אגף התכנון וההנדסה – מרחיבים שירותים, משתפים מידע

מולי שפיגל מנהל את אגף ההנדסה, במעצה האזורית גולן, כבר כמעט שנה וחצי. האגף עבר שינויים ארגוניים וייעל את עצמו. המוטו של שפיגל היה ונשאר: “מתן שירות, לפני הכול


אחד האגפים המשמעותיים במועצה האזורית גולן הוא אגף התכנון וההנדסה. כחלק מחזונו של ראש המועצה, חיים רוקח, להכפלת האוכלוסייה בגולן, מתן סיוע בהליך הביורוקרטי בעת תכנון ובניית בית חדש, או בינוי ביישוב, יש לאגף חלק חשוב בעשייה במרחב הגולני. באגף, חלו שינויים מבניים והושם דגש על מנת לתת שירות ממוקד בהתאם לסוג הלקוח: תושב, יזם, בעל עסק קיים וכד‘. בזכות ההחלטה של ראש המועצה, להקצות משאבים לשירות וסיוע בתחום ההיתרים, היום, ניתן לקבל היתר בנייה תוך ארבעה חודשים.

נעים להכיר: מולי (שמואל) שפיגל, מנהל אגף ההנדסה כבר כמעט שנה וחצי. מולי נולד בטבעון, בשנת 1977 והוא בוגר תואר ראשון באדריכלות וחינוך (מוסמך להוראת לימודי אדריכלות) ותואר שני בהנדסה עירונית, מהטכניון. בנוסף, עשה הסמכות בתחומי עיצוב פנים, בנייה ירוקה, מימון ואיגוח פרויקטיםניהול פרויקטים, התחדשות עירונית ועוד. מולי, נשוי ואב לארבעה ילדים, עבר להתגורר בכנף, לפני כחודש. הניסיון המקצועי של מולי מכיל תחומים רבים שהכינו אותו לתפקיד הנוכחי. בתפקידו הקודם, היה מהנדס הוועדה המרחבית לתכנון ובנייה של מבואות חרמון וגליל עליון. לפני כן, עבד במשך שנה וחצי, כפרילנסר, במנהל התכנון וליווה 69 ועדות תכנון ובנייה ברחבי הארץ, בתהליכים לשיפור וייעול השירות ובהטמעת תהליכים של שינויי חוק בתחום הבנייה והתכנון.

לפני כן, שימש כעשור כמנהל משרד אדריכלים, שמומחיותו הייתה תכנון וביצוע בתים פרטיים, תכנון וביצוע תבעות (תבעתכנית בניין עיר), תכנון וביצוע מסמכי מדיניות ליישובים ואף שימש כמנהל התכנון של קיבוץ גבת, בעמק יזרעאל. הניסיון הרב שצבר במגזרים ובתחומים השונים מתנקז היום לראייה רחבה, המאפשרת לו לראות את כלל הגורמים במרחבהרשות, התושב, היזם, הוועדה, המרחב הכללי, המשרדים הממשלתיים ועוד.

שינויים במבנה הארגוני

מולי, מהו המוטו שלך?

מולי שפיגל: “מתן שירות, לפני הכול. פשוט וקל“.

מהם השינויים שחלו באגף ואיך הם ישפיעו עלינו?

ערכנו שינויים במבנה הארגוני, גם במטרה לתת שירות טוב יותר, איכותי יותר וגם על מנת לאפשר לכללקוחלקבל שירות מותאם לצרכיו.

באגף, יש חמש מחלקות:

מחלקת הרישוי – ‘הלחם והחמאה‘. עיקר עבודת המחלקה הוא מתן היתרי בנייה, טיפול במידע להיתרים, עבודה מול מתכננים ובונים הזקוקים למידע תכנוני ומעשי. מחלקה זו בעיקר נמצאת בקשר עם הקהל הגולני הבונה את ביתו ועם המתכננים את בתי התושבים.

בזכות שינויי המבנה, ובזכות תיקי מידע מפורטים שיוצאים מהמחלקה, זמן קבלת היתר קוצר והזמן הממוצע עומד כעת על ארבעה חודשים בממצע, בשנה החולפת. כמובן, בכפוף להגשת כל המסמכים הנדרשים

בזכות שינויי המבנה, ובזכות תיקי מידע מפורטים שיוצאים מהמחלקה, זמן קבלת היתר קוצר והזמן הממוצע עומד כעת על ארבעה חודשים בממצע, בשנה החולפת. כמובן, בכפוף להגשת כל המסמכים הנדרשים.

