ישראליוּת ויהודיוּת

גם אם אין חפיפה בין האזרחות ללאום, במהות הדברים, אין הבדל בין ישראלי ויהודי. מבחינה לאומית, היסטורית וזהותיתחד הם


הצימאון להיבלע כולו ברוח ישראל צריך הוא להתגבר. לחשוב ישראליוּת, להרגיש ישראליוּת, לחיות חיים ישראליים, לראות בשמחת ישראל, זאת היא מגמה עמוקה גבוהה ורחבה, מלאה טל חיים של קודש“.

מהיכן לקוח הציטוט הזה? מי כתב את הדברים? למה כוונתו?

לכאורה, זוהי פסקה שיש בתוכה סתירה מניה וביה, שלא כל כך מסתדרת עם השיח המקובל אצלנו.

הכותב מדבר על הישראליות, מעלה על נס את הישראליות, מטיף לחשוב ישראליות ולהרגיש ישראליות, לחיות חיים ישראליים, ופתאום הוא מדבר על חיים של קודש. מה הקשר בין ישראליות לחיים של קודש? הרי הישראליות היא החול. הישראליות היא החילוניות. הקודש הוא של היהודיות. לא? אז מה הערבוב הזה?

את הטקסט הזה כתב הרב אברהם יצחק הכהן קוק, הרב הראשי הראשון לארץ ישראל. למה הוא התכוון, כאשר הוא דיבר על ישראליות?

הרב קוק נפטר ב-1935, כמעט 15 שנים לפני הקמת המדינה. אז איך הוא דיבר בכלל על ישראליות? הרי עוד לא הייתה אז ישראליות.

מבולבלים? אנסה לעשות קצת סדר. בכל מקום שבו כתב הרב קוק ישראליות, הוא יכול היה לכתוב יהודיות. כאשר כתבחיים ישראלייםיכול היה לכתוב חיים יהודיים וכל מי שקרא אותו, הבין בדיוק שלכך כוונתו.

יהודי, ישראלי, עברי

יהודי, ישראלי, עבריאלו מילים נרדפות (גם בעברית וגם בשפות אחרות). נכון, שלאורך השנים היו ניואנסים שונים בשימוש בביטויים האלה. היו מי שבידלו את העבריות מהיהודיות, במובן של דוברי עברית כשפת דיבור, כלומר היהודים בארץ ישראל. הייתה כת קטנה, שבשם העבריות ניסתה להתנתק לחלוטין מן היהדות ולברוא כאן עם חדש, הכולל את בני כל עמי האזור והוא מנותק לחלוטין מן העם היהודי ומנוכר לו. אבל כאשר הם התהדרו במותגהעברים הצעירים“, הם כל כך חטאו למושג העבריות, שהשם הזה לא נקלט בתודעה ולא יכול היה להיקלט. אך כאשר אברהם שלונסקי העניק להם בלעג ובבוז את הכינויכנענים“, השם תפס לחלוטין, עד שגם הם נאלצו לאמץ אותו בדיעבד, כדי לזכות בהכרה כלשהי.

יש מי שמנסים היום להציג בדיעבד סיפור, על פיו היישוב העברי בארץ ישראל הבדיל בינו לבין היהודים; “הם קראומדינה עברית‘, לאמדינה יהודית‘”. אבל זו שטות. הם צעקו בהפגנות: “מדינה עברית! עלייה חופשית!”. עלייה של מי? של עברים?

יש מי שמנסים היום להציג בדיעבד סיפור, על פיו היישוב העברי בארץ ישראל הבדיל בינו לבין היהודים; “הם קראומדינה עברית‘, לאמדינה יהודית‘”. אבל זו שטות. הם צעקו בהפגנות: “מדינה עברית! עלייה חופשית!”. עלייה של מי? של עברים? עברים שעולים מארצות אחרות? אם כן, מי הם העברים? ומה ההבדל בינם לבין היהודים? אבי עלה בספינת המעפיליםמדינת היהודים“. כאשר המפגינים צעקועלייה חופשית“, התכוונו מן הסתם גם אליו ולמעפילים בספינתו. אז הם היו עברים, או יהודים? ושם הספינה שלהם צריך היה להיותמדינת העברים“?

כל הניסיון ליצור הפרדה בין ישראלי, יהודי ועברי, הוא חסר שחר.

נכון, יש ישראליות שאינה חופפת ליהודיות. האזרחות הישראלית. מבחינת האזרחות, ישראלי הוא כל אזרח ישראל, גם אם אינו יהודי ויהודי שאינו אזרח ישראל, אינו ישראלי. אבל אין חפיפה בין האזרחות ללאומיות. ערביי ישראל אינם חלק מהלאום שלנו והיהודים שאינם אזרחי ישראל הם בני הלאום שלנו. מורכב? נכון. ההיסטוריה היהודית יצרה מורכבות וייחודיות. אבל גם כשהאמת מורכבת, היא אמת.

מדינתו של העם היהודי

אין דרך טובה יותר להפריך את האבחנה המלאכותית בין יהודי לישראלי, מאשר המסמך המכונן של מדינת ישראלמגילת העצמאות.

מגילת העצמאות של מדינת ישראל נפתחת במילים: “בארץ ישראל קם העם היהודי…”. כבר חמש המילים הראשונות כוללות את ישראל ואת היהודי.

17 פעם מופיעה במגילה המילהיהודיבהטיות שונות (יהודית, יהודים). המילהישראלמופיעה 16 פעמים, מתוכם שבע במושגארץ ישראל“. המילהעברימופיעה ארבע פעמים, מתוכן פעם אחת בהקשר של השפה העברית.

