שוברים את הקרח

אני אדם שקר לו ברגיל. שונאת קור. עד לאחרונה, המרחק ממני לטבילה באמבט קרח נמדד בשנות אור. ואזבדיוק. חמש דקות מכוננות שהוציאו אותי עם חיוך


מאז ומתמיד, אני שונאת שקר לי. מקפידה שיהיה סוודר בתיק, למקרה שיקפיאו אותי עם המזגן ברכב, או באיזה משרד. לא תמצאו אותי עושה סקי בחרמון, שלא לדבר על מקלחת קרה ואפילו לא פושרת. פשוט לא יכולה לסבול קור. לא פלא, אם כך, שכשספרתי לבני המשפחה שלי שהחלטתי ללכת לטבול באמבט קרח, הם הניפו את היד בביטול כלא מאמינים שיש סיכוי שזה יקרה.

גם אני הייתי חושבת שהם צודקים, כי מה הסיכוי שבחורה שכמוני תעשה דבר מטורף שכזה? אמבט קרח? אני? ובכן, כששמעתי שמדובר בטרנד רציני ומוכַּר, שמספרים עליו כי הוא תורם למיגור כאבים,  שחרור של חרדות, דיכאון וחסימות ועוד שורה של יתרונות בריאותיים ומנטליים, החלטתי ללכת על זה ולהוכיח, לעצמי ולעולם, שאני אמיצה ומסוגלת והנה אני כאן, לספר שזו אחת החוויות המסעירות שהיו לי בשנים האחרונות.

סבלתי במשך 5 דקות באמבט מי קרח, בטמפרטורה של 4.5 מעלות ויצאתי עם חיוך גדול ותחושה של: אם אני, שלא הייתי מסוגלת לסבול קור כבר כמעט 50 שנה, עשיתי את זה, אני מסוגלת לכול

כוחם של המים

בשעת בוקר מוקדמת, נסעתי למעלה גמלא, לביתם היפה של קרן ואסף שחר. הבית נמצא על מצוק הצופה לנוף קסום. כבר בחנייה, הייתה לי מין תחושה שהגעתי לחלקת גן עדן. בחצר, מונחות שתי אמבטיות מתכת מול נוף עוצר נשימה, לצידן סאונה בבקתת עץ משרה איזה רוגע, שאחרי הכפור יהיה גם פינוק חמים.

המפגש עם קרן ואסף, הורים לתמר בת 11 ורועי בן 17, הוא חלק משמעותי מהחוויה. כי לא מדובר בסבל בלבד, אלא בסדנת נשימות והבנה של מה שמים קרים יכולים לחולל בגוף. קרן היא מורה ליוגה ועסקה שנים רבות בבריאות הנפש. היא מאמינה גדולה בתהליכים פנימיים וחיצוניים.

“תהליך”, היא משתפת אותי, “זה דבר שנותן לנו זמן להתבונן מהצד ולראות את הצמיחה, השינוי וההתפתחות, מאפשר לנו לנשום אל תוך השינוי”.
אסף איש סקרן, שמעמיק במה שהחיים יכולים להציע ולהפתיע, הוא הידרו-תרפיסט במקצועו, מאמין בכוחם של המים, מאמן כושר פונקציונלי, מורה לשחייה, מגדל דבורים… דבוראי לשעבר, איש רוח והרמוניה, אוטודידקט, שבשיחה אתו צללתי לעולמות מעניינים במיוחד על הגוף, הנפש והחיים.

הם גרים כבר 10 שנים בגולן. החליטו לעזוב את המרכז לטובת השקט והרוגע שהגולן מציע והם לגמרי חיים את החלום. מתרגלים יוגה, רוכבים על אופניים, מקפידים על תזונה מאוזנת וכחלק משגרת חייהם, טובלים באמבט קרח ומעבירים את התורה הזאת להמונים.

לפני שעברתי סדנת נשימות, שמעתי מהם קצת על הטרנד שכבר רבים מכירים והגיע גם לגולןאמבט קרח.

מעולם לא דמיינתי לעצמי שיהיה לי האומץ לטבול באמבטיית קרח וביום בהיר אחד, החלטתי לצאת מאזור הנוחות שלי ולשבור את מחסום הקור. סבלתי במשך 5 דקות באמבט מי קרח, בטמפרטורה של 4.5 מעלות ויצאתי עם חיוך גדול ותחושה של: אם אני, שלא הייתי מסוגלת לסבול קור כבר כמעט 50 שנה, עשיתי את זה, אני מסוגלת לכול.

