אישה של לימונים

אם החיים נותנים לך לימון, תעשה מהם לימונדה“. קל להגיד. רותי ספונדר, “לימונטובגבעת יואב, גם עושה. מרקחות, ריבות, מטבלים, ליקריםהכול מהלימון


אני אוהבת את העונה הזאת. עצי ההדר מלאים בפרי. אני אוהבת מאוד לימונים. הם צהובים ויפים והם תוספת משמעותית במטבח שלנו. כמעט בכל ארוחה, אני חותכת פלחי לימון ומתבלת במלח ושמן זית. את הסלטים, אני מתבלת תמיד בלימון טרי והאיש דואג לצנצנת לימונים מוחמצים. אימא שלי ממליצה למרוח על הפנים לימון, זה מנקה אותם ומחטא פצעונים. בעונה, אני קוטפת ישר מהעץ וכשהעץ מלא, הילדים קוטפים את כל הלימונים וסוחטים אותם ומקפיאים את המיץ וכל פעם מפשירים בקבוק לשימוש. את הקליפות, היינו זורקים לפח, אבל השבוע, פגשתי את רותי ספונדר, האישה והלימונים וגיליתי סוד חדש.

לא זורקים את קליפות הלימון. אבל לא פחות חשוב מזה, גיליתי מקום מקסים ומיוחד בגבעת יואב, הלימונטו“, של רותי. זה בדיוק הזמן לפגוש אישה של לימונים, כשהעצים שלנו עדיין מלאים בפרי ולמי שאין עץ לימון, וגם למי שיש, שווה להגיע לגבעת יואב, להכיר את רותי. הסיפור שלה עם הלימונים התחיל כבר מהבית. היא נולדה וגדלה בעכו, אימא שלה אהבה מאוד לימונים, היא הייתה רוקחת ריבות לימונים, מבשלת עם לימונים ותמיד הייתה במטבח צנצנת של לימונים כבושים.

רותי הגיעה לגולן כבר בגיל 18, כמורהחיילת בבית ספרמצפורומאז, היא כאן,  בגולן. 30 שנה עסקה בחינוך, מחנכת ומנהלת בית ספר, מאוד אהבה לעבוד עם ילדים.

בשנים האחרונות לעיסוקה בהוראה, מצאה תחביב חדשלימונים. יש להם מטע משפחתי גדול של לימונים וכמו אימא שלה, גם היא אהבה ליצור מרקחות, מטבלים, ליקרים ותבשילים עם לימון. הכול היה לשימוש ביתי ותמיד מכל הפרי, כולל הקליפה

בשנים האחרונות לעיסוקה בהוראה, מצאה תחביב חדשלימונים. יש להם מטע משפחתי גדול של לימונים וכמו אימא שלה, גם היא אהבה ליצור מרקחות, מטבלים, ליקרים ותבשילים עם לימון. הכול היה לשימוש ביתי ותמיד מכל הפרי, כולל הקליפה.

עד שיום אחד, שכן סיפר לה על מרכזי מבקרים של לימונים באיטליה וכחובבת לימונים, היא התלהבה ונסעה לראות ולטייל. היא התפעלה מעשרות מרכזי המבקרים בסורנטו, ראתה מטיילים רבים שעוצרים בהם, לומדים קצת על הלימון וקונים את המוצרים. היא חזרה ארצה והחליטה להקים מרכז מבקרים קטן משלה.

מיתוג עד הסוף

בהתחלה, תוך כדי העבודה בהוראה, בקטן. לאט לאט, כשיצאה לפנסיה, העסק התרחב. אני מגיעה לפגוש את רותי לראות את המקום ולשמוע את הסיפור שלה. אני מתפעלת כשהיא יוצאת לקראתי מהאוטו הצהוב שלה, אם כבר מיתוגאז עד הסוף. האוטו צהוב לימוני. היא לובשת חולצה עם הסלוגן שלה – “אם החיים נותנים לך לימון, תעשה מהם לימונדה“.

הכניסה למרכז המבקרים יפה ומזמינה. המקום מעוצב כַפרי, נותן תחושה של חול, כוסות וצלחות מעוטרים בלימונים, גם על הכיור מצוירים לימונים, על הקירתמונת לימונים. אנחנו מתחילות את שיחתנו בטעימת לימונצלו. “הכי טעים בארץ“, רותי מתגאה. באמת טעים. המבקרים המגיעים למרכז שלה, רק בתיאום מראש, יכולים ליהנות מסרטון קצר, משיחה עם רותי על סודות של לימונים, סגולות, תבשילים והחמצות. היא מכבדת את אורחיה בטעימות מהריבות המיוחדות שהיא רוקחת, ריבת לימונים כמובן, מרציפנית לימון שקד, אגס זנגויל ולימון, פירות יער עם לימון ועוד. בנוסף, היא גם מכינה מטבלים, אריסה עם לימון, פסטו לימון, פלפלצומא לימוני ועוד ויש גם לימונדה ולימונצלו. את הריבות והמטבלים, היא למדה להכין תוך כדי ניסוי וטעייה, עד שהגיעה למתכון המושלם. הכניסה בתשלום ואפשר לקנות את המוצרים. מבחינתי, החיסרון היחיד הוא שאין תעודת כשרות למקום, אלא רק כשרות ביתית, שרותי מבטיחה לי שהיא מקפידה עוד מהבית. לי זה הספיק, אך מציינת לקוראים.

לא לזרוק את הקליפות

אנשים שעוסקים באירוח הם אנשים שאוהבים לפגוש אנשים, להכיר ולשמוע סיפורים. אחרי אהבתה ללימונים, רותי גם אוהבת לפגוש אנשים ואני נהנית מהמפגש אתה ומהסיפורים. היא מספרת לי שהיא גם מארחת לארוחות קלות ומעבירה סדנאות להכנת לימונצלו ועוד. אני מספרת לה שבעלי שיחיה מאוד אוהב לימונים כבושים והיא מסכימה לגלות לי את הסוד להוצאת המרירות מקליפת הלימוןהקפאה. כשמקפיאים לימונים, המרירות מתעדנת וגם בהרתחת הלימון, המרירות נעלמת, אבל הכי חשוב, היא מציינת בפניי שוב, לא לזרוק את הקליפות של הלימון. להקפיא אותן ואז לטחון ולהשתמש בהן כתיבול לתבשילים.

בעצם, בקליפת הלימון, יש הרבה מאוד ויטמינים ושמן אתרי. לקראת סיום פגישתנו, אני מקבלת את המתכון הסודי שלה לכבוש לימונים בשלושה ימים: פורסים את הלימון לפרוסות ובקופסה, שמים שכבה מלח, שכבה לימונים וכך הלאה, עד שהקופסה מתמלאת. מקפיאים לשלושה ימים ומתקבל לימון מוחמץ. להיט, טעמתי. שוב ושוב, אני מתפעלת מהקסם מהאנשים ומהמקומות שיש לנו בגולן, גן עדן ישראלי, שצריך להעריך, להוקיר ולהכיר יותר.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?