מתַרגלים בשגרה – מוכנים בחירום

השנה, תרגיל פיקוד העורף בקצרין נמשך יומיים ותיאר תרחיש לחימה ארוך של מעל 10 ימים הכוללים הסלמה, חזיתות שונות, ירי טילים ובעיות לוגיסטיות מגוונות


בשבוע שעבר, הגיע לסיומו תרגיל היערכות חירום של המועצה המקומית קצרין. ראש המועצה, המנכלית, ראשי המחלקות והעובדים תרגלו עשרה ימי לחימה מתמשכים, הכוללים הסלמה במצב הביטחוני, ירי טילים מתמשך, נפילות במרחב היישובי, מצוקה רגשית ובקשה לעזרה של התושבים.

במועצה המקומית קצרין, מתורגלים בתרגילי חירום שנתיים של פיקוד העורף, אך התרגיל השנה היה אחר. ראשית, הוא התפרס על יומיים מלאים ותיאר תרחיש לחימה ארוך של מעל 10 ימים הכוללים הסלמה, חזיתות שונות, ירי טילים ובעיות לוגיסטיות מגוונות. אך לא רק אופי התרגיל היה שונה. הפעם, תורגלו ביומיים נפרדים. ביום אחד, תורגל אופן התפקוד הפנימי של כל מכלול ותחומי אחריות וביום השני, תורגלה עבודת המכלולים אחד מול השני ומול השולחן המרכזי ויכולת העברת המידע בין מנהלי המכלולים.

לכל מכלול, הוצמד חונך המתמחה בתחום, שליווה והסביר בדיוק מהם תחומי האחריות, כיצד יודעים בזמן חירום להבדיל בין העיקר לתפל, כיצד מחליטים החלטות ברורות ואיך מתעדפים מקרים. ככל שהתרגיל התקדם, האירועים השתנו, אופי התרגיל השתנה וכחלק ממנו, המכלולים עברו מניהול תוךמכלולי להתנהלות מול המכלולים האחרים, קבלת החלטות משותפת והעברת מסרים אחידים. תורגלה דרך העברת המידע לתושבים וכמובן, לכל שאר המכלולים.

התרגיל נגע בנקודות החשובות שעולות במצבי חירום: התנהלות מול התושב, הזרמת מידע מהימן ומדויק, הרגעת התושבים, שקיפות, ביטחון קהילתי וכמובן, אמון בין המועצה לבין התושבים.

זה המקום להזכיר לכולם את הוראות ההתגוננות של פקער וכמובן: “מתַרגלים בשגרהמוכנים בחירום“. לידיעתכם, משך ההתראה במרחב קצרין הוא 30 שניות.

בהתרעה על ירי רקטות

כיצד נפעל בעת שמיעת אזעקה או קבלת התראה? בתוך מבנה, או בחוץ, בנסיעה ברכב הפרטי, או בתחבורה הציבוריתכך נדע כיצד עלינו לפעול בזמן קבלת התרעה, בכל מקום בו אנו נמצאים:

בעת קבלת התרעה על ירי רקטות, יש להיכנס למרחב המוגן, בהתאם לזמן ההתגוננות העומד לרשותנו ולמיקום שבו אנו שוהים, לפי להנחיות הבאות:

במבנההיכנסו למרחב מוגן בהתאם ליכולת להגיע אליו בזמן ההתגוננות העומד לרשותכם ולמיגון הקיים בסביבתכם, לפי סדר העדיפויות הבא:

ממד (מרחב מוגן דירתי), ממק (מרחב מוגן קומתי), מממ (מרחב מוגן מוסדי), או מקלטסגרו את הדלת על ידי סיבוב הידית בזווית של 90 מעלות וודאו שחלון הפלדה החיצוני וחלון הזכוכית הפנימי סגורים.

חדר מדרגות פנימיללא חלונות, פתחים וקירות חיצוניים. שבו על מדרגות ולא בחלל הקומה. בבניין מעל שלוש קומותיש לשהות בגרם מדרגות שיש מעליו שתי קומות לפחות. בבניין מתחת לשלוש קומותיש לשהות בקומה האמצעית.