אסף: “לפני ארבע שנים בערך, ראיתי סרט, בהפקת יחיד של צלם, שתיעד את המעבר שלו בחיים, מסתיו לחורף. באחת הסצנות, יש שלג בחוץ ולקראת סוף היום, כשהוא צריך לערוך את הסרט, הוא לוקח צינור שחור מגלגל על עץ ומתקלח בחוץ, בתוך השלג. היה ברור שהמקלחת הקפואה היא לא לשם ניקיון. ראיתי את החיות של כל וריד ווריד שלו עם הזרימה של המים הקרים על הגוף שלו ורציתי גם. התחלתי לשחק בגינה עם צינור ירוק ומים קרים והתחושה הייתה מעולה. רציתי להבין מה זה הדבר הזה שהמים הקרים עושים לגוף.

אסף: גיליתי שמחקרים מראים כי מים קרים מחזקים את מערכת החיסון, מסייעים בשיקום וחיזוק השריר, מרפאים פציעות, משפרים את זרימת הדם, מרפאים מגרנות ועוד ועודאבל בראש וראשונה, למדתי שיש אפקט מנטלי במים הקרים

התחלתי ללמוד את הנושא וגיליתי שמחקרים מראים כי מים קרים מחזקים את מערכת החיסון, מסייעים בשיקום וחיזוק השריר, מרפאים פציעות, משפרים את זרימת הדם, מרפאים מגרנות ועוד ועודאבל בראש וראשונה, למדתי שיש אפקט מנטלי במים הקרים. קורים שם תהליכים מדהימים וזה מאפשר חקירה של הגוף והנפש וזה חלק מרכזי מהעניין“.

זרימת השחר

מסתבר שהשיטה  קיימת שנים רבות, על שם וים הוף, הולנדי בן 60, המכונהאיש הקרח“, שמצעירותו חיבב שחייה במים קרים. בקור, הוא הצליח לגלות יכולת שליטה נדירה בתהליכים הפנימיים המתחוללים בגופו. הוא גם פיתח שיטות נשימה שמסייעות להתמודד עם הקור. כיום יש בעולם מעל מיליון אנשים שמתרגלים טבילה במים קרים.

ספרו לי מעט, מה עושים אצלכם בזרימת השחר“?

קרן: “‘זרימת השחרזה מתחם גוףנפש, במיקום פסטורלי, בחצר ביתנו. אנחנו מציעים חוויה עוצמתית של טבילה באמבט מי קרח. יש לנו שתי אמבטיות סאוונה, חדר סדנאות וחצר נעימה למנוחה. החוויה הזאת מאפשרת התמודדות אמיצה והתבוננות פנימה, כדי לפתור אתגרים רגשיים, או פיזיולוגיים, עמם אנו מתמודדים. המתחם הזה הוקם מתוך אמונה ואהבה ענקית לעשייה, לנתינה לעזרה ולמפגש עם אנשים יקרים, שתמיד מפתיעים ברוחב לבם ובאהבה חוזרת, בסקרנות והמשכיות, מעיזים ומצליחים. ההתנסות הפרטית שלנו בהתמדה, לנשימה מודעת וחשיפה למים קרים, נתנה לנו את הכוח לשבור תקרות זכוכית, לצלוח משברים ולהתמודד עם פחדים וחוויות החיים ורצינו להעביר את זה הלאה

קרן: אנחנו לא זורקים את האנשים ככה למים, אלא נותנים להם הדרכה לטכניקות נשימה ומלווים אותם בדרך המאתגרת לכניסה הראשונה לאמבט מי הקרח. אנחנו רואים, שוב ושוב, שאנשים יוצאים מהטבילה הראשונה בתחושתואוּמשנַתחיים

אבל אנחנו לא זורקים את האנשים ככה למים, אלא נותנים להם הדרכה לטכניקות נשימה ומלווים אותם בדרך המאתגרת לכניסה הראשונה לאמבט מי הקרח. אנחנו רואים, שוב ושוב, שאנשים יוצאים מהטבילה הראשונה בתחושתואוּמשנַתחיים ורבים מהם חוזרים על הטבילה ויש כאלה שהופכים להיות ממש מכורים לעניין, כמונו. אפשר להגיע לסדנה לטבילה חדפעמית זוגית, או בקבוצה וכמובן, מי שמתמכר, יכול להמשיך ולהגיע ולטבול באופן רציף“.

