אגדת הקיפוח

הקיבוץ הדתי הקים יישובים לתפארת בכל הארץ, אולם תמיד התלוותה להתנהלות תחושת קיפוח, כאילו התנועה הזאת מקבלת את האדמות הפחות טובות. מחקר מוכיח: טעות בידם


בעקבות מאמריהמגדל הראשון“, שבו סיפרתי את סיפורו ההרואי של קיבוץ ניר דוד (תל עמל), על רקע פרשת נחל האסי, קיבלתי תגובה שאליה צורפה הרשומה הבאה:

צמעו סיפור קטן שנזכרתי בו בשל כל הבלגן סביב האסי וקיבוץ ניר דוד.

ב-1929, התארגנו שתי הכשרות דתיות (קבוצת רודגס הייקית וקבוצת שחל המזרחאירופית), שרצו להקים קיבוץ באדמות עמק בית שאן, לקראת עלייה על הקרקע. שתי ההכשרות התאחדו לקבוצה אחת, שהתמקמה בבית אלפא, ב-1935 והמתינה לתורה לעלות על הקרקע. הנוהג אז במוסדות הלאומייםהיה שהאדמות יוקצו לקבוצות לפי התור וכל הקודם זוכה והקבוצה הדתיתשלנוביקשה אדמות מסוימות שהיו קרובות יחסית ליישובים יהודיים נוספים שכבר היו קיימים, ולא פחות חשובקרובות לכמה מעיינות גדולים, דרומית לבית שאן. הקצאת הקרקע התמהמהה וכשחברי הקבוצה ניסו להבין מה קורה, התברר להם שהאדמה, שלפי התור אמורה הייתה לעבור לידיהם, הועברה דווקא לקבוצה מהשומר הצעיר, בעקבות לחץ חזק מהתנועההאם (הפועל המזרחי של אז לא בדיוק יכלה לתת פייט פוליטי במוסדות הלאומיים לשמוצ) לתת לקבוצת ההכשרה של השמוצ דווקא את חלקת האדמה הנחשקת הזו, למרות שלפי התור דווקא הקבוצה הדתיתשלנוהייתה זו שצריכה לקבל אותם. ואכן הקבוצה השמוצניקית החלה לעבד את האדמה הנדונה והקבוצה הדתית נותרה ללא שום הקצאה.

כשחברי הקבוצה ראו שהם לא מקבלים כלום, הם החליטו לקבוע עובדות בשטח ובאפריל 36′, עלו על הקרקע בחווה שיזם יהודי בשם קסטנר קנה, קרוב לאדמות המקוריות אותן היו אמורים לקבל, וקראו למקוםבית יהודה‘. גם משם, הם נאלצו להתפנות כתוצאה מלחץ של הוותיקיםוהמאורגנים (התירוץ הפעם היה תחילת המרד הערבי. למה אני קורא לזה תירוץ? עוד מעט תדעו).

בסופו של דבר, הם קיבלו אדמה. אבל איזו אדמה? או, טוב ששאלתם. קקל קנתה חווה חקלאית שהייתה רחוקה 12 קמ מבית שאן (אל תזלזלו, 12 קמ היו מרחק לא קטן אז), מוקפת בדואים, רחוקה מכל יישוב יהודי וללא מקור מים משמעותי קרוב, ודאי לא בגודל של מקורות המים באזור בית אלפא ובנותיה (כולל האדמות המקוריותשהם לא קיבלו). למה הם קיבלו דווקא את החווה הזו? אוף, אתם שואלים שאלות מצוינות היום. כי התנועות החזקות והוותיקות יותר לא רצו אותה לקבוצות ההכשרה שלהן. הקבוצה הדתית שלנו קיבלה את הבררהשאף אחד אחר לא רצה. זו גם ההוכחה לכך שעניין המרד הערבי היה סתם תירוץ להעיף אותם מאדמה נחשקת. שכן אם יש חשש לגורלה של הקבוצה החדשה בנקודה קרובה ליישובים יהודיים אחרים, להיכן הוא נעלם פתאום, כשמדובר היה באדמות עליהן היו פחות קופצים?

הקבוצה הדתית המדוברת אכן עלתה בחלקה ובתוספת חברים מקבוצה נוספת, שישבה ליד כפר יעבץ, על הקרקע במסגרת מבצעחומה ומגדל‘, (ב-30.6.37), הצליחה להקים קיבוץ לתפארת ואף הדפה ללא עזרה התקפה ערבית עליה. אתם מכירים את המקום כטירת צבי‘.