חדר פנימיעם כמה שפחות קירות חיצוניים, חלונות ופתחים. שבו בפינה פנימית, מתחת לקו החלונות ולא מול הדלת. מטבח, מקלחת או שירותים אינם יכולים לשמש כחדר פנימי.

בחוץ:

בשטח בנויהיכנסו למקלט או לחדר מדרגות במבנה קרוב. אין לשהות ברחבת הכניסה.

בשטח פתוחשכבו על הקרקע והגנו על הראש באמצעות הידיים. בעת פגיעת רקטה בקרקע, הדף הפיצוץ מסכן את העומדים או היושבים בפגיעה של רסיסים.

ברכב

עצרו בצד הדרך, צאו מהרכב והיכנסו למקלט או לחדר מדרגות במבנה קרוב.

אם לא ניתן להגיע למבנה בפרק הזמן העומד לרשותכם, צאו והתרחקו מהרכב מעבר לשולי הדרך, או לגדר ההפרדה, שכבו על הקרקע והגנו על הראש באמצעות הידיים.

רק אם לא ניתן לצאת מהרכב, יש לעצור בצד הדרך, להתכופף מתחת לקו החלונות, להגן על הראש באמצעות הידיים ולהמתין 10 דקות.

בתחבורה ציבורית:

באוטובוס ביןעירוני ובהסעות תלמידיםעל הנהג לעצור בצד הדרך ולפתוח את הדלתות ועל הנוסעים להתכופף מתחת לקו החלונות ולהגן על הראש באמצעות הידיים.

באוטובוס עירוניעל הנהג לעצור בצד הדרך ולפתוח את הדלתות כדי שהנוסעים יוכלו לרדת מהאוטובוס ולהיכנס למבנה קרוב. אם לא ניתן להגיע למבנה בזמן העומד לרשותנו, יש להתכופף מתחת לקו החלונות ולהגן על הראש באמצעות הידיים.

בנסיעה ברכבתעל הנהג להאט את המהירות ל-30 קמש למשך 10 דקות ועל הנוסעים להתכופף מתחת לקו החלונות בקרונות ולהגן על הראש באמצעות הידיים.

דגשים נוספים:

יש להישאר במרחב המוגן 10 דקות לפחות, כדי להתגונן ממטח רקטות, רסיסים ומשברי יירוטים. שימו לב: אין שינוי בהנחיות לציבור בעקבות פעילות מערכות ההגנה האווירית של צהל. המערכות אינן נותנות מענה הגנתי מלא לירי ולכן יש להקפיד להמתין 10 דקות לפחות במרחב המוגן.

אם אתם שוהים במבנה בבנייה קלה, ללא גישה למרחב מוגן בזמן ההתגוננות העומד לרשותכםיש לצאת מהמבנה, לשכב על הרצפה ולהגן על הראש באמצעות הידיים.

אין להתקהל באזור נפילת טיל, או באזור יירוט. ההתקהלות במקום מסוכנת בשל חשש מפגיעת רסיסים ומחשש לירי של מטח נוסף.

אם זיהיתם חפצים חשודים: התרחקו מהמקום, הרחיקו אנשים אחרים ודווחו בהקדם למשטרת ישראל, במוקד 100.

כיצד נבחר מרחב מוגן?

ממד, או ממק, מקלט, חדר מדרגות או חדר פנימיאת המרחב המוגן יש לבחור בהתאם לזמן ההתגוננות, המיגון הקיים ויכולת ההגעה אליו בזמן. אתם לא בטוחים מה המרחב המוגן שלכם? התקשרו למוקד 04-6962536 ואנחנו נגיע להסביר.

בעת קבלת התרעה, יש להיכנס למרחב המוגן בהתאם לזמן ההתגוננות העומד לרשותנו ולהמתין בו 10 דקות. פעולה זו יכולה למנוע פציעות קשות כתוצאה מנפילת רקטה או טיל ואף יכולה להציל את חיינו.

חשוב מאוד לבחור את המרחבהכי מוגן שיש“, בהתאם ליכולת להגיע אליו בזמן ההתגוננות העומד לרשותנו, מרגע קבלת ההתרעה ובהתאם למיגון הקיים.

סדר העדיפות לבחירת המרחב המוגן:

1. ממד (מרחב מוגן דירתי) או ממק (מרחב מוגן קומתי) – הם הבחירה המועדפת.