מה הסיפור של הנשימות בכל העניין?

אסף: “הנשימה משחקת חלק בלתי נפרד מהכניסה לאמבט הקרח. מטרתה היא לחמצן את הגוף ולשמור על רוגע ושלווה, שהגוף יידע להתמודד טוב יותר עם ההלם במגע הגוף עם המים הקרים.

במהלך הסדנה, אנחנו מלמדים את אופן פעולת הנשימה, שאיפה, נשיפה, עצירת הנשימהריכוז של הרגע הזה ואז מגיעים למצב שמצליחים לעצור את הנשימה בין דקה לשתי דקות, לפני שקופצים למים. בכניסה לאמבטיית קרח, מאוד חשוב להרפות ולשחרר את כל הגוף ולהתרכז בנשימות ארוכות ואיטיות.

אובייקטיבית, כשנכנסים לאמבט, המים הקרים יישארו מים קרים מאוד, אבל בעזרת ההכנה שנעשה לקראת הטבילה ותרגילי הנשימות, נגיע למצב שנוכל להתמודד עם הקור ביעילות רבה ונהפוך לחזקים יותר, מנטלית ונפשית“.

אופוריה

מה קורה לגוף שלנו בקור?

אסף: “כאשר הגוף שלנו מתקרר, זה אומר שהוא מקבל הלם קור, מערכת העצבים הסימפתטית מופעלת ומשתחררים הורמונים כמו אדרנלין, נוראדרנלין ואנדורפינים. כאשר ההורמונים משתחררים, במקביל להגברת הנשימה ועלייה בדופק הלב, אנחנו מקבלים תחושה של אופוריה והנאה מאוד עוצמתית.

צריך לדעת, שבפעם הראשונה כשנכנסים לאמבט, מרגישים כאבים. הגוף מסמן לך לברוח. אבל התחושה היא התעלות של מי שמתגבר על חולשותיו, מהסוג שחשים בסיום מסע כומתה, טיפוס חופשי על הר, או הגעה לקו הגמר של מרתון והבנה שיש לנו יכולת שליטה במערכות הגוף השונות. זו חוויה מעצימה וייחודית“.

אחד הדברים שלי באופן אישי גרמו לאזור אומץ ולטבול בקרח הוא שקראתי שהטבילה מאפשרת לגוף ללמוד להשתחרר מפחד וכאב. לא לתת לפחד להשתלט על החיים, לנהל אותו ולהעלות את המודעות. התהליך הזה מלמד להיות כאן ועכשיו, גם אם זה לשלושחמש דקות. מלבד תהליכים פיזיולוגיים ומנטליים, המתרחשים בעת חשיפת הגוף למים הקרים, הבנתי שיש למים כוח רציני לחולל בתוכי שינוי.

כשעשיתי זאת, התחושה הייתה נפלאה, כשבעצם, יזמתי, מתוך בחירה חופשית, לצאת מאזור הנוחות ונלחמתי בפחד שלי מקור. בתמורה, חוויתי תחושה מטורפת של הרגע הזה כאן ועכשיו ומסוגלות, והצלחה וחיוּת שמלווה אותי ביוםיום, מאז הטבילה.

הבשורה הטובה היא שכל אחד ואחת יכולים, ואולי צריכים, להתנסות בטבילה במי קרח לקבל מענה על הדרך בה אפשר לשלב את הקור באופן קבוע בחיים.

מתחםזרימת השחר“, במעלה גמלא, פותח את שעריו לתושבי הגולן ולאורחים ומזמין אתכם להתנסות בחוויה פורצת דרך בטבילה באמבטיות קרח, להמשיך בשהייה מפנקת בסאונה יבשה וחדר סדנאות לאימון בטכניקת נשימות.

מלבד הסדנאות לליווי הטבילה הראשונה שלכם, המנוסים שביניכם יכולים פשוט להגיע, לטבול וליהנות ממתקני המתחם, עצמאית ללא הסדנה, בימים קבועיםראשון, שלישי וחמישי, בין השעות 16:30-19:30 (ניתן לרכוש כרטיסייה לטבילות קבועות).

לפרטים על הסדנה – 052-4800084

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?