נחנך אתר המורשת הלאומי “עין קשתות” בגולן

לאחר 15 שנים של חפירות ארכיאולוגיות, תכנון, פיתוח וקימום בית הכנסת העתיק, בשילוב טכנולוגיות מתקדמות, נחנך השבוע אתר המורשת הלאומי “עין קשתות”


לאחר 15 שנים של חפירות ארכיאולוגיות, תכנון, פיתוח וקימום, נחנך היום אחד האתרים המיוחדים והיפים ביותר בארץ – אתר המורשת הלאומי עין קשתות, בגולן. גולת הכותרת היא בית הכנסת הקדום, אשר הוקם במאה השישית לספירה ונחרב ברעידת אדמה בשנת 749 לספירה. בשנים האחרונות, קומם בית הכנסת מאבניו המקוריות, כולל היכלית ארון הקודש המפוארת, אשר מתנשאת לגובה 6 מטרים.

 רה”מ בנימין נתניהו: “אפשר לבצר את עתידנו רק אם שומרים על עברנו. אנו מתרגשים עם הגולן ומרגישים את הקשר ההדוק למקום כשחושפים את בית הכנסת בעין קשתות. שורשי העם היהודי בגולן גלויים לכל עין”

אירוע חנוכת האתר התקיים השבוע במעמד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ראש המועצה האזורית גולן, אלי מלכה, מנהל רשות העתיקות, ישראל חסון ומנהל אגף מורשת לאומית במשרד רה”מ, ראובן פינסקי.

עין קשתות הוא פרויקט דגל של מועצה אזורית גולן, ביוזמה והובלה של ראש המועצה, אלי מלכה, בתכנון וביצוע של אגף הנדסה במועצה, בראשות אבי שרון ובמימון של אגף מורשת לאומית במשרד ראש הממשלה ומשרד התיירות.

על חפירת וקימום בית הכנסת, אמונים יהושע דריי, מומחה לשחזור טכנולוגיות עתיקות והארכיאולוגים פרופסור חיים בן דוד ואילנה גונן, בליווי של רשות העתיקות. במכלול המעיין, המצוי מדרום לבית הכנסת, ביצעה רשות העתיקות חפירות ארכיאולוגיות, שימור והקמה מחודשת של הקשתות. זאת, בהובלת הארכיאולוג אורן זינגבוים והמשמר ג’וני פיטרסון.

ראש המועצה האזורית גולן, אלי מלכה: “היום, אנו שבים ומחיים את הרוח הפועמת באבני בית הכנסת הקדום, שחרב במאה השמינית לספירה ומנציחים את העדות לקשר ההיסטורי היהודי העמוק לחבל ארץ הגולן. נפלה בחלקנו הזכות לקומם את קומתו הראשונה של בית הכנסת הקדום ואת היכלית ארון הקודש המפוארת והיחידה בעולם, שאבניהם המקוריות מהמאה השישית לספירה נשתמרו ללא פגע. כל מי שעומד מול הפלא הזה, נרגש מהמחשבה שכאן, במקום זה, חיו לפני 1500 שנים אבות אבותינו, שהקימו בגולן התיישבות יהודית משגשגת. אנו, בענווה ובתחושת שליחות, מחדשים בעקבותיהם את ההתיישבות היהודית בגולן וחושפים למטיילים הרבים שמגיעים לגולן את אחד מאתרי הטיול המשלבים טבע, מורשת וחדשנות ייחודיים”.

“לו רק יכלו לחלום”

ראש הממשלה, בנימין נתניהו: “אפשר לבצר את עתידנו רק אם שומרים על עברנו. אנו מתרגשים עם הגולן ומרגישים את הקשר ההדוק למקום כשחושפים את בית הכנסת בעין קשתות. שורשי העם היהודי בגולן גלויים לכל עין ובמיוחד המארג הצפוף של ההתיישבות. חבל ארץ זה חשוב מאוד במולדתנו. אני חושב על היהודים שהתפללו כאן, לו רק יכלו לחלום שצאצאיהם יחזרו אחרי 1,200 שנה ויקימו מחדש, אבן על אבן, את בית הכנסת. היום, בחנוכת אתר המורשת הלאומי עין קשתות, אנו מברכים על המוגמר אחרי שנות עבודה רבות ואני אומר מזל טוב לגולן ומזל טוב ישראל”.

מנהל רשות העתיקות, ישראל חסון: “רשות העתיקות רשמה לעצמה את הזכות הגדולה לבצע פרויקט זה, בשיתוף פעולה עם המועצה האזורית גולן ולא פחות מכך, במנהיגות של ראש המועצה האזורית, אלי מלכה, אשר ללא מעורבותו, לא ניתן היה להגיע לתוצאה המרגשת הזו. ירבו כמותו בישראל”.

באתר יתקיימו סיורים מודרכים הכוללים סרט המציג את הסיפור ההיסטורי של המקום וסיור רגלי

במתחם המעיין , הכפר היהודי העתיק ובית הכנסת.

במקום שבילים מסודרים, מקומות ישיבה ופינות צל. האתר נגיש לנכים, אך אינו מתאים לעגלות.

שעות פתיחה:

א’-ה’ 9:00-17:00

שישי 9:00-14:00

שבת 9:00-18:00

לפרטים ותיאום קבוצות:

050-2001099 |  ek-had@megolan.org.il

מנהל אגף התיירות, בחברה הכלכלית גולן, שמוליק חזן: “אנו נרגשים לפתוח את האתר לקהל הרחב בנוכחות ראש הממשלה. ההשקעה האדירה באתר ו-15 שנים של קימום ושחזור, באה לידי ביטוי באתר מרשים ביותר, נגיש, הכולל ממצאים ארכיאולוגיים נדירים ומשמעותיים לעם היהודי. מדובר באחד האתרים החשובים ששוקמו בישראל. ההתעניינות במקום עצומה ואנו מאמינים שהאתר הייחודי ימשוך אליו קהל רב מהארץ והעולם”.

לפרטים נוספים:

דליה עמוס, דוברת מועצה אזורית גולן – 050-7438444

 

 

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?