מעורבות המועצה בקליטה ותרומת העולים ליישוב

“קהילת קצרין מהווה בסיס ייחודי לקליטת עולים, מזה 40 שנה. גם בשנים אלו, העלייה נמשכת, בעיקר ממדינות חבר העמים ולשמחתי, בשנים האחרונות, אנחנו רואים עלייה גם ממדינות דוברות אנגלית ואנחנו נמצאים בגישוש ראשוני לגבי עולים דוברי צרפתית.

“תרומתם של העולים לקהילת קצרין גדולה מאוד, דמוגרפית, כלכלית, תרבותית וחברתית. לשמחתי, מסורת קבלת האחר הנה על הצד הטוב ביותר בקצרין וזה מהווה בסיס איתן לקליטה מוצלחת. מאז מתמיד, המועצה נוקטת צד אקטיבי בתחום עידוד העלייה והקליטה. ישנן שתי רכזות קליטה, שעושות לילות כימים כשליחות וממלאות עבודתן נאמנה ובהצלחה רבה בקליטה וטיפול בעולים. בימים אלה, אנו בוחנים מסגרות ידידותיות נוספות לקליטה המיטבית של העולים דוברי האנגלית”.

בלי חינוך אי אפשר, כמובן, מה קורה בתחום חשוב זה ומהם המשאבים המושקעים?

“אנחנו משקיעים משאבים רבים בתחום החינוך, החל מאשכול הגנים דרך החינוך היסודי, העל-יסודי ועד מכללת ‘אוהלו’ – כולם משקפים את ראייתנו לגבי החינוך. החינוך בקצרין והגולן הוא מהמצוינים בארץ, גאווה אמיתית עם פדגוגיה חדשנית, משתנה, שעתידה להצליח מאוד.

“השאיפה הבלתי פוסקת לשדרוג מערכת החינוך היא דבר אשר מאפיין את קהילת קצרין ולכן באופן טבעי, 43 אחוז מתקציב המועצה מיועד לנושא החינוך. בשנים הקרובות, נשקיע בהטמעת פדגוגיה חדשנית בחינוך יסודי וטרום-יסודי, שתבוא לידי ביטוי גם בבנייה וגם בתוכן פדגוגי”.

“חשוב לדעת, האבטלה בקצרין נמוכה מהממוצע הארצי ועומדת על 3.8 אחוז. נתון זה נשמר מזה ארבע שנים ואף ירד, למרות תוספת של כ-200 תושבים. הבעיה המרכזית באזור התעשייה היא מחסור בידיים עובדות. כמעט כל מפעל הגיש תכניות להכפלה”

תרבות והיפוכה

חשוב לנו לשמוע קצת על נושא התרבות ובילוי הזמן, הן לנוער והן לאוכלוסייה הבוגרת.

אפרצב: “עץ התרבות ביישוב נושא פרי ואנו נהנים ממנו. מתנ”ס קצרין ומחלקת התרבות עושים עבודה נפלאה בהבאת אירועי תרבות איכותיים וטובים ליישוב. עשינו כמה דברים חשובים בתחום הזה. ה’קצריבל’ עליו גדלו דורות חזר, פסטיבל ‘שיר השירים’ בפסח ופסטיבל ‘צלילי בזלת’ (פסטיבל בירה) בסוכות, שמתקיימים בפעם החמישית כבר הפכו להיות מסורת. מאות פעולות תרבות עממיות בשנה הפכו את קצרין ליישוב מוביל בתחום באזור, כמו שזה צריך להיות. אני שמח לראות גם את ההיענות של התושבים לפעילות. אני ממליץ להתחבר לעיתון ולפייסבוק של המתנ”ס ולהתעדכן שם על האירועים הנפלאים הללו”.

תרבות והיפוכה. האם יש ונדליזם בעיר?

“לצערי, בזמן האחרון, נתקלנו במספר גבוה של מעשי ונדליזם מכוערים ברחבי העיר – השחתה של גנים ציבוריים, השחרה של פנסים, גרפיטי ועוד. המדיניות שלי בנושא ונדליזם היא ברורה – אפס סובלנות מבחינת המפגע (מיד מתקנים) וגם כלפי הפוגעים נגיש תביעות אזרחיות.

“במקביל, כמובן נעודד פעולות חינוכיות וקהילתיות. בקרוב, נתחיל לפרוס מצלמות בעיר ונפעיל מוקד רואה, שבשילוב עם שיתוף הציבור ופעולות החינוך, יתנו לנו את המענה הנדרש ובינתיים, אני מבקש מהציבור: אם ראיתם מפגע – דווחו למוקד 106”.

ספר על שיתוף הפעולה שלנו עם יישובי הגולן והמועצה האזורית?

“המועצה האזורית ויישובי הגולן, יחד עם קצרין הבירה, הם קהילה גולנית אחת. הצורך בשיתוף הפעולה הוא אסטרטגי, קיומי. זאת תפיסתי, כך אני פועל וכך מנחה את כל עובדי המועצה. קצרין היא עיר הבירה בנפת הגולן, באחריותנו לשדרג ולהוביל מתן שירותים לכלל אוכלוסיית הגולן, בכל נושא ובכל תחום. זהו ייעוד וזאת המשימה האזורית שלנו. יש בין שתי המועצות קשרי עבודה מצוינים, תחושת שותפות גורל וחזון אזורי משותף. הקשר ביני לבין אלי מלכה הוא חברי, שנינו סומכים האחד על השני. לשנינו, הצרכים הציבוריים של קהילה הם מעל כל מחלוקת”.