ולמה הבלגן סביב האסי הזכיר לי את הסיפור הזה? פשוט מאוד: האדמות הנחשקות שנלקחו מהקבוצה הדתית והועברו לקבוצה מהשמוצ? הקבוצה הזו אכן עיבדה את האדמות, ואפילו עלתה על הקרקע בדצמבר 36′, במבצעחומה ומגדל‘ – שימו לב, שמונה חודשים תמימים אחרי שהקבוצה הדתית הקימה את בית יהודה! – והקימה עליהם קיבוץ שמוצניקי לתפארת בשם תלעמל, המוכר היום בשם ניר דוד. שווה לזכור את זה בפעם הבאה שידובר על אדמות ניר דוד כאדמות נידחות ואומללות בעבר ולא פחות מכך, שווה גם לזכור את האדמות הנידחות באמת, שבאמת אף אחד לא רצה, שאליהן זרקו תנועת השומר הצעיר והמוסדות הלאומיים את הדוסים, בזמן שאת האדמות הנחשקות והנוחות יותר העבירו דווקא למקימי ניר דוד“.

לא נגענו.

לא בדיוק

כך הגבתי מיד: “איני מכיר את הסיפור ולכן איני יכול לחוות דעה על רמת הדיוק שלו. גם אם הוא מדויק, אין בכך כדי לשנות כהוא זה את מה שכתבתי.

פעמים רבות היו ויכוחים וריבים בין התנועות על נקודות התיישבות. הלוואי עלינו היום. מי שהפסיד בתחרות הזאת, תמיד הרגיש מקופח ולעתים, הוא באמת קופח. כך או כךניר דוד וטירת צבי הם התיישבות חלוצית קיבוצית מפוארת

בעיקרון, פעמים רבות היו ויכוחים וריבים בין התנועות על נקודות התיישבות. הלוואי עלינו היום. מי שהפסיד בתחרות הזאת, תמיד הרגיש מקופח ולעתים, הוא באמת קופח. כך או כךניר דוד וטירת צבי הם התיישבות חלוצית קיבוצית מפוארת, יישוביחומה ומגדלשהרחיבו את גבולות ההתיישבות והם ראויים להוקרת החברה הישראלית“.

בדקתי את הסיפור עם חבריי בקיבוץ הדתי ובראשם דר נחום ברוכי, חוקר הקיבוץ הדתי וההיסטוריון המובהק של תנועה זו ולשעבר מזכיר התנועה, חבר קיבוץ בארות יצחק. והסיפור האמתי הואאיך נאמר? קצת שונה.

במשך עשרות שנים, תנועת הקיבוץ הדתי חוותה תחושת קיפוח.

היינו בטוחים שדפקו אותנו, תמיד קיפחו אותנו ואף פעם לא הכירו בנו“, אמר ברוכי. המיתוס היה חזק מאוד בתנועה, עד שנחקר. מי שחקר אותו, היה חתן פרס ישראל, פרופיוסי כץ, שהוא אולי החוקר החשוב והרציני ביותר לתולדות ההתיישבות הציונית בארץ ישראל. היה זה המחקר המדעי האובייקטיבי הראשון של ההתיישבות של תנועת הקיבוץ הדתי. החרה החזיק אחריו דר נחום ברוכי, שכבר שנים רבות, הוא החוקר המובהק והמוסמך של תולדות הקיבוץ הדתי. המסקנה של שני החוקרים היא שמיתוס הקיפוח של הקיבוץ הדתי אינו במקומו.

ומהי האמת בנוגע לטירת צביטירת צבי עלתה לקרקע ב-30 ביוני, 1937. היא עלתה אחרי תלעמל ושדה נחום, מהסיבה הפשוטה שהם היו קודם בהמתנה להתיישבות.

התור נבע משתי סיבותמתי היה גרעין מוכן להתיישבות ומתי התנועות השיגו בעבור קקל משאבים לרכישת האדמה. מי שהביא את הכסף קודםהתיישב קודם. אגודתניר שיתופיהעבירה את המשאבים בעבור הקמת תלעמל, שדה נחום ומעוז חיים

התור נבע משתי סיבותמתי היה גרעין מוכן להתיישבות ומתי התנועות השיגו בעבור קקל משאבים לרכישת האדמה. מי שהביא את הכסף קודםהתיישב קודם. אגודתניר שיתופישל הסתדרות העובדים הכללית העבירה את המשאבים הדרושים לקקל, בעבור הקמת תלעמל, שדה נחום ומעוז חיים.

תנועת הקיבוץ הדתי, תנועה בחיתוליה (טירת צבי היא הקיבוץ הראשון של התנועה) לא הייתה עתירה במשאבים, אך כאשר הביאה כסףקיבלה אדמה. כאשר הקיבוץ הדתי הביא את הכסף, הוא קיבל את האדמה להקמת טירת צבי. הכסף לגאולת האדמה של טירת צבי הגיע בהסכם ההעברה“. היה זה הסכם שנחתם ב-1933, בין השלטונות הנאציים לבין הסוכנות היהודית. מטרת ההסכם הייתה לאפשר ליהודי גרמניה למכור נדלן, טובין ורכוש אחר, הנמצאים בבעלותם בשטחים שתחת שלטון גרמניה הנאצית, בטרם יופקע בידי השלטונות, להעביר את תמורת המכירה לארץ ישראל בסחורות שנרכשו בגרמניה והפדיון ממכירתן בארץ ישיב לעולים מקרב יהודי גרמניה חלק מהונם ויקל על קליטתם.