2. מקלט: מקלט בבניין משותףבתנאי שניתן להגיע אליו בזמן ההתגוננות העומד לרשותנו, או ללא תלות בזה, אם ניתן להגיע אליו דרך חדר מדרגות פנימי.

מקלט ציבוריבתנאי שניתן להגיע אליו בזמן ההתגוננות העומד לרשותנו.

3. חדר מדרגות פנימי: בבניין מעל שלוש קומות, במבנה ללא ממד, ממק, או מקלטיש לשהות בגרם מדרגות שיש מעליו שתי קומות לפחות, ואין לשהות בקומת הקרקע. בבניין מעל 3 קומות, כל קומות חדר המדרגות מוגנות פרט לקומת הקרקע ושתי הקומות העליונות.

דיירי הקומה העליונה המתגוררים בבניין בן שלוש קומות במבנה ללא ממד, ממק, או מקלטיש לשהות בגרם המדרגות של הקומה האמצעית. בבניין בן שלוש קומות, קומת חדר המדרגות המוגנת ביותר היא הקומה האמצעית (קומה שנייה).

4. חדר פנימי מוגןאם אין ממד, ממק, מקלט, או חדר מדרגות פנימי, יש לבחור כמרחב מוגן בחדר פנימי מוגן עם כמה שפחות קירות חיצוניים, חלונות ופתחים. אין לבחור במטבח, מקלחת, או שירותים ויש להתרחק מקרמיקה, חרסינות וזכוכיות שיכולות להתנפץ. בעת קבלת התרעה, יש לשבת בפינה פנימית, מתחת לקו חלונות ולא מול הדלת.

דגשים חשובים

אם אין גישה לחדר מוגן, או לחדר מדרגות פנימי, או לחדר פנימי, יש לשכב על הרצפה ולהגן על הראש באמצעות הידיים.

אם מתקבלת התרעה בעת שהייה במבנה בבנייה קלה, מבנה יביל, קראוון ומבנה מגבס, או מעץיש לצאת מהמבנה ולהיכנס למרחב מוגן בזמן ההתגוננות העומד לרשותנו. אם לא ניתן להיכנס למרחב מוגן בזמן ההתגוננות, יש לצאת מהמבנה, לשכב על הקרקע ולהגן על הראש באמצעות הידיים.

אין לשהות ברחבת הכניסה לבניין, מכיוון שקיים סיכון לרסיסים והדף כתוצאה מנפילות טילים בסמוך לבניינים.

חשוב להשאיר את דלת הכניסה לבניין פתוחה לטובת הציבור השוהה בחוץ.

יש אוכלוסייה גדולה שחדר המדרגות הוא המרחב המוגן הטוב ביותר עבורה. זכרו לשים כיסא עבור האוכלוסייה המבוגרת.

זכרו: המרחב המוגן, שנבחר בהתאם להנחיות אלו, מקטין משמעותית את הסיכוי להיפגע מרקטות ומרסיסים ובכוחו להציל חיים.

שמירה על תקינות המרחב המוגן

כדי שהמרחב המוגן יוכל לשמש אותנו בשעת חירום, יש לשמור על תקינותו בשגרה ועל דרכי המעבר אליו פנויות, בהתאם לדגשים הבאים:

יש לתכנן מראש את דרך ההגעה למרחב המוגן ולפנות אותה ממכשולים וחפצים שעלולים להפריע לתנועה, כדי להימנע מנפילות ומפציעות אפשריות. יש לוודא כי כל המעברים וחדרי המדרגות אינם חסומים למעבר.

אם המרחב המוגן שלנו הוא הממדיש לשמור עליו תקין ולא לעשות בו שינויים שאינם מותרים בתקנות.

אם המרחב המוגן שלנו הוא המקלט המשותףיש לשמור עליו תקין ולא לעשות בו שימושים שאינן מותרים.

יש להכין במרחב המוגן ציוד להכין לשעת חירום וכן רשימת דרכי תקשורת של ארגוני החירום, בני משפחה ושכנים.

*מומלץ לגלוש באתר פקערלתכניםנוספים

**ההוראות מגיעות בשפות שונות

***מומלץ להוריד את אפליקציית פיקוד העורף מחנות האפליקציות

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?