סע וטייל במרחבי הגולן

לכבוד חג האביב והגולן הירוק, מוקדשת הפעם הפינה לשכיות החמדה יש לאזור להציע: מעיינות, תצפיות, עתיקות, פריחות. הכול כאן


כמה כיף שחג הפסח מגיע אלינו, עם מזג אוויר מדהים כזה וחופש לטייל במרחבי ארצנו. הפעם בפינה, המלצות למקומות לביקור בחול המועד במרחב הביתי המקסים שלנו ברמת הגולן, ששופעת מים, ירוק ופרחים.

הכפר פיק ועין פיק

בדרום רמת הגולן, בסמוך לקיבוץ אפיק, שוכנים שרידיו של הכפר הסורי פיק, שהיה הכפר הראשי באזור, עד מלחמת ששת הימים. הכפר משמר את שמו של יישוב יהודי קדום בשם אפיק ושרידים מבית הכנסת שלו, שולבו בבתי הכפר הסורי. ממש במורדות הכפר, אחרי שעשיתם דרככם במדרגות למטה ופגשתם באמת מים קצרה, תגיעו אל המעיין המקסים עין פיק, שמימיו נאגרים לבריכה מלבנית. המעיין מוצל, אך צריך לקחת בחשבון שאין מקום להרבה אנשים מסביב. לא רחוק משם, בתוך שטח קיבוץ אפיק, שוכן מועדון הקצינים הסורי, שמהווה חלק משביל אלי כהן וממנו תצפית מדהימה. Waze: עין פיק.

 עין כנף ושרידי בית הכנסת דיר עזיז

כשני ק”מ ממושב כנף, שוכן בית הכנסת העתיק דיר עזיז. השם דיר עזיז היה שמו של כפר סורי ששכן בסמוך והוא בעצמו כנראה שימר את שמו של כפר יהודי בשם דומה, מכיוון שבבית הכנסת נמצאה חקוקה המילה azizo. בית הכנסת שימש את תושבי הכפר הסמוך בתקופת התלמוד, כמו בתי כנסת רבים שנמצאו ברחבי הגולן. לבית הכנסת אולם גדול ומרשים ששוחזר בחלקו. ניתן לראות את העמודים שהחזיקו את הגג ולצדם את הספסלים (שנשתמרו בשלמותם) עליהם ישבו המתפללים (מוזמנים לשבת ולבדוק אם הם נוחים). במקום נמצא גם מטמון מטבעות זהב, מימי הקיסר יוסטניאנוס וכן תבליט פרח יפה, אותו ניתן לראות עד היום לצד הפתח.

למרגלות בית הכנסת, בסמוך לחנייה, שוכן המעיין המקסים עין כנף, ששימש את תושבי היישוב במקום לאורך השנים. המעיין שוקם על ידי חברי כנף לזכר חברם אשי נוביק, שנהרג במלחמת לבנון השנייה. במעיין, שלוש בריכות קטנות, כאשר המים עוברים מאחת לשנייה ובסביבתן צל וחורשת עצים קטנה. מקום מקסים ומומל . waze: עין כנף

 המעיין שוכן לצדי הכפר הצ’רקסי עין זיוואן ומסביב לנביעה שלו, נבנתה בריכת אבנים גדולה, כך שהוא בעצם סוג של באר ענקית בקוטר של 10 מטרים. אל תוך המעיין יורדות מדרגות שבולטות מתוך קירותיו, ללא מעקה

חושניה

כבר הזכרנו באחת הפינות את שרידי הכפר הצ’רקסי חושניה, בסמוך לצומת הפנייה למושב קשת. חושניה היה אחד מהכפרים הצ’רקסים הרבים שהיו פזורים ברמת הגולן, עד 67′. מבנים רבים בו שרדו וניתן לבקר בסמוך אליהם. בהמשך הכביש ולצדו, אף ניתן לראות את שרידי מסגד הכפר, שלימים, התיישבו בסמוך אליו תושבי קשת, לפני המעבר להתיישבות הקבע. בימים אלו, העלייה הקצרה לכפר כבר לא בוצית ולאחר שנחנה את הרכב ונעבור בסמוך לשלולית החורף הקטנה שצצה לה, נעלה אל שרידי הכפר ושם נוכל לעשות פיקניק ובמקביל, לבצע תצפית מרשימה אל תל פארס, מאגר קשת והשטחים החקלאיים הסמוכים ולמרחבי מזרח הגולן. Waze: חושניה.

תל פארס

תל פארס הוא אחד מהתלים הגעשיים הרדומים הרבים שפזורים במזרח רמת הגולן. התל בגובה של כ-1100 מ’, גבוה בכמעט 200 מטר מסביבתו ומאפשר תצפית מרשימה מאוד על הגלעד וסוריה, הגולן והחרמון. אבל לא רק תצפית למרחב שמסביב. אחד הדברים המרשימים ביותר בתל הוא התצפית דווקא לתוך המרחב הפנימי, שם תוכלו לראות ממש את צורתו של לוע הר הגעש (שנסתם עם השנים). בקצה הכביש העולה אל התל, נמצא בסיס צבאי והעלייה מותרת עד השער שלו, שם תצטרכו לעשות פרסה.
waze: תל פארס.

עין מוקש

במשך השנה האחרונה, הוסדרה הגישה לאחד מהמעיינות המרשימים והגדולים ביותר בגולן – עין מוקש. המעיין שוכן לצדי הכפר הצ’רקסי עין זיוואן ומסביב לנביעה שלו, נבנתה בריכת אבנים גדולה, כך שהוא בעצם סוג של באר ענקית בקוטר של 10 מטרים.  אל תוך המעיין יורדות מדרגות שבולטות מתוך קירותיו, ללא מעקה. בימים אלו, לאחר החורף המבורך שפקד אותנו, התמלא המעיין לגמרי והוא נקי יותר ועמוק מאוד. חשוב לשים לב וללכת רק בשביל המסודר ולא בשדות הסמוכים שעדיין חשודים כשדות ממוקשים.

בחול המועד הקרוב, במסגרת “פסטיבל אביב גולני”, בשיתוף קק”ל ותיירות גולן, נוציא ב”קשת-יהונתן” מגוון טיולים ופעילויות, חלקם ללא עלות וחלקם בתשלום: פלנטריום לילי להכרת גרמי השמים, טיול לתלים הגעשיים, סיורים חקלאיים, סיורים רכובים, הצגות, סיורי עששיות ועוד.

כל הפרטים בדף הפייסבוק: “קשת יהונתן, מרכז הדרכה טיולים ואירוח בלב הגולן”, או בווטסאפ: 0528348667

אביתר ליכטמן, קשת יהונתן

evykeshet@gmail.com

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?