רבים טועים לחשוב שהעם היהודי "נעלה" מעצם היותו עם נבחר, אך היהדות מעולם לא דגלה בעליונות ריקה. הקדושה היהודית היא למעשה משימה מתמשכת, תוצאה של חיים ערכיים, של חתירה לצדק ולמוסריות, גם בתנאים הקשים ביותר
בעולם מלא אתגרים, שבו מציאות מורכבת מציבה אותנו מול שאלות מוסריות קשות, אנו מוצאים בתורה קריאה עמוקה לערכים: "וְאַנְשֵׁי קֹדֶשׁ תִּהְיוּן לִי", (שמות כ"ב, ל'). מהי אותה קדושה שאליה אנו נקראים? האם היא נובעת ממי שאנחנו, או דווקא ממעשינו והדרך בה אנו בוחרים לחיות? כיצד ניתן לשמור על ייחודיותנו כאשר האתגרים הקשים ביותר מאיימים לערער את המוסר שלנו? האם ניתן להישאר נאמנים לערכים גם כשנדמה שהמציאות דוחקת אותנו לפינה? שאלות אלו מקבלות משנה תוקף דווקא בתקופות של משבר ומלחמה.
רבים טועים לחשוב שהעם היהודי "נעלה" מעצם היותו עם נבחר, אך היהדות מעולם לא דגלה בעליונות ריקה. כפי שמדגיש הרמב"ם, קדושת ישראל איננה מהות קבועה, אלא תוצאה של חיים ערכיים, של חתירה לצדק ולמוסריות, גם בתנאים הקשים ביותר. חז"ל פירשו את הקריאה "אנשי קודש תהיון לי" כהוראה לשמור על צלם אנוש, גם כשהמציאות מקשה עלינו. הקדושה היהודית היא למעשה משימה מתמשכת ולא פריבילגיה קבועה. היא נבחנת דווקא כאשר אנו נאלצים להתמודד עם אתגרים שמעמידים את המוסר שלנו במבחן.
מלחמה וקדושה – כיצד זה מתיישב?
מלחמת "חרבות ברזל" המחישה שוב את ההבדל התהומי בין לוחמי צה"ל, הפועלים מתוך ערכי מוסר וגבולות ברורים, לבין אויבים ברבריים, שלא רק משתמשים בילדיהם כמגן אנושי, אלא גם שוחטים, אונסים ורוצחים זקנים, נשים וטף, באכזריות שאין כדוגמתה. אך לא צריך להרחיק לכת. ההיסטוריה כבר סיפקה לנו הוכחה למה שקורה כאשר עם מאבד את אנושיותו. מעשי הנאצים ימ"ש הם עדות נוראה לכך שאכזריות בלתי מרוסנת מובילה להשחתה מוחלטת. הם המחישו כיצד חברה שלמה יכולה להידרדר לשפל מוסרי חסר תקדים, כאשר אין ריסון מוסרי וחוקי. לעומת זאת, המסורת היהודית תמיד הדגישה את חשיבותם של עקרונות צדק ומוסר, גם בזמנים של מלחמה ומשבר, כפי שניתן לראות בהלכה ובהגות היהודית לדורותיה. לעומתם, העם היהודי נבחן לא רק ביכולתו לשרוד, אלא גם ביכולתו לשמור על ערכיו, גם כשהמציאות לוחצת.
ההלכה היהודית מקדישה פרקים שלמים לדיון במוסר הלחימה. מסכת סנהדרין, ספרי הרמב"ם ושולחן ערוך, כולם מבארים את התנאים בהם מותר לצאת לקרב, כיצד יש לנהוג בשבויים וכיצד ניתן לשמור על עקרונות הצדק, גם בעיצומם של קרבות עקובים מדם. היהדות איננה מתכחשת לצורך במלחמה, אך מציבה גדרים ברורים, שמטרתם למנוע הידרדרות לאכזריות חסרת מעצורים.