מחלקת התכנוןבמחלקה זו, מתבצע כל הטיפול והתכנון של התבעות, תכנון תשריטי חלוקה, תצרתשריט לצורך רישום ועוד. ‘לקוחותהמחלקה הם בעיקר מתכננים ואדריכלים.

מחלקת הפרויקטיםמחלקה האמונה על הקשר עם החברה הכלכלית גולן, בעת תכנון וביצוע פרויקטים, לצד הקשר עם משרדי הממשלה, המתקצבים תכנון וביצוע, כדוגמת משרד השיכון והבינוי, משרד החקלאות, רשות מקרקעין לישראלרמי ועוד. את כל נושא הפרויקטים במועצה, מוביל מהנדס המועצה, יעקב ביקוב.

מחלקת הפיקוחהמחלקה קיבלה חיזוק משמעותי בשנה החולפת על ידי מינוי מנהל מחלקה ושימת דגש על נושא וילות האירוח, הפוגעות במרקם החיים ביישובים. בחודשים האחרונים, הצליחה המחלקה לסגור ארבע וילות אירוח בחד נס והיד עוד נטויה. מהלך סגירת וילות האירוח מערב גורמים רבים ואינו פשוט. התהליך מצריך עבודה מול רשויות שונות ביניהן רשויות החוקבית המשפט והמשטרה, מעקב ופיקוח אחר הנעשה בשטח ועוד. בעצם, אנו מחויבים להשתמש בכלים חוקיים ולגיטימיים, מול גורמים אשר פועלים באופן שאינו חוקי ומזיק לתושבים.

עבודת הפיקוח מתחלקת לשני תחומים עיקריים: פיקוח כחולתחום העוסק בעמידה בתנאי הרישוי, אישור תחילת עבודה, בדיקות בטיחות באתר, תעודת גמר (טופס 4), מעקב אחר הליכי בנייה (התאמת המבנה לתכנית) ועוד. פיקוח אדוםמטפל בנושאי עבירות בנייה הן בהיבט היזום, למשל וילות אירוח והן כמענה לתלונות תושבים.

מערכות המידעבשנה החולפת, הועבר תחום מערכות המידע (GIS) לאגף ההנדסה. לאחרונה, הועלתה פלטפורמה חדשה, המאגדת את כל האגפים במועצה וגופי הסמך, לרבות שכבות מידע העוסקות בביטחון, חינוך, תחומי עשייה בחכל, ‘מכון שמיר למחקר‘, ‘מי גולןוקולחי גולן‘. כולם יחד בפלטפורמה אחת, נגישה לציבור, בהתאם לרלוונטיות המידע. חידוש נוסף בתחוםהאופציה שתיפתח בקרוב לקבלת מידע על כל מגרשי הגולן, עד רמת המידע והגרמושקה, שיהיו זמינים ברשת (בכפוף להבטחת מידע ובקשה רלוונטית).

בנוסף, מונתה גיל מנדבה למנהלת תפעול ומתכללת של הוועדה לתכנון ובנייה. המטרה הייתה לייצר נקודה אחת מרכזית, אליה מתנקזים המידע והצרכים, מתוך האגף ומחוצה לו, וכזה שייתן מענה לפניות התושבים והגופים העוסקים בנושא“.

שאלות נפוצות

מה שואל עצמו כל תושב ונוכל לענות לו כאן ולהקל?

שפיגל: “‘למה אני נדרש/ת להפקיד ערבות?’ – בדרך כלל, יש בקשה לערבות כאשר יש בקשה להיתר של מבנה (שנבנה מראש ללא היתר), או תוספות בנייה שאינן מחויבות בהיתר/טופס 4, הריסה, או שינוי שימוש. המטרה היא לבחון שהבנייה תתקיים בהתאם לחוק. חשוב לציין כי קביעת עצם קיום הערבות היא מתוקף חוק. אנו מחויבים לדרישות הערבות בסיטואציות אלו. במידה שישנו קושי כלכלי כזה או אחר, קיימת האפשרות לבקש הפחתה בסכום הערבות. ניתן לפנות בנושא זה למתכללת הוועדה, גיל מנדבה, או לבודקות ההיתרים.

