תשובה ציונית הולמת

10.11.75: עצרת האום קובעת כי הציונות היאצורה של גזענות ואפליה גזעית“. תגובת ישראל: מעלה גמלא, יונתן, שעל ואודם – 4 יישובים חדשים עלו לקרקע בגולן


בעשרה בנובמבר 1975, קיבלה עצרת האום את אחת ההחלטות החמורות בתולדות הארגון, אולי החמורה ביותרהחלטה 3379, הקובעת שהציונות היא צורה של גזענות ואפליה גזעית“.

את ההחלטה, דחפו בריהמ ומדינות ערב ותמך בה הרוב האוטומטי של המדינות הערביות והמוסלמיות, הגוש הסובייטי ומרבית מדינות אפריקה. מדינות המערב התנגדו להצעה.

25 מדינות הציעו את ההצעה ובנוסף אליהן, תמכו בה עוד 72 מדינות. 35 מדינות הצביעו נגדה. 32 מדינות נמנעו.

עבורנו, העם היהודי, אין זו אלא פיסת נייר, ואנו נתייחס אליה ככזו“, אמר שגריר ישראל באום, חיים הרצוג וקרע בהפגנתיות מעל הדוכן את נוסח ההצעה. בכך, חזר על צעד דומה של אביו, שקרע בהפגנתיות את נוסח הספר הלבן

חיים הרצוג, שגריר ישראל באום ולימים נשיא המדינה, נשא נאום תוכחה נוקב נגד האום שקיבל את ההחלטה האנטישמית הזאת. “היטלר היה מרגיש כאן בבית“, הוא ציין ואזכר שהדיון נערך בדיוק 37 שנים לאחרליל הבדולח” (9.11.38) – הפוגרום הגדול של הנאצים ביהודי גרמניה. “עבורנו, העם היהודי, אין זו אלא פיסת נייר, ואנו נתייחס אליה ככזו“, אמר וקרע בהפגנתיות מעל הדוכן את נוסח ההצעה. בכך, חזר על צעד דומה של אביו, הרב הראשי הראשון לישראל, יצחק אייזיק הרצוג, שקרע בהפגנתיות את נוסח הספר הלבן.

החלטת האום עוררה סערה גדולה בישראל. ממשלת ישראל בראשות יצחק רבין התכנסה לישיבת חירום.

רבין החליט שאין די בהודעה מדינית הצהרתית המגנה את ההחלטה ואת האום ואין די באמירה והסברה המבטאים את מהותה האמתית של הציונות, אלא יש לבצע צעד שימחיש את נחישותה של ישראל להמשיך ולהגשים את הציונות, בחינתהם מגנים את הציונות, אף על פי כן אנו ממשיכים ליישם אותה.

ביטול ההחלטה

החלטתו הייתה להקים ארבעה יישובים חדשים בגולן. בהתיישבות בגולן, הוא ראה את התגלמות הציונות בימינו והקמת יישובים חדשים בגולן נראתה לו תגובה ציונית הולמת להחלטה הגזענית.

היה להחלטה זו גם רקע מעשי. על המדף עמדו ארבעה גרעיני התיישבות לגולן, מוכנים ובשלים לעלייה לקרקע. הם ישבו בנקודות זמניות, או בתוך יישובים קיימים ולחצו על הממשלה להחליט על התיישבותם. דווקא החלטת עצרת האום יצרה את העיתוי המתאים לקבלת ההחלטה.

ממשלת ישראל קיבלה את הצעתו של רבין על הקמת ארבעת היישובים. כתוצאה מהחלטה זו, קמו כיישובי קבע מעלה גמלא (מושב עובדים של תנועת המושבים), יונתן (מושב שיתופי של הפועל המזרחי), שעל (מושב עובדים של משקי חירותביתר) ואודם (מושב שיתופי של העובד הציוני).

ב-1991, לאחר נפילת מסך הברזל, הובילו ישראל וארהב מהלך לביטול ההחלטה. ראש הממשלה יצחק שמיר, שר החוץ, דוד לוי והשגריר באום יורם, ארידור, בשיתוף פעולה עם ארהב ומעורבות אישית של הנשיא בוש (האב), הפעילו מכבש לחצים ועצרת האום, בצעד חריג, החליטה על ביטול החלטה קודמת שלה. 111 מדינות הצביעו בעד ההחלטה החדשה, 25 בלבד התנגדו, 13 נמנעו ו-15 נעדרו מן ההצבעה.

ההחלטה האנטישמית והגזענית של האום מצאה את מקומה בפח האשפה של ההיסטוריה. ארבעת היישובים בגולן, התגובה הציונית ההולמת לאותה החלטה, שרירים וקיימים ויחגגו השנה ארבעים וחמש שנים לעלייתם לקרקע.

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי
אירועים שיתקיימו ב 2nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 3rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 4th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 10th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 17th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 18th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 20th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 23rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th מאי
אירועים שיתקיימו ב 28th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 31st מאי
No Events









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?