המועצה האזורית גולן ממשיכה לקדם את תפיסת החינוך ההוליסטית, שמטרתה לספק לילדים ולבני הנוער מעטפת תומכת ורציפה מבוקר ועד ערב על ידי יצירת חיבור ושיתופי פעולה בין מערכות החינוך הפורמלית והבלתי פורמלית
המועצה האזורית גולן ממשיכה לקדם את התפיסה החינוכית לחיבור בין מערכות החינוך הפורמלית והבלתי פורמלית, שמטרתו לספק לילדים ולבני הנוער מעטפת תומכת ורציפה מבוקר ועד ערב. בשבוע שעבר התקיים מפגש בין מנהלי בתי הספר והרכזים החברתיים לבין מחלקת החינוך הבלתי פורמלית, כדי להתחיל לייצר את החיבור ושיתופי הפעולה בין שתי המערכות.
מיכל רייקין, מנהלת אגף חברה וקהילה: “המועצה רואה במערכות החינוך הפורמלית והבלתי פורמלית מערכת אחת עם שתי זהויות, אשר אמורה לתת מענה לילדים ולנוער משעות הבוקר המוקדמות ועד הערב. כדי לייצר מערכת שאכן מספקת שירות רציף ונכון לילד – יש צורך בחיבור בין שתי המערכות החינוכיות הללו. זה שלב נוסף בהתפתחות של המערכת וקפיצת מדרגה: ראיית מערכת החינוך כמכלול אחד, כאשר כל מערכת שומרת על זהותה ועל הרוח שלה, אך שתיהן פועלות במשותף כדי שהילד יקבל את המענה הכי טוב במהלך כל היום. אנחנו יוצרים חיבור בין האנשים שפוגשים את הילד בשעות הבוקר בבית הספר, ובין אנשים שפוגשים אותו אח”כ ביישוב ובמתנ”ס. לשם כך, פתחנו מהלך של יצירת פורמים משותפים לפורמלי והלא פורמלי”.
יריית הפתיחה הייתה מפגש בין מנהלי בתי הספר והרכזים החברתיים ובין מחלקת החינוך הבלתי פורמלי, כדי לאתר את נקודות המפגש והחיבורים בין שתי המערכות. במפגש זה כבר עלו התוצרים הבאים – בשבועות הקרובים יתקיימו סיורים של המד”בים והמדל”יקים בבתי הספר היסודיים שמשרתים את האוכלוסייה שלהם, לטובת היכרות עם הצוות החינוכי שפוגש את הילדים במהלך היום. הרכזים האזוריים של החינוך הבלתי פורמלי יישבו עם הרכזים החברתיים של בתי הספר, ויעשו התאמות בתכנית העבודה, בפעילויות, בטיולים ובתכנים מיוחדים. לדוגמה – התוכן של שנת בר מצווה, כשהמטרה היא שהתכנים ישלימו אחד את השני. בבית הספר “אביטל” עלה רעיון שהמד”בים יעבירו פעילויות בתוך בית הספר. זו רק תחילת הדרך והמשך הקשר ייצר בוודאי חיבורים נוספים.
חגי סמט, מנהל מחלקת החינוך :”חשוב לנו שיהיו ערוצי תקשורת בין המחנך למד”ב ביישוב. המד”ב יודע שיש לו כתובת בבית הספר והמחנך יודע שיש לו כתובת ביישוב. מדובר גם בקשר הנוגע לתכנים חברתיים ופדגוגיים, אבל גם בהיבט האישי של הילד. אם קורה משהו בבית הספר או ביישוב – יש את הקשר הנכון לעטוף את הילד ולספק לו את התמיכה שהוא צריך. אנחנו מרוויחים גם דבר נוסף – לתוך בית הספר נכנסת הרוח החיה של החינוך הבלתי פורמלי וזה ערך מוסף לתהליך כולו”.