מת אב

בנעורינו, בתנועה, אהבנו את אריק ושלום, חוה, מתי ושלמה, יהודית ונורית, “כוורתותמוז“. אתפיקה צביק“, אהבנו לשנוא. לעגנו לו. התפאורה הסתירה לנו את הגאונוּת


מת אב ומת אלול, ומת חומם, גם נאסף תשרי ומת עמם“. וגם צביקה פיק מת באב.

משחר נעוריי, אהבתי מוזיקה עברית. זו לא הייתה רק אהבה פרטית, אלא גם קבוצתית. קבוצת ההשתייכות שלי, חבריי לתנועה, הייתה מחוברת מאוד לאריק איינשטיין ושלום חנוך, חוה אלברשטיין, מתי כספי, יהודית רביץ ונורית גלרון, להקתכוורתובהמשך, “גזוז“, להקתתמוז“, יוני רכטר, שם טוב לוי ושלמה גרוניך. אהבנו אותם מאוד. אהבנו להאזין להם, לשיר את שיריהם. אולם כנערים, היה לנו גם צורך לאהוב לשנוא ולשם כך צריך שיהיה מי שנאהב לשנוא אותו. היום מכנים זאתהאחר“. האחרשלנו היה צביקה פיק. “פיקה צביקכינינו אותו בלעג וזה היה ממש מצחיק. או כך, לפחות, חשבנו.

צביקה פיק סימל בעינינו את התרבות האחרתאת מה שעורר את סלידתנו. האיש האקסטרווגאנדי הזה, עם סמלי הסטאר, עם הנצנצים והפייטים, עם השיער הצבוע בשלל צבעים, עם הבגדים הרעשניים והנוצצים, עם דבוקת הנערות, המעריצות ההיסטריות והצווחניות, הנשרכות אחריו ובכללפולחן אליל הנוער, אליל הזמר שהוא טיפח.

קשה היה להכחיש שהלחן לנאסף תשריוללא אני הוא האישיפה. אז מה? לא ניתן לעובדות לקלקל את העמדה הנחרצת שגיבשנו.

אם האזנתי לשיריו, היה זה לצורך תחביבי באותם ימיםחקיינות. ידעתי ואהבתי לחקות, ונהגתי לחקות פוליטיקאים, זמרים וכמובן, את המורים. מה כיף יותר מפרודיה לועגת על פיקה צביק, עם הבלטה מגחיכה של האנפוף שלו?

רוקר גדול

חלפו שנים. ליתר דיוק, עשרות שנים.

עדיין אני אוהב את אריק וחוה, את שלום ומתי כספי, את שלמה ארצי ויהודית רביץ וכוורתוכל הגוורדיה ואת שיריהם.

אבל דעתי על צביקה פיק השתנתה מן הקצה אל הקצה. אני מכיר היום בגדולתו כאחד המוזיקאים הגדולים שלנו, כמלחין גאון, היוצר מלודיות נפלאות, כמעט אמרתי מושלמות. במאמר שפרסמתי, כאשר זכה בפרס אקום למפעל חיים, בשנת 2011, הצגתי את השינוי שחל לאורך השנים בגישתי לצביקה פיק. כאדם בוגר, אני רואה בצביקה פיק אמן בסדר גודל של מוזיקאים כמתי כספי, שלמה גרוניך ויוני רכטר. לפני 40 שנה, לא הייתי מאמין שאי פעם אכתוב משפט כזה. אז נהגנו לזלזל בו, בזמר הפופ, איפה הוא ואיפה הרוקריםשלום ושמוליק קראוס ודני ליטני וכד‘. אבל האמת היא שצביקה פיק הוא בהחלט רוקר. רוקר גדול. הוא היטיב לשלב פופ ורוק.

לא, איני אוהב את סגנון חייו. גם היום, למעלה מארבעים שנה אחרי תקופת הנעורים עליה דיברתי, נשארתי נאמן לגינס, לטריקו ולסנדלים, בדיוק כפי שהייתי אז. הלוקהראוותני והרהבתני של צביקה פיק רחוק מטעמי היום, בדיוק כמו אז.