מדברים בעיר על החנייה, מהי עמדת המועצה לגבי החניות בקצרין?

“הסדרנו ברחבי קצרין מעל ל-3000 חניות וחלקן, מונגשות לנכים. 300 חניות מתוכן באזורי מחסר מרכזיים: ‘איתן’, קניון ושורת חניות באזור התעשייה. הכול מתוך מטרה להחיות את המסחר ולאפשר לתושבי העיר ליהנות משירותי סחר נגישים. לצורך העניין, יצרנו תשלום סמלי, תוך כדי שימוש בטכנולוגיות מתקדמות. קיים כאן קונפליקט. חוסר שביעות הרצון של האנשים להתרגל למצב החדש ומצד שני, רוב תושבי העיר נהנים משירותי סחר, קופות חולים, דואר. שחררנו חניות מכל אלה שתפסו אותן ליום שלם וחסמו לציבור הקונים והסוחרים אפשרות להיפגש. אני מאמין שעם הזמן, הציבור יתרגל וידע להעריך”.

חוזק החוליות החלשות

האוכלוסייה בקצרין מתבגרת והולכת, הצרכים הרפואיים גדלים והתחושה היא שקופות החולים לא מספקות מענה הולם. הביטחון הרפואי שיש מי שיטפל במקרה הצורך, מתערער. איפה עומד היום נושא הביטחון הרפואי בעיר?

אפרצב: “ראשית, אפתח ואגיד כי חתך האוכלוסייה שלנו דווקא צעיר, ממוצע הגילאים ביישוב עומד על 37, ו-37% אחוז מכלל התושבים הם מתחת לגיל 30. יחד עם זאת, המפתח לשדרוג מגוון השירותים בעיר הוא צמיחה דמוגרפית, שהופכת את מתן השירותים לנכס יזמי וכלכלי. כך יוכלו מגוון האוכלוסיות ביישוב ליהנות מכלל השירותים. יחד עם שותפיי במועצה האזורית, אנחנו פועלים ליצירת מרפאה אחודה, שתיתן מענה רפואי רחב ביישוב, לכלל המבוטחים של כלל קופות החולים. עדיין מוקדם לדבר על זה בהרחבה, אך הנושא נמצא בפוקוס ובטיפול. מבחינתנו, אנו מסתכלים על המוקד הרפואי, ‘ביקור רופא’, כסנונית הראשונה לביטחון הרפואי”.

מהו האירוע שהשאיר בך את החותם החזק והגדול ביותר השנה?

“התייצבות התושבים בחיפוש אחרי תושבת קשישה, שנעדרה מביתה. האחדות והערבות ההדדית הוציאה יותר מ-200 תושבים נפלאים, שעזבו הכול ותוך 25 דקות מרגע הקריאה, התייצבו לחיפוש. בזה באה לידי ביטוי הרוח האולטימטיבית של קהילת קצרין”.

מהו החלום שלך?

“יש משפט שמלווה אותי כבר שנים רבות, של פיטר פרדיננד דרובר והוא: ‘הדרך הטובה ביותר לחזות את העתיד, היא להמציא אותו’. בפועל, מתברר שאם מכוונים גבוה, מגיעים רחוק. הרבה דברים שחלמנו עליהם לפני שנים מתגשמים היום. אז אני, מה שנקרא, חי את החלום וכולנו חולמים שקצרין תהיה היישוב המתקדם ביותר, נוח לתושבים, סיבה לגאווה לקהילה, מקום בו ללא קשר למוצא, מעמד, או מגדר, יש תחושת ביטחון ואווירה חיובית”.

 “המועצה האזורית ויישובי הגולן, יחד עם קצרין הבירה, הם קהילה גולנית אחת. הצורך בשיתוף הפעולה הוא אסטרטגי, קיומי. באחריותנו לשדרג ולהוביל מתן שירותים לכלל אוכלוסיית הגולן, בכל נושא ובכל תחום. זהו ייעוד וזאת המשימה האזורית שלנו”

מה אתה מאחל לנו תושבי קצרין והגולן, בפרוס יום העצמאות?

“להיות שותפים לעשייה ובניית היישוב. שנמשיך להרגיש את הכתף אחד של השני, כי זה אומר שאנחנו קרובים, שתמיד נזכור שחוזק היישוב והקהילה נמדד בחוזק החוליות החלשות. לכן, אני מאחל שהקהילה שלנו תמשיך להתחזק, לגדול ולצמוח, מתוך שאיפה להיות בסיס איתן להתיישבות ברמת הגולן, בפרט וגליל מזרחי, בכלל”.

בעוד כחצי שנה, יתקיימו הבחירות המקומיות. זו תקופה לא קלה ליישוב קהילתי קטן כמו קצרין. האם אתה מתמודד לקדנציה נוספת?

“אכן, אני מתמודד לקדנציה שנייה, על מנת להשלים את תהליכי התנופה שהתחלנו”.

מהו המסר לתושבים שתרצה להעביר?

“המסר הוא פשוט: כולנו חיים בקהילה אחת, חשוב לכבד דעות שונות והאחד את השני. לעשות בחירות נכונות ולזכור כל הזמן – ביום שאחרי הבחירות, אנו ממשיכים לחיות יחד”.

מה חשוב לך שיתקיים ביישוב בתקופה זו?

“שמירה על כבוד הדדי. אפשר להתווכח לגופו של עניין ולא לגופם של אנשים. מתוך ניסיון של הרבה שנים, אני יודע שתושבי קצרין עושים את הבחירות שלהם מתוך מקום של אכפתיות, אחריות לעתיד היישוב והתושבים”.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?