תפקיד מציל חיים – סמל קים אזולאי

בחטיבת הגולן משרתת סמל קים אזולאי בתפקיד חשוב וחיוני – פרמדיקית. בשגרת היום יום היא כבר רגילה להקפצות, ויצא לה לבצע פרוצדורות רבות במיומנות ושיקול דעת. קים שירתה בדרום ובצפון, ובכל מקום אופי העבודה שונה מאד. ראיון מיוחד ל”שישי בגולן”


 

במצבי חירום רפואיים כגון טראומה או מחלה קשה נדרשת התערבות רפואית מהירה על מנת להציל חיים. הפרמדיק, איש צוות הרפואה, מוכשר לבצע פעולות החייאה מתקדמות במיומנות רבה. הוא עשוי להיות המטפל הראשון שיגיע לזירת האירוע ויעניק את טיפול החירום הנדרש. סמכויות הפרמדיק כוללות את כל סמכויות החובש הקרבי ועוד סמכויות הדומות ליכולת הרופא בשדה הקרב – ניתוחי שדה, מתן תרופות החייאה, ביצוע פעולות החייאה וייצוב עד לפינוי לבית חולים. סמל קים אזולאי בת ה-21 עברה במהלך שירותה הצבאי דרך מעניינת במהלכה הצילה חיי אדם בגבורה רבה.

תמיד ידעת שאת רוצה להיות פרמדיקית?

“לפני שהתגייסתי, ידעתי שאני רוצה לעסוק רק בתפקיד רפואי, זה הדבר היחיד שעניין אותי. לאחר מאמצים רבים הצלחתי לקבל את התפקיד. התהליך החל ארבעה חודשים לפני הגיוס, במהלכם למדתי כל יום, כל היום, חומר עיוני ומעשי. לאחר מכן עברתי טירונות שאחריה חזרתי לבה”ד לעשות השלמה של החומר לרענון. משם יצאנו להשתלמות בבתי חולים. חודש וחצי הסתובבנו בין המחלקות, לקחנו תשאולים מהחולים, צפינו ברופאים ולמעשה ראינו עבודה של צוות בבית חולים, אופי עבודה שונה מהצוות הצבאי”.

האם רק צפיתם או שגם ביצעתם בבתי החולים מהלכים רפואיים?

“זהו שלב מעשי, שבו לומדים לעשות כמה שיותר פרוצדורות, כלומר ניתוחי שדה. למשל קיימת פרוצדורת אינטובציה, תהליך שבו מכניסים צינור דרך הפה אל הריאות כדי להנשים בן אדם. אנחנו ממש עושים את זה בעצמנו, זו המטרה של השלב הזה”.

אז איך הייתה הפעם הראשונה?

“הפעם הראשונה שפתחתי וריד בבית החולים קרתה אחרי שתרגלתי את הפרוצדורה המון. כל הרופאים הסתכלו עליי והתפלאו, הרי אני ילדה בעיניהם. הזכרתי לעצמי שאין סיבה שלא אצליח, ומאז ביצעתי הרבה פעמים פתיחת וריד. אנחנו בסך הכל מתחילים את התפקיד בגיל צעיר, ואת התדמית שלך בעיני אחרים צריך לבנות, בנראות, בצורת הדיבור. בסופו של דבר כבר הפסיקו לשאול אותי מאיפה אני ובת כמה אני, פשוט סמכו עליי. זה תלוי נטו בביטחון העצמי”.

מה קורה אחרי התקופה בבתי החולים?

“נכנסנו לתקופה של ארבעה חודשים במד”א, בה עלינו על אמבולנסים וחברנו לפרמדיק חונך. מצופה מאיתנו לנהל אירועים דחופים כמו החייאות, להחליט מה הטיפול הנדרש, לתת דין למשפחה. אם הייתה החייאה שלא צלחה, מה אתה אומר למשפחה? זה הרבה דברים שצריך להתמודד איתם ולכן זו תקופה יחסית ארוכה.

“לאחר מכן אנחנו חוזרים לבה”ד 10 להשלמה צבאית במשך חודשיים. עד עכשיו למדת מה זה פרמדיק, עכשיו תראה מה זה פרמדיק בצבא. השוני הוא בציוד, בתרופות, ואם יש אירוע צבאי צריך לדעת איך לנהל אותו נכונה, איך להעביר את הדיווחים, איך למשוך את הפצוע, איך לטפל תחת אש”.

יש מקרה שחווית ונחרט לך בזיכרון?

“לפני שנה היה מקרה ממש בסוף המשמרת שלי. היה מישהו במשרד עם כאבים בחזה. בהתחלה זה לא נראה לנו כמשהו רציני. ראינו סימנים של התקף לב. לקחנו אותו לאמבולנס, שם איבד את ההכרה, לכן התחלנו בתהליך החייאה תוך כדי הנסיעה לבית החולים. הייתה החייאה קשה. הצלחנו להגיע לבית החולים בשלום ושם טיפל בו צוות רפואי. לאחר כמה ימים, התקשרו אלינו מבית החולים וסיפרו לנו כי לבן אדם לא נותרו נזקים מהאירוע הלבבי ושהוא הולך על רגליו. קיבלנו אפילו מכתב ממנו בו הוקיר לנו תודה על שהצלנו את חייו.

“במקרה אחר טיפלתי בתינוק בן שנה עם מצוקה נשימתית חריפה. היו לי כארבעים דקות נסיעה לבית החולים והייתה לי את האפשרות לבחור לבצע אינטובציה. שמתי עליו מסכת חמצן והחלטתי שלא לבצע את הפרוצדורה. כשהגענו איתו לבית החולים הבנתי שם שהפרוצדורה שצריכים היו לבצע הייתה ממש מסובכת. מזל שהחלטתי לא לבצע אותה לבד”.

מה פרמדיק עושה בשגרה?

“בעיקרון ביום יום פרמדיקים אמורים להדריך את החובשים איך עובדים כצוות, משתתפים בתרגילים, מבצעים בדיקות שבועיות על הציוד של הכוננות כדי לוודא שהכל תקין”.

“בהתחלה שובצתי כפרמדיקית של החטיבה הצפונית בעזה. רוב השבוע התרכז בהדרכות והתלוות לתרגילים. במבצע “צוק איתן” היינו בקיבוץ סעד והיינו קרובים לאירועי חדירת המחבלים מזיקים ומנתיב העשרה. נמצאנו מאוד קרוב למקומות בהן התרחשו החדירות. ברגע ששמעו על החדירות, קראו לצוות הרפואי שלנו לעמוד בנקודה מסוימת לסייע במידה ויקרה משהו.

“התמיינתי לעבור לתפקיד בגזרה אחרת ושובצתי להיות פרמדיקית בחטיבת הגולן. כאן יש כמעט כל יום הקפצה, וכל אחת כזו גוזלת הרבה זמן ביום. הרבה פעמים אומרים לנו ליצור כנסי רפואה, פורום תחקירים ועוד. מאוד מעריכים בחטיבה את הפרמדיקים כי יודעים את חשיבות העבודה שלנו”.

מה את חושבת על תפקיד הפרמדיקים בצבא?

“זה באמת תפקיד עם מלא אחריות. צריך להיות מאוד מרוכזים ולהתמיד בלימוד העצמי שלך כי תמיד יש מה ללמוד. יש גם אחריות להעביר את הידע לחובשים בהדרכות. לכל מי שמתלבט אם הוא רוצה להיות פרמדיק בצבא – צריך לדעת מה זה כולל. אתה מנהל צוות רפואי, חיים ומוות זה בידיים שלך. צריך לקחת את זה בחשבון”.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?