עשרים דקות שינה

יש מעונות יום בהם מעירים את התינוקות משנת הבוקר אחרי 20 דקות שינה. למה? כדי שבצהריים, הם ישנו היטב והמטפלות יזכו להפסקה. זהו נזק מוכח לתינוק


לאחרונה, יצא לי לשמוע על לא מעט מעונות יום, מסגרת המיועדת לתינוקות, שנותנים לתינוקות הרכים ללכת לישון בבוקר, ולאחר כ-20 דקות מעירים אותם. “מה?”, אמרתי, למה?” התשובה שקיבלתי היא שצריך לגרום להם לישון בצהריים, אחרת, לא תהיה למטפלות הפסקה. הופתעתי מאוד. כמנהלת מעון, לא השתכנעתי. להפך. זה נשמע לי די אכזרי.

תינוקות צריכים לישון, נקודה. זהו חלק בלתי נפרד מההתפתחות שלהם. שינה היא קריטית להם. בשלב השינה, התינוק ממש גדל ומתפתח. זהו זמן בו קורים תהליכים התפתחותיים ומוחיים. כך הילד גדל. בשינה, משתחררים הורמוני גדילה חשובים, המערכת החיסונית פועלת וכן מערכת העיכול.

צריך להכיר את מחזור השינה של התינוק, כדי להבין איזו פגיעה עלולה להיגרם, כמה זה פוגם באיכות השינה ומכאן, באיכות ההתפתחות, להעיר תינוק לאחר 20 דקות.

תינוק צריך לאכול, לישון, פיפי, או קקי, חיבוק וקרבה. פשוט נותנים. לא מתעלמים ולא “מושכים” צורך לאחר כך. זה לא פינוק – זה ממש צורך. גם לא מעירים תינוק משינה. חוץ ממקרים מסוימים, שבריאותית, אנחנו חייבים

מחזור שינה – השינה שלנו ושל התינוקות שלנו מורכבת ממחזור שינה שרודף מחזור שינה. כל מחזור שינה כזה מורכב מארבעה שלבים: שלב האקטיבציה – האופן הפעיל בו אני הולך לישון. מוצץ, נדנוד, מנשא, הנקה. שלב ההכנה לשינה עמוקה – הגוף עוד ער, אך המוח מכין את עצמו לשינה העמוקה. גלי המוח הופכים להיות אטיים. העיניים עצומות, אך הגפיים עוד יזוזו. שינה עמוקה – כאן מתרחשת עיקר השינה וגם עיקר ההתפתחות. שלב שנת החלום – השלב של החלומות, שגם הוא חשוב לעיבוד חוויות היום-יום וגם כאן קורים תהליכים חשובים לגוף התינוק.

יקום עצבני

עד גיל שנה, מחזור שינה יהיה בין 40-60 דקות. מטפלת שמעירה, ללא כוונה רעה, את התינוק לאחר כעשרים דקות, לא נותנת לו להיכנס לשינה עמוקה. התינוק נשאר עייף, צובר עייפות-יתר בגופו ומתקשה לישון היטב בהמשך היום והלילה. לרוב, גם שעות הערוּת והחקירה שלו לא יהיו במיטבן והתינוק יצא מופסד משני הצדדים. בכלל, מאיפה בא הצורך להתערב כך בשינה של תינוק? מדוע לא לתת לו את מה שהוא מבקש וצריך וכל כך חשוב בגיל הזה? אם כבר להתערב, למה לא להעיר אותו לאחר מחזור שינה? למה עשרים דקות? תינוק שישן עשרים דקות, כאילו לא ישן בכלל. תינוק שיקום מתוך שינה עמוקה, יקום עצבני וכעוס נורא.

אולי יעזור להבין, שאם תינוק ישן היטב, כפעמיים-שלוש לשני מחזורי שינה רצופים, שזה נע בין שעה וחצי לשעתיים, הוא כנראה גם יישן בלילה יותר טוב. שעות הערות שלו יהיו נהדרות, חיוניות ויעילות. לעומת תינוק ש”מתערבים” לו בשינה ולא מצליח לישון כמו שהוא צריך. תינוק כזה לרוב יפתֵח הפרעות שינה כבר מהגיל הזה וזה כנראה ילווה אותו קדימה, רק בצורות שונות.

אני בכלל מאמינה במתן מענה לצרכים בגיל הזה. תינוק צריך לאכול, לישון, פיפי, או קקי, חיבוק וקרבה. פשוט נותנים. לא מתעלמים ולא “מושכים” צורך לאחר כך. זה לא פינוק – זה ממש צורך. גם לא מעירים תינוק משינה. חוץ ממקרים מסוימים, שבריאותית, אנחנו חייבים. חוץ מזה, תינוק עייף צריך לישון, כי אם נעיר ונתערב, המסר שנעביר לו הוא שלא קשובים אליו, לא מבינים אותו ולא רואים אותו. אתם הרי רוצים להעניק לתינוק שלכם בדוק את ההפך ולגדל ילד בעל ביטחון, בעצמו ובעולם.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?