תוספת אח למשפחה

ילד נוסף במשפחה, אח לילד הקיים, הוא שמחה גדולה, אך גם מבוא לרגרסיה ותחושות קנאה, במיוחד אם הפרש הגילים קטן. יש לעבוד בהדרגה, כבר משלבי ההיריון הראשונים


מזל טוב! גילית שאת שוב בהיריון ושבעוד כמה חודשים, יצטרף ילד חדש למשפחה. מרגש. היית רוצה שהשינוי העצום הזה בבית, בין עם זה אח שני, רביעי, או שישי, יגיע בצורה הכי טבעית ונעימה לאחים שלו. שלא תהיה רגרסיה לאחיו הגדול, או קנאה בין האחים לתינוק החדש. היית מוותרת על ההתנהגויות הקשות ובודקות הגבולות, בדיוק כשאת מניקה, או מקלחת את התינוק המתוק.

כמו שאמרתי על רגרסיה, בטור קודם, אם היא באה בעקבות שינוי שחל בחייו של הילד שלנו, כמו הצטרפות אח למשפחה, נוכל לרכך אותה, או אפילו למנוע אותה, על ידי הכנה, תיווך, הכלה ומתן לגיטימציה.

כמו שלנו יש תשעה חודשים לעכל, להתכונן ולהכין את עצמינו לשינוי הגדול, כך גם האחים שלו ישמחו להגיע לרגע הלידה – מוכנים ובשלים. לא היינו רוצים להנחית בהפתעה שינוי כל כך גדול על הילדים שלנו

בשבועות הקרובים, אני אמורה ללדת. הפעוט שלי, הכי קטן בבית, הוא בן שנה וחצי. לכן, אתמקד היום דווקא בפער קטן בין האחים, דווקא בגיל שרבים חושבים שהוא קטן מלהבין ואין מה להכין ולהסביר, שהרי הוא לא ממש יבין. אני מזכירה, שדיברתי כבר על מחקרים שמראים כי תהליכים במוח ותהליכי למידה נעשים כבר משלב העוברות. לאחר הלידה, בכל רגע נתון, התינוקות נמצאים בתהליכי למידה. זה קורה על ידי גירויים חיצוניים, תקשורת, מגע וכד’.

כמו שלנו יש תשעה חודשים לעכל, להתכונן ולהכין את עצמינו לשינוי הגדול, כך גם האחים שלו ישמחו להגיע לרגע הלידה – מוכנים ובשלים. לא היינו רוצים להנחית בהפתעה שינוי כל כך גדול על הילדים שלנו. על ידי כך שנכין אותם ונתכונן ללידה, נצמצם את הרגרסיה שעלולה לבוא. הכנה והתייחסות לצורך של האחים האחרים, תעצים אותם ותיתן להם להרגיש שייכים, שרואים אותם, כך ניתן לגיטימציה לתחושות שלהם, על ידי הכנה מנטלית.

כמו כל דבר בגישת small talk””, נעשה הכול בשיטת המדרגות. לאט לאט, נחשוף אותם למידע החדש והמרגש ובכל פעם נוסיף עוד רובד ועוד פרטים שיכולים לסייע בהבנה ובהתארגנות לקראת האח החדש.

 

שם המשחק – הדרגה

נתחיל בשלב ההכנה: כבר מהרגע שיודעים שיש דופק ויש תינוק שמתחיל להתפתח בבטן של אימא, ניתן להתחיל לדבר ולהגיד לילד שעוד מעט, יהיה לו אח קטן, כי לאימא יש תינוק בבטן. ניתן להראות לו את תמונות האולטרא-סאונד, או אפילו לצרף אותו לבדיקות. בהתחלה, ננקוט באזכורים קטנים ולאט לאט, עם התקדמות ההיריון, נרחיב ונדבר על זה יותר.

ניתן לספר סיפורים מסְפרים, או להמציא סיפורים על תינוק חדש בבטן של אימא, או על אח חדש, שמצטרף למשפחה. אם יש לילד חברים שכבר יש להם תינוק קטן וחדש, כדאי לעורר שיח ולהפגיש את האחים עם המידע הזה.

דבר נוסף שאפשר לתת לפעוט הוא בובה ואביזרים לבובה: בקבוק, עגלה, חיתול, מנשא לבובות. לתת לו להתחיל לשחק ולהעמיד פנים ותוך כדי המשחק, לייצר שיח: אימא תהייה בבית חולים ותחזור עם תינוק. כשהוא יחזור הביתה, הוא יהיה עייף, נשכיב אותו לישון במיטה הזו וכשהוא יהיה רעב, אימא תניק אותו, או תאכיל אותו מבקבוק. כשהוא יעשה פיפי, נחליף לו טיטול. נראה לילד בבית איפה הדברים עומדים לקרות.

לקראת הלידה, חשוב להגביר את הנוכחות של מי שיהיה עם הפעוט, או הילד, בזמן שאימא תהיה בבית חולים, אם זו סבתא, או דודה.

אם בעקבות הלידה, הפעוט יחווה שינויים, כמו מעבר מיטה, או שהבגדים שלו יעברו משידת ההחתלה לארון אחר, או שהצעצועים הישנים שלו, או הבגדים שקטנים עליו, יעברו להיות של התינוק, חשוב להכין, שוב בהדרגה, את הפעוט, עוד לפני הלידה.

למשל, אם הוא עומד לעבור למיטת-מעבר או מיטת נוער, חשוב לבצע את המעבר הזה בהדרגה, כבר כמה שבועות, או אפילו חודשים, לפני הלידה. אם נראה שהמעבר עוד לא מתאים והפעוט עוד צריך להתכרבל ולהיות במיטת התינוק, לדחות את המעבר לכמה שבועות, או חודשים, אחרי הלידה. בכל מקרה, לא לעשות את זה עם הגעת התינוק הביתה, כדי שלא יהיה קישור של הלידה ללקיחת המיטה. בכלל, צריך את הזמן וההדרגה הזו, לתהליך נעים ורגוע יותר. את הבגדים ניתן להעביר יחד עם הפעוט למקומם החדש ולייצר אוירה של התחדשות וכיף ועזרה בפינוי המקום. זה מעצים ומשייך את הילד, לקראת הצטרפותו של האח, התינוק.

 

 

 

 

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?