המשפט המתייחס לשפה העברית אומר: “מתוך קשר היסטורי ומסורתי זה, חתרו היהודים בכל דור לשוב ולהיאחז במולדתם העתיקה; ובדורות האחרונים שבו לארצם בהמונים, וחלוצים, מעפילים ומגינים הפריחו נשמות, החיו שפתם העברית…”. כלומר, העברית היא שפתם של היהודים ששבו לארצם והחיו אותה. במקום אחר, השימוש במונחהעם היהודימתחלף בהעם העברי“. למה? כנראה כדי לגוון, הרי זה היופי שבמילים נרדפות.

לפיכך נתכנסנו, אנו חברי מועצת העםאנו מכריזים בזאת על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל, היא מדינת ישראל. במשפט האחד הזה, מוזכר היישובהעברי“, פעמיים “ארץ ישראל“, פעםמדינה יהודיתופעםמדינת ישראל

משפט המפתח במגילה הוא ההכרזה על הקמת מדינת ישראל: “לפיכך נתכנסנו, אנו חברי מועצת העם, נציגי היישוב העברי והתנועה הציונית, ביום סיום המנדט הבריטי על ארץישראל, ובתוקף זכותנו הטבעית וההיסטורית ועל יסוד החלטת עצרת האומות המאוחדות אנו מכריזים בזאת על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל, היא מדינת ישראל“.

במשפט האחד הזה, מוזכר היישובהעברי“, פעמייםארץ ישראל“, פעםמדינה יהודיתופעםמדינת ישראל“.

ודוקשמה של המדינה אינוישראל“, אלאמדינת ישראל“. גם שמה הרשמי של מגילת העצמאות היא: “הכרזה על הקמת מדינת ישראל“.

מה פירוש מדינת ישראל? האם אנו מדברים על מדינת בריטניה, מדינת צרפת, מדינת מצרים, מדינת רוסיה? למה לא פשוט, “ישראל“?

המילהמדינתפירושההמדינה של“. כלומר מדינת ישראל, היא מדינתו של ישראל. כלומר מדינתו של עם ישראל. מיהו עם ישראל? העם היהודי. ישראל אינה רק מדינתם של אזרחיה, אלא בראש ובראשונה, מדינתו של העם היהודי כולו, באשר הוא. היא ארצו של כל יהודי בעולם, שאם רק יחליט לממש את זכותו להצטרף אליה, יקבל אוטומטית את אזרחותה.

זו גם משמעות המושגארץ ישראל” – ארצו של עם ישראל, ארצו של העם היהודי.

היחד שלנו

עד רגע ההכרזה, הציבור לא ידע מה יהיה שמה של המדינה. עלו הצעות שונות: מדינת היהודים, יהודה, ציון, ארץ ישראל ועוד.

אילו הוחלט לקרוא למדינהיהודה“, איך היו נקראים אזרחי המדינה? יהודים. איך היו נקראים ערביי המדינה? ערבים יהודים או ערביי יהודה. איך היו נקראים יהודי ארהב? אולי ישראלֵי ארהב. זה נשמע מוזר, אך זה מוזר אך ורק כיוון שההחלטה הייתה לקרוא למדינהישראלוהתרגלנו לכך. אילו נקראהיהודה“, היינו רגילים למונחים הללו, ואם הייתי כותב את המאמר הזה, ומשתמש במונחערבים ישראלים“, זה היה נשמע כמו שנשמע לנו היום המונחערבים יהודים“.

לאחרונה נפוץ יותר ויותר הדיבור על כך שאולי הגיעה השעה שנתפצל לשתי מדינותיהודה וישראל. אולי נתפלג לשני עמיםיהודי וישראלי ומי לא מכיר את השאלה המנגסתמה אתה יותר, יהודי או ישראלי“, שנועדה לתת בנו סימנים

לאחרונה נפוץ יותר ויותר הדיבור על כך שאולי הגיעה השעה שנתפצל לשתי מדינותיהודה וישראל. אולי נתפלג לשני עמיםיהודי וישראלי ומי לא מכיר את השאלה המנגסתמה אתה יותר, יהודי או ישראלי“, שנועדה לתת בנו סימנים

כל אלה אינם אלא הבל ורעות רוח. גם אם אין חפיפה בין האזרחות ללאום, במהות הדברים, אין הבדל בין ישראלי ויהודי. מבחינה לאומית, היסטורית וזהותיתחד הם.

לכן, במקום הפנטזיות המיותרות על היפרדות, עלינו לעמול בכל דרך כדי לשקם, לגבש ולחזק את הלכידות הלאומית שלנו, את הסולידריות הלאומית שלנו, את היחד שלנו. הדבק הוא הציונות.

מה שנדרש כדי לשקם את הלכידות שלנו, הוא תחייה ציונית, שתציב את הציונות וערכיה במרכז הכובד של החברה, במקום המצב הנוכחי, שבו אנו מפוצלים למחנות ובכל מחנה נסחפים אחרי הקיצונים, שהקשר בינם לציונות אפילו אינו מקרי.   

פברואר 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
1
2
אירועים שיתקיימו ב 30th ינואר
אירועים שיתקיימו ב 1st פברואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd פברואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 3rd פברואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 4th פברואר
אירועים שיתקיימו ב 5th פברואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th פברואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th פברואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th פברואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th פברואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 10th פברואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th פברואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th פברואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th פברואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th פברואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th פברואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th פברואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 17th פברואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 18th פברואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th פברואר
אירועים שיתקיימו ב 20th פברואר
אירועים שיתקיימו ב 21st פברואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd פברואר
אירועים שיתקיימו ב 23rd פברואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th פברואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th פברואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th פברואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th פברואר
אירועים שיתקיימו ב 28th פברואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th פברואר









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?