עוד שאלה: ‘איך מגישים בקשה להיתר?’ – בקשה להיתר מתחלקת לארבעה שלבים:

תנאים מוקדמים, בקרה מרחבית, בקרת תוכן ותשלומי אגרות. את המידע המלא וההרחבה על כל סעיף, ניתן למצוא באתר המועצה

הלאה: ‘למה מתעכב היתר הבנייה שלי?’ – אנו עובדים היום עם מערכת מכוונת. בודקות ההיתרים מפיקות מידע למתכנן, לפני תחילת העבודה. המידע מכיל את כל הנדרש למתכנן לצורך הכנת התכנית. יחד עם זאת, אנו נתקלים במקרים רבים בהם הליכי קבלת ההיתר מתעכבים, בגלל סיטואציה בה המתכנן אינו מגיש את כל המסמכים הנדרשים, או משנה את מהות הבקשה תוך כדי תנועה ואז נוצר מצב בו יש צורך להגיש אישורים נוספים, שלא נדרשו בעבר.

נוצר תסכול רב מעצם העיכוב ומהדרישהשל הוועדה לקבלת עוד מסמכים, במהלך הדרך. יש לקחת בחשבון, כי אשר מבצעים שינויים, ייתכן צורך במסמכים נוספים. הוועדה פתוחה תמיד לסייע, לתת מענה ולהסביר

כמו כן, נוצר תסכול רב מעצם העיכוב ומהדרישהשל הוועדה לקבלת עוד מסמכים, במהלך הדרך. יש לקחת בחשבון, כי אשר מבצעים שינויים, ייתכן צורך במסמכים נוספים. הוועדה פתוחה תמיד לסייע, לתת מענה ולהסביר. כאשר יש דרישות נוספות, או מתעורר קושי, יש לפנות לוועדה ולבקש סיוע“.

שאלת השאלות: ‘הקלות בנייהלמה לא אישרו לי?’ – ישנם מצבים בהם המתכנן יוצא מראש מנקודת הנחה כי כל הקלה שניתן לבקש, תאושר (כגון אי עמידה בקווי בניין/תכסית, גובה מבנה, או שימושים מותרים) ותתקבל. חשוב לציין, כי הוועדה בוחנת בכלים תכנוניים כל בקשה להקלה. רק בקשות להן יש הצדקה תכנונית, יקבלו אישור. לכן, מי שמראש מתכנן על הקלה, עלול למצוא עצמו בבעיה. הקלה היא זכות מוקנית, מה גם שהיא מסרבלת ומאריכה את תהליך ההיתר, כי היא מחייבת פרסום, דיון בוועדת משנה וכמה.

בימים אלו ממש, לאור פניות רבות בנושא קווי בניין והבנת הצורך, הוועדה מקדמת תכנית סטטוטורית, שמטרתה לעדכן קווי בניין, על מנת לאפשר גמישות תכנונית, הסדרת מבנים ישנים ופישוט תהליכים ביורוקרטיים (‘חיסכון בהקלות‘)”.

המידע פתוח לציבור

מה לגבי עבירות בנייה?

שפיגל: “הוועדה נתקלת בפניות רבות בנושא הפיקוח. חשוב לזכור כי שטח המועצה גדול מאוד. צוות הפיקוח הוא צוות מוגבל בגודלו. לכן, יוצרת הוועדה סדרי עדיפויות ועובדת לפי מדיניות אכיפה סדורה, המגדירה את חומרת העבירות ומכך נגזרות דרכי הטיפול והתיעדוף“.

למה משלמים היטל השבחה בגולן?

החוק קובע כי בעל נכס שהשביח עצמו, כלומר ערכו עלה, ישלם למדינה מס בגין הרווח שנעשה על הנכס. הגולן אינו חריג, נהפוך הוא. ערך הנכסים בגולן עולה ואתוהמיסוי“.

כל כמה זמן מתכנסות ועדות הרישוי להיתר וועדת המשנה?

ועדת הרישוי להיתר בנייה מתכנסת אחת לשבוע, כולל ביצוע חתימות על היתרי הבנייה המאושרים מאותו שבוע. ועדת המשנה לתכנון ובנייה מתכנסת אחת לחודש לדיון“.

