סופר-פוד לילדי אפריקה

שיתוף פעולה ייחודי בין תלמידי “גימנסיה הרצליה” לתלמידי תכנית “אודיסה”, במרכז האקדמי לנוער בתל-חי, לגידול אצת הספירולינה, במטרה להזין את הילדים הרעבים באפריקה


שיתוף פעולה מיוחד בין תלמידי מבית הספר התיכון “גימנסיה הרצליה” לבין תלמידי התכנית המדעית “אודיסאה”, הלומדים במרכז האקדמי לנוער, ע”ש סידני וורן, במכללה האקדמית תל-חי, המשתייך לפרויקט “גליליום” של אשכול גליל מזרחי: פרויקט מיוחד, שמטרתו להציע פתרונות מזינים לילדי אפריקה הרעבים. במסגרת הפרויקט, תלמידי “גימנסיה הרצליה” מלמדים את האפריקנים כיצד מגדלים את אצת הספירולינה, הנחשבת למזון-על והתלמידים מתל-חי מפתחים מוצרי מזון מועשרים באצה.

הכול התחיל ב”גימנסיה הרצליה”, בשיעור פילוסופיה, בו שאל המנהל, ד”ר זאב דגני, את התלמידים כיצד יוכלו לתרום לפתרון הבעיה של הרעב העולמי. התלמידים חזרו הביתה עם שיעורי בית, קראו על  הספירולינה והחליטו כי אצה זו יכולה להוות פתרון טוב ומזין לאפריקנים.

התלמידים נעזרו באנשי מקצוע והקימו בבית ספרם ברכות לגידול הספירולינה ולאחר שרכשו את כל הידע הדרוש, פנו להעביר אותו למדינות אפריקה. במהלך השנה האחרונה, נסעו מספר משלחות תלמידים לאתיופיה, קונגו ואוגנדה.

“יצרנו קשר עם עמותות מקומיות ואנחנו נוסעים לאפריקה ומעבירים להם את כל הידע שרכשנו בגידול הספירולינה, מסבירים ומסייעים בתהליך בניית החממות והבריכות ומלמדים אותם איך זורעים, מגדלים וקוצרים את האצה הירוקה”, מספרת תלמידת כיתה י”ב בגימנסיה, מיקי סביר קדמון.

 נדב אמיר, מתכנית “החלטנו כי מוצר המזון אותו נפתח יהיה קרקרים עשירים בספירולינה, העשויים מחומרי גלם הזמינים באפריקה, כמו קמח טף, שהוא מאוד פופפלרי, קמח חומוס, קמח אפונה צהובה וקמח תירס. הוספנו מרכיבים מזינים נוספים”

לספירולינה ערך תזונתי גבוה, תכולה של 60-70% חלבון והיא עשירה בוויטמינים ומינרלים נוספים. הספירולינה נחשבת לאחד המזונות המרוכזים והמזינים ביותר”, מסבירה מעיין ערוב, המדריכה את התלמידים בפרויקט “אודיסאה” בתל-חי. “לאחרונה, פנה מנהל הגימנסיה לחוקרי החוג למדעי המזון בתל-חי, בבקשה לסיוע בפיתוח מוצרי מזון המכילים ספירולינה. בהדרכת החוקרים, ד”ר מאיר שליסל, ד”ר אופיר בנימין וצוות המרכז האקדמי לנוער, החלטנו לבנות את שיתוף הפעולה בין שתי קבוצות בני הנוער, שחברו למטרה נעלה אחת: סיוע בפתרון בעיית הרעב והגברת זמינות הספירולינה לתושבי מדינות אפריקה. במסגרת שיתוף הפעולה בין שתי הקבוצות, הוחלט כי תלמידי ‘אודיסאה’ בתל-חי יפתחו מוצר מזון עשיר בספירולינה, הנמכרת כיום בעיקר כאבקה, כתוספת לשייקים, או כתוסף מזון בטבליות. מעט מאוד מוצרים עשירים בספירולינה נמצאים היום בשוק”.

קרקר על הטבון

לאחר שקבוצת תלמידי “אודיסאה” תל-חי יצאה לביקור בתיכון בתל אביב ונחשפה לאופן הגידול של האצה וקצירתה, נפגשו השבוע שתי הקבוצות בתל-חי, ליום לימוד משותף. לאחר מכן, המשיכו תלמידי כיתה ט’ בתכנית “אודיסאה” בפיתוח המוצר המועשר באצה.

נדב אמיר, מתכנית “אודיסאה” בתל-חי: “במסגרת תהליך פיתוח המוצר, נדרשנו לבדוק מהם חומרי הגלם המצויים באפריקה, מהן שיטות האפייה העומדות לרשותם, כיצד לשמור על הערך התזונתי הגבוה של הספירולינה וכיצד ניתן למסך על הטעם החזק של האצה הירוקה.

“החלטנו כי מוצר המזון אותו נפתח יהיה קרקרים עשירים בספירולינה, העשויים מחומרי גלם הזמינים באפריקה, כמו קמח טף, שהוא מאוד פופפלרי, קמח חומוס, קמח אפונה צהובה וקמח תירס. הוספנו מרכיבים מזינים נוספים כמו שומשום, זרעי חמנייה, ג’ינג’ר ועוד”.

מעיין ערוב: “בדקנו איזו שיטת אפייה/בישול לא תהרוס את הספירולינה ותשמור על הערכים התזונתיים. אפינו את הקרקרים, בישלנו אותם עם מעט שמן במחבת ואפילו הדלקנו מדורה ואפינו אותם על הטבון, שזו שיטת אפייה הרווחת מאוד באפריקה”.

מסכמת ד”ר מאירה שנק, מנהלת המרכז האקדמי לנוער בתל-חי: “התלמידים בתל-חי פיתחו מתכונים שעונים על הדרישות. חישבו ערכים תזונתיים וערכו אנליזות של מזון: בדיקת פחמימות, שומנים וחלבונים. הם בדקו את איכות המוצר לאחר אפייה ולאחר חיי מדף ארוכים. כל הידע החשוב שנצבר, הן בגידול האצות והן בפיתוח מוצרים מועשרים באצה, עם  המתכונים המומלצים, יועבר בקרוב מאוד לעמותות באתיופיה, קונגו, אוגנדה ומדינות נוספות באפריקה”.

סיגל סירואה

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?