סקר מעיינות הכנרת

רשות ניקוז ונחלים כנרת: סקר ראשון בהיקפו בדק 251 מעיינות הנובעים באגן היקוות הכנרת. עיקר מסקנות הדוחהבעיה העיקרית היא רעיית בקר בסמוך למקורות המים


סקר מקיף, שנערך בשנים האחרונות במימון הקרן לשטחים פתוחים, וביוזמת רשות ניקוז ונחלים כנרת, בחן 251 מעיינות באגן היקוות הכנרת. שותפים נוספים לסקרהקרן לשטחים פתוחים, רשות הטבע והגנים, המשרד להגנת הסביבה, רשות המים והחברה להגנת הטבע. הסקר כלל בדיקת מקיפה של 251 מעיינות במרחב אגן ההיקוות, על פי פרמטרים שונים: הידרולוגיה, הידרוביולוגיה, בוטניקה, סביבה ונוף.

מסקנות הסקר המקיף הנן כי רוב המעיינות נמצאים בשטחים פתוחים, טבעיים, או חקלאיים וכי המזהמים הנפוצים במעיינות הם רעיית בקר, תשתיות שפכים, פעילות חקלאית ומטיילים.

הדוח מדגיש את הצורך בתכנית מוסדרת להרחקת מרעי הבקר משהייה בשטחי המעיינות, שימור של מפגש המים עם התשתית הטבעית של המעיין ופתיחת ערוצי זרימה, בעיקר במעיינות שנעשה בהם פיתוח ואשר מימיהם נאגרים בבריכות בטון. בין היתר, הומלץ לטפל במינים פולשים ולהרחיקם, לשמר מינים נדירים ומינים בסכנת הכחדה, לווסת את השתלטות המינים פטל קדוש וקנה מצוי ולהשיב מינים לבית הגידול, לשימור ולהפצה.

סמנכל רשות ניקוז ונחלים כנרת, פנחס גרין: “אגן היקוות הכנרת עשיר במעיינות איכותיים, אך פערי הידע לגבי תפקודם האקולוגי וההידרולוגי של מעיינות אלו היו גדולים. רשות ניקוז ונחלים כנרת עומדת להעלות בקרוב את כל מאגר המידע החשוב הזה שנבע מהסקר לאתר של רשות ניקוז ונחלים כנרת על גבי מפה אינטראקטיבית ולהנגישו לציבור הרחב. כמו כן, בכוונתנו לפרסם את ממצאי הסקר יחד עם סקר מעיינות נוסף שנעשה ברמת הגולן, על ידי החברה הממשלתית לתיירות (החמת) והקרן לשטחים פתוחים, בשני ספרים, באוגדן משותף“.

באגן היקוות הכנרת, האזור העשיר ביותר במעיינות בישראל, עם בתי גידול ייחודיים ומגוונים, נובעים 302 מעיינות, בשטחי נהר הירדן העליון, עמק החולה, הגליל העליון המזרחי והגליל התחתון המזרחי. המעיינות יוצרים רצף אקולוגי בסביבה המורכבת ממערכות טבעיות, חקלאיות וכפריות ומהווים מוקדי משיכה לטיולי טבע.

מממצאי הסקר עולה כי מרבית בתי הגידול הלחים הם מערכות אקולוגיות ייחודיות, שהופרו, נפגעו, או הצטמצמו, עקב צרכי חקלאות ותיירות. הבעיה העיקרית שנדונה בסקר הנה רעייה של בקר בסמוך לבתי גידול לחים. סביבת המעיינות שופעת צמחייה המספקת לבקר מזון, צל, מקור שתייה ואתר רביצה. אלא שהבקר גורם לרמיסה, להרחפת המצע במים, לזיהומם בהפרשות, פוגע בצומח, במאכלסי המים ומשפיע על המעיין עצמו ועל מורד זרימת המים.

דר עידן ברנע, אקוהידרולוג ביחידת הנחלים של החברה להגנת הטבע: “בעשורים האחרונים, אנו חווים פחיתה מתמשכת במשקעים, עלייה בצריכת המים בגליל העליון ובגולן ובנוסף, עלייה משמעותית בצריכת המים בלבנון. כל אלה, ולאור תחזיות האקלים הצופות דווקא פגיעה בכמות המים הזמינים באגן הכנרת, מדגישים את הצורך בשמירה על השפיעה הטבעית במעיינות. על כן, קידום החיבור של אזור מעלה הכנרת למערכת המים הארצית נדרש ובלתי נמנע, על מנת לשחרר, לשמר ולשקם את שפיעת המעיינות, בארץ פלגי מים‘, בפרט ובאגן הכנרת, בכלל“.

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי
אירועים שיתקיימו ב 2nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 3rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 4th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 10th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th מאי
אירועים שיתקיימו ב 14th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 17th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 18th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 20th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 23rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th מאי
אירועים שיתקיימו ב 28th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 31st מאי
No Events









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?