אבל בראייה בוגרת, אני עושה אבחנה ברורה בין האמנות לבין התפאורה של האמן ומרגע שהצלחתי לעשות את האבחנה הזאת, גיליתי מחדש את צביקה פיק, האמן הגדול.

שינוי כיוון

צביקה פיק נולד בפולין, לפני 72 שנים, דור שלישי של מוזיקאים. הוא החל לנגן על פסנתר בגיל 5 ותחילת דרכו הייתה במוזיקה הקלאסית. בגיל 8, עלה לישראל ולמד בקונסרבטוריוןאנזגי“, ברג.

צביקה פיק מת באב, ולא בכדי מותו באב העלה בקרב רבים את האסוציאציה לשירו המקסים, אחד היפים בשיריו, “נאסף תשרי“.

השנה – 1978. צביקה פיק, אליל הזמר, זמר השנה ברשת גובגלצ, הוציא את תקליטו המוצלח ביותר, שזכה להצלחה היסטרית – “מוזיקה“, עם להיטיו הגדוליםנאסף תשרי“, “מרי לו“, “אהבה בסוף הקיץ“, “מעלה מעלה“, “לא אני הוא האיש“, “שוב נתחיל מחדשואחרים. את רוב השירים כתבה אשתו, באותם הימים, מירית שם אור, אך הוא שילב בתקליט שירי משורריםאלכסנדר פן ושני שירים של נתן יונתן. אגב, אתנאסף תשריהוא הוציא עוד זמן קצר קודם לכן, באותה שנה, בתקליט שירי משוררים

שיר כזה, שירת משורר, לא מתיישב בתודעתנו עם מצעדי פזמונים דווקא. אבל האמת היא שהוא קשור מאוד למצעד. ב-1977, נבחר צביקה פיק לזמר השנה ומלחין השנה ברשת ג‘. עורכת המצעד, דליה הלר, ביקשה ממנו להלחין, בזכות היבחרו, שיר של משוררשירו של נתן יונתןמת אב ומת אלול“. היא פנתה קודם לכן ליונתן וקיבלה את רשותו. היא אף קיבלה את רשותו לשנות את שם השיר לנאסף תשרי“, שם קצר וקליט יותר. השיר היה ללהיט ענק, כעבור שנה, הוא זכה לתוארשיר השנה” (והקדים אפילו את יצירת המופתעטור מצחךואת הלהיט הישראלי הראשון שזכה באירוויזיון – “אבניבי“).

מקלילות השיכרלעצב השכול

סיפרתי בתחילת המאמר על היחס המזלזל של חבריי ושלי לצביקה פיק. האמת היא שהיחס המזלזל היה גם מצד עורכים, מבקרים ומוזיקאים, שזלזלו בעיקר במילות שירי הפופ שהוא שר והנה, הוא פרץ עםנאסף תשרי“. השיר הזה שינה את היחס אליו, פתח אליו קהלים אחרים, מבוגרים יותר, אוהבי שירה. בעקבות השיר הזה, חברת CBS היוקרתית והאליטיסטית חתמה אתו על חוזה. פיק עצמו אמר על כך בריאיון לעיתונאי דודו אורן: “מבחינה מוזיקלית מקצועית, אחרי השיר הזה, כאילו נולדתי מחדש“.

פיק הופיע עם השיר בתכנית הפופולריתעוד להיטוחשף לראשונה לקהל הישראלי את הסינתיסייזר, שהיה אז חידוש בישראל. כמו ברבים משיריו, גםנאסף תשרימתאפיין במעברים חדים ומפתיעים, בין לחן נוגה בבתים, לפזמון סוער וקופצני.

אז מה הסיפור של השיר הזה? הסיפור מתחיל בשליש הראשון של המאה ה-11. משורר יהודי בגרנדה, ששמו שמואל אבן נגרילה, וכינויו רבי שמואל הנגיד, שהיה שר הצבא של ממלכת גרנדה המוסלמית, כתב שיר שאלו מילותיו:

מֵת אָב וּמֵת אֵלוּל, וּמֵת חֻמָם / גַם נֶאֱסַף תִשְרֵי וּמֵת עִמָם,

בָּאוּ יְמֵי הַקר, וְהַתִירוֹשׁ / אָדַם וְקוֹלוֹ בַכְלִי דָמַם.