לאבררהולא נעליים

קבוצת רודגס הייתה קבוצה של עולים מגרמניה, בתחילת שנות השלושים, שהקימה חוות הכשרה ליד פתח תקווה וב-1941, הקימה את קבוצת יבנה. במסגרת הכספים של הסכם ההעברה, שעברו לאגודה לשיקום עולי גרמניה, עבר סכום כסף לקבוצת רודגס, לצורך גאולת אדמה בעמק בית שאן. רוב חברי קבוצת רודגס העדיפו להישאר במרכז הארץ והתיישבו ביבנה, אך הכסף אכן עבר לרכישת הקרקע עבור הקיבוץ הדתי ועל האדמה שנרכשה קם קיבוץ טירת צבי, הקרוי על שם הרב צבי הירש קלישר, ממבשרי הציונות ומראשיחובבי ציון“. אחדים ממייסדיו היו בני קבוצת רודגס ובהם מוכתר הקיבוץ, יהושע ברוכי, אביו של נחום. אגב, אנקדוטה שהשבוע היא אקטואלית מאוד: בטירת צבי נמדדה הטמפרטורה הגבוהה ביותר בתולדות המדידות בארץ ישראל – 54 מעלות, בקיץ 1942.

ראשוני המתיישבים, כעשרה איש, עלו לבקעת בית שאן עוד לפני עליית תלעמל, אך כעבור שבועות אחדים, עם פרוץ המאורעות, אנשי קקל הבהילו אותם להסתלק מהר לבית אלפא. הם חיו באוהלים בפאתי הקיבוץ ואכלו בחדר האוכל הכשר של הורי חברים.

כאשר ועדת פיל תכננה את גבולות תכנית החלוקה, פעלה ההסתדרות הציונית לקביעת עובדות בשטח, בהרחבת גבולות ההתיישבות. אחד הדגשים היה התיישבות בדרום בקעת בית שאן. כלומר, לא הייתה זו נקודהבררהואדמה לא נחשקת, אלא להפךזו הייתה משימה לאומית מועדפת, שאליה הגיעו מכל התנועות ובהן הקיבוץ הדתי. באחד המבצעים המרשימים ביותר שלחומה ומגדל“, קמו בתוך שבוע חמישה יישובים, שנועדו להרחיב את גבולות היישוב: ב-30 ביוני, עלתה לקרקע טירת צבי ובימים שאחריה מולדת, עין השופט, עין גב ומעוז. מעוז, שלימים נקראה מעוז חיים, על שמו של חיים שטורמן מעין חרוד, שנפל במאורעות, קמה אף היא בדרום עמק בית שאן, כמו טירת צבי, בדיוק שבוע אחרי טירת צבי, ב-6 ביולי. כעבור שנה, הצטרפו אליהם כפר רופין, נווה איתן ומסילות וכעבור שנתיים, הקיבוץ הדתי השני בעמקשדה אליהו.

קרבות גבורה

סיפורה של טירת צבי הוא סיפור הרואי והיא מסמליחומה ומגדל“, לא פחות מניר דוד. ב-1938, הותקף הקיבוץ בידי פורעים ערבים והדף את התוקפים בקרב גבורה, עוד בטרם הספיקו חבריו להזעיק עזרה. הקיבוץ הותקף שוב בתשח, עוד בטרם הקמת המדינה, בידי צבא ההצלה של קאוקגי ושוב הדף את המתקפה בקרב גבורה.

כאשר קראתי את הרשומה, באמת לא ידעתי אם הסיפור נכון. אך באמת האמנתי שגם אם הוא נכון, הוא אינו רלוונטי. ממחקרי על ההתיישבות בגולן, אני יודע אילו מלחמות עולם היו בין התנועות השונות על נקודות ההתיישבות ומן הסתם, כך היה גם בשנות השלושים. כעת, לאחר שבדקתי את העובדות, אלו הן מסקנותיי:

א. הסיפור אינו נכון. ב. הסיפור נועד לסכסך ולפלג. ג. הניסיון לסכסך ולפלג התלבש על פרשת נחל האסי, כחלק מההסתה נגד קיבוץ ניר דוד ובהזדמנות חגיגית זו, נגד התנועה הקיבוצית כולה.

* * *

תגובה נוספת על המאמר, הופיעה בגיליון האחרון שלשישי בגולן“, מכתבו של דניאל וולצונוק, החוזר לקרב העתיק והאיןסופי על הבכורהמיהו בכור יישובי חומה ומגדל, תלעמל, או כפר חיטים? לכך אתייחס במאמר נפרד.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?