לוועדה יש ארכיב שנפתח לציבור וניתן לחפשו דרך גוגל בוועדה לתכנון ובנייה, או בכתובת Golan.bartech-net.co.il . בארכיב, ניתן למצוא מידע הפתוח לעיון הציבור בנושאי בקשות להיתר, היתרים חתומים, ישיבות הוועדה, עדכונים

האם המידע מהוועדה פתוח לציבור?

כן, לוועדה יש ארכיב שנפתח לציבור וניתן לחפשו דרך גוגל בוועדה לתכנון ובנייה, או בכתובת Golan.bartech-net.co.il . בארכיב, ניתן למצוא מידע הפתוח לעיון הציבור בנושאי בקשות להיתר, היתרים חתומים, ישיבות הוועדה, עדכונים שוטפים מהוועדה ועוד“.

מעטפת מאפשרת

האם ניתן לבטל היתר ולקבל החזר על האגרות?

ניתן לבטל היתר במקרה הצורך, עד חצי שנה מיום קבלת ההיתר. במקרה זה, יקבל המבטל 50% מסכום האגרות חזרה.

לפני הכול, לפני השאלות, החוקים וההיתרים, אותנו, במועצה, מעניין התושב ומתן מענה מקצועי לצרכיו על ידי האגף. כמתכנן לשעבר, ומי שמתכנן את ביתו בהווה בגולן, חשוב לי לתת מענה תכנוני טוב לכלל המרחב.

“‘אנו חיים במעבר מחלל לחלל‘, אמר לואיס קאן, אדריכל מוביל בעולם. הפרשנות האישית שלי היא כי אנו עוברים מחלל הרחם, לעריסה, לחדר הילדוּת, לבית המגורים, ליישוב ואצלנו, ספציפית, למרחב הגולני. מתוך ראיית עולם זו, לתפיסתי, אנו צריכים לראות כיצד כל הרבדים נותנים מעטפת המאפשרת לאדם להרגיש שלם.

האגף נמצא בשיח מתמיד עם הנהלות הקהילות וגורמים משמעותיים במרחב כמו הבוקרים, ארגוןשומרי הגולן‘, גופים ממשלתיים שונים, אנשי עסקים, יזמים, תיירנים ועוד. אנו עומדים לשירות כולם

לכן, אני יוצא לסיורים ביישובים, חי בשטח, לומד רבות על הצרכים והאפשרויות במרחב הגולני. כחלק מאותו חיבור לשטח, האגף נמצא בשיח מתמיד עם הנהלות הקהילות וגורמים משמעותיים במרחב כמו הבוקרים, שאתם אנו מנהלים שיח פורה על השטחים הפתוחים, ארגוןשומרי הגולן‘, גופים ממשלתיים שונים, אנשי עסקים, יזמים, תיירנים ועוד. אנו עומדים לשירות כולם.

אני מקפיד על יום פתוח, שנעצר בשל הקורונה, אך חוזר בקרוב, בו במהלך בוקר יום ג‘, כל תושב יכול להגיע אליי ולהתייעץ, להציע הצעות בנושאים רלוונטיים לתחום התכנון והבנייה.

בקרוב, נערוך כנס מתכננים, ראשון מיני רבים, לחיזוק הקשר בין המתכננים לרשות, שכן הם אלו המניעים את גלגלי התכנון במרחב ואנו מעוניינים ביצירת פלטפורמה משותפת לעבודה עמם.

אני שותף להגשמת חזון ראש המועצה להכפלת האוכלוסייה בגולן ונהנה מרוח גבית של ראש הרשות וסגנו, במתן שירות ומציאת פתרונות יצירתיים לצורכי היישובים, להרחבות ולבינוי, מתוך רצון ואמונה אמתית בתכנית לגולן ויציאתה לדרך. חיים רוקח בא מתחום הבינוי ויש לנו שפה משותפת המאפשרת שיתוף פעולה ועבודה פורה יחד. יחד נצליח למען הגולן!”.

פרטים נוספים אודות אנשי הקשר באגף, טפסים ונהלים, ניתן למצוא באתר המועצה.

כתבות שיכולות לעניין אותך

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?