לָכֵן, יְדִידִי, סֹב אֱלֵי רֵעִים / כָל אִישׁ וְאִישׁ יַעַשׂ אֲשֶר זָמַם!

אָמְרוּ: חֲזֵה עָבִים בְהַגְשִימָם / וּשְמַע שְמֵי מָרוֹם בְהַרְעִימָם

וּרְאֵה כְפוֹר וּלְשׁוֹן מְדוּרָהזֶה / יֵרֵד וְזֶה יַעַל וְיִתְרוֹמָם.

קוּמָה, שְתֵה בַכּוֹס וְשׁוּב וּשְתֵה / בַכַד, וּבַלַיִל וְגַם יוֹמָם!

ובכן, מדובר בשיר יין. הוא מתחיל במיליםמת אב“. זה נשמע כמו התחלה של קינה על מותו של אדם. ואזמת אלול“. מסתבר שמדובר בחודשי השנה. אז נהוג היה לקרוא את השירים במשתה וסוג כזה של תרגילים רטוריים נועד למשוך את הקהל. השיר היה שיר שיכורים קליל.

במלחמת יום הכיפורים, נפל ליאור, בנו של נתן יונתן. כעבור שנה, הוציא יונתן את ספרושירים“. בספר הנפלא הזה, התפרסם השיר. נתן יונתן נטל משירו של רשמואל הנגיד את שורות הפתיחה והעתיק אותם משיר שיכורים הדוניסטי קליל, לשיר של קינה והגות. הפתיחה, כמו הפתיחה של השיר המקורי, מבטאת תחושה קֹהלתית של סופיות, אך בניגוד למעבר הקליל ליין, בשירו של שמואל הנגיד, קינתו של יונתן ממשיכה לעסוק במוות ובסופיות, בגחלת העמומה, באהבת הקיץ הגדומה, באישה השונמית, שנשלחה להיות לדוד לנחמה, אך אפילו היא לא הצליחה להוציא אותו מדיכאונו.

מת אב“, פותח יונתן את השיר, כרמז שעם מותו של הבן, מת גם האב, במידה רבה. בפתיחת השיר, בבית הראשון, שבהמשך הופך גם לפזמון, מופיעה ארבע פעמים המילהמת“. וגםנאסף” – הכוונה לנאסף אל אבותיו“, ביטוי מקראי למוות. “העמומהוהגדומהמשרות אף הן את אווירת האבל והסוף. הלחן של הבתים מתאים בהחלט לאווירה הזאת ואז, המעבר הדרסטי לפזמון הסוער, נשמע מוזר ואולי לא שייך, אבל בעיניי, הוא מעצים את הדרמטיות של השיר.

קינת יונתן

מת אב ומת אלול, גם נאסף תשרייש כאן הכנה דרמטית ליום הכיפורים, עשרה בתשרי, שבו, בדקות הראשונות של המלחמה, נפל ליאור בתעלת סואץ, בסוף המערב של שטח ישראל. בהמשך השיר, יונתן רומז לבנו, ליאור: “לך ילד, לך. אולי בסוף המערב, בין ים ליבשה בין אב לסתיו, יאור שלך יאיר בין חטאיו“.

אב עוד לא מת ובאמצע אב, מת צביקה פיק, שלפני כשלוש שנים לקה בשבץ מוחי, ממנו לא התאושש. אך בשלוש השנים הללו, הוא לא ויתר ועשה מאמצים הרואיים לחזור, ככל הניתן, להופיע וליצור. באמצע אב, הוא נגדע ונאסף. יהי זכרו ברוך!

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי
אירועים שיתקיימו ב 2nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 3rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 4th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 10th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 17th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 18th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 20th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 23rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th מאי
אירועים שיתקיימו ב 28th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 31st מאי
No Events









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?