"אתם קרויים אדם" – שמירת הצלם גם בשדה הקרב
חז"ל אמרו: "אתם קרויים אדם ואין אומות העולם קרויים אדם", (בבא מציעא, קי"ד:). אין הכוונה לשלול את אנושיותם של אחרים, אלא להדגיש שחובתנו לשמור על צלם האדם גדולה יותר. דיונים רבים בגמרא, בהלכה היהודית ובספרים שנכתבו לאורך הדורות, עוסקים באפיון המלחמה – מה מותר ומה אסור לעשות במלחמה, מהם גבולות הכוח וכיצד ניתן להילחם בְּצדק. לוחמי צה"ל יוצאים לקרב, לא ככובשים צמאי דם, אלא כמגנים. אין אצלנו טבח לשם טבח, אלא מלחמה מתוך הכרח ומתוך מחויבות לערכי המוסר הגבוהים ביותר.
הרב קוק זצ"ל תיאר את עם ישראל כ"לב העולם" – לא רק עם ששורד, אלא עם שמוביל את האנושות קדימה. גם בעידן שבו אחרים מאמצים טרור כאידאולוגיה, ישראל עומדת כחומת מגן, לא רק פיזית, אלא גם ערכית. את המלחמות שעם ישראל עושה, הוא עושה לא רק בשביל עצמו, אלא כדי להציל את העולם מערכים של אלימות וקידוש הרע והאובדן ולהנחיל את ערכי החיים והטוב.
לנצח, אבל להישאר בני אדם
המאבק שלנו אינו רק על החיים, אלא גם על הדמות שתצא מתוך המאבק הזה. מול אומות שחוגגות הרג ורואות באכזריות מעלה, אנו מחויבים לשמור על דרכנו, לא מתוך נאיביות, אלא מתוך הבנה עמוקה שהחוסן האמתי הוא זה שמאחד כוח עם מוסר.
דווקא בעתות מלחמה, יש צורך להזכיר לעצמנו כי איננו רק מגנים על חיינו, אלא גם על הערכים שמגדירים אותנו. לאורך ההיסטוריה, ראינו דוגמאות לכך: בקרב יהודה המכבי מול היוונים, כאשר בני ישראל נאבקו לא רק לשחרור פיזי, אלא לשימור התורה והמצוות; במרד גטו ורשה, שם הלוחמים נלחמו בעוז, תוך שמירה על רוחם היהודית; ואף במלחמות ישראל המודרניות, כאשר חיילי צה"ל ממשיכים לקיים עקרונות מוסריים, גם בתנאים קשים.
זוהי מורשתנו – מלחמה מתוך הגנה על החיים, אך תמיד תוך נאמנות לערכי הצדק והאנושיות. החייל היהודי איננו רק לוחם. הוא נושא עמו את מורשת אבותיו, את האחריות לקדושה גם בתנאים הקשים ביותר. אין זה קל ולעתים נראה שהעולם כולו עומד נגדנו, אך דווקא אז, עלינו להתחזק בידיעה שאנו נלחמים על עתיד טוב יותר, לא רק לישראל, אלא לכל העולם.
בסופו של דבר, לא רק הניצחון בשדה הקרב הוא שמגדיר אותנו, אלא השאלה כיצד נלחמנו ומה הפכנו להיות לאחר הניצחון.
שבת שלום
אולי יעניין אותך גם:
- הקול היהודי
בערב יום הכיפורים נערכו ברחבי הארץ, גם בגולן, עצרות הזדהות עם העם הסורי הנטבח זה…
-
לשרת את העם
אורי הייטנר | חסידיו השוטים של נתניהו חוזרים ואומרים "הגיע הזמן לשלוט" ומתכוונים למעוזי הדמוקרטיה…
-
בפסח העם בגולן
על אף תחזיות מזג האוויר, הייתה בחג תנועה ערה של נופשים ומבלים באתרי התיירות בגולן הירוק.…